Werk & Studie alle pijlers

Waar ik van geschrokken ben...

01-10-2008 15:13 54 berichten
Alle reacties Link kopieren
K heb net het topic gelezen over de IBG en het bedrag van terugbetalen.



TS gaf aan met een salaris van 1450 het erg veel te vinden om dan 200 euro in de maand af te lossen. Een aantal reacties waren dat ze niet moest zeuren, want anderen verdienden veel minder dan haar en ze zou makkelijk moeten rondkomen van 1250 in de maand.



Ik schrok hiervan, ik krijg netto niet iets minder dan haar, woon alleen en houd mijn hoofd amper boven water! Ik kom er niet van rond en extreme of rare uitgaven heb ik niet! Betaal alleen mijn rekening en dan houd ik net wat over om mijn boodschappen te doen!





Ik werk btw 40 uur in de week, studeer deeltijd (wat ik deels zelf betaal). Ik heb in het verleden zo'n 60 a 70 uur per week gewerkt (bijbaan naast mijn baan, maar verdiende toen ook weer niet zoveel als nu) zodat ik wat extra dingen kon doen zoals uitgaan, leuke kleren kopen e.d.



Ik weet niet zo goed wat ik met deze topic wil, ik wil het denk ik gewoon even kwijt. En misschien ook wel zeggen dat het ook met 1450 euro niet altijd even makkelijk is om rond te komen!
Perfectionisme is niet perfect...
Alle reacties Link kopieren
Heb je misschien hoge woonlasten?

Weet je wat soms het 'probleem' is met deze hoogte van een dergelijk salaris, is dat kortingen en toeslagen niet op je van toepassing zijn (moet je net weer even minder voor verdienen), maar echt vetpot is het nog niet. Een alleenstaand huishouden betaalt ook nog eens relatief het meeste belasting, maar ziet hier zelf weinig van terug.
Alle reacties Link kopieren
Je studie is trouwens misschien belastingaftrekbaar???



Voor in je eentje lijkt me dat salaris best te doen trouwens, geen vetpot maar te doen. Waar zit het hem in dat je niet rondkomt?
Alle reacties Link kopieren
Met 1450 in de maand in je eentje niet makkelijk om rond te komen? Dat snap ik niet helemaal. Zit er nu financieel wel warmpjes bij maar als ik voor mezelf een worstcase scenario opstel met mijn 1350 euro voor 32 uur. Dan is dit mijn begroting:



Huur 500

Zorgverzekering 110

Gas water en licht 100

Telefoon 25

Internet 20

Autoverzekering (all risk nb) 45

Wegenbelasting 15

TV 20

(omdat ik niet huur en geen idee heb van huurkosten) nog maar eens 100 euro extra eraf.



Dan houd ik nog 400 en jij 500 euro over voor sparen kleren, benzine, cadeautjes, eten etc. Dat zou toch moeten lukken lijkt mij?



Of zie ik het helemaal verkeerd?
Alle reacties Link kopieren
MMP dat is toch afhankelijk van andere kosten/woonlasten. En wat dacht je van een iboedelverzekering, wa verzekering, servicekosten voor je woning. Dan is dat overige bedrage wel snel op, en je wilt toch ook sparen?
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben hier gezamelijk een inkomen van ongeveer 1200. Voor een gezin wel te verstaan. Ik zou zwemmen in het geld voor mijn gevoel met jouw salaris.

En ja, we kunnen rondkomen. Kost veel moeite en creativiteit. We rijden zelfs auto, en ons kind zit op 2 sportclubjes.
Alle reacties Link kopieren
MMP je hebt waarschijnlijk nog wel meerdere verzekeringen, al weet ik niet exact hoe dat zit met een huurwoning. Daarnaast ook de wekelijkse boodschappen. Ik vind het dan ook geen vetpot hoor, het is te doen, maar je houdt in ieder geval geen bakken met geld over.
Alle reacties Link kopieren
Ow, Carlice is me net voor.

En Lola, dat vind ik echt knap hoor! Wat ben ik dan verwend :-O
Alle reacties Link kopieren
Hey Carlice,



Tsja weet niet echt wat hoge woonlasten zijn? Waar ligt de grens? Heb een huur van 400 euro, Eneco van 120 (ik zal wel waarschijnlijk wat terug krijgen, maar toch).



En idd, ik verdien net te veel om in aanmerking te komen op toeslagen en kortingen..
Perfectionisme is niet perfect...
Alle reacties Link kopieren
Lalie schreef op 01 oktober 2008 @ 15:27:

MMP je hebt waarschijnlijk nog wel meerdere verzekeringen, al weet ik niet exact hoe dat zit met een huurwoning.

Daarnaast ook de wekelijkse boodschappen. Ik vind het dan ook geen vetpot hoor, het is te doen, maar je houdt in ieder geval geen bakken met geld over.




Ik weet ook niet hoe het zit met verzekeringen bij een huurwoning.

Ik zeg ook niet dat je bakken met geld over houdt maar het is wel goed te doen.

Ik ken mensen met bijstandsuitkering en die komen ook "goed" rond (oke zij krijgen dan wel weer toeslagen her en der), het is een kwestie van keuzes maken net als die mevrouw met het gezin die rondkomt van 2400 euro.



Goed nogmaals ik heb makkelijk praten dat weet ik ook wel. Maar ik blijf er bij dat je van 1450 in je eentje wel kun rondkomen zonder dat je elke maand krom hoeft te liggen.



@TO: wat zijn jouw maandlasten dan? Komen die overeen met mijn schets?
Alle reacties Link kopieren
MMP schreef op 01 oktober 2008 @ 15:22:

Met 1450 in de maand in je eentje niet makkelijk om rond te komen? Dat snap ik niet helemaal. Zit er nu financieel wel warmpjes bij maar als ik voor mezelf een worstcase scenario opstel met mijn 1350 euro voor 32 uur. Dan is dit mijn begroting:



Huur 500

Zorgverzekering 110

Gas water en licht 100

Telefoon 25

Internet 20

Autoverzekering (all risk nb) 45

Wegenbelasting 15

TV 20

(omdat ik niet huur en geen idee heb van huurkosten) nog maar eens 100 euro extra eraf.



Dan houd ik nog 400 en jij 500 euro over voor sparen kleren, benzine, cadeautjes, eten etc. Dat zou toch moeten lukken lijkt mij?



Of zie ik het helemaal verkeerd?




Je vergeet: boodschappen!!! belastingen, verzekering, uitgaan.

Bovendien heb je soms ook nog dingen nodig als een fiets, een computer of een koelkast noem maar op...
Alle reacties Link kopieren
Lola



Vind ik erg knap!



Okay..



Huur 400 euro

Eneco 120

Ziektenkostenverzekering 120

Allerlei verzekeringen +/- 100

Tv/internet/telefoon 50

Schulden (bank, studiefinanciering, nog een lening) 200

School 200



Oh ja...en Waterschapbelasting e.d. 80 euro om de drie maanden....



Ik houd zo'n 200 euro in de maand over. Waarvan ik nog boodschappen moet doen...Uitgaan, nieuwe kleren, sparen, mijn rijbewijs halen....Het zit er gewoon niet in.



En ik weet ook wel dat die schulden mijn eigen fout zijn...als ik die niet had zou ik idd meer overhouden, maar ik woon nou eenmaal vanaf mijn 16e op mijzelf en met geld omgaan kon ik toen echt niet. Dus ja...misschien is het dan wel 'wie zijn billen brand moet op de blaren zitten'
Perfectionisme is niet perfect...
Alle reacties Link kopieren
Tja ik denk dat het erg ligt aan wat je vaste lasten zijn, hoe hoog die liggen en in hoeverre je die onmisbaar acht. Ter voorbeeld wij achtten onze auto nodig voor het woon-werk verkeer van vriend. Waar vriend werkt kun je met het openbaar vervoer niet komen (dichtsbijzijnde bus stopt meer dan 5 km weg) als hij met combinatie trein/ fiets naar zijn werk gaat (de snelste optie na de auto) doet hij daar anderhalf uur over, met de auto is het 20/25 minuten. Konden we ons die auto echter niet veroorloven dan had vriend pech en moest het met het ov.



Anderzijds betekende deze functie dat hij moest verhuizen (meer dan 200km van vorige woonplaats), mogelijkheid tot sociale woningbouw? nul. Huren? vanaf 650 euro exclusief voor studio-appartementen. Wij hebben uiteindelijk voor kopen gekozen maar ik kan me goed voorstellen dat als je moet verhuizen voor werk je behoorlijk klem kan komen te zitten.



(lang verhaal kort; er zijn soms moeilijke keuzen te maken om vooruit te komen en hoge vaste lasten zijn soms moeilijk te vermijden)
Alle reacties Link kopieren
Ik betaal 1200 euro aan hypotheek. Dat is wel een spaarhypotheek, en ik krijg wat terug van de belasting, maar toch. Ik heb een heel gewone eensgezinswoning (heb ook een gezin, vandaar) maar wel in de randstad. 1450 euro en dan 200 euro aflossen vind ik echt veel. TO ik kan me goed voorstellen dat je moeite hebt hoor.

MMP, 100 euro voor electra en gas, water is vaak apart. Minder dan 100 is tenzij je altijd in het donker zit te blauwbekken bijna niet te doen. Dan zijn er nog de gemeente belasting, waterschapsnogwat en afvalnog wat. Een auto heeft naast belasting, verzekering en bezine ook afschrijving, garage en keuringskosten. En zo zijn er nog meer deels verborgen kosten, die enorm tegen vallen als je maar zo'n 400 euro per maand over houdt.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Alle reacties Link kopieren
ik heb 1000 euro per maand in mn eentje. zit bij een sportschool, heb een auto. en ik kom er best goed van rond. okay, ik kan niet alle weekenden stappen. Maar ik heb het niet arm. zijn mensen die het veel armer hebben.
Alle reacties Link kopieren
MMP schreef op 01 oktober 2008 @ 15:34:

[...]Goed nogmaals ik heb makkelijk praten dat weet ik ook wel. Maar ik blijf er bij dat je van 1450 in je eentje wel kun rondkomen zonder dat je elke maand krom hoeft te liggen.




Volgens mij bedoel ik hetzelfde :)



Yath; (sorry even afkorten hoor, je nick is niet te onthouden :) Je hebt dus ook nog extra lasten doordat je schulden hebt, daar was denk ik nog geen rekening mee gehouden in het plaatje. En je hoeft je niet te verontschuldigen. Persoonlijk zou ik het ook best pittig vinden om van een dergelijk bedrag rond te komen. Ik vind dit dan ook erg knap van Lola en haar gezin. Het is ook maar net welke levensstijl je aanmeet. Als het inkomen van mijn man wegvalt, dan moeten wij ook realistisch blijven. Niet "zomaar" winkelen, geen weekendjes weg, geen vakantie, niet zomaar uit eten of een bioscoop pakken.
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn per maand zo'n 2000 euro kwijt aan vaste lasten. :-O Hypotheek (grootste deel), verzekeringen, belastingen, ziektekosten, sporten, internet, telefoons, benzine, 2 auto's, boodschappen, essent, water. (volgens mij vergeet ik nog iets...)



Dan sparen we nog zo'n 500 euro in de maand, en wat er dan nog overblijft, daarvan kopen we (ik vooral) kleding, uitgaan, uit eten, cadeautjes, etc. En dan is het ook echt wel op!!
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het wel een beetje raar dat er zo gereageerd wordt op iemands inkomen of uitganvenpatroon. ALs ik te horen kreeg dat ik ineens 200 euro per maand meer uit moest geven dan nu, zou ik even moeten slikken en dan verdien ik 1650 per maand en woon samen met mijn vriend met een zelfde salaris (overigens betalen we onze eigen dingen zelf, dus ga ik hier even alleen uit van alleen mijn salaris). Je hebt een bepaald uitgavenpatroon en daaraan ben je gewend. Ineens zoveel meer betalen is voor mij uiteraard gemakkelijker, aangezien ik nou eenmaal best ergens anders op kan korten. Het vergt alleen even aanpassingsvermogen.

Je kunt niet in een anders portemonnee kijken, toch?
Alle reacties Link kopieren
ingmagh schreef op 01 oktober 2008 @ 15:45:

Ik vind het wel een beetje raar dat er zo gereageerd wordt op iemands inkomen of uitganvenpatroon. ALs ik te horen kreeg dat ik ineens 200 euro per maand meer uit moest geven dan nu, zou ik even moeten slikken en dan verdien ik 1650 per maand en woon samen met mijn vriend met een zelfde salaris (overigens betalen we onze eigen dingen zelf, dus ga ik hier even alleen uit van alleen mijn salaris). Je hebt een bepaald uitgavenpatroon en daaraan ben je gewend. Ineens zoveel meer betalen is voor mij uiteraard gemakkelijker, aangezien ik nou eenmaal best ergens anders op kan korten. Het vergt alleen even aanpassingsvermogen.

Je kunt niet in een anders portemonnee kijken, toch?
Maar zelfs als jullie allebij apart betalen is het niet eerlijk als je samenwoond. De woonkamer voor 1 is duurde dan voor twee verwarmen en verlichten, maaltijden voor 1 zijn (zowel aan boodschappen als bereiden) duurder dan dan voor twee en ga zo maar door..
Alle reacties Link kopieren
Overigens wordt er gezegd dat je 2/3e van je salaris uit moet kunnen geven aan vaste lasten en levensonderhoud en dat je 1/3e moet kunnen uitgeven aan onvoorzien, sparen en overige (leuke) dingen.

TO geeft aan 990 aan vaste lasten uit te geven (schuld vind ik onvoorzien) en daarnaast komen dus nog de boodschappen. Dat betekent dat je maandelijks ongeveer 1250 aan vaste lasten kwijt bent. Ik vind de eneco rekening persoonlijk erg hoog en uiteraard zou er op nog wel meer bezuinigd kunnen worden (ik ben bijvoorbeeld voor 2 personen met een auto, een inboedel, opstal, doorlopende reisverzekering, WA en rechtsbijstand 78 euro per maand kwijt...). De verhouding is gewoon zoek, en daar ligt het probleem.



Overigens hoor ik veel mensen zeggen dat ze tekort geld hebben, maar vervolgens gaan ze wel drie weken naar Turkije all inclusive, of een nieuwe dolby surround system, of een rashond of noem maar op. Uiteraard gun ik ze hun vakantie ed ook, maar ergens gaat er dan iets mis. Op de 'leuke' dingen zul je als eerste moeten bezuinigen. Maar dit is geheel los van deze kwestie.
Alle reacties Link kopieren
@mevrouwdekees, ik weet het. Ik bedoelde ook dat ik het heel ruim heb en hier natuurlijk eigenlijk niet op mijn plaats ben wat dat betreft. Maar ik wilde even iets visualiseren.
Alle reacties Link kopieren
ingmagh schreef op 01 oktober 2008 @ 15:45:

Ineens zoveel meer betalen is voor mij uiteraard gemakkelijker, aangezien ik nou eenmaal best ergens anders op kan korten. Het vergt alleen even aanpassingsvermogen.

Je kunt niet in een anders portemonnee kijken, toch?
Mee eens. Man en ik kunnen het ook gemakkelijk betalen, maar ik vind het een flinke kostenpost en op basis daarvan moeten wij dan inderdaad ons uitgavenpatroon aanpassen. Even pas op de plaats en aanpassen.
Alle reacties Link kopieren
over Eneco; ik neem aan dat TO gas en licht bedoeld (ex water) geldt hier ook vastrecht+ gebruikskosten voor? Het is nl. makkelijk gezegd dat je daarop kan besparen maar onze waterrekening bijvoorbeeld (recent binnen vandaar) was maar 12 euro daadwerkelijk verbruikt water, de rest (om en nabij de 60/ 80 euro) vastrecht. Tja weinig aan te besparen..
Alle reacties Link kopieren
Met een partner die zo'n 2200 in de maand mee naar huis neemt + de nodige bonussen, 13e maanden, vakantiegeld en 7% loonsverhoging per jaar zitten wij ook in een andere situatie. Aan de andere kant studeer ik nog en hebben we straks allebij een studieschuld waar je u tegen zegt.
Alle reacties Link kopieren
Nou Yath, ik vind het ook best veel per maand, die 200 euro. Ik moet straks ook gaan terug betalen en hoop dat ik dan wel zo'n baan heb, waarbij ik wat kan missen. Maar ik weet van mijn zus dat haar vriend ook echt moeite heeft met rondkomen, o.a. door die schul terug betalen. Ikzelf moet het nu ook met minder doen het komende jaar, maar dat is wel goed, want ik heb lange tijd "boven mijn stand" geleefd, zeg maar. En als je minder uit gaat (drankje drinken, maar ook broodje op t station enzo) scheelt het al zo ENORM! Vooralsnog lukt het me, dus ik hoop nu "volwassen" te worden met geld, zodat ik straks met startersbaan en afbetalen van schuld nog rond kom (sociaal leven speelt zich toch voornamelijk buiten de deur af helaas).

En nog even MMP: je vergeet toch echt de boodschappen, in mijn geval een enorm bedrag per maand hoor! (en ik eet geen zalm en voorgeschilde aardappels)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven