Werk & Studie alle pijlers

Vliegen bij KLM

23-11-2010 20:05 2009 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zijn er hier meer dames die vliegen bij KLM? Ik ben ruim 2 jaar geleden aangenomen en mag nu waarschijnlijk binnenkort starten met de cursus. Naast het stewardessen-forum hoop ik ook hier ervaringen te kunnen lezen/delen, aangezien ik hier onder mijn andere nick altijd zoveel plezier heb.
quote:papua schreef op 19 juli 2011 @ 15:43:

Help, ik twijfel! Ik heb het op het moment zo naar mijn zin op mijn werk, dat ik het even niet meer zeker weet of ik wel naar de KLM wil! Aaahhhh!!!!

je heb nog even... je kan altijd nog nee zeggen als ze je opbellen voor een datum. Als ik jouw was zou ik wel gaan het is beter voor de toekomst met pensioenen, deeltijden enz. En alles is gewoon beter geregeld. Ik snap je ook wel dat je twijfelt want je bent al lekker doorgegroeid binnen het bedrijf, dat zal bij KLM wel even wat langer duren.

Ik moet zeggen dat het wel wennen is hoor bij KLM maar de diversiteit aan bestemmingen/pax die ik nu al meegemaakt heb vind ik zooooo leuk!!!!
He Dizzy, ik had deze week een collega die echt net los was. Dat was jij toch niet? Ben jij opgesloten in het toilet en hadden we samen een heel lollige purser die mooi Duits sprak?
Jullie sluiten nieuwe stessen toch niet bij wijze van ontgroening op op het toilet he??? :-)

@STB: ik ga ook gewoon door met mn leven hoor

En ik heb het geluk dat ik ook gewoon een baan heb met contract voor onbepaalde tijd, dus zolang ik hier niet opzeg zit ik hier gewoon. Het is alleen vervelend dat niemand enig uitsluitsel kan geven, en ik vind toch dat KLM in die procedure wellicht iets zou kunnen veranderen

@Dizzy: wat jij omschrijft qua diversiteit trekt mij ook zo aan in het bestaan als stess bij KLM!

Wat me trouwens ook heerlijk lijkt: geen scheve gezichten meer wat betreft werktijden. Je kunt niet ff een half uurtje eerder naar huis sneaken en collega's die er op die manier de kantjes vanaf lopen heb je dus ook niet. Je kan tenslotte niet eerder van boord ofzo :-)

Hier op t werk is het altijd echt een hot issue...mensen worden zelfs aangesproken als ze 10 minuten te vroeg naar huis gaan. Vreselijk vind ik dat, dat letten op elkaar......en dan die lucchpauzes die per se om half 1 moeten beginnen....pffff

Of heb je dat gezeur aan boord ook met pauzes e,d.?
@Stess to be

Ik moest er even over klagen, ik ben nu weer 'beter' haha! Dat is het met die stomme wachtlijst; het ene moment ben je blij dat je bent aangenomen (wat natuurlijk al heel wat is t.o.v. van al die duizenden mensen die zijn afgewezen na de brief of het eerste/tweede gesprek). En het andere moment baal je gewoon dat het koffiedik kijken is. Zat de laatste dagen even in dat laatste moment!
@Americagirl

Ik ben echt zo blij dat ik daar vanaf ben. Ik ging meestal al met tegenzin naar mijn werk als ik 's ochtends om half 9 EXACT dezelfde mensen op het station zag als de dag ervoor. En de week daarvoor. En de maand daarvoor. En inderdaad, iedere dag om dezelfde tijd lunchen. Deprimerend! Goed dat je hierover begint, dat maakt dat ik weer even dolgelukkig ben met mijn plekje op de wachtlijst
quote:Stess_to_be schreef op 21 juli 2011 @ 14:31:

He Dizzy, ik had deze week een collega die echt net los was. Dat was jij toch niet? Ben jij opgesloten in het toilet en hadden we samen een heel lollige purser die mooi Duits sprak?

haha nee dat was ik (gelukkig) niet

wie weet wel iemand van mijn cursus welke vlucht was dat? 747 zeker?

Bij mij liep alles op rolletjes (not) met al die chinezen die geen Engels spraken. Het was wel super leuk en heb wat af gelachen met ze. Ook vond ik de OCR een hele aparte ervaring, lekker in je jogging pakje op een bedje liggen. Natuurlijk moest ik naar de wc, ach... die passagiers zien niet eens dat jij het bent.

nu eerst 6 weken europa vliegen, heb er zin in!
Meiden, bedankt voor de steun! Het is waarschijnlijk ook een tijdelijke dip en ik kom er wel weer overheen. Ik ga ook echt geen nee zeggen als ze bellen. Ik ben ook gewoon een beetje bang voor veranderingen. Als ik dan lees over een OCR met een jogging pakje ben ik wel weer een beetje jaloers. Ik zal er aan denken als ik vanacht weer op een passagiersstoel zit, naast een collega, en probeer een uurtje te slapen, voordat ik weer aan het werk moet. (lees; wachten tot er een passagier wakker is en ik ze een glaasje water kan brengen).
Hey Dizzy: ik dacht dat ze die hele luxe OCR met bedjes alleen op de 777 hadden? Maar die vlieg jij nog niet toch?

Hebben ze die ook in de 747 enzo dan?

Oh het was waarschijnlijk je trainingsvlucht bedenk ik me nu............... :-)
quote:americagirl schreef op 22 juli 2011 @ 10:22:

Hey Dizzy: ik dacht dat ze die hele luxe OCR met bedjes alleen op de 777 hadden? Maar die vlieg jij nog niet toch?

Hebben ze die ook in de 747 enzo dan?

Oh het was waarschijnlijk je trainingsvlucht bedenk ik me nu............... :-)inderdaad alleen op de 777 en de 747, op de md-11 en A330 rust je gewoon op high comfort stoelen;-)

americagirl, 3 dagen geleden

Jullie sluiten nieuwe stessen toch niet bij wijze van ontgroening op op het toilet he??? :-)

Nee, die laten we water aftappen

americagirl, 3 dagen geleden

waarom kan ArkeFly wél een selectieronde houden en mensen meteen een ini-datum meegeven?

Is een veel kleinere club, meer inzicht in verloop. En misschien zelfs ook echt meer verloop.

En heb geen idee wat de mogelijkhefen zijn wat betreft deeltijden, maar als dat daar niet kan, dan is het dus voltijd of niet vliegen. Mensen die dan kinderen krijgen, zullen dan wellicht eerder definitief stoppen dan bij de KLM, waar je in 4 verschillende percentages kunt vliegen en het dus langer zal bolhouden ivm combinatie gezin en/of 2e baan/eigen toko.

Wat STB al heeft gepost - kan ook zijn dat ze in januari wel weer ini's plannen. Kan ook zijn dat de crisis nog 's op herhaling gaat en dan duurt het misschien zomaar een paar jaar.

Daarom snap ik mensen niet die een ini-datum uitstellen om een emotionele reden (zoals het momenteel erg leuk hebben op het werk). Voor je het weet, sta je weer op een frigging wachtlijst

Basia vroeg mij (bijna 5 jaar geleden) om mijn cursusdatum uit te stellen / te vragen of ik met hasr kon starten (+/-4 maanden later). Gezellig natuurlijk, maar dat heb ik niet gedaan omdat ik het sowieso veiliger vond om 'binnen' te zijn (en ik was mijn baan toentertijd ook te erg zat ).
Ik had het inderdaad ook, toen KLM belde voor de ini datum. Eigenlijk wilde ik pas van het najaar beginnen om mijn contract vol te maken bij mijn oude maatschappij. Ben blij dat ik gelijk toegehapt heb.

Ik heb trouwens wel even op de wachtlijst gestaan bij Arke. Dus daar kan het ook!
Dizzy, hoe staat het er nu voor bij Arke? Werven zij nog of gaan ze dat binnenkort weer doen? Ik vraag het voor iemand anders die niet actief is op het forum.

(misschien dat je (nog) op de hoogte bent van de stand van zaken bij je oude club?)
quote:Lizzl schreef op 24 juli 2011 @ 09:23:

Basia vroeg mij (bijna 5 jaar geleden) om mijn cursusdatum uit te stellen / te vragen of ik met hasr kon starten (+/-4 maanden later). Gezellig natuurlijk, maar dat heb ik niet gedaan omdat ik het sowieso veiliger vond om 'binnen' te zijn (en ik was mijn baan toentertijd ook te erg zat ).4 maanden? Valt wel mee hoor Jij bent 22 dec. in dienst gekomen, ik 8 feb... Toen was het ook een andere tijd, de ene ini na de andere begon, niks crisis... nu zou ik het ook niet meer van je vragen, binnen is binnen idd!
Op 22 december was ik al zo goed als klaar Ik ben ruim 5 weken eerder met de cursus begonnen. Ok, geen 4 maanden, maar 2 maanden en 3 weken om precies te zijn.
Ooit hoop ik nog Stewardess te kunnen worden .. Maar ik wil het die kleine ukkies hier nu nog niet aan doen om elke keer zo lang weg te zijn ..

