Werk & Studie alle pijlers

Vrije dagen

15-01-2020 09:20 70 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo

Ik werk sinds een paar maanden bij een nieuwe werkgever. En waar bij mijn vorige werkgever een hoop mogelijk was, blijkt dat hier tegen te vallen.

Zo had ik voor de eerste week van januari een paar dagen vrij gevraagd om met mijn gezin te zijn. Is afgekeurd. Reden :
Oncollegiaal.

Nu voor april 2 dagen aaneengesloten vrij waarvan 1 vallende in een weekeind (van Pasen). Ik heb vrijdag(vaste vrije dag) en zaterdag vrij gevraagd. Zondag en maandag werk ik dan. Ook hier wordt moeilijk om gedaan en willen ze me dan zaterdagavond inzetten en dus zondag en maandag ook.

Ik vraag hier gewoon een verlofdag voor aan. In januari ook gedaan.

Klopt mijn gevoel of heeft mijn werkgever gelijk en moet ik hier gewoon aan wennen?
Maar in de zorg is het toch juist rondom feestdagen druk? Hangt natuurlijk af van wat je doet maar dan wordt er toch vaak met cliënten geschoven(indien mogelijk) om iedereen nog van zorg te voorzien ondanks dat de feestdag dus wegvalt (als je een functie hebt waarbij je op feestdagen gewoon vrij bent).
Kulredenatie.

Je vrije dagen zijn voor jou, dat er bij bepaalde beroepen niet adhoc altijd toestemming komt prima. Dat is logisch. Maar dat de reden voor normaal verlof mee kan wegen, is gewoon niet oke. En als afwijzing de reden oncollegiaal gebruiken? Klinkt als een fijne planner/werkgever. Net wie die beslissing neemt.

Maar goed, dan zou ik bij zo'n werkgever/planner dus hele belangrijke zaken gaan verzinnen. Geen idee welke dat zijn, denk bruiloften van vrienden en hypotheeklgesprekken ect.

En dan zoeken naar een ander soort werkgever. ;-)
Irish_Wasser_Woman schreef:
15-01-2020 10:16
Nou, zoals ik het lees, wil ze alleen die ene zaterdag vrij (want vrijdag is haar vaste vrije dag schrijft ze) en dan wil ze zondag en maandag wél werken. Ze heeft alsnog niets aan het lange weekend, want die zondag en maandag wil ze wel werken. Dat is toch alleen maar wél collegiaal?

Niet als er al zoveel collega's een lang weekend weg willen dat de werkgever de bezetting op die zaterdag niet rond krijgt.
Trotter schreef:
15-01-2020 10:33
Niet als er al zoveel collega's een lang weekend weg willen dat de werkgever de bezetting op die zaterdag niet rond krijgt.

Dan geef je dat als reden van afwijzing op. Kan niet ivm planning. Niet rond te krijgen.

TO zegt dat er genoeg mensen zijn en de 'oncollegiaal' impliceert ook wat anders dan kan echt niet.
Ik vind het niet zo heel raar als jee er pas werkt en je vraagt een paar dagen vrij in week 1 dat deze afgewezen worden. Week 1 was dit jaar tussen kerst en oud&nieuw in
Luci_Morgenster schreef:
15-01-2020 10:35
Dan geef je dat als reden van afwijzing op. Kan niet ivm planning. Niet rond te krijgen.

TO zegt dat er genoeg mensen zijn en de 'oncollegiaal' impliceert ook wat anders dan kan echt niet.
De reden 'oncollegiaal' werd genoemd voor de dagen die ze in de kerstvakantie vrij wilde.
Maar de opgegeven reden: “ Oncollegiaal “ zonder verdere uitleg vind ik wel raar. Daar zou ik zeker een verklaring voor vragen.

En iid vraag eens bij je directe collega’s hoe eea geregeld wordt.
Bij een van mijn eerdere werkgevers mochten mensen zonder kinderen geen vrij in de schoolvakanties, tenzij je een bijzonder goede reden had.
Vraag eens bij collega's na wat de regels zijn voor vrij vragen, vaak zijn er officieuze regels waar je aan moet voldoen, die nergens staan, maar waar iedereen stilzwijgend van op de hoogte is. Vraag bij je leidinggevende na wat de regels zijn voor vrij vragen.

In de zorg staan ze toch te springen om mensen? Dan ben jij toch van grote waarde voor de organisatie? Vraag na hoe het zit, informeer jezelf. Vraag een gesprek aan met je leidinggevende, vertel dat je een naar gevoel hebt nav je 2 niet gegunde vrije dagen en vraag wat er aan schortte dat je geen vrij kunt krijgen. Dat je dit niet gewend bent bij je oude werkgever en dat je nu in het duister tast. Er is vast een goede reden voor, die jij nu niet weet en waarmee je misschien wel op gevoelige tenen hebt gestaan.
Is het rooster voor de pasen al gemaakt dan?

Moet je misschien voor een bepaalde tijd aangeven wanneer je vrij wil?
En daar je rond de pasen niet altijd vrij kan krijgen omdat veel collega's dat willen snap ik wel.
Maar je moet natuurlijk ook de kans krijgen vrij te nemen.
forumfossiel schreef:
15-01-2020 10:43

Bij een van mijn eerdere werkgevers mochten mensen zonder kinderen geen vrij in de schoolvakanties, tenzij je een bijzonder goede reden had.
Mijn moeder loopt hier regelmatig tegenaan. Dat ze soms juist in de schoolvakanties vrij wilde om iets met haar schoolgaande kleinkinderen te doen, kwam niet bij collega’s op. Of “jij kunt dan toch lekker in september vrij nemen”. Ja leuk, als je geen geld hebt om op vakantie te gaan vind je het misschien ook wel leuk om in juli of augustus vrij te nemen ivm grotere kans op mooi weer in eigen land/vakanties van je eigen volwassen kinderen. Alsof zij als alleenstaande geen leven heeft ofzo.
Nummer*Zoveel schreef:
15-01-2020 10:24
Ze zijn nu nog bezig met de roosters. Die staan nog lang niet vast
Luci_Morgenster schreef:
15-01-2020 10:29
Kulredenatie.

Je vrije dagen zijn voor jou, dat er bij bepaalde beroepen niet adhoc altijd toestemming komt prima. Dat is logisch. Maar dat de reden voor normaal verlof mee kan wegen, is gewoon niet oke.

Dat is geen kulredenatie maar simpelweg hoe onze rechtspraak in de praktijk werkt. In jurisprudentie wordt er bij geschillen over geweigerd verlof gekeken naar de zorgvuldigheid van de werkgever, en daarbij telt het zwaar of de werkgever de belangen van van werknemer zorgvuldig in het besluit heeft meegewogen.

En als afwijzing de reden oncollegiaal gebruiken? Klinkt als een fijne planner/werkgever. Net wie die beslissing neemt.

Alleen stellen dat iets oncollegiaal is, is inderdaad onvoldoende onderbouwing voor het weigeren van een verlofverzoek.

Herfstblaadje19 schreef:
15-01-2020 10:53
Mijn moeder loopt hier regelmatig tegenaan. Dat ze soms juist in de schoolvakanties vrij wilde om iets met haar schoolgaande kleinkinderen te doen, kwam niet bij collega’s op. Of “jij kunt dan toch lekker in september vrij nemen”. Ja leuk, als je geen geld hebt om op vakantie te gaan vind je het misschien ook wel leuk om in juli of augustus vrij te nemen ivm grotere kans op mooi weer in eigen land/vakanties van je eigen volwassen kinderen. Alsof zij als alleenstaande geen leven heeft ofzo.
En toch is dat anders dan niet met je eigen schoolgaande kinderen op vakantie kunnen omdat iemand zonder eigen schoolgaande kinderen vrij wil. Het is niet leuk en als werkgever zou ik dat zelf anders aanpakken maar wel logisch. Helaas.
little_angel89 schreef:
15-01-2020 10:56
Hoe weet je dan dat je op 1e en 2e paasdag wel moet werken?
Herfstblaadje19 schreef:
15-01-2020 10:53
Dat is inderdaad behoorlijk asociaal. Dat werknemers met kinderen voorrang krijgen, snap ik best, maar dat betekent niet dat werknemers zonder kinderen nooit eens vrij kunnen zijn. Uiteindelijk zal een werkgever ook bij het maken van dit soort planningen alle belangen af moeten wegen, en dan telt het belang van jouw moeder net zo goed ook mee.
little_angel89 schreef:

Ga een gesprek aan met je manager hoe/of je met je collega’s moet overleggen, en wat hij/zij bedoeld met ‘oncollegiaal’.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Luci_Morgenster schreef:
15-01-2020 10:58
En toch is dat anders dan niet met je eigen schoolgaande kinderen op vakantie kunnen omdat iemand zonder eigen schoolgaande kinderen vrij wil. Het is niet leuk en als werkgever zou ik dat zelf anders aanpakken maar wel logisch. Helaas.
Nee ik snap het ook wel hoor, jonge ouders hebben nou eenmaal geen andere optie. Maar het is inderdaad de manier waarop het dan gaat en dat zal per organisatie/bedrijf verschillen.
Nummer*Zoveel schreef:
15-01-2020 11:00
Dat is inderdaad behoorlijk asociaal. Dat werknemers met kinderen voorrang krijgen, snap ik best, maar dat betekent niet dat werknemers zonder kinderen nooit eens vrij kunnen zijn. Uiteindelijk zal een werkgever ook bij het maken van dit soort planningen alle belangen af moeten wegen, en dan telt het belang van jouw moeder net zo goed ook mee.
Ja precies, gaat om de manier waarop. Inclusief al boeken vóór toekenning etc. en een leidinggevende die dan zegt “dat ze er zelf onderling maar uit moeten komen”.
little_angel89 schreef:
15-01-2020 10:18
Ik werk in de zorg inderdaad.
In januari was na de feestdagen...

Nu met Pasen is de zaterdag ervoor. De paasdagen zelf werk ik gewoon.

Bezetting is prima en ik ben ruim op tijd met aanvragen.
In de zorg is het hier gangbaar om aan je collega's te vragen of ze een weekenddienst met je willen wisselen, niet om vrij te vragen.
Bedoelen ze dat met 'oncollegiaal'?
Nummer*Zoveel schreef:
15-01-2020 10:59
Hoe weet je dan dat je op 1e en 2e paasdag wel moet werken?
Daar heb ik mij voor opgegeven. Dat zal naar alle waarschijnlijkheid wel door gaan. En anders wordt het Pinksteren, ook goed... Het gaat mij om mijn verlofdagen die ik her en der versnipperd inzet.

In januari was overigens na de feestdagen. O&N was ik vrij (kerst gewerkt) en ik vroeg 2, 4 en 5 januari vrij (3 was ik al vrij, vaste vrije dag..)
Ja in de kerstvakantie, maar verder geen verlofaanvragen van collega's.
Maar dat was dus oncollegiaal.
Ik wilde wat tijd met mijn gezin..
little_angel89 schreef:
Maar ze kunnen waarschijnlijk al wel zien wie er allemaal vrij zijn/willen rond Pasen en hoeveel mensen ze nu kunnen inplannen en of dat genoeg is. Ik weet niet hoeveel maanden je er werkt maar ik heb wel eens collega's gehad die dat bijna een jaar van te voren hadden aangegeven. En het rouleerde ook. De volgende zomer vakantie werd vaak net na de huidige zomer vakantie al min of meer vast gelegd tussen collega's onderling en zodra dat allemaal rond was, werd het vast gelegd.
Luci_Morgenster schreef:
15-01-2020 10:58
Iedereen heeft toch zijn of haar eigen belangrijke redenen om op in een bepaalde tijd vrij te willen zijn? De ene persoon/ reden is toch niet belangrijker dan de andere? Mijn collega heeft geen kinderen omdat ze vrijheid belangrijk vindt en zij wil in de zomervakantie naar Spanje, dan is het lekker druk en mooi weer. Buiten deze periode beleeft zij geen plezier aan vakanties. Dus zij zou omwille van mijn kinderen niet in de zomer op vakantie mogen? Een andere collega zonder kinderen volgt zelf een studie. Zou zij omwille van mijn kinderen niet op vakantie kunnen?
little_angel89 schreef:
15-01-2020 11:18
Daar heb ik mij voor opgegeven. Dat zal naar alle waarschijnlijkheid wel door gaan. En anders wordt het Pinksteren, ook goed... Het gaat mij om mijn verlofdagen die ik her en der versnipperd inzet.

In januari was overigens na de feestdagen. O&N was ik vrij (kerst gewerkt) en ik vroeg 2, 4 en 5 januari vrij (3 was ik al vrij, vaste vrije dag..)
Een vriendin van mij werkt ook in de zorg en die kan eigenlijk nooit last minute vrij vragen. Zeker niet voor de periode rond kerst en oud en nieuw. Wellicht dat dat er iets mee te maken had? Heb je inmiddels kunnen vragen aan collega’s hoe de verlofaanvragen normaal gesproken geregeld worden? Raar als ze moeilijk doen om een dag dat pas over een paar maanden is en er verder nog geen verlofaanvragen zijn
RosainVietnam schreef:
15-01-2020 11:42
Iedereen heeft toch zijn of haar eigen belangrijke redenen om op in een bepaalde tijd vrij te willen zijn? De ene persoon/ reden is toch niet belangrijker dan de andere? Mijn collega heeft geen kinderen omdat ze vrijheid belangrijk vindt en zij wil in de zomervakantie naar Spanje, dan is het lekker druk en mooi weer. Buiten deze periode beleeft zij geen plezier aan vakanties. Dus zij zou omwille van mijn kinderen niet in de zomer op vakantie mogen? Een andere collega zonder kinderen volgt zelf een studie. Zou zij omwille van mijn kinderen niet op vakantie kunnen?

Mensen met schoolgaande kinderen zouden dan omwille van jouw studerende collega en jouw collega die vrijheid belangrijk vindt niet op vakantie kunnen?

Ik kan 12 weken op vakantie, zij 40.
little_angel89 schreef:
15-01-2020 11:18

Die aanvraag voor die dagen in januari, had je die kort van tevoren gedaan? Of al voor het rooster was gemaakt?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven