Werk & Studie alle pijlers

Vraagje studiefinanciering

09-05-2010 19:11 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben eruit, ik ga stoppen met mijn huidige opleiding en in september starten met een andere opleiding. Wie weet hoe het zit met mijn studiefinanciering? Moet ik dit (gehele) jaar terug betalen?

Ik heb hiervoor 4 jaar MBO gedaan en diploma behaald. Nu zit ik in het eerste jaar van HBO en ga dus stoppen. Mijn P kan ik helaas niet meer halen omdat ik 1 vak niet meer kan halen..

Mijn stufie voor MBO is inmiddels omgezet in een gift. Hoe zit het met mijn HBO? Wie o wie kan mij dat vertellen?
Bel de ibg (al heten die tegenwoordig toch anders?)
DUO
ja, dit jaar word een schuld. Als je voor januari had opgezegd niet, vandaar dat er zoveel afhaken rond die tijd. Maar over een jaartje schuld zou ik niet in zitten hoor, jammer dan.
Na een MBO opleiding heb je op het HBO en/of WO nog recht op 4 jaar stuffi volgens mij. Aangezien jij het eerste haar stuffi op het HBO al verbruikt hebt, heb je nu nog maar 3 jaar recht op stuffi. Wanneer je besluit om een andere HBO opleiding te volgen, moet je het laatste jaar of lenen of erbij gaan werken.

En als je van plan bent om geen opleiding meer te volgen, dan moet je het inderdaad terugdokken.
Ik wil de IB nog bellen inderdaad

Over een jaartje schuld zit ik ook niet in, al zou het fijn zijn als het een gift werd haha! Toch bedankt!!
Je hebt recht op 4 jaar stufi voor het HBO.

Het wordt een gift als je binnen 10 jaar een hbo opleiding afrond. Dus of dat de 3de of 4de opleiding is waar je mee begint, maakt niet uit. Als je maar 1 HBO diploma hebt over 10 jaar.

Je hebt inderdaad nog wel maar 3 jaar recht op stufi.
Dat 3 jaar recht op stufi is opzich geen probleem. Aangezien mijn MBO opleiding aansluit op de HBO die ik in september wil gaan volgen kan ik een behoorlijk aantal vrijstellingen krijgen, waardoor ik de HBO opleiding in 3 jaar kan afronden. Anders wordt het lenen
diedietje heeft helemaal gelijk. Je krijgt 4 jaar stufi en als je binnen 10 jaar EEN HBO-papiertje hebt wordt het een gift. Een lening moet je wel altijd terug betalen (natuurlijk).
quote:Soep schreef op 09 mei 2010 @ 19:22:

DUOInderdaad, als het dezelfde school is ( misschien maakt dat niet eens uit). Heb het ook gedaan toen ik nog 2 vakken van propeduese miste, ondertussn aan iets nieuws begonnen en die twee andere vakken nog gehaald. Met 1 inschrijving, dus 1 keer collegegeld.
quote:LotjeLove1 schreef op 09 mei 2010 @ 23:42:

[...]

Inderdaad, als het dezelfde school is ( misschien maakt dat niet eens uit). Heb het ook gedaan toen ik nog 2 vakken van propeduese miste, ondertussn aan iets nieuws begonnen en die twee andere vakken nog gehaald. Met 1 inschrijving, dus 1 keer collegegeld.Soep bedoelt volgens mij dat de IBG tegenwoordig DUO heet.
Klopt wat er allemaal wordt gezegd, nog een toevoeging:

je hoeft maar 1 keer inschijfgeld te betalen en mag dan bij elke (openbare) hogeschool en universiteit onderwijs volgen. Je betaalt aan de staat voor een jaar onderwijs, ongeacht waar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven