Werk & Studie alle pijlers

Wat is de gekste reden waarom jij ooit bent afgewezen?

26-07-2021 22:00 390 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een paar jaar geleden werd ik na een sollicitatiegesprek voor een stageplaats afgewezen vanwege gebrek aan ervaring. Dat vond ik toch vrij apart, omdat een stage meestal bedoeld is om ervaring op te doen.

Tijdens een ander sollicitatiegesprek liet de tweede interviewer een glas water vallen over de laptop van de eerste interviewer. En dat had misschien niet de beste gevolgen voor mijzelf want het gesprek verliep daarna totaal chaotisch. Ik ben toen ook nooit meer teruggebeld.

Wat is jullie vreemdste ervaring met afwijzingen?
Alle reacties Link kopieren
Bij de Belastingdienst werd mij door een tuthola verteld dat ik zat te liegen.
Was niet waar.
Alle reacties Link kopieren
Het geijkte: ik paste niet in het team.
Alle reacties Link kopieren
"Ik word zenuwachtig van je ademhaling"

Dat hele gesprek liep al niet lekker, maar met die opmerking was het wel echt klaar.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Ik heb andersom meegemaakt;

Ik stond in de file, echt behoorlijk, dus ik had gebeld en gezegd dat ik in de file stond. Gelukkig was ik ruim op tijd weg gegaan en uiteindelijk maar 5 minuten te laat. Daar nogmaals mijn excuus aangeboden en ik kreeg me daar toch een preek.
Ze vroegen ook; wat doe je als je iets niet weet. Ik; dan vraag ik om hulp. Toen kreeg ik als reactie; en wat als we daar geen tijd voor hebben?
Ik ging naar huis en dacht echt; pfff hier wil ik echt niet werken.
Na de afgesproken 3 dagen geen bericht gehad. Werd ik na 2 weken gebeld dat ze me zo graag wilde hebben. Ze waren zeer verbaasd toen ik zei dat ik niet wilde.
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
26-07-2021 22:05
"Ik word zenuwachtig van je ademhaling"

Dat hele gesprek liep al niet lekker, maar met die opmerking was het wel echt klaar.
O_o
Miranda_86 schreef:
26-07-2021 22:05
Na de afgesproken 3 dagen geen bericht gehad. Werd ik na 2 weken gebeld dat ze me zo graag wilde hebben. Ze waren zeer verbaasd toen ik zei dat ik niet wilde.
Hahaha. Waarschijnlijk hadden ze eerst nog een paar anderen gebeld die hetzelfde antwoord gaven. :proud:
Alle reacties Link kopieren
Ik was te druk.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Dat ik de vragen tijdens de sollicitatie te uitgebreid had beantwoord. Het was een sollicitatie bij een call center en het was de bedoeling dat de telefoongesprekken maximaal 5 minuten zouden duren. Ze waren bang dat mijn gesprekken te lang zouden gaan duren.

In de winter kwam ik aan het eind van de middag toen het al donker was op de fiets naar een bedrijf. Was een kwartiertje fietsen van mijn huis.

De eigenaar van het bedrijf zag dat ik op de fiets was en wees mij gelijk af. Hij wilde niet op zijn geweten hebben dat ik werd aangerand omdat ik door het donker naar huis moest fietsen na werktijd.
Alle reacties Link kopieren
Ze zochten een 50-er en ik was begin 30. Mijn geboortedatum staat op mijn CV. Ik had het fijn gevonden als ze mij helemaal niet hadden uitgenodigd als als ze zo graag een 50-er wilden.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ooit afgewezen voor een opleiding die ik heel graag wilde doen omdat ik eerlijk op de vraag of ik gelovig was “nee” antwoordde. Gesprek was direct over. Uiteraard was dat niet de reden die ze opgaven, maar ik was verder prima gekwalificeerd voor de opleiding en had een ronkende aanbeveling van mijn toenmalige opleiding en stageadres mee.
Alle reacties Link kopieren
kerst schreef:
26-07-2021 22:04
Het geijkte: ik paste niet in het team.
Ja die zie ik ook altijd als iets waar je makkelijk mee wegkomt. Het kan best waar zijn, maar je kunt er als sollicitant zo weinig mee.
Alle reacties Link kopieren
Een recruiter benaderde mij voor een baan want ze was enthousiast over mijn cv en de ervaring die ik bij grote bedrijven had opgedaan. Na een telefoongesprek van een uur met vragen over mijn loopbaan, een kennismaking via Skype met weer dezelfde vragen over mijn loopbaan en een kop koffie op kantoor met weer vragen over mijn loopbaan (allemaal met dezelfde recruiter) werd ik niet uitgenodigd vanwege gebrek aan ervaring. Ze zochten iemand die 15 jaar ervaring had en ik had er maar 5.
Alle reacties Link kopieren
Potentiële werkgever had mij online benaderd, ik gaf aan dat ik om reden A niet de ideale kandidaat zou zijn.
Videobellen ingepland.
Afgewezen om reden A.
Als de aarde plat was hadden katten allang alles eraf geflikkerd.
Alle reacties Link kopieren
Oh, en mijn echtgenoot is ooit afgewezen voor een baan omdat hij te laag opgeleid zou zijn en te weinig werkervaring. Hij was hoger opgeleid dan gevraagd werd en had jaren meer ervaring dan gevraagd.
Alle reacties Link kopieren
kerst schreef:
26-07-2021 22:04
Het geijkte: ik paste niet in het team.
Of: we hebben al teveel van jouw type, de vorige manager had er een zwak voor.
(Ik had een moord gedaan om dat eens te zien, heel veel van mijn type)
Alle reacties Link kopieren
Uitgenodigd door een recruiter.

Bedrijf zei me niks, maar ik had een job nodig.

Toekomen, een uur in een kamertje gezet worden en 27 pagina's met persoonlijke info moeten invullen.

Tot de geboorteplaats, datum en beroep van al mijn grootouders toe.
(Ik moest al diep nadenken :-).)

Na een uur word ik opgehaald en krijg een monoloog van de baas van 5 minuten.
Geen enkele vraag.

's Middags krijg ik telefoon.
"Ik pas niet in het team" :-D.

Veel kans dat het feit dat mijn grootvader in 1913 geboren is of mijn zus nog studente was niet matchte met het team, gok ik :mrgreen:.




Ik heb die periode eindeloos veel sollicitaties gedaan.
Van 90 % hoorde ik nadien nooit meer iets.

Over héél véél sollicitaties kan ik een boek schrijven :-).

Die van "hetzelfde type, dus we twijfelen" heb ik ook eens gehoord. Tijdens het gesprek.
Ook nooit meer iets gehoord achteraf.
wissewis wijzigde dit bericht op 26-07-2021 22:23
7.83% gewijzigd
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
LaFleurNoire schreef:
26-07-2021 22:18
Oh, en mijn echtgenoot is ooit afgewezen voor een baan omdat hij te laag opgeleid zou zijn en te weinig werkervaring. Hij was hoger opgeleid dan gevraagd werd en had jaren meer ervaring dan gevraagd.
Ik heb ooit eens met mijn toenmalige partner op dezelfde functie gesolliciteerd, we werden beide voorgesteld door een uitzendbureau. Uiteindelijk waren we als laatste twee over. Mijn partner werd afgewezen omdat hij te dominant en te uitgesproken was. Ik dacht ‘die is binnen’, maar toen werd ik afgewezen omdat ik te weinig weerbaar leek. Ze zochten kennelijk iemand net er tussenin.
Ik ben ook eens afgewezen door een ziekenfonds omdat ik ‘te professioneel en positief ingesteld was’, dat zou niet matchen met het team.
Ik solliciteerde ergens in Amsterdam als maatschappelijk werkster.
Het gesprek was met 2 van het bedrijf en iedere keer als ik een antwoord gaf dan juichde persoon 1 naar 2 en visa versa. Kortom het ging best lekker dacht ik...

Mijn kledingstijl is altijd een beetje retro. Jurken en rokken op de knie, hoge taille broeken, kraagjes, pofmouwen, polka dot dat soort werk.
Voor mijn sollicitatie had ik een wit blousje aan met een zwart opengewerkt peter pan kraagje.

Bij de telefonische terugkoppeling kreeg ik te horen dat ik iets te tuttig gekleed was en hun oog daarom op een andere kandidaat was gevallen. Verder vonden ze het een fijn gesprek en gaf ik de juiste antwoorden en zou ik het werk zeker aankunnen.

Oké kan je vinden, dit ben ik, dit heb ik in mijn kast...vroeg of laat krijg je deze kant van mij te zien.

Toen zei ze ook nog 'mijn beste vriendin geeft kleding advies, dit is haar telefoonnummer, ga daar heen, dan word je bij een volgende vacature zeker aangenomen'

Nou dat laatste vond ik vrij informeel en bizar.
Alle reacties Link kopieren
Na mijn afstuderen bij een recruiter. Die vroeg of ik echt zo goed duits sprak als op mijn cv stond. Uhm ja. Echt? Voelde alsof hij mij betichtte van liegen.
"U bent lid van een kerk, welke? Hmmm. Dat is wél een vrijzinnige geloofsgemeenschap, mevrouw Canorus."
Alle reacties Link kopieren
O ja, toen ik een jaar of 16 was wilde ik graag bij een Konmar in een aangrenzende gemeente werken. Toen ik het sollicitatieformulier bij de balie haalde, was ik met mijn moeder in de Konmar (dus niet bij de sollicitatie zelf, alleen toen ik het formulier haalde) en ik hoorde via mijn nicht die daar al werkte dat dat de reden was dat ik afgewezen was.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Vorige week nog...

-Je komt niet enthousiast genoeg over (teams gesprek, ik was vrolijk en opgewekt)

Deze week...
-Te weinig technische affiniteit, ben notabene technisch opgeleid en zelfs op de achtergrond in communicatie verder gegaan (en dat omschreef de functie.

Ooit...
-Je gaat deze baan te saai vinden (eh waarom denk je dat ik er op solliciteer?).

Oh en helemaal een dooddoener, geen rede krijgen.
Mugske schreef:
26-07-2021 22:24
Na mijn afstuderen bij een recruiter. Die vroeg of ik echt zo goed duits sprak als op mijn cv stond. Uhm ja. Echt? Voelde alsof hij mij betichtte van liegen.
Dat lijkt me onprettig.
Ik voer graag een gesprek in de vreemde taal met sollicitanten. Is echt heel leuk. Bijna altijd dan, want sommige mensen liegen dus wel.
Alle reacties Link kopieren
LaFleurNoire schreef:
26-07-2021 22:18
Oh, en mijn echtgenoot is ooit afgewezen voor een baan omdat hij te laag opgeleid zou zijn en te weinig werkervaring. Hij was hoger opgeleid dan gevraagd werd en had jaren meer ervaring dan gevraagd.
Ik heb ooit mogen horen "Ja maar, we nodigen nu wel allemaal schoolverlaters uit, maar eigenlijk zoeken we iemand met 3 jaar ervaring die wil verdienen als schoolverlater. En die solliciteren niet."

3 keer raden welke schoolverlater nooit meer iets hoorde van haar sollicitatie :-).
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven