Werk & Studie alle pijlers

Vraag over contracten

14-01-2015 21:59 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Bij mijn nieuwe baan krijg ik een contract van 1 februari tot 31 juli. Dit zijn 7 maanden. Nu weet ik dat er het één en ander verandert per 1 juli 2015 maar ik kom er niet helemaal uit. Wellicht zijn er hier mensen die er verstand van hebben.

Mijn contract gaat dus in op 1 februari en loopt af op 31 juli. Val ik dan onder de oude of de nieuwe wet qua opzegtermijn? (ik las dat de werkgever dan voortaan een maand voor het aflopen van een tijdelijk contract moet laten weten of hij wel of niet met je doorgaat).

Ik neem aan dat ik voor de rest onder de oude regels val qua verlengingen? Wat van 3 naar 2 gaat in een bepaald tijdsbestek?

En tot slot: is een tijdelijk contract van 7 maanden gangbaar? Ik heb het nog niet eerder meegemaakt.

Bedankt alvast!
Je valt onder de nieuwe regeling wat betreft opzeggingen. Pas op met de werkgever als ze je een 7 maand contract aanbieden. Iedereen die ontslagen wordt of geen verlenging krijgt, krijgt vanaf 24 gewerkte maanden recht op een vergoeding van de werkgever. Sommige werkgevers gaan nu 7 maand, 8 maand en weer 7 maand aanbieden om binnen de drie contracten en onder de 24 mnd te blijven. Daarna moet je er een halfjaar tussenuit als ze je geen onbepaalde tijd willen geven.

7 mnd kan ook omdat ze je wel een proeftijd willen geven. Proeftijden mogen niet meer voor contracten van 6 mnd of korter
1 februari tot 31 juli is 6 maanden. Halfjaarcontract dus.

Just sayin'
Alleen een antwoord op je laatste vraag of een contract van 7 maanden gangbaar is. Dat hangt denk ik af van de intentie van je werkgever. Is het een contract met uitzicht op verlenging of hebben ze je alleen nodig voor die 7 maanden? In het eerste geval vind ik 7 maanden niet echt gangbaar, doorgaans krijg je een halfjaar- of jaarcontract. Er zit waarschijnlijk een reden achter waarom je dan 7 maanden krijgt, ik zou het gewoon even vragen. In het laatste geval vind ik het niet raar.

Oww, zie reactie Davino. Ik was niet zo scherp
quote:danivo schreef op 14 januari 2015 @ 22:12:

1 februari tot 31 juli is 6 maanden. Halfjaarcontract dus.

Just sayin'

Jeetje, wat stom van me

Ik zat daar straks 3 keer te tellen want ik vond het al raar omdat je idd vaak 6 of 12 maanden contract krijgt. Nu zeg jij het, reken ik het nog een keer na en inderdaad
Waar haal je 7 maanden vandaan?
quote:ninon schreef op 14 januari 2015 @ 22:13:

Alleen een antwoord op je laatste vraag of een contract van 7 maanden gangbaar is. Dat hangt denk ik af van de intentie van je werkgever. Is het een contract met uitzicht op verlenging of hebben ze je alleen nodig voor die 7 maanden? In het eerste geval vind ik 7 maanden niet echt gangbaar, doorgaans krijg je een halfjaar- of jaarcontract. Er zit waarschijnlijk een reden achter waarom je dan 7 maanden krijgt, ik zou het gewoon even vragen. In het laatste geval vind ik het niet raar.

Oww, zie reactie Davino. Ik was niet zo scherp

Ik zag het ook. Sorry!

Maar de intentie is verlenging. Het is geen tijdelijk project ofzo.
quote:chismes schreef op 14 januari 2015 @ 22:11:

Je valt onder de nieuwe regeling wat betreft opzeggingen. Pas op met de werkgever als ze je een 7 maand contract aanbieden. Iedereen die ontslagen wordt of geen verlenging krijgt, krijgt vanaf 24 gewerkte maanden recht op een vergoeding van de werkgever. Sommige werkgevers gaan nu 7 maand, 8 maand en weer 7 maand aanbieden om binnen de drie contracten en onder de 24 mnd te blijven. Daarna moet je er een halfjaar tussenuit als ze je geen onbepaalde tijd willen geven.

7 mnd kan ook omdat ze je wel een proeftijd willen geven. Proeftijden mogen niet meer voor contracten van 6 mnd of korterDus dat betekent dat mijn werkgever me eind juni moet laten weten of hij wel of niet met me verder wil? Nu kan hij dat, bij wijze van, op 30 juli doen. Dat mag straks niet meer en daar val ik dus onder begrijp ik uit jouw stukje.
De aanzegtermijn geldt vanaf 6 maand contracten.

https://www.jurofoon.nl/n ... tijdelijk-arbeidscontract

Daarnaast gaan werkgevers alles doen om de nieuwe regels niet te hoeven uitvoeren.

De wachtgelders noemen dat flexibilisering.

De normale burgers debilisering
wie de toekomst als tegenwind ervaart, loopt in de verkeerde richting.
quote:minnimouse schreef op 14 januari 2015 @ 22:16:

[...]

Ik zag het ook. Sorry!

Maar de intentie is verlenging. Het is geen tijdelijk project ofzo.Kan gebeuren . Mijn vriend heeft ook een halfjaar contract gekregen met intentie tot verlenging. Ik hoor steeds vaker dat je eerst een halfjaar krijgt i.p.v. een jaar, is iets van deze tijd denk ik. Maar, gefeliciteerd met je baan, fijn voor je! Ik lees af en toe mee op het sollicitatietopic.
quote:minnimouse schreef op 14 januari 2015 @ 22:15:

[...]

Jeetje, wat stom van me

Ik zat daar straks 3 keer te tellen want ik vond het al raar omdat je idd vaak 6 of 12 maanden contract krijgt. Nu zeg jij het, reken ik het nog een keer na en inderdaad Ik had het 6x nageteld. Ik denk; ben ik nou gek?
Dank je wel, Ninon

Ik ben er erg blij mee. Ik zie het allemaal wel, heb er in elk geval zin in en ga me van mijn beste kant laten zien. Wat er na dat half jaar gebeurt zie ik dan wel weer. Ik verwacht echter geen grote problemen als ik mezelf onmisbaar maak

Ik was gewoon even benieuwd naar die oude en nieuwe regels.

Happy Daddy, bedankt. Jij beweert iets anders dan Chismes?
quote:danivo schreef op 14 januari 2015 @ 22:24:

[...]

Ik had het 6x nageteld. Ik denk; ben ik nou gek?
quote:minnimouse schreef op 14 januari 2015 @ 22:24:

Dank je wel, Ninon

Ik ben er erg blij mee. Ik zie het allemaal wel, heb er in elk geval zin in en ga me van mijn beste kant laten zien. Wat er na dat half jaar gebeurt zie ik dan wel weer. Ik verwacht echter geen grote problemen als ik mezelf onmisbaar maak

Ik was gewoon even benieuwd naar die oude en nieuwe regels.

Happy Daddy, bedankt. Jij beweert iets anders dan Chismes?

Beweerde iets anders

Jurofoon heeft/had het fout.

Vanaf 6maand contract is er een aanzegtermijn.
wie de toekomst als tegenwind ervaart, loopt in de verkeerde richting.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven