Werk & Studie alle pijlers

Wat zouden jullie doen?

06-05-2021 19:21 33 berichten
Volgende week heb ik een sollicitatiegesprek voor mogelijk een nieuwe baan. Het bedrijf en de functie lijken heel erg op mijn huidige werk. De redenen voor mij om te solliciteren:
- Meer mogelijkheden om mijzelf te blijven ontwikkelen
- Minder reistijd. Als we straks weer terug naar kantoor mogen, scheelt dat bijna twee uur reistijd per dag. Heel fijn, met drie jonge kinderen, die naar opvang/school en op tijd naar bed moeten.

Maar nu ik een serieuze kans maak, slaat de twijfel /spanning toe. Ik kan nu goed overweg met mijn collega's en kan redelijk flexibel thuiswerken en mijn eigen tijden indelen. Wie weet wat ik daarvoor terugkrijg. Naar flexibele werktijden kan ik tijdens een eventuele tweede gesprek vragen, maar of ik goed kan opschieten met de collega's en het er naar mijn zin krijg, kan ik natuurlijk alleen maar afwachten.

Herkennen jullie dit, als je gaat solliciteren? Wat zouden jullie doen in mijn geval? Het risico nemen en gaan voor de nieuwe baan, of blijven bij de huidige baan?
Ik herken het. En bij mezelf is het vaak koudwatervrees. Je weet immers wat je nu hebt en weet niet wat je kunt verwachten bij een nieuwe baan. Ik zou open het gesprek ingaan, goed naar je gevoel luisteren en ook vragen naar de praktische kanten zoals mogelijkheden voor flexibel werken. Dan is het alsnog vroeg genoeg om te beslissen wel of niet verder te willen naar een volgende ronde. En wie weet is er dan ook een mogelijkheid een aantal mogelijke collega’s (online) te ontmoeten? Veel succes en plezier!
Alle reacties Link kopieren
Het risico nemen, absoluut.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Op je huidige baan kunnen die leuke collega’s ook op een gegeven moment vertrekken, en misschien heb je op die andere werkplek wel nóg leukere collega’s.

2 uur reistijd per dag zou voor mij al heel veel goedmaken.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Die reistijd zou voor mij wel doorslaggevend zijn.
Alle reacties Link kopieren
Je kan altijd gewoon op gesprek gaan. Dat verplicht beide kanten tot niets.

Zolang je nog niet eens op gesprek bent geweest, zie ik geen reden het nu al af te zeggen. Ben je op gesprek geweest en voelde je geen klik, kun je altijd nog nee zeggen toch?
Wat zouden jullie doen in mijn geval?


Eerst maar eens op gesprek gaan?
Alle reacties Link kopieren
Ik denk niet dat er in de toekomst nog zoveel op kantoor gewerkt gaat worden.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Zou eerst eens op gesprek gaan en me niet druk maken tot ze een concreet aanbod doen.
Alle reacties Link kopieren
Dwaler schreef:
06-05-2021 19:28
Die reistijd zou voor mij wel doorslaggevend zijn.
+1.
Het scheelt 2 uur reistijd? Ik zou er direct voor gaan! Leuke collega's zijn overal. En je nu-leuke collega's kunnen ook zomaar ergens anders gaan werken. Zit jij daar braaf met heel veel reistijd loyaal te zijn...
Alle reacties Link kopieren
Verandering is altijd eng want je weet wat je hebt, maar je weet niet wat je krijgt. Maar ik denk toch dat je het moet doen.
Ik ga ook zeker op gesprek hoor! Ik baal alleen een beetje van mezelf dat ik soms zo'n twijfelaar ben, bang om risico's te nemen. Daarom ben ik op zoek naar herkenning en vraag ik me af wat anderen zouden doen :-)
PietjePuk_WeetIkVeel schreef:
06-05-2021 20:04
Ik ga ook zeker op gesprek hoor! Ik baal alleen een beetje van mezelf dat ik soms zo'n twijfelaar ben, bang om risico's te nemen. Daarom ben ik op zoek naar herkenning en vraag ik me af wat anderen zouden doen :-)
Eerst op gesprek gaan en dan kijken hoe ze overkomen, wat er kan mbt thuiswerken, salaris, secundaire arbeidsvoorwaarden, doorstromen als je dat wil ect.

Dan pas verder.
Alle reacties Link kopieren
dignity schreef:
06-05-2021 19:29
Je kan altijd gewoon op gesprek gaan. Dat verplicht beide kanten tot niets.

Zolang je nog niet eens op gesprek bent geweest, zie ik geen reden het nu al af te zeggen. Ben je op gesprek geweest en voelde je geen klik, kun je altijd nog nee zeggen toch?
Je moet ook weten waar je nee tegen zegt, nu weet je dat niet, dus zeker op gesprek gaan.
Love is the meaning of life
Alle reacties Link kopieren
Je zal toch maar besluiten niet te solliciteren wegens die leuke collega's die je nu hebt. En volgende maand hoor je dat een van die collega's een nieuwe baan heeft. Juist, degene die jij had laten schieten
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
PietjePuk_WeetIkVeel schreef:
06-05-2021 20:04
Ik ga ook zeker op gesprek hoor! Ik baal alleen een beetje van mezelf dat ik soms zo'n twijfelaar ben, bang om risico's te nemen. Daarom ben ik op zoek naar herkenning en vraag ik me af wat anderen zouden doen :-)
Ik herken het gevoel wel al te goed hoor, ik ben ook heel risico avers. Je kan ook overal wel wat leuke collega’s vinden, maar met een overall giftige werksfeer (zoals bij mijn vorige werkgever) kan ik niet leven. Bij m’n huidige werkgever zijn de collega’s erg leuk, en had ook direct een goede klik tijdens de sollicitatieprocedure, maar het koste wel 1,5 jaar voordat ik daar een rol kreeg die me echt beviel, waardoor ik ook alweer was gaan rondkijken voor een andere baan. Je kan het nooit helemaal voorzien, maar misschien is die nieuwe werkgever wel fantastisch, en anders ga je toch weer op zoek naar een andere baan?
Alle reacties Link kopieren
Als dat twee uur reistijd per dag scheelt, zou ik er zeker voor gaan.

Kun je anders niet gedetacheerd worden? Dan kun je eventueel terug.

Maar met zo'n reistijd zeg ik: DOEN!!
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Ja, zeker herkenbaar. Maar eens met: je hebt die leuke collega’s niet gegarandeerd de rest van je arbeidzame leven in jouw buurt.

En twee uur reistijd minder met drie kleintjes...doen. Is het niets kun je nog altijd verder kijken.
Nee heb je, ja kun je krijgen
PietjePuk_WeetIkVeel schreef:
06-05-2021 20:04
Ik ga ook zeker op gesprek hoor! Ik baal alleen een beetje van mezelf dat ik soms zo'n twijfelaar ben, bang om risico's te nemen. Daarom ben ik op zoek naar herkenning en vraag ik me af wat anderen zouden doen :-)
Als je altijd aan de kant van de vijver blijft staan, ga je zeker nooit verdrinken, maar zul je ook nooit de geneugten van het zwemmen leren kennen.

Wie niet waagt .... blijft maagd.

Het ergste dat je kan overkomen is dat het je er niet bevalt en dan ga je opnieuw op zoek naar ander werk. Wat je nu ook aan het doen bent. Dus er is niks verloren met deze sollicitatie.

Door altijd braaf voor 'veilig' te kiezen, word je een saaie, ouwe tante. Door uitdagingen in het leven aan te gaan, word je een rijpe vrouw met levenservaring. Goeie en slechte, maar elke ervaring maakt je wijzer. En aantrekkelijker.

Succes!
mammezel schreef:
06-05-2021 20:39
Als je altijd aan de kant van de vijver blijft staan, ga je zeker nooit verdrinken, maar zul je ook nooit de geneugten van het zwemmen leren kennen.

Wie niet waagt .... blijft maagd.

Het ergste dat je kan overkomen is dat het je er niet bevalt en dan ga je opnieuw op zoek naar ander werk. Wat je nu ook aan het doen bent. Dus er is niks verloren met deze sollicitatie.

Door altijd braaf voor 'veilig' te kiezen, word je een saaie, ouwe tante. Door uitdagingen in het leven aan te gaan, word je een rijpe vrouw met levenservaring. Goeie en slechte, maar elke ervaring maakt je wijzer. En aantrekkelijker.

Succes!
Mooi gezegd.

Bedankt voor alle heerlijk nuchtere reacties, precies wat ik even nodig had :-)
Ik zou het doen voor de ontwikkelmogelijkheden en omdat je het spannend vindt
Alle reacties Link kopieren
Ga naar het gesprek en kijk wat je ermee wil. Hoe zit het trouwens met blijvend (veel) thuis kunnen werken bij je huidige baan? Heb je dat al besproken? Stel dat je straks nog twijfelt na het gesprek dan kun je de mogelijkheid van je nieuwe baan ook gebruiken om te kijken of je bij je huidige baan over thuiswerken kunt onderhandelen.
S-Groot schreef:
06-05-2021 21:23
Ga naar het gesprek en kijk wat je ermee wil. Hoe zit het trouwens met blijvend (veel) thuis kunnen werken bij je huidige baan? Heb je dat al besproken? Stel dat je straks nog twijfelt na het gesprek dan kun je de mogelijkheid van je nieuwe baan ook gebruiken om te kijken of je bij je huidige baan over thuiswerken kunt onderhandelen.
Ik heb dat al twee keer geprobeerd te bespreken, maar het antwoord blijft: 'als de maatregelen worden versoepeld zien we dan wel hoe het gaat en hoe we dan met thuiswerken omgaan'. Daar kan ik niet zoveel mee....
Alle reacties Link kopieren
PietjePuk_WeetIkVeel schreef:
06-05-2021 21:44
Ik heb dat al twee keer geprobeerd te bespreken, maar het antwoord blijft: 'als de maatregelen worden versoepeld zien we dan wel hoe het gaat en hoe we dan met thuiswerken omgaan'. Daar kan ik niet zoveel mee....

Dat is vaak een standaardantwoord ja. Maar mocht jij een aanbod van een andere baan hebben straks en je besluit dat je toch liever bij je huidige baan blijft als je daar minder reistijd zou hebben dan zou je dat aanbod dus wel in kunnen zetten. Dat is al een hele andere onderhandelingspositie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven