Werk & Studie alle pijlers

Vertaalprogramma

13-07-2010 13:57 14 berichten
Ik ben op zoek naar een handig digitaal vertaalprogramma.

Ik heb in het buitenland gestudeerd en veel taalverwervingsvakken gevolgd. Op dit moment vertaal ik voor mijn lol en om de taal ' bij te houden'.

Ik wil het programma dus vooralsnog niet professioneel gebruiken, maar er moeten wel meer tools opzitten dan de standaard gratis online vertaalprogramma's die letterlijk woord voor woord vertalen.

Heeft er iemand handige tips of ervaringen? De applicatie hoeft niet gratis te zijn.

Heeft er iemand tips?
Alle reacties Link kopieren
Hallo Zima, er bestaan veel programma's voor professionele vertalers, google eens op "CAT-tools" (Computer Aided Translation); er bestaat ook een opensource (dus gratis) CAT-tool, dat heet OmegaT.
Hoi Chadidja, Dank je! Ik heb net de website van omega bekeken en ga dit programma zeker proberen. Handig dat er ook duidelijke links met uitleg etc. staan. Ik verheug me nu al op mijn vrije dag waarin ik lekker aan de slag hier mee kan. Merkte dat mijn vertaalproject wel naar een extra niveau getrokken kon worden.

Werk jij trouwens als vertaler?
Ja, heb ik een tijdlang gedaan.

Vooral OmegaT is wel een beetje iets voor nerds hoor, zeker als je niet vertrouwd bent met het principe van CAT. Maar als je tijd hebt de moeite van het proberen waard.

Ken je trouwens de website proZ? Daar zitten veel mensen, ook Nederlanders, die je tips kunnen geven.
Ik ga gewoon eens nerden en proberen. Ik heb net ook even een kijkje genomen op proZ, er gaat een wereld voor me open. Handig dat je ook van taal naar taal kunt zoeken op het forum. Met de twee native speakers bij elkaar kun je vaak veel beter de lading en het gevoel van een woord dekken. Ik ben helemaal enthousiast!