Werk & Studie alle pijlers

Vraag over inschaling, contract en reiskosten

01-10-2009 17:59 59 berichten
Alle reacties Link kopieren
edit
quote:boebele schreef op 01 oktober 2009 @ 18:55:

ja, soort van docent ja.Voor een hbo-docent ben je wel heel erg laag ingeschaald. Mijn collega's zitten allemaal in schaal 10 of 11.
Als ik het zo hoor, ben je geen docent maar een instructeur.

Volgens CAO onderwijs, worden instructeurs ingeschaald in schaal 7, docenten in schaal 10.
Ik ben ook geen docent, ik kan alleen niet zeggen wat ik wel ben want dan ben ik wel erg herkenbaar. Dus nee, geen echte docent en inderdaad laag ingeschaald, maar in mijn vorige baan dus schaal 8 (wat dus eigenlijk schaal 9 moest zijn).
Alleta,

zegt me niks.
Gelukkig maar. Kun je de letter weghalen? Anders ben ik weer zo herkenbaar
Ik heb het weggehaald :-)

Gelukkig ja, misschien, want in deze branche wordt ook een hoop gesjoemeld met de regeltjes.
Ja, zeker bij die bewuste instelling.

Weet je al hoe je het aan gaat pakken?
Ja, ik ga checken hoe het zit met reiskosten en waarom ik die niet krijg en ik zal een gesprek aangaan over de inschaling. Maar als de afspraken wat betreft inschaling niet worden nagekomen ga ik maar aan mijn ontslagbrief beginnen denk ik

Nou sta ik wel redelijk sterk, ook al zou je het niet zeggen, maar ik weet dat ze heel erg blij met me zijn en dat ze een serieus probleem zouden hebben als ik weg zou gaan. Ondanks dat ik een opzegtermijn van 3 maanden heb. Dus ik hoop dat zo'n ontslagbrief wat effect zou hebben, en zoniet: dan ga ik voor mezelf verder. Ben ik van het hele gezeik af.
Verstandig besluit, denk ik. Ik zal voor je duimen!
Verstandig is het niet, maar ik vind dat ik wel voor mezelf op mag komen, zeker omdat ik mijn werk gewoon prima doe.

Dus tja.

Helaas is het vandaag 1 oktober dus gaat de opzegtermijn pas per 1 november in. Maar goed, misschien moet ik niet van het ergste uitgaan.
Ik zou inderdaad niet van het ergste uitgaan. Waarschijnlijk willen ze je gewoon houden. Als jouw instelling ook maar een beetje op de mijne lijkt, kost een nieuwe vacature uitzetten zoveel interne drama dat ze er alles aan zullen doen je binnenboord te houden.
Ik hoop het. Die mensen kunnen zo vasthouden aan bepaalde regeltjes. Maar goed, ik denk dat ik redelijk sterk sta zoals ik al zei.
Kort schets: bij ons moet een nieuwe vacature goedgekeurd worden door de raad van bestuur van de gehele organisatie (en die is enorm). Het voorstel voor de vacature dient te worden vergezeld van een uren-verantwoording van het gehele team, een prognose voor het komende studiejaar waarin duidelijk wordt geschetst wat de gevolgen zijn van het al dan niet opvullen van de vacature en de kosten die een dergelijke functies met zich mee gaat brengen.

Vervolgens gaat de RvB zich over de vacature beraden en geeft ergens in de komende maanden toestemming. Daarna moet de werving en selectie nog gestart worden, waardoor de vacature in de praktijk pas volgend studiejaar vervuld kan worden. Dat betekent dat het team een jaar lang zonder kracht zit. En het leuke is: als het team een jaar lang zonder die kracht gedraaid heeft, betekent dat dat die functie eigenlijk helemaal niet nodig was, dus met een beetje pech wordt er uiteindelijk helemaal niemand aangenomen.

En geloof me: dat willen ze niet.
Jemig wat een rompslomp allemaal. Belachelijk ook dat het team dan met een kracht minder moet draaien. Maarja, wat doe je eraan hè? Je kan er zo weinig tegen beginnen.

Overigens vraag ik me wel af in hoeverre je een opzegtermijn hebt als het contract niet getekend is. Dat contract heb ik afgelopen week pas in de bus gekregen, dus dat was rijkelijk laat. Als zij zich dan niet aan de gemaakte afspraken blijken te houden heb ik toch het recht om te vertrekken of niet?
Ik weet daar niet zoveel van, maar het zou kunnen dat een ongetekend contract ook geldt als je al begonnen bent met werken. Als je een rechtsbijstandsverzekering hebt zou ik daar even mee bellen, of anders het juridisch loket, die weten vast wel hoe dat zit.
Nog even over die opzegtermijn van 3 maanden, dat lijkt me wel erg lang. Ik dacht dat het zo was dat je bij een tijdelijk contract een opzegtermijn had van maximaal een maand. Lijkt me handig om dat ook nog even na te kijken!
Dat je contract niet getekend is zegt niks meer. Je bent namelijk begonnen en daarmee heb je aangegeven dat je akkoord bent met je contract. En dus gelden de in je contract opgenomen bepalingen.

Succes met je onderhandelingen trouwens.
Maar het contract was er nog helemaal niet toen ik begon esfa. Ik bedoel, hoe kon ik er dan mee akkoord gaan? Als dat contract er in juni al was geweest was het weer een ander verhaal lijkt me. Of heb ik ongelijk? Ik ben namelijk al in april begonnen met de onderhandelingen, dus dan is het toch ook een beetje hun fout dat het contract er pas zo laat is?

En ja, ik weet ook wel dat ik dit beter eerder had kunnen regelen, maar zij lopen toch net zo goed een risico als ze van mij nog geen getekend contract terug hebben?
Oef, dat is arbeidsrechtelijk gezien een behoorlijk grijs gebied waar je je in bevindt.

Heb je wel al salaris gestort gekregen in de maand dat je bent begonnen? Je bent dus al in juni begonnen en krijgt pas in oktober je contract? Maar in juni, juli, augustus en september heb je waarschijnlijk wel een salarisstrook gehad. Ik kan me zo voorstellen dat je arbeidsrechtelijk gezien eerder had moeten reageren op de inschaling die zichtbaar is op je loonstrook. Maar dit is volgens mij arbeidsrecht voor gevorderden en het is beter als iemand die het naadje van de kous weet jou kan adviseren.

Over je algemene vragen het volgende. Wanneer je verandert van werkgever moet je ervan uitgaan dat je je hele arbeidsrelatie opnieuw vormgeeft. Dus moet je alles opnieuw uitonderhandelen. Niet alleen je inschaling en je reiskosten, maar bijvoorbeeld ook de mogelijheid om een studie te gaan volgen en soms zelfs je vakantieperiode! Bijvoorbeeld als je al een leuke reis geboekt hebt en je wilt niet dat je nieuwe werkgever in eens op de proppen komt met het dringende verzoek om door roosterproblemen in die periode te komen werken. Dat gebeurt en kun je afkaarten door schriftelijk te laten vastleggen dat je in die en die periode niet beschikbaar bent. Ook over je bevordering kun je bij je arbeidsvoorwaarden gesprek afspraken maken, door bijvoorbeeld af te spreken dat bij een positieve halfjaarlijkse beoordeling je naar een functionele schaal wordt geplaatst of dat je er dan een periodiek bij krijgt.

Niet dat ik dit soort dingen al wist toen ik net begon met werken hoor, maar je leert er in de loop van de jaren wat bij :-).
Oh en zelfs over je opzegtermijn kun je onderhandelen. Niet dat je alles krijgt wat je hebben wilt, maar wanneer je 5 punten naar voren brengt die je graag wil regelen en er zitten er 3 bij die voor jou van groot belang zijn, dan kun je de 2 minder belangrijke punten (zoals wellicht scholing, vakantie of opzegtermijn ) inzetten als wisselgeld.

Ik vind het arbeidsvoorwaarden gesprek altijd topsport :-)
bdankt voor je reactie esfa!

mijn eerste salarisstrook heb ik ook pas afgelopen week gekregen, ik ben namelijk in september pas echt begonnen met werken. Ik ging er al die tijd dus vanuit dat ik in schaal 9 zou komen, zoals we hadden afgesproken.

Maar het verhaal van PZ is nu dat het niet uitmaakt voor mij, dat ik volgens schaal 9 wordt uitbetaald en dat ik dezelfde doorgroeimogelijkheden heb. Ook over de toelage wordt pensioen ingehouden e.d.. En toch heb ik mijn twijfels bij het verhaal en bevalt dat hele toelage-gedoe me maar niks.
Een toelage kan er weer afgehaald worden, terugplaatsen in schaal veel moeilijker.

Vakantiegeld, eindejaarsuitkering, WIA(WAO), WW wordt berekend over je basis salaris en niet over de toelage.

Als die troela van P&O zegt dat het niks uit maakt waarom zet ze je dan niet in de juiste schaal, maakt immers toch niet uit.

Dus kom op voor jezelf en eis die schaal 9!
Zie QR
eens met kaasfondue
Toch vind ik het vreemd dat je er met je eerste salarisstrookje pas achter komt. Je krijgt toch eerst een aanstelling of contract waarin de afspraken vastliggen en als dat akkoord is neem je pas ontslag en begin je pas in die baan. Lijkt mij.
Zie QR
zo werkt het bij ons niet, kaasfondue, helaas. Niet dat ik zelf niet te laks ben geweest hoor, dat zeg ik niet. Maar ik heb er wel 4 maanden achteraan gezeten. Ik dacht dat de afspraken die we per email gemaakt hadden duidelijk waren, maar dat blijken ze toch niet te zijn. Maar inderdaad heb ik een risico genomen, dat wel. Al geldt dat net zo goed voor hun.

Maar dat van die toelage, is dat echt zo? Want bij PZ zeggen ze dat de toelage geldt voor alle bestanddelen van mijn salaris, dus dat zou dan ook vakantiegeld e.d. moeten zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven