Werk & Studie alle pijlers

Wat betalen aan vriend

17-10-2020 12:07 58 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een vriend is voor mij een vriendendienst aan het uitvoeren. Het is iets dat ik zelf niet kan. Je hebt er bepaald materiaal en gereedschap voor nodig wat ik zelf niet heb. Als ik het zou laten doen kost het ongeveer 500 euro. Wat zou een redelijke vergoeding zijn?
fashionvictim schreef:
17-10-2020 13:01
Hoezo natuurlijk? Je kunt toch gewoon zeggen "oh, ik voel me een beetje bezwaard als jij er kosten aan hebt, zal ik je dan op zijn minst de materiaalkosten geven?" En dan zegt diegene zelf wel of hij dat wil.

Ik schilder bijvoorbeeld best vaak en veel (in huis) en heb soms maar 1 plankje of 1 randje in een bepaalde kleur, maar dan wel een hele bus verf nodig. Ik kom dus om in de verf in allerlei kleuren. Niemand hoeft mij dus voor verf te betalen als ik laten we zeggen een kastje voor je kom schilderen, ik vind het leuk om te doen, ik had de verf toch liggen, ik zeg niet voor niks "niets" op de vraag wat ik wil hebben.

Misschien is zoiets hier ook wel aan de hand, had die vriend dat laminaat gewoon over uit zijn oude huis ofzo, of had hij dat hout of wat het ook is dat ie bij TO doet gewoon zelf liggen.

Logisch, het ging mij meer om speciaal voor deze klus aangeschaft materiaal.

Gordijn inkorten doe ik ook met een klosje garen dat ik nog had.
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 17-10-2020 13:25
0.14% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Een vriendendienst, dat zie ik als bv inderdaad een keer samen eten, of bv een dinercheque van 75 euro.
Het volledige bedrag vind ik vreemd, het is toch een vriendendienst? Maar beter bespreek je dit soort dingen even vooraf

Materiaalkosten is natuurlijk niet meer dan logisch dat je die zelf betaald
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
17-10-2020 13:04
Logisch, het ging mij meer om speciaal voor deze klus aangeschaft materiaal.

Gordijn inkorten doe ik ook met een klosje gasten dat ik nog had.
Ja, precies. Ik zou het zelfs ook heel vreemd vinden als een vriendin die sowieso naait me dan ineens garen in rekening zou brengen, en arbeidsuren ofzo. Dan ga ik wel naar De Gouden Schaar.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Als hij kosten heeft gemaakt, dan inderdaad vergoeden. Als hij het toch had liggen, dan niet.

Wat hierboven werd gezegd, wat maaltijden voor hem verzorgen (laten bezorgen of zelf koken) nu hij in een verbouwing zit klinkt goed.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
fashionvictim schreef:
17-10-2020 13:09
Ja, precies. Ik zou het zelfs ook heel vreemd vinden als een vriendin die sowieso naait me dan ineens garen in rekening zou brengen, en arbeidsuren ofzo. Dan ga ik wel naar De Gouden Schaar.

Aan de andere kant vind ik het ook heel normaal om als je stof voor iets aanschaft er gelijk passend garen bij te kopen.

Gordijnen die ik voor schoonmoeder heen gemaakt. Daar heeft zij de stof en het garen, band en haken voor betaald. In een koop.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
17-10-2020 13:24
Aan de andere kant vind ik het ook heel normaal om als je stof voor iets aanschaft er gelijk passend garen bij te kopen.

Gordijnen die ik voor schoonmoeder heen gemaakt. Daar heeft zij de stof en het garen, band en haken voor betaald. In een koop.
Ja, eens, maar ik zou sowieso nooit een vriendin vragen iets speciaal voor me te maken. Ik heb weleens een vriendin gevraagd of zij wist of ik een specifiek kledingstuk kon innemen en die bood spontaan aan om dat gelijk even te doen, of een te lange broek even voor me omzomen, dat zou ik nog wel aan een vriendin vragen, maar als ik gordijnen from scratch moet laten maken dan laat ik de winkel dat gewoon doen. Gordijnen maken is toch best wel een naai-klus voor gevorderden? Vind ik al niet meer onder vriendendienst vallen.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Materiaalkosten vergoeden en hem straks helpen met schilderen of iets dergelijks als wederdienst.
Alle reacties Link kopieren
Als ik zeg niets wil ik ook niets. Vind het heel vervelend als mensen doorzeuren dan. Lijkt het of ik niet rondkom ofzo?
Als ik wat wil hebben zeg ik dat wel. Ook als je het niet vraagt kan ik dat gewoon zelf zeggen. Joh ik wil het wel voor je doen maar haal wel even zelf de verf of stof is eigenlijk het meest voorkomende. Als ik het zelf nog over heb zou ik er geen geld voor willen. Met als uitzondering als ik het gevoel heb dat mensen daar op lopen.
Kan jij iets wat hij nodig heeft/ goed kan gebruiken? Dan zou je nog materiaalkosten+ iets voor hem in natura kunnen doen?
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
17-10-2020 13:29
Ja, eens, maar ik zou sowieso nooit een vriendin vragen iets speciaal voor me te maken. Ik heb weleens een vriendin gevraagd of zij wist of ik een specifiek kledingstuk kon innemen en die bood spontaan aan om dat gelijk even te doen, of een te lange broek even voor me omzomen, dat zou ik nog wel aan een vriendin vragen, maar als ik gordijnen from scratch moet laten maken dan laat ik de winkel dat gewoon doen. Gordijnen maken is toch best wel een naai-klus voor gevorderden? Vind ik al niet meer onder vriendendienst vallen.
Ik denk dat dat ook aan de band en situatie ligt. Aan mijn schoonmoeder zou ik wel vragen om gordijnen te maken omdat ze dit goed kan. En ze wil ons helpen op deze manier waarop het ons financieel geld scheelt. Van een kennis zou ik dit niet vragen.
Denk dat wel of niet een vergoeding veelal afhangt van
- de band
- kun je ook eens wat terugdoen
- gaat het om een werkgerelateerde klus, waar de ander normaal zijn geld mee verdiend (bijv website bouwen) of gewoon handigheid (laminaat leggen). Voor dat eerste zou ik veel eerder betalen
Alle reacties Link kopieren
apiejapie schreef:
17-10-2020 13:45
Ik denk dat dat ook aan de band en situatie ligt. Aan mijn schoonmoeder zou ik wel vragen om gordijnen te maken omdat ze dit goed kan. En ze wil ons helpen op deze manier waarop het ons financieel geld scheelt. Van een kennis zou ik dit niet vragen.
Denk dat wel of niet een vergoeding veelal afhangt van
- de band
- kun je ook eens wat terugdoen
- gaat het om een werkgerelateerde klus, waar de ander normaal zijn geld mee verdiend (bijv website bouwen) of gewoon handigheid (laminaat leggen). Voor dat eerste zou ik veel eerder betalen
Ja, eens, van schoonouders of ouders of je broer of zus ofzo zou ik dat ook sneller vragen dan van een vriendin. Precies wat je zegt, die zouden het dan ook willen doen juist om me geld te laten besparen.
Am Yisrael Chai!
madamecannibale schreef:
17-10-2020 12:14
Ja het is een vriendendienst. Aan de andere kant weet ik ook dat hij erg druk is met een verbouwing. En komt hij dit toch op zijn vrije zaterdag doen. 500 vind ik inderdaad ook wat veel. Hij heeft zelf materiaal meegenomen. Als ik dat zou moeten kopen was ik denk al wel minstens 100 euro kwijt. Ik zat zelf aan 200 te denken.

Ik zou echt beledigd zijn als je mij voor een vriendendienst 200 euro zou gaan betalen.

Deze keer doe ik iets voor jou, een andere keer doe je wat voor mij. Zo werkt dat toch bij vriendendiensten?
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor al jullie adviezen. Het gaat om iemand waar ik niet heel close mee ben. Ik zie hem een paar keer per jaar. Niet mijn broer of zoiets. En het materiaal was allemaal nieuw aangeschaft. Denk niet aan een klosje garen maar aan een grote stapel nieuwe dakpannen of iets dergelijks. De klus kon ik zelf absoluut niet uitvoeren, maar ik wist dat hij dit bij zijn eigen huis ook wel eens had gedaan en het gereedschap ervoor had. Er zijn op dit moment ook niet echt klussen die ik voor hem uit kan voeren en we zijn niet zo close dat ik voor hem ga koken. Ik ga hem 200,- geven.
Ah, niet zo'n echte vriend. Ja, dan sowieso wel de materialen vergoeden inderdaad.
Alle reacties Link kopieren
Als het geen vriend of familie is maar een kennis die je 3x per jaar ziet, zou ik € 200,00 euro een lachertje en misbruik maken van de goedheid van de man.
Een klus die normaal gesproken € 500,00 kost exclusief materiaalkosten en btw, zou ik toch minimaal € 400,00 euro voor geven.
Alle reacties Link kopieren
madamecannibale schreef:
17-10-2020 13:51
Het gaat om iemand waar ik niet heel close mee ben. Ik zie hem een paar keer per jaar. Niet mijn broer of zoiets. En het materiaal was allemaal nieuw aangeschaft. Denk niet aan een klosje garen maar aan een grote stapel nieuwe dakpannen of iets dergelijks. De klus kon ik zelf absoluut niet uitvoeren, maar ik wist dat hij dit bij zijn eigen huis ook wel eens had gedaan en het gereedschap ervoor had. Er zijn op dit moment ook niet echt klussen die ik voor hem uit kan voeren en we zijn niet zo close dat ik voor hem ga koken. Ik ga hem 200,- geven.
Het is dus een kennis en geen vriend.
Alle reacties Link kopieren
De materialen sowieso vergoeden, maar verder zou ik niets willen. Hooguit een fles wijn of doosje chocola. Ik heb in het verleden wel eens vriendendiensten gedaan. Sommige mensen gaven dan 10 of 25 euro. Dat voelde best wel lullig, want soms was ik er vier uur mee bezig, en dat bedrag staat dan echt niet in verhouding. Dus of je geeft niets (of een bos bloemen), of je betaalt gewoon het uurtarief.
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
17-10-2020 12:40
Ik zou het heel vervelend vinden als ik iemand ga helpen omdat ik dat gewoon uit vriendschap wil doen, dat diegene me vervolgens geld en dan ook nog zoveel geeft. Alsof ik een soort ingehuurde werker ben. Dat zou me echt beledigen.
Ik ben het zelden met je eens, maar hier denk ik toch precies hetzelfde over. Ik heb een grote familie en vriendengroep, en als het zo uitkomt help je elkaar. Alle 'schulden' hoeven niet op korte termijn vereffend te worden en het gaat over en weer. Als iemand hulp nodig heeft dan help je als dat in je kunnen ligt. En als je zelf het gevoel hebt dat je veel hulp krijgt en weinig kunt helpen dan spreek je dat uit en breng je een keer een fles whisky langs met kerst of bied je aan om een keer op te passen.
In een vriendschap helpt je elkaar en daar ga je niet voor rekenen. Ik zou me beledigd voelen inderdaad, als ik een vriendin help met iets en dat ik vervolgens het arbeidsloon in handen gedrukt krijg. Nee, zou ik zeer ongemakkelijk vinden. Alsof de ander nooit voor mij klaar wil staan als ik hulp nodig zou hebben.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
coravanmora schreef:
17-10-2020 12:45
Ja, dat. Behalve de materiaalkosten want vriend hoeft dat niet te betalen.

Verder kun je natuurlijk een vriendendienst terugdoen, koken tijdens zijn verbouwing is een goed idee.
Dit. Materiaalkosten vergoeden en voor een etentje thuis uitnodigen.
Alle reacties Link kopieren
KamilleT schreef:
17-10-2020 14:13
De materialen sowieso vergoeden, maar verder zou ik niets willen. Hooguit een fles wijn of doosje chocola. Ik heb in het verleden wel eens vriendendiensten gedaan. Sommige mensen gaven dan 10 of 25 euro. Dat voelde best wel lullig, want soms was ik er vier uur mee bezig, en dat bedrag staat dan echt niet in verhouding. Dus of je geeft niets (of een bos bloemen), of je betaalt gewoon het uurtarief.
Ja, dit.

Of het is een vriendendienst en dan betaal je dus niks, of het is geen vriendendienst en dan betaal je dus gewoon het normale tarief.

En als je iemand niet genoeg als vriend beschouwt om daar vriendendiensten voor terug te willen doen, dan moet je niet zo gierig zijn om omgekeerd wel een zogenaamde "vriendendienst" aan te nemen en dan voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten.

Hier ontstaan dus ruzies door, omdat mensen niet eerlijk zijn in hun intenties.
Am Yisrael Chai!
Kun je hem een wederdienst bewijzen? Als hij er geen geld voor wil hebben, geef hem dan een fles van z'n favoriete drank (of een Belgisch bierpakket) en kook 'n keer lekker voor hem of bak een taart.
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
17-10-2020 14:40
Ja, dit.

Of het is een vriendendienst en dan betaal je dus niks, of het is geen vriendendienst en dan betaal je dus gewoon het normale tarief.

En als je iemand niet genoeg als vriend beschouwt om daar vriendendiensten voor terug te willen doen, dan moet je niet zo gierig zijn om omgekeerd wel een zogenaamde "vriendendienst" aan te nemen en dan voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten.

Hier ontstaan dus ruzies door, omdat mensen niet eerlijk zijn in hun intenties.
Nou ja, dit mag je ook wel wat vriendelijker verwoorden. Dit heeft er weinig mee te maken dat ik geen vriendendienst terug wil doen. Er is alleen niet iets dat ik zo kan bedenken. En het is zeker wel een vriend, alleen door omstandigheden zien we elkaar niet zo heel vaak. Het is een vriendschap die al minstens 15 jaar terug gaat maar we zien elkaar eigenlijk alleen met anderen erbij. Een keertje voor hem koken zou ik vreemd vinden aangezien hij ook de ex is van mijn beste vriendin. Ik wil niet dat hij of zijn vriendin zich daar ongemakkelijk bij voelt. Voor hem en zijn vriendin samen koken zou nog kunnen maar geen idee of ze daar op zitten te wachten.

Hij heeft zelf meerdere keren aangeboden dit klusje te doen, het is zeker niet zo dat ik dit heb opgedrongen of iets dergelijks.
Een kennis dus. Heeft hij het uit zichzelf aangeboden of heb jij hem gevraagd?
Als hij materiaal heeft moeten kopen, zou ik dat uiteraard vergoeden. Plus nog wat extra´s.
Ik vind de 200 euro die je voorstelde een mooie bedrag.
madamecannibale schreef:
17-10-2020 15:28
Nou ja, dit mag je ook wel wat vriendelijker verwoorden. Dit heeft er weinig mee te maken dat ik geen vriendendienst terug wil doen. Er is alleen niet iets dat ik zo kan bedenken. En het is zeker wel een vriend, alleen door omstandigheden zien we elkaar niet zo heel vaak. Het is een vriendschap die al minstens 15 jaar terug gaat maar we zien elkaar eigenlijk alleen met anderen erbij. Een keertje voor hem koken zou ik vreemd vinden aangezien hij ook de ex is van mijn beste vriendin. Ik wil niet dat hij of zijn vriendin zich daar ongemakkelijk bij voelt. Voor hem en zijn vriendin samen koken zou nog kunnen maar geen idee of ze daar op zitten te wachten.

Hij heeft zelf meerdere keren aangeboden dit klusje te doen, het is zeker niet zo dat ik dit heb opgedrongen of iets dergelijks.
Laten gaan joh. Zo gaat dat overal. ;-)

Bied die 200 euro aan, als hij daar beledigd over gaat zitten doen dan is die niet goed hoor.

Hij kan het ook weigeren als hij het echt niet wil en zoals de meeste mensen denken, wat lief maar het hoeft niet hoor.

Of hij neemt het aan.

Klaar.
Tweehonderd euro vind ik netjes. Gewoon doen hoor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven