Werk & Studie alle pijlers

Vrijwilligerswerk (buitenland)

24-02-2021 13:22 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Aangezien aankomende zomer mijn contract afloopt en ik daarna misschien een paar maanden (ongeveer 3) misschien de tijd wil nemen om wat anders te doen dan gewoon te werken, wilde ik gaan kijken voor iets van vrijwilligerswerk. Nu heb ik vorig jaar ook zoiets gedaan via WorkAway en dat is mij best goed bevallen! Dit was op het gebied van dierenverzorging en zoiets lijkt mij erg interessant of iets meer naar nature conservation (ligt ook dicht bij mijn werkveld). Ik ben op dit moment aan het orienteen wat mijn mogelijkheden zijn (mits de corona tegen die tijd weer wat minder een rol speelt). Natuurlijk ben ik op de hoogte van alle commercieële aanbiedingen op dit gebied, maar ik zoek echt iets wat minder commercieel is en waar ik echte een steentje kan bijdragen en tegelijktijd iets kan leren.


Hebben jullie ervaringen met bepaalde organisaties of websites die jullie willen delen?
niqqi wijzigde dit bericht op 24-02-2021 13:35
25.12% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wat ik weet van vrijwilligerswerk in het buitenland, is dat het niet zo nobel is als je op het eerste gezicht denkt dat het is.

Een vriendin van mij heeft Engelse les gegeven aan kinderen ergens in een derdewereld land. Nu ze er jaren later op terugkijkt ziet ze hoe zij daar vanuit haar goede hart heeft geprobeerd die kinderen aan zich te laten hechten, liefde wilde geven in de lessen en gewoon haar westerse kijk had, terwijl voor die kinderen er elke wéék zo'n vrouwspersoon langs kwam en ze elke week maar moesten hopen dat het een beetje normaal lesgeven was. Er zat geen enkele consistentie in het ontvangen van onderwijs omdat iedereen met een goed hart en beurs mocht komen 'helpen'.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Doreia* schreef:
24-02-2021 13:27
Wat ik weet van vrijwilligerswerk in het buitenland, is dat het niet zo nobel is als je op het eerste gezicht denkt dat het is.

Een vriendin van mij heeft Engelse les gegeven aan kinderen ergens in een derdewereld land. Nu ze er jaren later op terugkijkt ziet ze hoe zij daar vanuit haar goede hart heeft geprobeerd die kinderen aan zich te laten hechten, liefde wilde geven in de lessen en gewoon haar westerse kijk had, terwijl voor die kinderen er elke wéék zo'n vrouwspersoon langs kwam en ze elke week maar moesten hopen dat het een beetje normaal lesgeven was. Er zat geen enkele consistentie in het ontvangen van onderwijs omdat iedereen met een goed hart en beurs mocht komen 'helpen'.
+1
doe het niet
doe het niet
doe het niet

Ga in NL in een asiel werken, of wordt taalmaatje. Maar ga alsjeblieft niet vrijwilligerswerk doen met zielige kindjes oid
Ik sluit me aan bij bovenstaande. Misschien kan je hier (Nederland) een instituut vinden die probeert veranderingen van binnenuit (buitenland) te stimuleren in plaats van zelf heen gaan en aanrommelen.
Alle reacties Link kopieren
Ik was overigens ook niet van plan om iets met mensen te doen, maar meer iets wat te maken heeft met conservatie. Ik heb dit afgelopen jaar gedaan via WorkAway en dit is mij erg goed bevallen. Ik was ook niet van plan om veel geld neer te tellen voor iets commercieels. Ik zal even de OP aanpassen zodat dat duidelijker is.
Alle reacties Link kopieren
Mijn verhaal blijft wel gelijk, wat je ook schrijft.
Als Westerse vrouw naar het buitenland om te gaan helpen pakt vaak niet uit zoals je denkt. Daar rekent men erop dat je komt en zit er toch wel een business plan achter.

En zo te zien is dat met deze organisatie niet anders.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Niqqi schreef:
24-02-2021 13:33
Ik was overigens ook niet van plan om iets met mensen te doen, maar meer iets wat te maken heeft met conservatie. Ik heb dit afgelopen jaar gedaan via WorkAway en dit is mij erg goed bevallen. Ik was ook niet van plan om veel geld neer te tellen voor iets commercieels. Ik zal even de OP aanpassen zodat dat duidelijker is.
Wat kan ik mij voorstellen bij conservatie in het buitenland?

Edit: oh natuur zie ik. Maar zou je eens een meer concreet voorbeeld kunnen geven? Ik kan zo 1, 2, 3 niks bedenken.
Alle reacties Link kopieren
Doreia* schreef:
24-02-2021 13:36
Mijn verhaal blijft wel gelijk, wat je ook schrijft.
Als Westerse vrouw naar het buitenland om te gaan helpen pakt vaak niet uit zoals je denkt. Daar rekent men erop dat je komt en zit er toch wel een business plan achter.

En zo te zien is dat met deze organisatie niet anders.
WorkAway is een community waar vraag en aanbod op gepubliceerd wordt en geen organisatie.
En ik ben overigens juist meer geinteresseerd in mogelijkheden binnen Europa.
Alle reacties Link kopieren
Mooiedagvandaag schreef:
24-02-2021 13:36
Wat kan ik mij voorstellen bij conservatie in het buitenland?
Conservatie is ook geen Nederlands woord
Conservation zal worden bedoeld, iets met dieren misschien?
Alle reacties Link kopieren
Mooiedagvandaag schreef:
24-02-2021 13:36
Wat kan ik mij voorstellen bij conservatie in het buitenland?

Edit: oh natuur zie ik. Maar zou je eens een meer concreet voorbeeld kunnen geven? Ik kan zo 1, 2, 3 niks bedenken.
Bescherming van bepaalde dier/plantensoorten, projecten waarbij nieuwe bossen aangeplant worden ed.
lilalinda schreef:
24-02-2021 13:39
Conservatie is ook geen Nederlands woord
Conservation zal worden bedoeld, iets met dieren misschien?
Vandaar dat ik me er niks bij voor kon stellen :hihi: Ik dacht zelf aan natuurbehoud. Conserveren is niet iets behouden/beschermen?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb in mijn studententijd restauratiewerk gedaan in het buitenland. Eén keer via een Nederlandse organisatie en het jaar erna direct via de lokale stichting waar ik ging helpen.
Die Nederlandse organisatie (één van de grote bekende namen) bleek de helft van het geld wat ik als 'projectbijdrage' betaalde zelf te houden, er kwam echt maar een klein beetje bij het lokale project terecht. Daarom heb ik dat het jaar erna anders aangepakt.

Het was een project wat gedurende het jaar gerund werd door mensen uit de regio en ik (+ de rest van de groep vrijwilligers) kwam daar in de zomermaanden om hen af te lossen tijdens hun vakantie. Het was dus geen verkapt gratis werk voor het project, maar het ging er vooral ook om dat wij als groep internationale jongeren met elkaar leerden samenwerken, etc).

Ik heb er goede herinneringen aan, het was zwaar werk, maar er zat geen druk op en omdat we heel vroeg begonnen (om de warmte voor te zijn), was er 's middags ook genoeg tijd om te relaxen of zelf op pad te gaan.

Ik weet niet of je zoiets zoekt, of meer landbouwwerk ofzo. WWOOF is groot in boerderijwerk bijvoorbeeld.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een paar weken vrijnwiigerswerk gedaan bij een organisatie die zich inzet voor mensen met Aids en hun families.

Weet alleen niet neer via welke site ik het vond.
Alle reacties Link kopieren
TO,

Ik zit ook een beetje in dit werkveld. Mijn tip is om gewoon stichtingen, onderzoeksteams etc. zelf aan te schrijven en niet via zo'n verzamelsite te werken. Als je er voor moet betalen, niet doen. Ervan uitgaand dat je iets toe te voegen hebt tenminste.

Er zijn veel onderzoeksprojecten waar mensen hun PhD's aan het doen zijn etc. bij dat soort projecten zoeken ze soms ook nog wel eens vrijwilligers. Ik zit zelf meer in de richting van conservatie van dieren dus echt natuurprojecten weet ik zo 1,2,3 niet. Weet je iets specifieker wat je wil doen?


Nog een edit: Ken je het EVS-systeem van Europa? Als je 30 of jonger bent mag je - door de EU gesponsord - 6 of 12 maanden vrijwilligerswerk doen. Dat is niet altijd met dieren of natuur maar kan wel.
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
Deze zomer is er nog op veel plekken gewoon corona. Je mits is een zo goed als zekertje.
Alle reacties Link kopieren
Misschien is Ecolonie.eu iets voor je. Geen ervaring zelf mee maar ik vind het concept wel interessant
Alle reacties Link kopieren
LaFolie schreef:
24-02-2021 14:17
TO,

Ik zit ook een beetje in dit werkveld. Mijn tip is om gewoon stichtingen, onderzoeksteams etc. zelf aan te schrijven en niet via zo'n verzamelsite te werken. Als je er voor moet betalen, niet doen. Ervan uitgaand dat je iets toe te voegen hebt tenminste.

Er zijn veel onderzoeksprojecten waar mensen hun PhD's aan het doen zijn etc. bij dat soort projecten zoeken ze soms ook nog wel eens vrijwilligers. Ik zit zelf meer in de richting van conservatie van dieren dus echt natuurprojecten weet ik zo 1,2,3 niet. Weet je iets specifieker wat je wil doen?
Ik denk ook dat dit de beste manier is om zeker te weten dat je iets nuttigs bijdraagt en niet gebruikt wordt voor het geld. Of workaway natuurlijk, is er een reden dat je het deze keer anders wilde doen?

Er zijn bijv. in alle Europese landen die aan de zee liggen wel mariene onderzoeksinstituten. Je zou daar kunnen informeren of zij vrijwiligers nodig hebben. Dan kunnen je werkzaamheden bijvoorbeeld bestaan uit vogels ringen, mee op een onderzoeksboot en monsters nemen, plantensoorten tellen, dat soort dingen. Is dat een beetje de richting die je zoekt?
Alle reacties Link kopieren
Stichting AAP! Zij hebben ook een vestiging in Spanje :)
Of de ezelopvang op Bonaire. Ezelopvang in Spanje.
Alle reacties Link kopieren
Mocht je binnen EU willen blijven, dan kan je eventueel hier terecht (meer details via pb overigens), is wel niet zoals de commerciële organisaties aanbieden, maar voordeel is dat het voor de rest ook gratis is en de mogelijkheid bestaat om nog wat bij te verdienen in de weekenden ook.
Google eens op WWOOF
Is op biologische/eko/bd-boerderijen, toch een ander slag mensen.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet wel een lokale stichting in Egypte waar ze zwerfdieren steriliseren/oplappen etc. waar ze nog vrijwilligers zoeken. Ik weet heel zeker dat zij geen commercieel belang hebben. Mocht je interesse hebben, stuur me een PB.
Alle reacties Link kopieren
Toen ik de wereld nog over reisde, zag ik regelmatig leuke dingen voorbij komen op HelpX. Zelfde idee als WorkAway/Wwoof.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven