Werk & Studie alle pijlers

Vrije dagen

15-01-2020 09:20 70 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo

Ik werk sinds een paar maanden bij een nieuwe werkgever. En waar bij mijn vorige werkgever een hoop mogelijk was, blijkt dat hier tegen te vallen.

Zo had ik voor de eerste week van januari een paar dagen vrij gevraagd om met mijn gezin te zijn. Is afgekeurd. Reden :
Oncollegiaal.

Nu voor april 2 dagen aaneengesloten vrij waarvan 1 vallende in een weekeind (van Pasen). Ik heb vrijdag(vaste vrije dag) en zaterdag vrij gevraagd. Zondag en maandag werk ik dan. Ook hier wordt moeilijk om gedaan en willen ze me dan zaterdagavond inzetten en dus zondag en maandag ook.

Ik vraag hier gewoon een verlofdag voor aan. In januari ook gedaan.

Klopt mijn gevoel of heeft mijn werkgever gelijk en moet ik hier gewoon aan wennen?
Star² schreef:
15-01-2020 11:45
Mensen met schoolgaande kinderen zouden dan omwille van jouw studerende collega en jouw collega die vrijheid belangrijk vindt niet op vakantie kunnen?

Ik kan 12 weken op vakantie, zij 40.
Dat klopt natuurlijk niet. Als je zelf (of je partner) studeert, dan kun je ook maar 12 weken op vakantie.

En andersom: mag de collega die enorm veel houdt van drukke zomers in Spanje daar dan 14(+) jaar nooit van genieten omdat jij en jouw kinderen zoveel belangrijker zijn?

Het lijkt mij dat je dan gewoon op zoek gaat naar een compromis dat het voor iedereen leuk en gezellig houdt. En in de praktijk is mijn ervaring dat dit vaak best te regelen is, maar soms wel wat water bij de wijn vraagt.
Star² schreef:
Mensen met schoolgaande kinderen zouden dan omwille van jouw studerende collega en jouw collega die vrijheid belangrijk vindt niet op vakantie kunnen?

Hoezo kan jij maar 12 weken op vakantie en een ander 40?! Je hoeft toch niet perse met je gezin op vakantie?! Natuurlijk is dat leuker en 'hoort' het. Maar dat jij maar uit 12 weken kan kiezen om vakantie te nemen is echt onzin.
Wat voor werk doe je als ik vragen mag? Ik heb ooit in mijn werk toentertijd in een supermarkt ook een baas gehad waar vrij nemen altijd moeilijk was. In juni waren er zowel in het dorp waar ik werkte als in mijn eigen woonplaats zomerfeesten (tentfeesten). In het weekend wanneer de zomerfeesten in het dorp waren waar ik toen werkte nam ik op de zaterdag de taken waar voor collega’s die dan graag vrij wilden hebben. Maar als er in mijn woonplaats zomerfeesten waren de week erop en ik vrij wilde werd er moeilijk gedaan. Heb wel eens gehad dat ik vrijdag’s met de zomerfeesten vrij had gevraagd en dat dat niet kon, want het was moeilijk moeilijk moeilijk. Werd eigenlijk geen duidelijke reden gegeven. Kwam de baas op de bewuste vrijdag bij mij en zegt tussen neus en lippen door, dat ik zaterdag ook moet werken omdat een collega die zaterdags altijd werkte zich ziek gemeld had. Ik kwaad en heb duidelijk gezegd dat ik er niet mee eens was. Uiteindelijk niet gewerkt, maar kreeg nadien wel een soort van schuldgevoel aangepraat dat ze zich haast niet hadden gered. Ook op de dag dat mijn oma werd begraven en ik gewoon een verplichte vrije dag hoorde te krijgen, moest ik ‘s middags na de begrafenis maar gewoon weer op het werk komen. Ammehoela niet gedaan natuurlijk. Maar nadien kreeg je dan nog wel even een sneer naar je toe geworpen daarover. Niks geen medeleven na aanleiding van het overlijden van je oma. Uiteindelijk bleef je aan het eind van het jaar meer tig vakantiedagen zitten en werd er verwacht dat je deze aan het begin van het nieuwe jaar op ging maken. Wanneer je dus geen vrije dagen hoefde te hebben. Nu in mijn nieuwe baan wel anders hoor. Daar kun je je vrije dagen gewoon bij de planner aangeven en het moet wel gek gaan als het niet lukt. Ik weet niet of er bij jou hier bepaalde regels gelden. Misschien eens met collega’s die er langer werken er over hebben. Wat de regels hier over zijn. Succes! Hopelijk komt het goed.
iedereen heeft het recht om vakantie te willen opnemen wanneer zij willen.. Mensen met schoolgaande kinderen hebben niet perse voorrang..

Op mans werk kijken ze iedere keer hoe het het jaar ervoor geregeld is.. En dan hebben sommige mensen met kinderen pech.. die hebben dan al vaker in de zomer vrij gehad en kindloze/oudere werknemer die toevallig ook hoogzomer wel wil heeft dan mazzel..

Eerlijk verdelen ..

Verlof afwijzen in de zomer omdat je kinderloos bent of niet meer gebonden bent aan hoogseizoen is natuurlijk raar..
Ik kan me in de zorg voorstellen dat vrije dagen rondom de feestdagen en schoolvakanties even netjes afgestemd moeten worden met alle andere collega's die ook vrij willen op dat moment (er is tenslotte een bezetting nodig en bijna iedereen wil in die periodes vrij).

Plus, als je er nog maar net werkt, zou ik als planner misschien ook nog denken: bouw eerst maar eens wat verlofdagen op voordat je ze uitgeeft.
TsumTsum schreef:
15-01-2020 12:01
Hoezo kan jij maar 12 weken op vakantie en een ander 40?! Je hoeft toch niet perse met je gezin op vakantie?! Natuurlijk is dat leuker en 'hoort' het. Maar dat jij maar uit 12 weken kan kiezen om vakantie te nemen is echt onzin.
Ja en waar laat ik die koters dan als ik buiten die 12 weken ga?
En natuurlijk, alles kan, maar dat verongelijkte gedoe altijd als mensen met kinderen voorrang krijgen. Mensen zonder kinderen krijgen weer voorrang bij andere dingen/vakantie-aanvragen, prima.
Nummer*Zoveel schreef:
15-01-2020 11:55
Dat klopt natuurlijk niet. Als je zelf (of je partner) studeert, dan kun je ook maar 12 weken op vakantie.

En andersom: mag de collega die enorm veel houdt van drukke zomers in Spanje daar dan 14(+) jaar nooit van genieten omdat jij en jouw kinderen zoveel belangrijker zijn?

Het lijkt mij dat je dan gewoon op zoek gaat naar een compromis dat het voor iedereen leuk en gezellig houdt. En in de praktijk is mijn ervaring dat dit vaak best te regelen is, maar soms wel wat water bij de wijn vraagt.
Die stond er al, daarom draaide ik 'm om. Verongelijkt gedoe altijd. Elkaar het licht in de ogen niet gunnen, bleergh.

Gelukkig gaat het bij ons op kantoor ook prima en houden mensen rekening met elkaars wensen.
Ik heb ook eens ergens gewerkt (zorg, onregelmatig) waar je dus met kerst en oud en nieuw enzo nooit vakantie mocht wegens oncollegiaal. Ookal wilde je de feestdagen best werken, het principe was gewoon ‘geen vakanties met de feestdagen’. Behalve dan voor enkele oudgedienden die dat wél mochten en ook altijd deden. Die hadden sowieso al zoveel voorkeursdagen en minimale weekenden dat ik enkel nog de gaten in het rooster kreeg en dat was altijd ongunstig. Officieel hing er een lijst waarop je voorkeuren voor de feestdagen kon invullen, dus bijv vrij met kerst maar werken met oud en nieuw, maar ik had altijd pech omdat de roosters gemaakt werden door andere oudgedienden.

Heb daar dus ook niet lang gewerkt, bizar gedoe. Ik werkte op een gegeven moment alleen nog avonden en 3 v/D 4 weekenden, ik heb vriendelijk bedankt
Star² schreef:
15-01-2020 12:32
Die stond er al, daarom draaide ik 'm om. Verongelijkt gedoe altijd. Elkaar het licht in de ogen niet gunnen, bleergh.

Gelukkig gaat het bij ons op kantoor ook prima en houden mensen rekening met elkaars wensen.
Waarom is het meteen verongelijkt als iemand graag ook eens op vakantie wil? Ik snap dat echt niet. Het is inderdaad rekening houden met elkaars wensen, en dus niet alleen met de wensen van die ene groep.

Overigens ben ik zelf als kinderloze al jaren niet in de schoolvakanties op vakantie geweest. Zelfs toen ik zelf 4 jaar lang studeerde niet (toen ging ik overigens helemaal niet, want ik had wel een aanwezigheidsverplichting voor de studie).
Als je in de zorg werkt, en je hebt ervoor gekozen om met pasen te werken, dan is 't wel gebruikelijk dat je het hele paasweekend werkt. Je kiest dan bv tussen pasen en pinksteren, maar de vrijdag/ zaterdag ervoor "horen" daar dan bij....Dat zou de reden kunnen zijn dat je de zaterdag niet vrjj hebt gekregen.
anoniem_6478c531e4d73 wijzigde dit bericht op 15-01-2020 12:41
Reden: Aanvulling
13.66% gewijzigd
Star² schreef:
15-01-2020 12:29
Ja en waar laat ik die koters dan als ik buiten die 12 weken ga?
En natuurlijk, alles kan, maar dat verongelijkte gedoe altijd als mensen met kinderen voorrang krijgen. Mensen zonder kinderen krijgen weer voorrang bij andere dingen/vakantie-aanvragen, prima.
Bij wat dan? Ik heb nu een kind, maar ik zie eerlijk gezegd niet waarin mijn collega's zonder kinderen voorrang krijgen. En dat zag ik ook niet toen ik zelf nog kindvrij was. Het is gewoon vaak zo dat mensen met kinderen 'voor' gaan met vakanties en ook degenen zijn die vaak niet langer kunnen blijven zitten omdat ze de kinderen op moeten halen. Dat is nu eenmaal hoe het is, natuurlijk, maar dat mogen we als ouders best erkennen.
Malinois schreef:
15-01-2020 12:37
het principe was gewoon ‘geen vakanties met de feestdagen’. Behalve dan voor enkele oudgedienden die dat wél mochten en ook altijd deden.

Dat vind ik echt te bizar voor woorden. Als je een regel stelt, dan geldt die voor iedereen.

Er kan overigens wel eens sprake zijn van overgangsrecht bij oudgedienden (rechten die ooit opgebouwd werden en dan niet meer afgepakt mogen worden als de regels onderweg veranderen), maar ik kan me zo geen situatie bedenken waarbij dat in dit geval aan de orde zou kunnen zijn.
hier hoort de zaterdag ook bij het paasweekend erbij inderdaad. als je de paaszaterdag vrij wil, lever je de pinksterzaterdag dan weer in als vrije dag bijvoorbeeld ( of pinksterzondag of maandag als dat beter uitkomt)
Nummer*Zoveel schreef:
15-01-2020 12:42
Dat vind ik echt te bizar voor woorden. Als je een regel stelt, dan geldt die voor iedereen.

Er kan overigens wel eens sprake zijn van overgangsrecht bij oudgedienden (rechten die ooit opgebouwd werden en dan niet meer afgepakt mogen worden als de regels onderweg veranderen), maar ik kan me zo geen situatie bedenken waarbij dat in dit geval aan de orde zou kunnen zijn.
Dat was ook echt heel krom. Maar als je zelf het rooster maakt of je beste mattie maakt het rooster dan kom je een heel eind. Als je daar als nieuweling bij komt heb je gewoon standaard een kutrooster en werden je aanvragen zelden tot nooit goedgekeurd.
Malinois schreef:
15-01-2020 12:58
Dat was ook echt heel krom. Maar als je zelf het rooster maakt of je beste mattie maakt het rooster dan kom je een heel eind. Als je daar als nieuweling bij komt heb je gewoon standaard een kutrooster en werden je aanvragen zelden tot nooit goedgekeurd.
Heel kwalijk en mogelijk ook juridisch niet correct.
Wij kunnen wel gissen wat wel / niet / misschien de reden is, maar beter VRAAG je het gewoon even aan je leidinggevende. Dat is toch niet zo raar bij een onduidelijk antwoord?
En natuurlijk: je hoeft niet per se altijd vrij te nemen als je kinderen vrij hebben. Je gaat vast niet 6 keer per jaar op vakantie en het is ook wel eens lekker om een paar dagen vrij te zijn als je kinderen gewoon naar school moeten.
Héél erg lekker zelfs.
Kom je nog eens aan Netflix toe.
Star² schreef:

Nee, ik wil hiermee zeggen dat iedereen even belangrijk is en dezelfde rechten en plichten heeft.
Star² schreef:

Nee, ik wil hiermee zeggen dat iedereen even belangrijk is en dezelfde rechten en plichten heeft.
Mensen hebben genoeg redenen waarom ze vrij willen in het hoogseizoen. Mijn vriend studeert dus ook ik kan alleen dan samen met hem op vakantie. Kinderen krijgen is je eigen keuze en dit is geen recht dat je er bij krijgt kijkt me.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven