Werk & Studie alle pijlers

Weer gaan studeren, ervaringen?

25-02-2014 16:23 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na een paar jaar thuisgezeten te hebben, zwangerschap en dergelijke ben ik weer eens goed gaan nadenken over mijn carriere mogelijkheden.

Ik heb een mbo diploma en diverse tijdelijke banen gehad, ik kon me telkens niet helemaal op mijn plaats voelen. Een kantoorbaan is gewoon niets voor mij.

Nu heb ik zo goed als besloten dat ik weer een studie wil gaan volgen.

Een voltijds hbo opleiding, lerarenopleiding.

Ik ben benieuwd of mensen zijn die deze stap ook genomen hebben en wat de ervaringen zijn. Ik ben dan vooral benieuwd naar de ervaringen van mensen die ook voor een voltijdsopleiding hebben gekozen en een gezin hebben.

Hoe bevalt het om weer in de schoolbanken te zitten.

Hoe ga je om met het leeftijdsverschil en het verschil in levensfase mbt de medestudenten.

Hoe ga je om met het studeren en een gezin hebben.

Hoe regel je het financieel.
Superstoer plan!

Ik ben 27 en na 6 jaar werken weer voltijd gaan studeren (Informatiewetenschap) en heb er nog geen moment spijt van gehad.

Het in de schoolbanken zitten is verfrissend: nieuwe informatie houdt me scherp en in mijn werk had ik bore-outs. Dáar wordt je pas moe van!

Mijn medestudenten zijn allemaal iets jonger. Nu weet ik niet hoe dat op een docentenopleiding is, mijn studie is heel klein namelijk.. Maar ik vind het geen probleem. Ik ben op dit moment zwanger (31 weken), dus ga 'een andere levensfase' in. Hier wordt heel lief mee omgegaan, geen van mijn jaargenoten zijn van die zuipende feest-feuten zeg maar ;)

Financieel? Tja, dat is wat. Ik heb tijdens mijn werk-tijd een financiele buffer aan kunnen leggen, maar heb ook stufi. Het is geen vetpot, zeker niet met een baby op komst. Maar ik heb met voorbereiding mijn leven/financieen zo in kunnen richten dat ik, mijn partner en mijn kind dalijk rond kunnen komen.

Wij leven al bewust heel zuinig en zijn liever creatief dan 'aan de buitenkant' heel rijk.

Stuur me een PBtje als je eens wil kletsen!
"Eat pussy, not animals"
Ik denk dat er bij een lerarenopleiding veel mensen zullen zijn die nog ouder zijn dan jij.
Wat goed dat je hier over nadenkt! Je blijven ontwikkelen, ook met een gezin, is erg belangrijk!

Ik ben nu 26 jaar, ik heb een zoontje van 5 en een dochter van 3 en ik ben net weer een opleiding begonnen. Hier ben ik nu een half jaar mee bezig en het bevalt me erg goed.

Vorig jaar in februari heb ik een mbo 4 opleiding afgerond en nu doe ik een hbo opleiding. Ik moet zeggen dat ik bijna iedere avond aan het studeren ben en ik ben vaak van huis maar ik haal erg zoveel voldoening uit! Ik doe nu een opleiding die helemaal bij mijn interesse past en dat scheelt heel erg:)

Qua leeftijd merk ik er eerlijk gezegd niet zo veel van. Het leeftijdsverschil is wel bijna 10 jaar tussen mij en de jongste uit de klas en ze gaan idd veel uit enzo maar ook bij "echte" studenten bestaat het leven uit meer dan alleen maar uitgaan:) Verder zit daar ook nog veel leeftijdsgroepen tussenin (mensen die bijvoorbeeld ook al een tijdje gewerkt hebben maar nog geen kinderen hebben)

Hou er rekening mee dat je altijd bezig bent. Op vrije dagen heb je overdag je kinderen en huishouden en dan moet je man/vriend tussendoor ook nog wat aandacht;) 's avonds zit ik bijna altijd in de boeken.

Financieel vind ik het heel goed te doen. We kunnen nog steeds een keer per jaar op vakantie en de kinderen komen helemaal niets te kort. Ik zie het zelf ook als een investering in de toekomst. Dat wat we nu niet extra kunnen doen, kan over een paar jaar wellicht wel.
Een positief verhaal, mooi!

Ik ben ietsjes ouder.

Studeren en zwanger zijn lijkt me trouwens best zwaar. Tijdens mijn zwangerschap had ik erge last van vermoeidheid.
Ik heb ook op latere leeftijd en met een klein kind de lerarenopleiding gedaan, maar dan de deeltijdvariant en dat kan ik je echt aanraden! Het niveau en duur van de opleiding (in principe 4 jaar) is precies hetzelfde, je doet ook dezelfde vakken en tentamens en zo, maar je lessen zijn geconcentreerd op een of 2 dagen, je hebt minder contacturen en meer zelfstudie en vooral zijn je medestudenten ook serieuze, bewuste kiezers die het allemaal stikdruk hebben en graag serieus willen werken.

Niets ten nadele van de voltijders, dat worden ook prima docenten, maar ik werd erg moe (heb door omstandigheden een enkel vak bij de voltijders gedaan om voor mezelf zwangerschapsverlof verderop in de studie in te kunnen passen) van de onvolwassen houding van ze. De deeltijders daarentegen was een geweldige club betrokken mensen, waar ik hard mee gewerkt en nog harder mee gelachen heb.
@sassafras

Heb je voor de deeltijdvariant geen relevante werkomgeving nodig?

Of hoe vul je dat in?
Ik (31) ben in september begonnen met een deeltijd lerarenopleiding (naast mijn fulltime baan). Het is zwaar, omdat ik ernaast veel werk maar de opleiding en klas is erg leuk!

Ik zou alleen never nooit voor voltijd kiezen. Het lijkt me niks om naast die giechelende 17 jarigen te zitten...

Mijn klas bestaat uit uitsluitend hardwerkende meiden waarvan 1/3 kinderen heeft.

Go for it!!
quote:lilium85 schreef op 25 februari 2014 @ 21:33:

@sassafras

Heb je voor de deeltijdvariant geen relevante werkomgeving nodig?

Of hoe vul je dat in?Ik zie dat de deeltijdvariant een maatwerktraject is. Als ik goed lees is deze alleen toegankelijk voor studenten die in het bezit zijn van een vakinhoudelijk relevant hbo- of wo--getuigschrift. Dat heb ik niet.
Kun je niet bij een onderwijsinstelling aankloppen waar je ondertussen ervaring op kunt doen? Ik weet niet of ik nu iets heel vreemds zeg, maar in ict en onderzoek kan dit soms wel.

En mijn zwangerschap verloopt tot nu toe goed en ik haal dan ook goede cijfers.. Alleen de eerste 3 maanden moest ik vaak de collegezaal verlaten om even flink te spugen haha! Maar de meeste uni's en hbo's hebben hier wel trajecten voor, het is écht niet onmogelijk!
"Eat pussy, not animals"
Wat ik trouwens wel heel belangrijk vind, en waar ik nu echt niet zonder kan, is een netwerk van vooral opa's en oma's maar ook vriendjes en vriendinnetjes waar mijn zoontje kan spelen als hij niet op tijd opgehaald kan worden uit school.

Ik heb zelf een onregelmatig rooster en kinderopvang kan door omstandigheden niet. Vriend werkt ook onregelmatig.

Informeer dus ook naar het rooster als je die opleiding wil doen want ik vond het wel een tegenvaller toen ik de avond voor aanvang van de opleiding zag dat deze geen dag het zelfde was.
@rozijntje87:

Bedankt voor de tip.
quote:lilium85 schreef op 25 februari 2014 @ 21:53:

[...]

Ik zie dat de deeltijdvariant een maatwerktraject is. Als ik goed lees is deze alleen toegankelijk voor studenten die in het bezit zijn van een vakinhoudelijk relevant hbo- of wo--getuigschrift. Dat heb ik niet.

Geen idee? In mijn tijd (gestart in 1999) was deeltijd gewoon hetzelfde als voltijds, maar dan in deeltijd. Ik ben halverwege mijn opleiding gaan solliciteren (en aangenomen) en hoefde dus ook geen stageplek te zoeken, dat was mijn baan. Ik heb het overigens wel over leraar VO, niet over de pabo.

Als je pabo overweegt, de arbeisperspectieven daar zijn niet zo best....
Hoi Lilium,

Ik ben 30+ en doe een deeltijd lerarenopleiding. En niet al mijn studiegenoten hebben hbo gedaan. Ik zou bij de opleiding even informeren wat er precies nodig is. Soms moet je alleen bewijs leveren dat je hbo aan kan d.m.v. een soort examen of zo iets.

Het is heel handig als je al een baan hebt in het vakgebied, maar het hoeft niet. Heb ik ook niet. Mijn probleem zijn nu wel de stages, want op mijn werk willen ze niet meewerken aan tijd daar voor creëren.
Bij mij in de buurt biedt het opleidingsinstituut alleen maatwerktrajecten aan als het om de deeltijdvariant gaat.

Als ik bij andere lesplaatsen kijk, helaas niet bij mij in de buurt, dan zie ik wel dat er mogelijkheden zijn voor deeltijd dat gelijk is aan voltijd.
@lilium misschien moet je verder kijken dan alleen in de buurt, zeker als je naar deeltijdvarianten gaat kijken. Ik ben in september weer begonnen met studeren, een deeltijd WO studie. Ik had de keuze uit verschillende universiteiten en heb heel bewust gekozen voor deze variant. Voor mij maakte deze of de nummer 2 op mijn lijstje in reistijd nauwelijks uit, maar er zijn heel veel van mijn medestudenten die voor deze variant gekozen hebben ook al is ie ver(der) we. Je studie moet de komende 4 jaar in je leven passen en soms is de manier van aanbieden, het tijdstip of het aantal contacturen dan doorslaggevender dan de reistijd.

Het bevalt mij verder uitstekend. Het is zwaar naast een baan en kinderen, maar zo ontzettend leuk. Persoonlijk zou ik nooit meer voor een voltijdstudie kiezen. Er schuiven nu regelmatig voltijders aan in onze deeltijdcolleges en ik zou er niet blij van worden hele dagen tussen de 18-20 jarigen te zitten. De deeltijders staane r duidelijk anders in, serieuzer, er zit meer drive achter en daardoor ontstaat snel een fijne samenwerking.
quote:lilium85 schreef op 26 februari 2014 @ 10:06:

Bij mij in de buurt biedt het opleidingsinstituut alleen maatwerktrajecten aan als het om de deeltijdvariant gaat.

Als ik bij andere lesplaatsen kijk, helaas niet bij mij in de buurt, dan zie ik wel dat er mogelijkheden zijn voor deeltijd dat gelijk is aan voltijd.Ik deed de opleiding aan de Hogeschool Utrecht en had medestudenten uit vrijwel het hele land. Dat is ook te doen als je maar een (lange) dag er naar toe hoeft. Kijk anders ook eens bij Hogeschool Windesheim, die bieden volgens mij deels schriftelijke trajecten aan.
Ik studeer bij Windesheim via afstandsleren. Dit doe ik naast mijn gezin en fulltime baan in het onderwijs. Er zijn ook studenten die dit naast hun huidige baan doen om na hun studie het onderwijs in te gaan. Het afstandslerentraject volgt het voltijdprogramma en dat is behoorlijk zwaar. Je moet zo'n 30 uur per week aan studie kunnen besteden. Dat lukt mij niet, waardoor ik ieder weekend en iedere vakantie aan studie besteed. Het vraagt een hoop offers, van mij en van mijn gezin. Het heeft mij een vriendschap gekost, omdat niet iedereen begrip heeft voor het feit dat al mijn vrije tijd in studie zit. Als ik opnieuw zou moeten kiezen zou ik voor duaal gaan.
Hoeveel uur je daadwerkelijk aan je studie kwijt bent verschilt natuurlijk ontzettend per persoon, situatie en per vak. Bij ons gekdt dat voor elk vak 210 uur staat (7,5 ects); dat is officieel 42 uur per week (elk vak duurt 5 weken) inclusief de colleges en tentamens. Niemand die dat er ook daadwerkelijk aan besteed of kan besteden bij de deeltijders, toch doen wij het gemiddeld beter dan de voltijders (hogere slagingspercentages per vak en procentueel meer mensen die binnen de gestelde tijd de eindstreep halen). Bedenk ook dat je als volwassen deeltijder gewoon ook al meer vaardigheden hebt, de meesten hebben in hun werkervaring bepaalde vaardigheden opgedaan en daardoor pik je dingen in je studie ook sneller op. Ik ben gemiddeld 20 uur per week met mijn studie bezig. Meestal een paar uur in het weekend (het liefst de zondagochtend als de rest van het gezin nog rustig wakker wordt), de woensdagochtend onder schooltijd en de hele dag op vrijdag (waar ook de collegetijd invalt) met mijn studie bezig. Soms een extra avond (ligt aan het vak) en de week voor het tentamen meerdere avonden. Ik vind het dus heel goed te combineren, mijn gezin merkt er vrij weinig van, ja mijn man de week voor tentamen, maar ik ben ook vaak 's avonds weg voor vrijwilligerswerk enz dus daar veranderde weinig in. Je moet je alleen realiseren dat je weinig echt vrij hebt en bedenken of je dat 4(/5) jaar lang vol denkt te houden.
Het leren voor tentamens kost me verreweg de minste tijd, met 3 a 4 avonden red ik het wel. De dossieropdrachten en verslagen zijn een ander verhaal. Per dossier ongeveer 40 tot 60 pagina's zonder bijlagen. Die dossiers doe ik vaak in de vakantie.Bijna ieder vak heeft een tentamenonderdeel en een dossieropdracht. De minor die ik net gevolgd heb, bestond uit 5 dossiers. Officieel duurde die minor een half jaar, maar daar vielen twee vakanties in, waardoor er effectief vier maanden overbleven. Ik heb een vrij strakke planning, maar door gebeurtenissen in en buiten het gezin, moet ik die vaak aanpassen.
Ik woon in Zuid-Limburg, dus de reisafstand naar een school niet in de buurt zal altijd flink zijn.

Ik ga de mogelijkheden voor een deeltijdvariant zeker ook eens beter onderzoeken. Ik was er eigenlijk gewoon vanuit gegaan dat de voltijdvariant de enige optie zou zijn.
quote:Lara22 schreef op 25 februari 2014 @ 21:42:

Ik (31) ben in september begonnen met een deeltijd lerarenopleiding (naast mijn fulltime baan). Het is zwaar, omdat ik ernaast veel werk maar de opleiding en klas is erg leuk!

Ik zou alleen never nooit voor voltijd kiezen. Het lijkt me niks om naast die giechelende 17 jarigen te zitten...

Mijn klas bestaat uit uitsluitend hardwerkende meiden waarvan 1/3 kinderen heeft.

Go for it!!

He, ik ben benieuwd: doe je de PABO of een andere lerarenopleiding?

En voor alle andere dames die ook een lerarenopleiding doen: hoe weten jullie "zeker" dat je leraar wil worden? Heb je wel eens dagen meegelopen o.i.d.? Hoe heb je er aan kunnen proeven, voordat je het zeker wist?

Ik zit er namelijk (ook) sterk over te denken, maar ben bang dat ik het romantiseer.
Supersoulfighter, ik ben ook net begonnen aan een lerarenopleiding zonder ervaring. Ik heb alleen een keer een week meegelopen op een school. Het blijft een gok.
quote:es1450 schreef op 25 februari 2014 @ 20:05:

Ik denk dat er bij een lerarenopleiding veel mensen zullen zijn die nog ouder zijn dan jij.

Toch niet bij de voltijdopleiding denk ik.

Bij de deeltijd denk ik dat ook inderdaad.
Nou ik doe universitair voltijd en de meeste in mijn groep zijn toch echt ouder. Geen idee hoe dat met HBO is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven