Werk & Studie alle pijlers

Vrouw en software engineer

23-03-2023 09:24 37 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Zijn er hier nog meer vrouwelijke programmeurs toevallig? Ik heb recent een omscholingstraject voltooid en ben nu al weer een paar maanden aan het werk als junior software developer bij een super leuk bedrijf. Helaas wel als enige vrouw van de afdeling, wat af en toe de nodige problemen met zich meebrengt.

Het puzzelen en probleem-oplossend bezig zijn geeft mij veel voldoening. Wel merk ik dat hoe langer ik bezig ben in dit vakgebied, hoe meer ik me realiseer dat er nog zo veel te leren valt. Vaak ben ik bang dat ik nooit zo'n goede developer zal worden als de jongens die vanaf hun 12de met coderen bezig zijn. Ondanks positieve reviews van de werkgever, blijf ik me inadequaat voelen.

Is dit herkenbaar voor mensen in dezelfde branche? Hoe gaan jullie om met "imposter syndrome"?
Alle reacties Link kopieren Quote
Wou er even een stereotype tegenaan gooien. Soms vang ik wel eens een opmerking op en dan denk ik 'alsof er ook maar één vrouw warmloopt voor die vette pokkel van je'.

Verder met je eens hoor. Mag er sowieso graag werken.
Alle reacties Link kopieren Quote
suikerspinx schreef:
23-03-2023 10:21
Dat er zo wordt gesproken over andere vrouwelijke collega's is echt, maar dan ook echt niet oké!

Zelf ook in zo een cultuur gewerkt en dat heeft er toe geleid dat het uiteindelijk verder ging dan alleen maar een stomme opmerking. Toen de eerste op mijn billen sloeg ben ik gelijk opgestapt. Gelukkig had ik toen de luxe dat ik dat kon.

Als ik jou was zou ik ik gauw ander werk gaan vinden, want zo een cultuur verander je niet en mocht het je wel lukken zul jij altijd gezien worden als de moeilijke.

Het is ook niet oke als niet over collega's gaat maar over vrouwen in algemeen. Het is altijd sneu en achterlijk dat soort praatjes maar op een werkvloer hoort het echt al helemaal niet, over geen enkele vrouw.
Jaja.
Alle reacties Link kopieren Quote
ik ben al 20 jaar de enige vrouw op de IT afdeling :-)
inmiddels teammanager.
Ik heb denk ik altijd super veel geluk gehad, maar ik ben altijd in alle organisaties waar ik gewerkt gewoon een teamlid geweest.

Nu nog steeds, het is allemaal heel beschaafd en natuurlijk maken we grapjes, maar nooit over de grens , denigrerend of discriminerend.
Alle reacties Link kopieren Quote
Programmeur is bij uitstek een beroep waar je nooit uitgeleerd bent.

En dan denk je dat je iets van voor naar achter beheerst en dan komt er een nieuwe versie of ga je een andere taal erbij doen.

En zelfs de mega ervaren programmeurs zijn het vaak niet eens over hoe iets gebouwd moet worden. Elke aanpak heeft voors en tegens.

Zelfs als je een puik stukje werk aflevert en je kijkt een jaar later terug denk je 'ja dat had ik nu toch anders gedaan'

Het enige wat je met zekerheid kunt zeggen: all code is garbage
Alle reacties Link kopieren Quote
Die mannen collega's lijken me een stelletje incels.

Gewoon om je heen kijken en verder solliciteren.
Dat is gelul van een dronken aardbei...
(van Kooten & de Bie)
Alle reacties Link kopieren Quote
Snarky* schreef:
23-03-2023 09:48
Weet je zeker dat je niet in een autogarage in de jaren vijftig werkt? Ik ken echt geen enkel IT-bedrijf waarbij dit getolereerd zou worden.

Ik vind het ook wel een tikje apart. Ik werk in een IT bedrijf (bedrijfsbureau) en de heren zijn vrij redelijk. Tuurlijk worden er wel eens opmerkingen gemaakt die op, en soms net over, het randje zijn, maar goed, ik ben zelf ook geen 20 meer dus ik kaats de bal gewoon terug.
ceylon wijzigde dit bericht op 24-03-2023 13:13
19.87% gewijzigd
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dat lijken me meerdere afzonderlijke problemen: de kantinepraat (het klinkt of het inderdaad geen fijn bedrijf is; ik ken een heleboel mannen die níét zo zijn en niet zo praten) en dat je later bent begonnen en je daardoor minder ervaren voelt. En dan nog het imposter's syndrome dat je volgens mij ook kunt ervaren als je wél ervaren bent, dat zit puur tussen je oren.

Ik ben ook met 40+ nog een opleiding aan het volgen, als ik klaar ben en aan het werk ga zal ik ook veel minder ervaring hebben dan toekomstige collega's die meteen toen ze van de middelbare school kwamen dit vak kozen. Dat heeft verder niks met mijn vrouw-zijn te maken.

Imposter's syndrome heb ik nog wel eens last van zelfs met dingen waar ik wel ervaring mee heb en rationeel gewoon weet dat ik er goed in ben.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ken je de club "Dutch Woman in Tech"? #dwit
Ze zijn bijv op linkedin te vinden. Leuke club dames uit het hele land die regelmatig meetups doen. Binnenkort is bijv de Communityday en soms zijn er samenwerkdagen bij Microsoft. En als je dat wilt kun je je ook laten mentoren door andere vrouwen uit het werkveld die al wat jaartjes mee draaien.
Alle reacties Link kopieren Quote
Boarn schreef:
23-03-2023 13:54
Ken je de club "Dutch Woman in Tech"? #dwit
Ze zijn bijv op linkedin te vinden. Leuke club dames uit het hele land die regelmatig meetups doen. Binnenkort is bijv de Communityday en soms zijn er samenwerkdagen bij Microsoft. En als je dat wilt kun je je ook laten mentoren door andere vrouwen uit het werkveld die al wat jaartjes mee draaien.
Deze ken ik niet! Ik ga ze eens opzoeken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Snarky* schreef:
23-03-2023 09:48
Weet je zeker dat je niet in een autogarage in de jaren vijftig werkt? Ik ken echt geen enkel IT-bedrijf waarbij dit getolereerd zou worden.
Mijn ervaring is dat dit bij best veel plekken voorkomt, zeker niet alleen in "mannen" beroepen. Ik werkte voorheen op kantoor met een redelijke 50/50 verdeling qua geslacht. Daar hadden sommige mannen ook onderling dit soot praat over de (veel jongere) vrouwelijke collega's. Vaak zijn het nog van die ogenschijnlijk keurige getrouwde types die zelf ook nog kinderen hebben waar je het het minst van verwacht. Er iets van zeggen is lastig, omdat het vaak onder de radar gebeurt. Als ik erbij ben, dan laat ik zeker wel van me horen dat ik dit kuthumor vind. Maar meestal gebeurt het dus achter je rug om.
Alle reacties Link kopieren Quote
Leuke tip Boarn, ik ga ze eens opzoeken op LinkedIn!
Alle reacties Link kopieren Quote
Roozeboom_ schreef:
23-03-2023 09:38
Vooral de kantinepraat als alle mannen bij elkaar zijn is nogal irritant. Dan gaat het continu over welke vrouwelijke collega ze wel of niet 'zouden willen doen'. Beetje slap gelul en vrouwen tot lustobject reduceren. Één-op-één is er met de meeste collega's prima een gesprek te voeren. Ik weet best veel van tech, games en sport dus daar kunnen we het dan over hebben. Maar dat haantjesgedrag af en toe, pfffff. Moeilijk hoor al dat testosteron. :p
Wat voor bizar bedrijf werk jij?
Dit ken ik niet hoor, en ik werk sinds 1999 in de IT

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven