Werk & Studie alle pijlers

Vooraf salarisindicatie?

07-08-2020 10:01 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi allen, ik ben sinds begin dit jaar werkloos. Al verschillende gesprekken gehad, maar helaas nog niet de juiste match. Nu heb ik volgende week weer een gesprek en heb al voor veel gesprekken het halve land af moeten reizen (omdat ik veelal op accountmanagersfuncties solliciteer). Mijn vorige gesprek viel qua salaris zo erg tegen dat ik dat wellicht liever op voorhand had willen weten, aangezien we er financieel dus niet uit zouden kunnen komen. De vacature staat niks over salaris. Moet er wel 2 uur enkele reis voor rijden (betreft een buitendienstfunctie, de reistijd is dus alleen voor het gesprek) en het liefst zou ik dus vooraf weten waar ik aan toe ben. Zouden jullie hier een belletje aan wagen en zo ja, hoe verwoord ik dat?
anoniem_366260 wijzigde dit bericht op 07-08-2020 10:41
5.57% gewijzigd
Ik vind het best normaal overkomen om vooraf een salaris indicatie te vragen. Zou prima kunnen met de onderbouwing uit je OP. Weten ze gelijk dat je een goede bent( want 2 x misgelopen op salaris ) dus wellicht een geschikte kandidaat! Voor mij een teken dat je jezelf en wat je waard bent serieus neemt!
Succes !!
Alle reacties Link kopieren
Sunnie1968 schreef:
08-08-2020 12:58
Ik vind het best normaal overkomen om vooraf een salaris indicatie te vragen. Zou prima kunnen met de onderbouwing uit je OP. Weten ze gelijk dat je een goede bent( want 2 x misgelopen op salaris ) dus wellicht een geschikte kandidaat! Voor mij een teken dat je jezelf en wat je waard bent serieus neemt!
Succes !!
Die conclusie zou ik er als werkgever niet uit trekken.
Wat eten we vanavond?
Ik ben benieuwd naar de update 🙃
Alle reacties Link kopieren
Anja-1990 schreef:
07-08-2020 10:17
Want jij kunt in mijn situatie kijken? Ook zonder baan redden wij het prima. Maar bedankt voor je zorgen.
Ik dacht ook dat je wellicht een ww uitkering zou hebben, dus die vraag over elke baan aannemen is niet zo heel raar hoor. Als je ww hebt dan moet je elke baan aannemen. En anders moet je je ww stopzetten. Het is geen voorziening om lekker lanterfanterend de kersen uit de vla te plukken.
..
Alle reacties Link kopieren
Sunnie1968 schreef:
08-08-2020 12:58
Ik vind het best normaal overkomen om vooraf een salaris indicatie te vragen. Zou prima kunnen met de onderbouwing uit je OP. Weten ze gelijk dat je een goede bent( want 2 x misgelopen op salaris ) dus wellicht een geschikte kandidaat! Voor mij een teken dat je jezelf en wat je waard bent serieus neemt!
Succes !!
Ik zou bij het horen dat het twee keer eerder misloopt op salaris denken dat dit iemand is die zichzelf overschat en de concurrenten onderschat. Min puntje bij mij.

Het vragen naar een salarisindicatie vind ik een hele normale vraag. Je komt niet werken omdat de koffie uit de automaat zo goed is.
..
Ook als je een WW uitkering hebt hoef je niet elke baan te accepteren. Het uwv heeft gewoon regels over wat “ passend” werk is, en als je maar voldoet aan je sollicitatieplicht, mag je wel degelijk alleen solliciteren op banen die qua salaris vergelijkbaar zijn met de baan die je had.
Als iemand niet kritisch is en werk accepteert dat niet past is de kans op uitval en uiteindelijk langere afhankelijkheid van een uitkering alleen maar groter.

En ik zou ook bellen over een salarisindicatie. Ik ben er ook wel eens niet uitgekomen met een potentiële nieuwe werkgever, en ja, toen zat ik in de ww, maar het geboden salaris was lager dan mijn uitkering. ( En de functie was voor een project van 2 jaar) Dis heb ik nog maar even verder gezocht en gevonden.
Alle reacties Link kopieren
Kun je prima vragen. Doe ik ook. Is wat anders als het je eerste baan is of een baan in een standaard salarissysteem zoals zorg en onderwijs. Dan is het in het eerste geval beetje vreemd dat je je daar nu al druk over maakt en in het tweede geval gewoon lui, want je kunt dat zo zelf opzoeken.

Ik vind het niet meer dan terecht dat je jouw eigen tijd en de tijd van het bedrijf niet verdoet. Zo zou ik het ook brengen: “Ik zag een interessante vacature op jullie website en vroeg mij af of jullie een salarisindicatie kunnen geven, mijn ervaring in dit segment is dat dit namelijk nogal wisselt.” Als je er nog een tweede en derde vraag bij verzint over de functie zelf, kun je het helemaal mooi inleiden en verstoppen :)

Aan de andere kant: hoe kritisch wil je zijn als je werkloos bent? Het zal ongetwijfeld veel mensen tegen het zere been schoppen als je zegt dat je vindt dat je meer moet krijgen, terwijl je alternatief een uitkering is.
stampertje12 wijzigde dit bericht op 20-08-2020 18:52
13.26% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Sunnie1968 schreef:
08-08-2020 12:58
Ik vind het best normaal overkomen om vooraf een salaris indicatie te vragen. Zou prima kunnen met de onderbouwing uit je OP. Weten ze gelijk dat je een goede bent( want 2 x misgelopen op salaris ) dus wellicht een geschikte kandidaat! Voor mij een teken dat je jezelf en wat je waard bent serieus neemt!
Succes !!
Ben het niet eens met jouw conclusie. Als iemand mij zou vertellen dat het al meerdere keren misgelopen is op salaris zou ik eerder denken: die is overbetaald, kan nu niet meer doorgroeien of moet om andere reden daar weg en kan niets vinden waar ze haar net zo veel willen geven.
Alle reacties Link kopieren
Een salarisindicatie voor het eerste gesprek opvragen, voorkomt een mismatch en bespaart beide partijen (dus ook het bedrijf) kostbare tijd. Er op gokken dat de salarisverwachtingen op elkaar aansluiten vind ik dus absoluut niet professioneel overkomen. En werken doe je in de eerste plaats voor het geld, loon is niets voor niets een van de elementen die bepalen dat er sprake is van een arbeidsovereenkomst.

En de opmerking dat je elke baan zou moeten accepteren als je in de WW zit, is ten eerste niet correct (zoals iemand anders al aangaf) en ten tweede niet bepaald reeel. Alsof werkgevers, zeker gezien de huidige arbeidsmarkt, zitten te wachten op werknemers die uit nood solliciteren (want alles is beter dan een ww trekken) en hem dan peren bij een beter passende baan.
Alle reacties Link kopieren
Stampertje12 schreef:
20-08-2020 18:47
Kun je prima vragen. Doe ik ook. Is wat anders als het je eerste baan is of een baan in een standaard salarissysteem zoals zorg en onderwijs. Dan is het in het eerste geval beetje vreemd dat je je daar nu al druk over maakt en in het tweede geval gewoon lui, want je kunt dat zo zelf opzoeken.

Ik vind het niet meer dan terecht dat je jouw eigen tijd en de tijd van het bedrijf niet verdoet. Zo zou ik het ook brengen: “Ik zag een interessante vacature op jullie website en vroeg mij af of jullie een salarisindicatie kunnen geven, mijn ervaring in dit segment is dat dit namelijk nogal wisselt.” Als je er nog een tweede en derde vraag bij verzint over de functie zelf, kun je het helemaal mooi inleiden en verstoppen :)

Aan de andere kant: hoe kritisch wil je zijn als je werkloos bent? Het zal ongetwijfeld veel mensen tegen het zere been schoppen als je zegt dat je vindt dat je meer moet krijgen, terwijl je alternatief een uitkering is.
Waarom mag TO niet kritisch zijn? Ik neem aan dat ze een marktconform salaris ambieert, wat is daar mis mee? Of werk jij tegen elk loon wat je aangeboden wordt? Of moet TO zich schamen dat ze werkeloos is en dankbaar zijn voor alles wat ze kan krijgen, als ze maar de uitkering uitgaat (waar ze premies voor heeft betaald). Misschien vat ik je tekst verkeerd op, maar ik vind je toon nogal negatief. Ben jij je er van bewust dat veel mensen hun baan door corona zijn kwijtgeraakt en dat het aantal vacatures behoorlijk omlaag is gegaan? Ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat het niet bepaald makkelijk is om op dit moment een baan te vinden, ook niet als je je bescheiden opstelt qua salaris of behoorlijk onder je niveau solliciteert. Trouwens, ik spreek voor mijzelf, het interesseert het mij echt helemaal niets wat 'veel mensen' vinden, zij betalen mijn hypotheek namelijk niet. De enige die er wat van mag vinden, mijn vriend, vindt het super sneu voor mij dat ik zoveel moeite doe en geld heb geïnvesteerd in een opleiding om mijn kansen om een baan te vinden te vergroten. Ik vind je reactie persoonlijk nogal beledigend merk ik. Zal vast niet zo bedoeld zijn.

Nou ik ga weer aan de studie bak en laat dit topic even voor wat het is, ik irriteer mij teveel en dat is niet prettig voor het draadje. Succes To!
Alle reacties Link kopieren
Whateffa schreef:
21-08-2020 07:45
Waarom mag TO niet kritisch zijn? Ik neem aan dat ze een marktconform salaris ambieert, wat is daar mis mee? Of werk jij tegen elk loon wat je aangeboden wordt? Of moet TO zich schamen dat ze werkeloos is en dankbaar zijn voor alles wat ze kan krijgen, als ze maar de uitkering uitgaat (waar ze premies voor heeft betaald). Misschien vat ik je tekst verkeerd op, maar ik vind je toon nogal negatief. Ben jij je er van bewust dat veel mensen hun baan door corona zijn kwijtgeraakt en dat het aantal vacatures behoorlijk omlaag is gegaan? Ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat het niet bepaald makkelijk is om op dit moment een baan te vinden, ook niet als je je bescheiden opstelt qua salaris of behoorlijk onder je niveau solliciteert. Trouwens, ik spreek voor mijzelf, het interesseert het mij echt helemaal niets wat 'veel mensen' vinden, zij betalen mijn hypotheek namelijk niet. De enige die er wat van mag vinden, mijn vriend, vindt het super sneu voor mij dat ik zoveel moeite doe en geld heb geïnvesteerd in een opleiding om mijn kansen om een baan te vinden te vergroten. Ik vind je reactie persoonlijk nogal beledigend merk ik. Zal vast niet zo bedoeld zijn.

Nou ik ga weer aan de studie bak en laat dit topic even voor wat het is, ik irriteer mij teveel en dat is niet prettig voor het draadje. Succes To!
Je maakt een hoop aannames. Ik zeg namelijk helemaal niet dat TO niet kritisch mag zijn. Ik geef aan dat je moet nadenken hoe kritisch je WIL zijn.

En dat het feit dat je werkloos bent op mensen verschillend kan overkomen en dat dus niet iedereen op dezelfde manier reageert als je dat aangeeft icm de salarisvraag.

Bovendien neem je ook maar aan dat TO een marktconform salaris ambieert, iets dat je helemaal niet kunt weten. En het feit dat ze blijkbaar twee keer voor een functie waar ze geïnteresseerd in was, geen salaris naar haar wensen kon ontvangen geeft in ieder geval aan dat blijkbaar een deel van de markt iets anders marktconform vindt. Dus laat dat lekker een overweging voor TO zijn ipv maar vast aan te nemen dat dit zo zit en op basis daarvan tegen mij te ageren.

Je kunt heel gefrustreerd en trots roepen dat het je niets kan schelen wat anderen vinden van je situatie, maar uiteindelijk ben je wel afhankelijk van anderen bij het vinden van een nieuwe baan. En daarom kan het geen kwaad om na te denken hoe iets bij iemand anders kán overkomen en daar rekening mee te houden.

Maar goed... Leer even goed lezen voordat je vanuit emotie reageert... scheelt hoop frustratie voor jezelf.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven