Werk & Studie alle pijlers

Vraag over herplaatsing en salarisgarantie

28-05-2010 19:17 6 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Even met een andere nickname in verband met herkenbaarheid.

Ik zal eerst in het kort mijn situatie schetsen: ik werk bij een gemeente in het westen van het land. Hier zit ik in de functionele schaal, schaal 10.

Nu heb ik een tijdlang, naast mijn eigen werk, ook gedeeltelijk het werk overgenomen van een collega van een andere afdeling (afdeling B.). Onlangs is gebleken dat deze collega niet meer terug komt. Nu ben ik door de leidinggevende van afdeling B gevraagd om per 1 juli de overstap te maken naar haar afdeling. Het werk vind ik veel leuker en in goed overleg met mijn huidige lg heb ik besloten dat ik de overstap ga maken.

Mijn nieuwe functie op afdeling B is gewaardeerd op schaal 9 (naar mijn mening onterecht, want zwaarder dan huidige functie, maar mijn mening doet er hier niet toe...). Nu had ik richting nieuwe lg aangegeven dat ik wel wil overstappen, maar mijn huidige salarisschaal wil behouden. Nieuwe lg vond dit logisch en dit zou geregeld worden.

Nu heb ik de brief ontvangen van mijn overplaatsing. Het is een "overplaatsing in het belang van de dienst" en op grond van artikel 15.1.10 van de CAR-UWO word ik herplaatst. In de brief staat echter ook dat ik wordt ingeschaald in de salarisschaal behorende bij de nieuwe functie en dat ik daarbij de salarisgarantie behorende bij mijn oude functie houd en dat het een salarisgarantie is tot en met het maximum van de uitloopschaal 10A.

Weet iemand wat zo'n salarisgarantie inhoudt?

Ik heb zelf al gegoogled, maar wordt er nog niet echt wijzer van. Degene van P&O die de brief heeft opgesteld, is komende week vrij, dus die kan ik het momenteel niet vragen.

Alvast bedankt!
De brief lijkt mij logisch. De functie is gewaardeerd in een lagere schaal en dus kunnen ze jou voor die functie niet in een hogere schaal plaatsen. Jij had echter een hoger salaris en ze garanderen je met de garantie dat je dit salaris (incl maximale uitloop) behoudt. Op die manier wordt het hogere salaris aan jou als persoon gekoppeld en niet aan de functie, waarmee ze voorkomen dat er een precedent wordt geschept en anderen in vergelijkbare functies opeens ook een hoger salaris kunnen claimen.
Nummerzoveel, bedankt voor je reactie.

Begrijp ik het nu goed dat ik zelf in schaal 10 blijf, maar dat deze schaal dan aan mij gekoppeld is ipv aan de functie?

(de koppeling van het salaris aan een persoon ipv een functie klinkt inderdaad logisch vanuit het oogpunt van precedentwerking).
Nee, je blijft niet in schaal 10. Je gaat dus wel terug naar 9 en je krijgt daarnaast een toelage voor het verschil wat dan ontstaat tussen 9 en 10.
Helemaal duidelijk nu. Bedankt!
Graag gedaan! En veel plezier met je nieuwe baan :-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven