Werk & Studie alle pijlers

vieze collega

06-04-2010 15:04 59 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste allemaal,

Ik zit met een probleem en ik hoop dat jullie me wat raad kunnen geven. Het zit zo:

Sinds een half jaar is een jongen van een andere afdeling bij ons komen werken op kantoor. Hij is direct naast mij geplaatst.

Nu is deze jongen niet een van de properste: Heeft bijna altijd dezelfde kleding aan, ruikt zeer regelmatig onfris (lichaamsgeur en adem), vieze nagels en een zeer smerige werkplek. Ook is hij volgens mij chronisch verkouden, zit altijd te snotten en is vaak ziek.

Nu ben ik -sinds hij naast mij zit- zelf ook vaak ziek plots, wel ongeveer een keer per maand. Zelf heb ik al een zwak gestel en heb een slecht afweersysteem door ziekte in mijn jeugd. Hier houdt ik rekening mee en leef zo gezond mogelijk en let erg op mijn hygiëne. De ziektes die ik nu telkens heb zijn iedere keer bacteriële infecties, daar ben ik ook zeer vatbaar voor.

Ik krijg nu sterk het vermoeden dat dit er wel iets mee te maken heeft. Hij is al meermalen op zijn hygiëne aangesproken, maar hij loopt nog wel continu te snotten. Ook werkt hij weleens aan mijn plaats, dat kan ik moeilijk tegengaan. Een andere plaats zal lastig worden aangezien we maar met 4 mensen op de kamer zijn.

Nu heb ik natuurlijk ook een slecht afweersysteem, maar het mag toch niet gebeuren dat ik mede door een collega vaak ziek word en hierdoor zelf straks problemen ga krijgen? Kan ik hier iets aan doen?

Ik hoop dat jullie mij kunnen voorzien van adviezen. Voor nu mijn dank.
Ik zou lekker een fles met desinfectie naast me neer zetten. Dus als je 's ochtends start eerst je werkplek desinfecteren.

Als zijn hygiene niet verbetert dan moet hij er nogmaals op aangesproken worden, maar ik denk niet dat jij kunt "bewijzen" dat je ziek van hém wordt.
heb je dit al met je leidinggevende besproken, en zo ja, wat zei hij/zij?
Heb je dit al eens met je leidinggevende besproken?

Er zal hem/haar ook wel wat aan gelegen zijn om ervoor te zorgen dat die collega niet iedereen aansteekt.

Verder; ik maak mijn toetsenbord en bureau regelmatig schoon met van die doekjes van Glorix. Beetje neurotisch misschien, maar als ik zie hoe de schoonmaakster mijn bureau 'schoonmaakt'...
Vervelend! Ik zou, als ik jou was, eens een gesprek aangaan met je leidinggevende, en het probleem voorleggen. Wellicht dat jullie er samen een oplossing voor kunnen vinden?

Succes!
.
Ik heb het met de afdelingschef over zijn slechte hygiëne gehad en zo weet ik ook dat hij er al op is aangesproken. Omdat het niet te bewijzen is (en deels ligt dit ook aan mijn tekortkoming in mijn gezondheid) heb ik dit specifiek nog niet besproken met de chef.

Goed plan van het desinfecteren, dat ga ik zeker doen.
Lindy wat ben je weer heerlijk duidelijk
Ik denk niet dat je leidinggevende iets kan doen aan je vieze collega; het klinkt niet echt als buitensporig onhygiënisch. Misschien kun je beter aan je eigen weerstand werken, dat je wat minder vatbaar wordt voor dit soort dingen. Je zult altijd in contact komen met mensen die je vies vindt, in de trein, winkels etc.
pluk de dag
quote:lindy schreef op 06 april 2010 @ 15:13:

Gadver.

Hoe is hij op zijn gedrag aangesproken? Ik heb werkelijk geen idee en durfde dit ook niet te vragen.quote:Want eerlijk gezegd denk ik dat er weinig te verbeteren valt aan mensen die erop gewezen worden dat ze stinken, en dan nóg niks aan hun persoonlijke hygiene doen. Als je dan nog steeds geen schone kleren aantrekt en je muil eens schrobt, dan boeit het je blijkbaar niet.Daar ben ik ook heel angstig voor. Nu heb ik regelmatig al geen trek meer in mijn lunch. Maar als ik hier nu ziek door blijk te worden, gaat het me echt te ver. De cultuur binnen het bedrijf is helaas niet zo dat ik hier makkelijk over kan praten.
.
quote:Peronne schreef op 06 april 2010 @ 15:19:

Ik denk niet dat je leidinggevende iets kan doen aan je vieze collega; het klinkt niet echt als buitensporig onhygiënisch. Misschien kun je beter aan je eigen weerstand werken, dat je wat minder vatbaar wordt voor dit soort dingen. Je zult altijd in contact komen met mensen die je vies vindt, in de trein, winkels etc.

En waar trek jij de grens tussen wat viezig en buitensporig onhygiënisch? Dat vraag ik mij af of dit ernstig is of niet.

Aan mijn eigen weerstand werken doe ik mijn hele leven al: sporten, niet roken/drinken, op tijd naar bed, letten op voeding/vitaminen. Volgens de dokter kan ik er ook niet meer aan doen dan dat. Door ziekte in mijn jeugd is mijn weerstand echter altijd verlaagd geweest.
.
quote:Sabina34 schreef op 06 april 2010 @ 15:04:

Ook is hij volgens mij chronisch verkouden, zit altijd te snotten en is vaak ziek.

En wat zou hij daaraan moeten doen volgens jouw? Mag hij niet naast jouw werken omdat jij zo vatbaar ben? Beetje de omgekeerde wereld lijkt me.
Ik zou het met je leidinggevende bespreken dat je het idee hebt dat je vaker ziek bent, nu deze persoon naast je zit. Hij is op de hoogte van hoe het met de collega gaat. Hij heeft er vast geen belang bij dat zijn werknemer zo vaak ziek is en heeft het er vast wel voor over om eens uit te proberen of het helpt dat je op een andere plek komt te zitten...
quote:pepersteak schreef op 06 april 2010 @ 15:25:

[...]

En wat zou hij daaraan moeten doen volgens jouw? Mag hij niet naast jouw werken omdat jij zo vatbaar ben? Beetje de omgekeerde wereld lijkt me.

Ik vraag ook niet voor niets advies wat ik hiermee moet doen en niet wat hij moet doen. Eerlijk gezegd kan ik je maar 1 antwoord geven: Dat hij wat schoner op zichzelf wordt! Of moet ik hem gaan wassen en kleden?

Het is nu mijn probleem sinds die viezerik naast mij zit. Met alle liefde zou ik een mondkapje dragen en een spuitbus luchtverfrisser gebruiken, maar dat is toch geen normale situatie op het werk?
quote:Sabina34 schreef op 06 april 2010 @ 15:23:

[...]

En waar trek jij de grens tussen wat viezig en buitensporig onhygiënisch? Dat vraag ik mij af of dit ernstig is of niet.

Ik bedoel dat je leidinggevende wel 'buitensporige' dingen kan verbieden, bijvoorbeeld als je collega zijn reet afveegt met het kopieerpapier en het vervolgens weer terug legt, maar hij kan hem niet verplichten iedere dag te douchen.
pluk de dag
Ik zou die kerel er gewoon zelf op aanspreken. Als dat dan nog niet helpt kun je naar je leidinggevende. Maar ik vraag mij wel af hoe erg het is.........want ik denk dat als het echt vreselijk erg is, hij allang zijn baan kwijt zou zijn.
Dat hij zo vies is en dat jij daar problemen mee hebt, dat begrijp ik.

Maar ik ben ook chronisch verkouden, iedere maand rond mijn menstruatie loop ik een paar dagen te snotteren (en nee niet van de emoties ) en omdat jij dus toevallig een lage weerstand hebt kunnen wij geen collega's worden?
quote:Peronne schreef op 06 april 2010 @ 15:31:

[...]

Ik bedoel dat je leidinggevende wel 'buitensporige' dingen kan verbieden, bijvoorbeeld als je collega zijn reet afveegt met het kopieerpapier en het vervolgens weer terug legt, maar hij kan hem niet verplichten iedere dag te douchen.Hahaha, okee duidelijk. Nee zo ernstig is het niet gelukkig.
ik zou het met hem persoonlijk proberen te bespreken, waar niemand bij is.
quote:toffifee schreef op 06 april 2010 @ 15:35:

Dat hij zo vies is en dat jij daar problemen mee hebt, dat begrijp ik.

Maar ik ben ook chronisch verkouden, iedere maand rond mijn menstruatie loop ik een paar dagen te snotteren (en nee niet van de emoties ) en omdat jij dus toevallig een lage weerstand hebt kunnen wij geen collega's worden?Als je een doos schone tissues naast je hebt en je wast je handjes ed is het alweer een ander verhaal dan dat je het snot er met je vingers uitpeukelt achter het beeldscherm en snot aan je mouw afveegt
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
.
Toffifee: Ik zou hem graag met jou ruilen hoor als collega! Volgens mij (en ook volgens m'n dokter waar ik het vorige week ook over heb gehad met hem) bestaat er in dit geval wel degelijk een verband tussen zijn gebrek aan hygiëne in combinatie met altijd snotten en dat ik de laatste tijd veel ziek ben. Het dilemma waar ik nu mee deal is om hier een oplossing voor te zoeken. Ik wil hem ook niet kwetsen, maar wil ook niet dat mijn eigen gezondheid en op de termijn m'n werk eronder gaat leiden. Hier moet een oplossing voor alle partijen voor komen, maar ik weet nog gewoon niet hoe.

Daarbuiten voel ik mij ook schuldig omdat ik een lage weerstand heb en ze uitgerekend ons naast elkaar hebben geplaatst. Tot een maand geleden heb ik het verband ook niet gezien (of willen zien).
Lindy: Nee, ik ben daar niet zo ongenuanceerd in als jij vrees ik... Ik wil hem niet kwetsen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven