Gezondheid alle pijlers

Varifocale bril?

06-02-2026 18:26 17 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Oké ik ben het op en afzetten van mijn goedkope kruidvat leesbril echt zoooooo zat.
Nu overweeg ik me een varifocale bril aan te laten meten; maar heb wel eens gehoord dat dat tegenvalt, mbt het wennen.
Ervaringen?
Una noche loca
Geen problemen gehad met wennen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ik ook niet.
Maar er zit veel verschil tussen dure en goedkopere glazen. Ik hoor vaak dat mensen met goedkopere langer tijd nodig hebben om te wennen.
Ik had een 'goedkope' en ben er nooit aan gewend geraakt.
Nu draag ik een gewone bril voor veraf en zet ik daar een leesbril overheen als ik moet lezen.
Ziet er niet uit, maar dat is mijn probleem niet.
You can achieve anything that doesn't require skill or knowledge.
Week 6 van de Extremely Demotivational Calendar
Ik vond het niets dus nu ben ik weer terug bij een normale leesbril. Je moet je hoofd zo raar houden om iets te kunnen lezen door het leesdeel, dat ik het op- en afzetten voor lief neem.
Ik heb varifocaal...wel een dure ivm hoge sterkte. Het is even wennen de eerste dagen, maar daarna werkt het goed.
Ik moest in het begin heel erg wennen met traplopen. Was na eenweek of 2 over. Nu gaat het al jaren prima.
Afkoelen heeft gewerkt
Ik heb het bij mijn vorige bril geprobeerd en ben blij dat mijn huidige bril het niet meer heeft. Ik kon er niet aan wennen. Misschien omdat links en rechts bij mij nogal veel van elkaar verschillen. Ik kan gelukkig lezen zonder bril, dus ik hoef alleen mijn bril maar af te zetten als de letters te klein zijn.
Ik heb het al 15 jaar en in het begin moet ik eraan wennen. Inderdaad met traplopen zoals iemand al zei. En af en toe was ik beetje duizelig de eerste 2 weken. Maar dat kan ook gewoon gewenning aan een bril zijn geweest omdat ik die niet eerder had.
Nu ik al vele brillen verder ben heb ik nooit meer moeite als de sterkte is veranderd.
Dat je je hoofd raar moet houden om te lezen is niet perse waar. Ik hoef dat niet maar het scheelt wel idd in prijs hoe goed je glazen zijn maar ook hoe breed en hoog is je leesgedeelte. En hoe is het overgangsverloop daarvan van het lees naar het gewone deel.
Er zijn vaak meerdere mogelijkheden. Hoe smaller en scherper de overgang hoe goedkoper het glas is.
Bij verschillende opticiens mag je ook gewoon proberen en je brillenglazen weer ruilen als je er niet aan kan wennen.
Mijn man deed dat bij hans anders…die kon er ook niet aan wennen maar die had dan ook de goedkoopste optie gekozen destijds.
Dat zou ik dan dus niet doen. Ik merkte ook kwaliteits verschil in glazen bij verschillende opticiens, nu heb ik ondertussen gewoon een bril van specsavers en ben daar tevreden over.
Misschien dat het nog scheelt of je plus of min hebt qua glazen? Ik heb plus voor mijn gewone grote deel van mijn bril.
Mm, verschillende ervaringen dus. Ik was twee jaar geleden bij de opticien bij ons in het dorp; hij raadde het af, kende veel klanten die 'm nooit droegen.
Mijn man heeft een poosje leeslenzen geprobeerd maar de juiste sterkte vinden was zo'n gedoe (heeft volgens mij wel zes paar geprobeerd) dus dat is ook niet erg aanlokkelijk, helaas
Una noche loca
Bedankt love2dance, mss kijken of ik dan ook eventueel de glazen kan ruilen.
Ik werk in de voedselindustrie en het is gewoon echt lastig bril op, bril af, bril op, bril af
Una noche loca
Ik heb 'm nu aan een koordje 🙈
Una noche loca
Het bevalt mij goed. Er ging een supersonisch onderzoek aan vooraf en de glazen die ik heb zijn poepduur.
Renske schreef:
06-02-2026 19:41
Het bevalt mij goed. Er ging een supersonisch onderzoek aan vooraf en de glazen die ik heb zijn poepduur.
Oh nou ben ik wel benieuwd! Vertel!
Una noche loca
Renske schreef:
06-02-2026 19:41
Dit
Opgezet en nergens last van gehad.
Ik was eigenlijk gelijk gewend, geen problemen mee gehad. Behalve bij autorijden in het donker, dan doe ik mijn oude ‘gewone’ bril weer op.
ChicaHolandesa schreef:
06-02-2026 19:36
Mm, verschillende ervaringen dus. Ik was twee jaar geleden bij de opticien bij ons in het dorp; hij raadde het af, kende veel klanten die 'm nooit droegen.
Mijn man heeft een poosje leeslenzen geprobeerd maar de juiste sterkte vinden was zo'n gedoe (heeft volgens mij wel zes paar geprobeerd) dus dat is ook niet erg aanlokkelijk, helaas

Ik heb er een van de Eyelove, was volgens mij iets van 100,- vond ik de moeite waard om te proberen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven