Werk & Studie alle pijlers

Verveling door parttime werk

16-03-2018 18:10 1488 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na maanden thuis te hebben gezeten, sinds kort eindelijk een baan gevonden voor 24 uur per week! Lekker bezig dus en voldaan thuiskomen. Alleen nu heb ik een probleem: er blijven per week nog zo'n 3-4 'vrije' dagen over. Dus op dagen dat ik niet moet werken verveel ik mij kapot, net als tijdens het werk zoeken eerder. Boodschappen doen en huishouden kost een paar uurtjes per week, ik heb niet echte hobby's, geen relatie, geen kinderen. weinig sociale contacten... Luxeprobleem? Ik lees veel maar dat is ook maar stil en een goed boek doet de tijd sneller gaan, maar toch. Hoe kan ik het contrast verkleinen tussen werkdagen en niet-werkdagen? Meer uren werken is (voorlopig) niet mogelijk.
Alle reacties Link kopieren
ika35 schreef:
18-08-2018 01:48
Wat heb je toch een raar idee van het begrip proeftijd, Lola.
Dat viel me bij je winkelbaan al op en nu weer. Alsof het bij voorbaat maar een probeersel is en zowel werkgever als jij er nog even heel goed over na moeten denken of je die baan wel echt gaat houden en willen.

Als ik een nieuwe baan had dan was ik daar altijd gewoon blij mee zonder aan iedereen te verkondigen, of zelfs maar te denken, dat het nog onder voorbehoud was, want ja, die proeftijd, heh.
Natuurlijk stond er ook altijd een proeftijd in het contract, maar voor mij (en voor iedereen die ik ken) was dat alleen van belang in het zeldzame geval dat het echt niet ging om de een of andere reden. En volgens mij dachten ook mijn werkgevers er zo over. Het werd uiteraard even benoemd bij het arbeidsvoorwaardengesprek (hoewel ik me zelfs dat niet van elke baan kan herinneren) maar het was nooit zo'n issue als het bij jou lijkt te zijn.

Normaal gesproken gaan beide partijen er gewoon van uit dat je geschikt bent voor de baan. Daar is de hele sollicitatieprocedure voor. En voor het geval er toch een grove inschattingsfout is gemaakt is er de proeftijd zodat beide partijen er alsnog onderuit kunnen. Al zie ik dat altijd meer als een escape voor de werkgever om nog van iemand af te kunnen als die echt niet functioneert dan dat ik nou zelf bezig ben met het idee dat ik binnen een maand kan stoppen als ik het niet leuk genoeg vind.
Lola snapt idd niet hoe het helemaal werkt. Het moet wel heel raar lopen als je een proeftijd niet doorkomt. Ik begin straks ook weer aan een nieuwe baan met proeftijd, maar dat is formaliteit. Natuurlijk kan het totaal fout gaan, maar je weet niet alles na een maand, in bepaalde functies weet je pas na een jaar ofzo alles, dus het gaat vooral om de klik en of ze zien dat je je inzet etc. Dus snap ook niet dat Lola weer begint te mekkeren over die proeftijd. De kans dat je na die proeftijd weg moet is wel inimini. Wel jammer dat Lola alles zo onder een vergrootglas legt. Ze had nou juist heel blij moeten zijn, maar het lijkt nooit goed.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap het wel een beetje: Lola is natuurlijk al eens eerder haar proeftijd niet doorgekomen.

Al heb ik ook de indruk lat Lola proeftijd en proefplaatsing door elkaar haalt.

In elk geval: succes Lola! En gefeliciteerd met je nieuwe baan!
Celaena_Aelin schreef:
18-08-2018 12:18
Ik snap het wel een beetje: Lola is natuurlijk al eens eerder haar proeftijd niet doorgekomen.
Ja, maar ook toen begon ze er al over zodra ze was aangenomen. En vervolgens een hoop gedoe over wat er allemaal niet goed of leuk was aan die baan, en of ze wel echt geschikt ervoor was. En over gesprekken over de werkzaamheden en wat er veranderd zou kunnen worden zodat ze er wel kon blijven etc etc. Ik heb echt nooit een gesprek gehad na het eind van een proeftijd. De proeftijd liep altijd gewoon stilzwijgend over in de rest van het contract zonder dat daar van mijn kant of door de werkgever verder aandacht aan werd besteed.
Zelfsabotage. Altijd op zoek naar redenen en oorzaken om wat goed lijkt toch niet goed te laten zijn. Snap ik vanuit mijn eigen ervaring geprojecteerd ook wel. Ik heb in mijn jonge leven wat dingen meegemaakt waardoor (voor mij) vanuit het niets mijn wereld op zijn kop kwam te staan. Vind het nog wel eens moeilijk om te geloven dat als dingen nu goed gaan, ze misschien ook gewoon echt goed zijn.

Maar zo bewust de dingen saboteren, heb ik volgens mij nooit gedaan (of deels wel, want ik ga contact uit de weg voor ze goed en wel op gang komen, maar dat is een heel verhaal en dit is niet mijn topic).
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk ben ik blij! Maar ik heb nog nooit een echte kantoorbaan gehad dus daarom is de proeftijd voor mij spannend: in de smaak vallen bij je collega's, kantoorpolitiek, ergens verantwoordelijkheid voor dragen en afhankelijk zijn van anderen. Naast dat het eerder dit jaar natuurlijk niet goed ging bij die winkelbaan. Ik heb vooral beroepen gehad waarin ik veel vrijheid had en zelfstandig mijn dagen/taken kon indelen en niks te maken had met andere collega's. Deel zal wat watervrees zijn maar het belangrijkste is natuurlijk dat ik gewoon aan de slag kan straks. Mocht ik de proeftijd op een of andere manier niet doorkomen gaat het heel lastig worden om ergens anders aan de slag te komen weet ik nu uit eigen ervaring dus dat wil ik ook niet. Mijn carrière of in ieder geval een logisch CV moet maar eens in gang worden gezet nu.
Alle reacties Link kopieren
Maar dit is toch de baan waar je al langere tijd uitzendwerk deed? Dan ken je de mensen toch al?
Alle reacties Link kopieren
Celaena_Aelin schreef:
19-08-2018 15:39
Maar dit is toch de baan waar je al langere tijd uitzendwerk deed? Dan ken je de mensen toch al?
Het bedrijf is hetzelfde maar het is een andere afdeling met dus andere collega's. De
belangrijkste werkzaamheden verschillen. Wel kan ik mijn oude collega's nog tegenkomen of eens nodig hebben voor mijn functie.
Alle reacties Link kopieren
Lola, ken jij de secret? Het boek of de film van Rhonda Byrne? Is misschien wel interessant voor je om te lezen. Gaat over blij zijn,je goed voelen en daarmee je leven wat mooier maken. Ik denk dat je er wel iets aan zou kunnen hebben.
Zou me niet druk maken om je nieuwe baan, wees er blij en trots om! Visualiseer jezelf dat je daar heerlijk kunt werken en jedaarna je daar blij en goed voelt, je collega's aardig zijn, etcetera. Iedere dag een paar keer, dan word je vanzelf minder nerveus voor je eerste werkdagen! Veel succes en plezier straks!
Kantoorpolitiek heb je echt nog niets mee te maken in je proeftijd, dus daar zou ik me niet druk om maken. En proeftijd is ook niet een mogelijkheid voor allerlei omringende collega’s om hun mening te geven over de nieuwe collega. Dat telt allemaal niet en weegt ook niet mee. Meestal word je niet eens geïnformeerd dat je door de proeftijd bent.

Proeftijd wordt alleen afgebroken als iemand een greep in kas doet of seksuele intimidatie of iets dergelijks. Er is niet de verwachting dat je het allemaal al kunt na een maand.

Dus; gefeliciteerd! Je hebt een nieuwe baan.
Alle reacties Link kopieren
LizBakker schreef:
19-08-2018 23:02
Kantoorpolitiek heb je echt nog niets mee te maken in je proeftijd, dus daar zou ik me niet druk om maken. En proeftijd is ook niet een mogelijkheid voor allerlei omringende collega’s om hun mening te geven over de nieuwe collega. Dat telt allemaal niet en weegt ook niet mee. Meestal word je niet eens geïnformeerd dat je door de proeftijd bent.

Proeftijd wordt alleen afgebroken als iemand een greep in kas doet of seksuele intimidatie of iets dergelijks. Er is niet de verwachting dat je het allemaal al kunt na een maand.

Dus; gefeliciteerd! Je hebt een nieuwe baan.
Of je komt de hele maand niet opdagen.
Of zes woede-uitbarstingen hebben op de werkvloer.

Zulke dingen.
Alle reacties Link kopieren
LizBakker schreef:
19-08-2018 23:02
Kantoorpolitiek heb je echt nog niets mee te maken in je proeftijd, dus daar zou ik me niet druk om maken. En proeftijd is ook niet een mogelijkheid voor allerlei omringende collega’s om hun mening te geven over de nieuwe collega. Dat telt allemaal niet en weegt ook niet mee. Meestal word je niet eens geïnformeerd dat je door de proeftijd bent.
In mijn ervaring is een proeftijd vooral bedoeld om te kijken of het de verwachting is dat je de werkzaamheden eigen gaat maken (goed ingewerkt zijn duurt vaak langer), of je een beetje met de collega's overweg kan op gebied van de samenwerking (dus niet of ze je aardig vinden). Gewoon, om te kijken of je de beloftes uit je gesprek waar kunt gaan maken.
Overigens heb ik wel altijd een einde proeftijd-gesprek gehad, maar meestal had dat ook het karakter van een gesprek over hoe je het zelf vind gaan of waar je nog behoefte aan hebt.
Valhalla! Where the brave may live Forever!
Alle reacties Link kopieren
Hoe gaat het met je nieuwe baan, Lola?
Alle reacties Link kopieren
frigga schreef:
17-09-2018 11:25
Hoe gaat het met je nieuwe baan, Lola?
Goed ik werk er nog haha. Al is de titel van dit topic wel weer relevant want nu is dat het probleem.. ik heb (nog) niet zoveel te doen en dan duurt een werkdag lang, zeker als je gewoon aan de slag wilt. Hopelijk komt dat in de loop van tijd wel goed als ik meer taken krijg. En de dagen dat ik vrij ben benut ik goed met huishoudklusjes en de overige dagen relaxen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven