vraag over marketing
woensdag 16 januari 2019 om 13:39
Hallo,
Ik doe op dit moment een zelfstudie cursus en een onderdeel ervan is marketing.
Helaas lijkt het er bij dit onderdeel op dat het nogal boven mijn pet gaat en heb ik het idee niet het niveau te hebben dat je hiervoor nodig hebt, ondanks dat de cursus provider heeft gezegd dat je geen tot zeer weinig kennis nodig hebt.
Mocht er hier iemand zijn die verstand heeft van marketing, dan zou ik het erg fijn vinden als die mij zou kunnen helpen met wat vragen die ik heb aangaande wat ik nu aan het leren ben maar waarvan ik niet goed uitkom hoe het nou precies in elkaar zit. Ik heb al wel geprobeerd het er met de docent over te helpen, maar deze is helaas erg slecht bereikbaar. Tot nu toe heb ik gelukkig wel alle toetsen gehaald.
Ik ben voor mezelf een overzicht aan het maken van wat ik tot nu toe geleerd heb en kom uit met een paar gaten.
Bijvoorbeeld, hoe ziet een structuur van een Marketing afdeling er nou eigenlijk uit, wie doet wat en wie maakt de beslissingen zoals het bepalen van de doelgroep, de Marketing mix en hoe wordt succes gemeten.
Dit is geen huiswerk maar meer om voor mezelf het een en ander op een rijtje te krijgen. Normaal kan ik best veel vinden met google en andere zoek paginas, maar Marketing zou voor mij net zo goed Chinees kunnen wezen, het klinkt interessant maar ik begrijp er geloof ik echt geen snars van.
Ik heb deze vraag natuurlijk ook naar mijn docent gestuurd, maar het lijktt erop alsof hij of niet beschikbaar is, of dat hij wellicht mijn e-mail in zijn spambox krijgt of zo. Helaas heb ik pas over 2 weken weer de kans hem in levende lijve te spreken, maar ik zou zo graag nu al wat meer overzicht krijgen.
Mocht iemand in jip en janneke taal meer uitleg kunnen geven, dan zou ik dat echt heel erg op prijs stellen.
Ik doe op dit moment een zelfstudie cursus en een onderdeel ervan is marketing.
Helaas lijkt het er bij dit onderdeel op dat het nogal boven mijn pet gaat en heb ik het idee niet het niveau te hebben dat je hiervoor nodig hebt, ondanks dat de cursus provider heeft gezegd dat je geen tot zeer weinig kennis nodig hebt.
Mocht er hier iemand zijn die verstand heeft van marketing, dan zou ik het erg fijn vinden als die mij zou kunnen helpen met wat vragen die ik heb aangaande wat ik nu aan het leren ben maar waarvan ik niet goed uitkom hoe het nou precies in elkaar zit. Ik heb al wel geprobeerd het er met de docent over te helpen, maar deze is helaas erg slecht bereikbaar. Tot nu toe heb ik gelukkig wel alle toetsen gehaald.
Ik ben voor mezelf een overzicht aan het maken van wat ik tot nu toe geleerd heb en kom uit met een paar gaten.
Bijvoorbeeld, hoe ziet een structuur van een Marketing afdeling er nou eigenlijk uit, wie doet wat en wie maakt de beslissingen zoals het bepalen van de doelgroep, de Marketing mix en hoe wordt succes gemeten.
Dit is geen huiswerk maar meer om voor mezelf het een en ander op een rijtje te krijgen. Normaal kan ik best veel vinden met google en andere zoek paginas, maar Marketing zou voor mij net zo goed Chinees kunnen wezen, het klinkt interessant maar ik begrijp er geloof ik echt geen snars van.
Ik heb deze vraag natuurlijk ook naar mijn docent gestuurd, maar het lijktt erop alsof hij of niet beschikbaar is, of dat hij wellicht mijn e-mail in zijn spambox krijgt of zo. Helaas heb ik pas over 2 weken weer de kans hem in levende lijve te spreken, maar ik zou zo graag nu al wat meer overzicht krijgen.
Mocht iemand in jip en janneke taal meer uitleg kunnen geven, dan zou ik dat echt heel erg op prijs stellen.
woensdag 16 januari 2019 om 15:30
Nitflex, dat bedoelde ik inderdaad. Er staan kantoren van bedrijven die totaal niets met de hotel industrie te maken hebben in de buurt van ons hotel. Wanneer er mensen naar die bedrijven komen uit andere plaatsen of zelfs uit andere landen die een hotel nodig hebben, dan wordt er vaak door dat bedrijf een boeking voor accommodatie bij ons gedaan of een boeking voor een even dat ze niet binnen het kantoor gebouw kunnen houden.
woensdag 16 januari 2019 om 15:34
Ik las haar post zo, maar ik zie nu dat ik het verkeerd heb begrepen! Excuus!
Zakelijk markt is een prima markt voor een hotel
nichiran schreef: ↑16-01-2019 15:04rianneplaya, met lokale markt bedoelde ik de binnenlandse markt versus de internationale markt, sorry voor de onduidelijkheid. Overigens is het ook zo dat bedrijven rondom het hotel ook vaak het hotel boeken voor hun gasten en voor events en zelfs is het het geval dat ook mensen uit de stad zelf het hotel gebruiken voor etentjes maar ook voor speciale overnachtingen.
woensdag 16 januari 2019 om 15:39
TO, hou ook in gedachten dat theorie en praktijk soms wat uiteen lopen. Dat kan ook zijn waarom je binnen jouw bedrijf niet altijd de antwoorden krijgt die je zoekt.
Veel marketingafdelingen doen maar wat. Niet overal wordt uitgebreid research gedaan. Soms worden er jaar in jaar uit dezelfde folders gedrukt zonder achterliggende gedachte bijvoorbeeld.
Veel marketingafdelingen doen maar wat. Niet overal wordt uitgebreid research gedaan. Soms worden er jaar in jaar uit dezelfde folders gedrukt zonder achterliggende gedachte bijvoorbeeld.
woensdag 16 januari 2019 om 18:19
Nogmaals iedereen bedankt voor de reacties.
Sorry dat ik nogal on-gefocussed en onkundig overkomt in mijn posts.
Het is echt mijn eerste kennismaking met Marketing van de Marketing kant gezien.
Ik heb veel aan jullie opmerkinen en hints en kan er weer met frisse moed tegenaan.
Af en toe gewoon een duwtje (of mega duw) nodig in de goede richting.
Mocht ik nog vragen hebben, dan zou ik ze graag weer posten.
Sorry dat ik nogal on-gefocussed en onkundig overkomt in mijn posts.
Het is echt mijn eerste kennismaking met Marketing van de Marketing kant gezien.
Ik heb veel aan jullie opmerkinen en hints en kan er weer met frisse moed tegenaan.
Af en toe gewoon een duwtje (of mega duw) nodig in de goede richting.
Mocht ik nog vragen hebben, dan zou ik ze graag weer posten.
maandag 21 januari 2019 om 16:26
De 4Ps zijn bedacht door McCarthy, gebaseerd op het werk van Borden:nichiran schreef: ↑16-01-2019 14:58De 4 Ps zijn product, prijs, promotie, en plaats, toch?
Ik zit een beetje met product voor de hotel industrie maar nu ik erover nadenk is dat denk kan dat een kamer zijn, maar ook een service, zoals concierge service of massages of zelfs een clublounge. Voor prijs zou ik dan denken het prijskaartje van de service die geboden wordt in combinatie met de werkelijke kosten die gemaakt worden door het bedrijf om dit product te leveren. Promotie lijkt me dan de PR via de diverse media maar van plaats ben ik nog niet zeker. Zou dit bijvoorbeeld voor de hotelindustrie reisbureaus, online booking sites enzo kunnen wezen?
Product - zoals product features (let op: 'service' marketing is anders dan bij product)
Prijs - verkoopprijs, kortingen, incentives
Promotie - adverteren, sponsorship, direct marketing
Plaats - logistiek, imago van retailers
Het product staat centraal en andere Ps worden daarop aangepast. Rolex komt bijv automatisch op de exclusieve luxe markt vanwege de prijs en hierbij worden gepaste retailers gezocht (dus niet bij een winkel die bekend staat om goedkope producten want dat past niet in het plaatje).
Er zijn nog 3Ps. Google even op 'people, physical evidence en process'
In jouw voorbeeld van een hotel kun je bij prijs ook denken aan loyaliteitsprogramma's en vroegboekkortingen.
Promotie heeft inderdaad met adverteren te maken. Dit kan op verschillende manieren zoals bij via Social Media, Direct Marketing of met adverteren bij een internationale sportwedstrijd. Wat is effectief en wat past bij het merk?
Bij plaats kun je denken aan de voordelen van de locatie van het hotel. Mooi gelegen voor toeristen of juist ideaal voor zakenreizigers om snel naar de luchthaven te kunnen.
Er is heel veel informatie op internet te vinden. SlideShare staat vol met voorbeelden.
anoniem_379983 wijzigde dit bericht op 21-01-2019 16:27
Reden: typos
Reden: typos
0.41% gewijzigd