En grond stewardess worden heeft geen nut want we wonen niet echt dichtbij een vliegveld, ik blijf dus nog maar even rustig reisjes boeken achter mijn balie

Ik zou in ieder geval nooit meer het toerisme uit willen.
Ik doe volgend schooljaar (2011-2012) eindexamen Mavo. Mijn sectorkeuze is economie. Kan ik met deze sectorkeuze ook stewardess worden of is dat niet mogelijk?

Ik zou ook graag nog de Havo er achter aan doen, maar kan ik daarmee ook stewardess worden?

Als het mogelijk is, welke studierichting moet ik dan op?

Hoelang doe je er ongeveer over om de opleiding tot stewardess te voltooien? Ik heb namelijk gelezen dat je bij de KLM pas aan het werk kan als je 21 jaar bent, vandaar dat ik wil weten hoelang de opleiding duurt. Als ik slaag ben ik 16 jaar, dus dan heb ik nog 5 jaar over.

Ook heb ik gelezen dat je binnen een uur op het vliegveld moet zijn (als je reserve bent?). Hoe zit dit precies? Ik woon namelijk in Zeeland, dus schiphol ligt dan ongeveer op 2 uur rijden.

Als stewardess kan je intercontinentale vluchten maken. Kan je als stewardess altijd naar dezelfde bestemming vliegen, of kan dat verschillen?

Hoelang blijf je ongeveer op de bestemming buiten de EU? Als je weer thuis komt, hoelang heb je dan ongeveer vrij?

Hoe ziet zo'n rooster er ongeveer uit die je krijgt? Zie je daarop de tijden wanneer en hoelaat je moet vliegen?

Ik heb verder al veel informatie gevonden, alleen deze vragen kan ik niet echt vinden met een goede duidelijke uitleg. Hopelijk hier wel.

Groetjes,

Daphne
quote:Lizzl schreef op 24 juli 2011 @ 21:12:

Dizzy, hoe staat het er nu voor bij Arke? Werven zij nog of gaan ze dat binnenkort weer doen? Ik vraag het voor iemand anders die niet actief is op het forum.

(misschien dat je (nog) op de hoogte bent van de stand van zaken bij je oude club?)ik weet het eigenlijk niet.... ze waren volop aan het werven. Misschien gewoon een open sollicitatie sturen you never know!
hoi~!

ik wil ook graag stewardess worden. wat is het adres waarnaar ik zou moeten schrijven? heb via de site van klm wel een sollicitatie gedaan maar niks op terug gehoord. weet wel dat de procedures pas weer in okt 2011 beginnen.

heeft iemand voor mij het exacte adres? en hoe kan het dat je wordt aangenomen in bv april en daarna niks meer hoort??

dank alvast!
en wat is dat bij arke? heeft iemand daar ook voor mij het adres van als ik wil solliciteren?

ik wil zo graag aan de slag!

voldoe aan alle eisen verder...:)
quote:xxxdaphne schreef op 25 juli 2011 @ 19:09:

Ik doe volgend schooljaar (2011-2012) eindexamen Mavo. Mijn sectorkeuze is economie. Kan ik met deze sectorkeuze ook stewardess worden of is dat niet mogelijk?

Ik zou ook graag nog de Havo er achter aan doen, maar kan ik daarmee ook stewardess worden?

Als het mogelijk is, welke studierichting moet ik dan op?

Er is geen specifieke opleiding of richting die je kwalificeert om stess te worden, ook niet de stessenopleiding van TIO. Het gaat om het niveau van je hoogstgenoten opleiding. Minimaal bij KLM is MBO3 of 4, of Havo.

Hoelang doe je er ongeveer over om de opleiding tot stewardess te voltooien? Ik heb namelijk gelezen dat je bij de KLM pas aan het werk kan als je 21 jaar bent, vandaar dat ik wil weten hoelang de opleiding duurt. Als ik slaag ben ik 16 jaar, dus dan heb ik nog 5 jaar over.

Als je wordt aangenomen, krijg je bij elke maatschappij een interne opleiding, de zogenaamde basiscursus of ini. Bij KLM duurt deze 6 weken. Maar dat is dus na aanname, heeft niets te maken met wat je daarvoor hebt gedaan. Ik heb twee universitaire studies gedaan voor ik ging vliegen, maar dat kwalificeerde mij enkel en alleen voor het opleidingsniveau. Daarnaast wordt er naar heel andere competenties gekeken. Je moet servicegericht en vriendelijk zijn, geduldig en flexibel, maar ook stevig in je schoenen staan, want de pax zijn niet altijd even makkelijk. Ook moet je goed in teamverband kunnen werken, want je hebt elke vlucht andere collegae.

Ook heb ik gelezen dat je binnen een uur op het vliegveld moet zijn (als je reserve bent?). Hoe zit dit precies? Ik woon namelijk in Zeeland, dus schiphol ligt dan ongeveer op 2 uur rijden.

Je moet alleen binnen een uur op SPL zijn als je reserve staat. Daarbuiten zal het de KLM een zorg zijn hoe lang jij moet reizen om op SPL te komen, als je maar op tijd bent. Er wonen collegae in alle delen van Nederland, maar ook in het buitenland. Ik woon zelf in Eindhoven en ben er dus ook niet binnen 1 uur. Als ik reserve sta, logeer ik bij iemand die dichterbij woont. Dat is 4x per jaar.

Als stewardess kan je intercontinentale vluchten maken. Kan je als stewardess altijd naar dezelfde bestemming vliegen, of kan dat verschillen?

Bij KLM is de diversiteit aan bestemmingen erg groot, dus je vliegt naar heel veel verschillende plekken. Als je graag vaker naar dezelfde plek wilt, kun je die vlucht aanvragen.

Hoelang blijf je ongeveer op de bestemming buiten de EU? Als je weer thuis komt, hoelang heb je dan ongeveer vrij?

Dat verschilt per bestemming, afhankelijk van de Werk en Rusttijden Regeling (WRR) wordt er gekeken op hoeveel rust je wettelijk gezien recht hebt. Hoe lang was de vlucht, hoe groot is het tijdsverschil, enz. Ook het aantal dagen dat je naderhand vrij bent verschilt dus. Er zijn omlopen van 3/3 (= 3 werken, 3 vrij) maar ook 8/6, 4/7, noem maar op. Het verschilt telkens weer, maar de regeling is erg goed.

Hoe ziet zo'n rooster er ongeveer uit die je krijgt? Zie je daarop de tijden wanneer en hoelaat je moet vliegen?

Ja, op je rooster staat precies op welke dagen je vliegt en op welke dagen je vrij bent. Op de dagen dat je vliegt staan de tijden van de vlucht, hoe laat je je aan moet melden en hoe laat je je weer afmeldt. Als je ergens blijft overnachten, staat erbij hoeveel uur je ter plekke verblijft.

Ik heb verder al veel informatie gevonden, alleen deze vragen kan ik niet echt vinden met een goede duidelijke uitleg. Hopelijk hier wel.

Groetjes,

Daphne

Ik hoop je zo je antwoorden gegeven te hebben, omdat ik in het blauw vlieg, kan ik alleen antwoorden voor de KLM. Wellicht dat iemand van Arke hier ook nog wil antwoorden?
Hebben jullie wachtlijsters ook een email gehad van KLM? Ik kreeg vandaag een bericht met daarin feitelijk niets nieuws, alleen dat het nog MINIMAAL 5 maanden gaat duren. Beetje mosterd na de maaltijd nadat er al zoveel 'gelekt' was aan inside info maar nu hebben we het dan toch zwart op wit. En het is toch wel fijn dat ze er alsnog voor gekozen hebben een officiële update te doen en niet dingen maar een beetje op zijn beloop laten.

Ohja, ik heb trouwens eindelijk een baan gevonden!! Leuk genoeg voor die minimaal 5 maanden tot aan KLM maar ook niet te moeilijk en ingewikkeld. Ging echt supernsel allemaal, donderdag gesprek, diezelfde dag telefoontje dat ik was aangenomen, vrijdag contract en maandag al begonnen! Kijk, daar hou ik nu van, spijkers met koppen
Kenduskeag, gefeliciteerd met je nieuwe baan! Ik heb ook die mail gehad, we wachten maar weer af!
Dank je Papua!! Ik begon bijna wanhopig te worden wat werk betreft. En ik was trouwens niet alleen hier aangenomen maar ook bij een ander bedrijf. Zo heb je niets, en zo kun je ineens kiezen! Ben in ieder geval superblij om lekker bezig te zijn tot KLM gaat bellen. De tijd gaat dan gewoon veel sneller.
Na lang wikken en wegen is het eindelijk zo ver, ik heb besloten om voor mijn droom te gaan. Als middelbare school meisje koos ik mijn vakkenpakket al gericht op het toerisme maar mijn ouders wisten me er van te overtuigen dat in het toerisme geen toekomst zat wanneer je later een gezin zou krijgen.

Het was natuurlijk heel goed bedoeld, maar daardoor blijft mijn droom hangen.

Nu ben ik een klein beetje ouder geworden en gaan denken in mogelijkheden. Ik weet dat het gaat lukken en ik ga er nu dan ook helemaal voor. Nou ja.... Dan moet er natuurlijk wel een 'aanmeldmogelijkheid' komen en als ik zo even snel dit topic heb doorgelezen gaat dat nog wel een hele poos duren. Voor nu is de eerste stap gezet: ik heb het open sollicitatieformulier op de site van KLM ingevuld en nu voorlopig wachten en heel veel ledden en dromen....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven