Wanneer propedeuse?
dinsdag 4 augustus 2009 om 21:48
Als ik het goed heb, krijg je die niet. Je slaat dat jaar in feite over. Je start in het 2e jaar en krijgt pas iets bij je diploma-uitreiking. (Zou wel makkelijk zijn, zonder iets te doen je propedeuse halen!)
Zo gaat het in elk geval bij mijn op de opleiding.
Zo gaat het in elk geval bij mijn op de opleiding.
Winter is the season in which people try to keep the house as warm as it was in the summer, when they complained about the heat.
dinsdag 4 augustus 2009 om 22:18
Ik liep daar ook tegen aan, ivm vrijstellingen kon ik de eerste helft van het eerste jaar overslaan, maar ik kreeg dus ook mijn propedeuse niet. Dat betekent inderdaad geen toegangsbewijs voor de uni. Dat vind ik krom, want die vakken heb ik inderdaad niet gedaan, want vrijstelling maar dat komt doordat ik aantoonbaar die kennis al verworven had. En de andere helft van het tweede jaar heb ik wel gevolgd, ik wilde dus wel mijn p halen, immers: ik heb tesamen met de vrijstellingen wél met succes het eerste jaar afgerond. Ik moest toen dit verzoek met motivatie sturen naar iemand van de examencommissie, de uitslag heb ik nog niet binnen.
En het gaat er niet om, zoals iemand hierboven zei, dat het logisch is dat je zonder iets gedaan te hebben niet naar de uni kan. Daar ben ik het dus niet mee eens: Je krijgt die vrijstellingen na uitgebreide toetsing omdat je op papier aan kunt tonen dat je bepaalde vaardigheden al verworven hebt. Je beheerst die betreffende vakken/competenties dus al.
En het gaat er niet om, zoals iemand hierboven zei, dat het logisch is dat je zonder iets gedaan te hebben niet naar de uni kan. Daar ben ik het dus niet mee eens: Je krijgt die vrijstellingen na uitgebreide toetsing omdat je op papier aan kunt tonen dat je bepaalde vaardigheden al verworven hebt. Je beheerst die betreffende vakken/competenties dus al.
dinsdag 4 augustus 2009 om 22:41
Ik doe Social Work verkort. Dat is dus drie jaar omdat ik al een mbo papiertje in mijn zak had. Ik kreeg niet meteen een propedeuse, wel na het behalen van een aantal studiepunten. Ik geloof uit mijn hoofd dat je bij ons bij 60 punten je p. kreeg (dat stond geloof ik gelijk met het halen van alle eerstejaars vakken).
Ik zou het dus maar voor de zekerheid navragen als ik jou was.
Ik zou het dus maar voor de zekerheid navragen als ik jou was.
dinsdag 4 augustus 2009 om 22:42
quote:TheEmpress schreef op 04 augustus 2009 @ 22:18:
En het gaat er niet om, zoals iemand hierboven zei, dat het logisch is dat je zonder iets gedaan te hebben niet naar de uni kan. Daar ben ik het dus niet mee eens: Je krijgt die vrijstellingen na uitgebreide toetsing omdat je op papier aan kunt tonen dat je bepaalde vaardigheden al verworven hebt. Je beheerst die betreffende vakken/competenties dus al.Maar hetzelfde geldt dus voor de uni, als je kunt aantonen dat je de vaardigheden al hebt dan wordt je toegelaten. Maar dus op basis van de toetsing van de uni en niet op basis van niet gevolgde propedeuse vakken op het hbo.
En het gaat er niet om, zoals iemand hierboven zei, dat het logisch is dat je zonder iets gedaan te hebben niet naar de uni kan. Daar ben ik het dus niet mee eens: Je krijgt die vrijstellingen na uitgebreide toetsing omdat je op papier aan kunt tonen dat je bepaalde vaardigheden al verworven hebt. Je beheerst die betreffende vakken/competenties dus al.Maar hetzelfde geldt dus voor de uni, als je kunt aantonen dat je de vaardigheden al hebt dan wordt je toegelaten. Maar dus op basis van de toetsing van de uni en niet op basis van niet gevolgde propedeuse vakken op het hbo.
dinsdag 4 augustus 2009 om 22:55
Ik geef les op een HBO. Studenten met de juiste MBO vooropleiding kunnen de opleiding in 3 jaar afronden. Ze slaan dus een jaar over, maar bij ons betekent dat niet automatisch dat het propedeusejaar wordt overgeslagen. Meestal komt het er op neer dat er een individueel programma wordt samengesteld met vakken uit het eerstejaars- en het tweedejaarsprogramma. Ik weet het niet eens zeker (schaam schaam), maar het zou kunnen zijn dat je na dat "combi-jaar" wel een propedeuse krijgt. Stroom jij direct in in het reguliere tweedejaars programma?
Als je universiteit zou willen doen (en ik kan me alleen baseren op de gegevens van de opleiding waar ik lesgeef), dan zou ik eerst de volledige HBO-opleiding afronden. Het verschil MBO-HBO is al behoorlijk. Veel MBO-studenten moeten heel hard werken voor hun HBO-diploma (een heel groot deel haalt het dan wel hoor!), maar het verschil HBO-universiteit is zeker niet te onderschatten! Op de universiteit wordt veel meer stof behandeld, gaat het veel dieper op de materie in, wordt veel meer zelfstandigheid verwacht en ligt het tempo aanzienlijk hoger. Hiermee wil ik niet suggereren dat je het niet moet proberen hoor. Ik ken studenten die begonnen op het MBO en uiteindelijk gepromoveerd zijn, maar je moet er gewoon niet te makkelijk over denken.
Als je universiteit zou willen doen (en ik kan me alleen baseren op de gegevens van de opleiding waar ik lesgeef), dan zou ik eerst de volledige HBO-opleiding afronden. Het verschil MBO-HBO is al behoorlijk. Veel MBO-studenten moeten heel hard werken voor hun HBO-diploma (een heel groot deel haalt het dan wel hoor!), maar het verschil HBO-universiteit is zeker niet te onderschatten! Op de universiteit wordt veel meer stof behandeld, gaat het veel dieper op de materie in, wordt veel meer zelfstandigheid verwacht en ligt het tempo aanzienlijk hoger. Hiermee wil ik niet suggereren dat je het niet moet proberen hoor. Ik ken studenten die begonnen op het MBO en uiteindelijk gepromoveerd zijn, maar je moet er gewoon niet te makkelijk over denken.
dinsdag 4 augustus 2009 om 23:00
Ik ben ingestroomd in het 2e jaar van een opleiding met mijn P van een andere HBO opleiding. Ik moest nog wel de huidige Propedeuse behalen. Ik heb 54 punten vrijstelling gekregen waardoor ik nog 2 Propedeuse tentamens moest maken om uiteindelijk de 60 punten voor de Propedeuse van mijn huidige opleiding te behalen. Nu heb ik dus officieel 2 propedeuse diploma's van 2 verschillende opleidingen. De Propedeuse moet je vaak nog wel aanvragen. Mag je in het tweede jaar instromen of heb je het gehele eerste jaar vrijgesteld gekregen?
dinsdag 4 augustus 2009 om 23:10
Ik heb inderdaad zo`n combinatiejaar gevolgd, van het eerste en tweede jaar samen, met de vrijstellingen. Ik heb dus in 1 jaar het eerste en tweede jaar gevolgd.
Ik heb hiervoor 2 MBO opleidingen gevolgd en afgerond, en wat Speculaas zegt, daar ben ik het niet mee eens. Ik vind tot nu toe, het HBO echt makkelijker dan het MBO. Dat komt door het groepjeswerken en de toetsen die in mijn beleving echt veel makkelijker zijn. Misschien ligt dat aan de Hogeschool dat weet ik niet, maar echt alle examens die ik voor het MBO gedaan heb, waren veel moeilijker en diepgaander, bovendien stond je alleen in je opleiding, je deed alles individueel, niks groepjes.
Wat dat betreft vind ik dat het MBO onderschat wordt, maar goed daar ging dit topic niet over.
Ik heb hiervoor 2 MBO opleidingen gevolgd en afgerond, en wat Speculaas zegt, daar ben ik het niet mee eens. Ik vind tot nu toe, het HBO echt makkelijker dan het MBO. Dat komt door het groepjeswerken en de toetsen die in mijn beleving echt veel makkelijker zijn. Misschien ligt dat aan de Hogeschool dat weet ik niet, maar echt alle examens die ik voor het MBO gedaan heb, waren veel moeilijker en diepgaander, bovendien stond je alleen in je opleiding, je deed alles individueel, niks groepjes.
Wat dat betreft vind ik dat het MBO onderschat wordt, maar goed daar ging dit topic niet over.
dinsdag 4 augustus 2009 om 23:13
woensdag 5 augustus 2009 om 08:45
quote:borderwalk schreef op 04 augustus 2009 @ 22:42:
[...]
Maar hetzelfde geldt dus voor de uni, als je kunt aantonen dat je de vaardigheden al hebt dan wordt je toegelaten. Maar dus op basis van de toetsing van de uni en niet op basis van niet gevolgde propedeuse vakken op het hbo.Exact. Logisch. En als je denkt dat je functioneert op universitair niveau, dan red je die toelatingstoets daar toch ook wel?
[...]
Maar hetzelfde geldt dus voor de uni, als je kunt aantonen dat je de vaardigheden al hebt dan wordt je toegelaten. Maar dus op basis van de toetsing van de uni en niet op basis van niet gevolgde propedeuse vakken op het hbo.Exact. Logisch. En als je denkt dat je functioneert op universitair niveau, dan red je die toelatingstoets daar toch ook wel?
woensdag 5 augustus 2009 om 12:17
Daar heb je gelijk in Spinster. Die redenatie kan ik volgen en begrijpen, maar ik blijf vinden dat wanneer je vrijstellingen hebt verkregen die samen met de vakken die je wel moet volgen uiteindelijk je diploma krijgt, je ook je P zou moeten krijgen, ook al heb je (gedeeltelijk) vrijstelling. Die vrijstellingen staan namelijk voor competenties die je bewezen hebt verworven en die dus gelijk zijn aan bepaalde propedeusevakken. Buiten dat heb ik in mijn geval de helft vrijstelling verkregen na een uitgebreid assesementtraject, maar ook de helft van de propedeusevakken gewoon behaald, daarom vind ik dat ik mijn P zou moeten krijgen.
Die vrijstellingen, die je niet zomaar cadeau krijgt, tellen later óók gewoon mee voor je diploma, daar worden ze dus meegewogen, het is niet zo dat je vrijstellingen hebt en ze opzij geschoven worden, wat dus wel gebeurt met de P, en dat vind ik niet zoals het zou moeten.
Ik heb trouwens geen ambities om naar de uni te gaan op dit moment, buiten dat, wanneer ik eenmaal mijn HBO diploma heb, geeft dat me wel het toegangsbewijs, maar toch, het is een officieel en waardevol document, dat ik graag wil hebben, omdat ik vind dat ik het verdiend heb.
Die vrijstellingen, die je niet zomaar cadeau krijgt, tellen later óók gewoon mee voor je diploma, daar worden ze dus meegewogen, het is niet zo dat je vrijstellingen hebt en ze opzij geschoven worden, wat dus wel gebeurt met de P, en dat vind ik niet zoals het zou moeten.
Ik heb trouwens geen ambities om naar de uni te gaan op dit moment, buiten dat, wanneer ik eenmaal mijn HBO diploma heb, geeft dat me wel het toegangsbewijs, maar toch, het is een officieel en waardevol document, dat ik graag wil hebben, omdat ik vind dat ik het verdiend heb.
vrijdag 7 augustus 2009 om 12:38
Ik vind het trouwens nog wel een interessant punt van discussie, die vrijstellingen. Ik ben het zelf tegengekomen in mijn studie. Ik heb VWO gedaan en volg een HBO-opleiding. Bij mijn in de klas stroomden veel MBO-er in, die voor van alles en nog wat vrijstellingen probeerden te regelen. Zeker degenen die een opleiding in dezelfde richting hadden gevolgd, hadden de mond ervan vol dat ze 'alles al gehad hadden'.
Dan denk ik: als het hetzelfde (niveau) zou zijn, dan hoef je toch helemaal geen HBO te doen? Dan ga je lekker aan het werk, want je weet het toch allemaal al. Ik vraag toch ook geen vrijstelling voor vakken als Nederlands, Wiskunde, Engels (ondanks het feit dat ik voor mijn gevoel zelfs onder VWO-niveau werk op het moment)?
Wat mij betreft wordt er zo een verkeerd signaal afgegeven. Al die vrijstellingen voor MBO-ers (terwijl zij juist de extra lestijd goed kunnen gebruiken) en de HAVO'ers en VWO'ers moeten alles wel volgen.
Ik kan wél begrijpen dat je met een HBO-diploma (of propedeuse) recht hebt op vrijstellingen. Het is immers gelijk niveau!
(Nog afgezien van het feit dat ik lees dat er mensen ook echt een propedeuse krijgen terwijl ze daar maar gedeeltelijk of helemaal geen moeite voor hebben moeten doen. Zo worden ze dus eigenlijk voor 1x werk dubbel beloond.)
Maar goed, wie weet is dit mijn frustratie...
Dan denk ik: als het hetzelfde (niveau) zou zijn, dan hoef je toch helemaal geen HBO te doen? Dan ga je lekker aan het werk, want je weet het toch allemaal al. Ik vraag toch ook geen vrijstelling voor vakken als Nederlands, Wiskunde, Engels (ondanks het feit dat ik voor mijn gevoel zelfs onder VWO-niveau werk op het moment)?
Wat mij betreft wordt er zo een verkeerd signaal afgegeven. Al die vrijstellingen voor MBO-ers (terwijl zij juist de extra lestijd goed kunnen gebruiken) en de HAVO'ers en VWO'ers moeten alles wel volgen.
Ik kan wél begrijpen dat je met een HBO-diploma (of propedeuse) recht hebt op vrijstellingen. Het is immers gelijk niveau!
(Nog afgezien van het feit dat ik lees dat er mensen ook echt een propedeuse krijgen terwijl ze daar maar gedeeltelijk of helemaal geen moeite voor hebben moeten doen. Zo worden ze dus eigenlijk voor 1x werk dubbel beloond.)
Maar goed, wie weet is dit mijn frustratie...
Winter is the season in which people try to keep the house as warm as it was in the summer, when they complained about the heat.