Werk & Studie alle pijlers

Verpleegkundige

06-05-2012 19:54 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik doe nu de verkorte opleiding tot verpleegkundige (niveau 4). Ik wil dit zó ontzettend graag, alleen weet ik niet of ik mij van verzorgende IG (niveau 3) kan ontpoppen tot een verpleegkundige (niveau 4). Ik wil het wel heel graag.

Volgend jaar is mijn laatste (afstudeer) stage. Ik hoop dat ik naar het ziekenhuis kan, maar ben ook tegelijkertijd bang dat ik af zal gaan. Tot nu toe alleen stages gehad op de psychogeriatrie en somatiek (verpleeghuis). Ik ben best wel dromerig en ben absoluut geen ochtendmens. Tot nu toe gaat de opleiding goed, maar ja, ik zit op een somatische afdeling in het verpleeghuis en dat ken ik wel dus daar gaat weinig aan fout.

Jullie kunnen me natuurlijk niet zeggen of ik het aan zou kunnen, maar iemand die dit herkent? Die ook verpleegkundige is? Die ook onzeker is geweest over het feit of zij/hij dit zou kunnen behalen?
Waarom heb je geen stage in het ziekenhuis gedaan?
Volgens de info die ik in het zkh krijg.. worden de opleidingen flink op de schop gegooid.. niveau 4 zou leiden tot de titel 'zorgkundige'..

Ik was altijd onzeker of ik niveau 5 zou halen ja of nee... maar dat is een eigenschap.. als je beschikt over doorzettingsvermogen en er veel voor wilt doen.. en geen hekel hebt aan leren dan kan je het best halen lijkt me.

Gewoon proberen zeg ik! Anders krijg je spijt.
Ik ben een pleeg en ben tijdens mijn eerste praktijkleerperiode (zkh) van de hbo-v bijna gestopt. Ik was zo onzeker en faalangstig waar absoluut geen begrip voor was. Gelukkig heb ik toch doorgezet. De 2e plp was een openbaring. Op die plek werd ik wel gewaardeerd. Ik leefde zo op!

Nu, jaren later en al lang gediplomeerd kan ik me nog steeds geen beter beroep voorstellen. Het was het zo waard.
quote:_discovery_ schreef op 06 mei 2012 @ 19:56:

Waarom heb je geen stage in het ziekenhuis gedaan?Als IG-er word je dat niet aangeboden omdat er alleen functies op het ziekenhuis zijn vanaf niveau 4. In dit verkorte traject heb ik maar 2 stages en over de eerste stage (deze stage dus ) hebben we geen voorrang gekregen in het doorgeven van een eerste keuze. Dat geldt voor ons volgend jaar pas omdat we dan in ons afstudeerjaar zitten.
Aha, ok. Spannend zal het altijd zijn. Volgens mij heb je in sommige ziekenhuizen ook trainee-mogelijkheden. Kan je in een jaar tijd op meerdere afdelingen kijken en het even aftasten en je draai vinden.

Ben zelf al een aantal jaar vpk in het ziekenhuis, maar als ik bijvoorbeeld naar een ander ziekenhuis zou gaan zou ik dat ook weer spannend vinden. Het is even doorzetten dus.
Ik vond de overstap van IG naar vpk 4 niet heel groot.

Ik heb de bbl versie van IG gedaan, en werkte op een tussenafdeling (Revalidatie na groot trauma). Dit was ontzettend leerzaam, mocht heel veel zelfstandig doen, was het gewend om samen te werken met artsen en zelfstandig beslissingen te nemen.

Dit scheelde heel veel.

Nu werk ik niet meer in de reguliere zorg, maar mocht ik dat weer willen, ga ik zeker eerst niveau 5 doen, dit omdat ik denk dat een niveau 4 diploma steeds minder waard word.

Inderdaad wat anderen ook zeggen, gewoon proberen hoor!!
Als verpleegkundige hoef je niet in het ziekenhuis te werken. Ik werk zelf als avond/weekend/nachthoofd in een verpleeghuis.

Ik heb mijn opleiding wel in het ziekenhuis gedaan, maar werk nu alweer een aantal jaren in de PG.

Wat ik begrepen heb ( ook van de vakbond) is dat iedereen die al een niv4 diploma heeft, gewoon verpleegkundige blijft.

Het is logisch dat je het spannend vindt, als verpleegkundige heb je een hoop andere taken en verantwoordelijkheden dan als VIGer, maar daar groei je in. Je hoeft niet in een keer alles te weten en te kunnen. Heb je een goede begeleider?
Per wanneer zou een diploma niv 4 vervallen of veranderen? Iemand die dat weet
De nieuwe "zorgkundige" wordt vanaf 2020 opgeleid. Zie hier een dossier:

http://www.nursing.nl/leren-en-loopbaan ... re/v-v2020

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven