Weer gaan studeren, ervaringen?
dinsdag 25 februari 2014 om 16:23
Na een paar jaar thuisgezeten te hebben, zwangerschap en dergelijke ben ik weer eens goed gaan nadenken over mijn carriere mogelijkheden.
Ik heb een mbo diploma en diverse tijdelijke banen gehad, ik kon me telkens niet helemaal op mijn plaats voelen. Een kantoorbaan is gewoon niets voor mij.
Nu heb ik zo goed als besloten dat ik weer een studie wil gaan volgen.
Een voltijds hbo opleiding, lerarenopleiding.
Ik ben benieuwd of mensen zijn die deze stap ook genomen hebben en wat de ervaringen zijn. Ik ben dan vooral benieuwd naar de ervaringen van mensen die ook voor een voltijdsopleiding hebben gekozen en een gezin hebben.
Hoe bevalt het om weer in de schoolbanken te zitten.
Hoe ga je om met het leeftijdsverschil en het verschil in levensfase mbt de medestudenten.
Hoe ga je om met het studeren en een gezin hebben.
Hoe regel je het financieel.
Ik heb een mbo diploma en diverse tijdelijke banen gehad, ik kon me telkens niet helemaal op mijn plaats voelen. Een kantoorbaan is gewoon niets voor mij.
Nu heb ik zo goed als besloten dat ik weer een studie wil gaan volgen.
Een voltijds hbo opleiding, lerarenopleiding.
Ik ben benieuwd of mensen zijn die deze stap ook genomen hebben en wat de ervaringen zijn. Ik ben dan vooral benieuwd naar de ervaringen van mensen die ook voor een voltijdsopleiding hebben gekozen en een gezin hebben.
Hoe bevalt het om weer in de schoolbanken te zitten.
Hoe ga je om met het leeftijdsverschil en het verschil in levensfase mbt de medestudenten.
Hoe ga je om met het studeren en een gezin hebben.
Hoe regel je het financieel.
woensdag 26 februari 2014 om 14:21
Ik doe net als JaneJane38 de afstandslerenvariant op Windesheim. Dit is inderdaad vrij pittig. Ik zag mezelf niet naast 18 jarigen in een klas zitten, bovendien werk ik ook nog twee dagen (ben terug gegaan van 3 naar 2) en ik heb twee kleine kinderen.
Ik zit nog in het eerste jaar en van mijn vak, zijn er van de 8 die gestart zijn nog 2 over en dat zegt wel wat over de opleiding.
Het voordeel van afstandsleren is dat je zo goed als geen colleges volgt en je vrij bent om je tijd zelf in te delen. Ander voordeel is dat het als voltijdstudie wordt aangemerkt en je dus recht op kinderopvangtoeslag hebt, wat je met een deeltijdopleiding niet hebt.
Het nadeel is dat het allemaal heel veel tijd kost die je dan maar in moet passen. Zeker alle dossiers/verslagen kosten veel tijd.
Oja ik loop ook nog één dag in de week stage, want dat moet wel gewoon volgens het curriculum van de voltijdopleiding. Dit houd in dat je ongeveer je hele studie, met uitzondering van het eerste half jaar ongeveer 1 dag per week stage loopt. In latere jaren wordt het meer geloof ik.
Ik zit nog in het eerste jaar en van mijn vak, zijn er van de 8 die gestart zijn nog 2 over en dat zegt wel wat over de opleiding.
Het voordeel van afstandsleren is dat je zo goed als geen colleges volgt en je vrij bent om je tijd zelf in te delen. Ander voordeel is dat het als voltijdstudie wordt aangemerkt en je dus recht op kinderopvangtoeslag hebt, wat je met een deeltijdopleiding niet hebt.
Het nadeel is dat het allemaal heel veel tijd kost die je dan maar in moet passen. Zeker alle dossiers/verslagen kosten veel tijd.
Oja ik loop ook nog één dag in de week stage, want dat moet wel gewoon volgens het curriculum van de voltijdopleiding. Dit houd in dat je ongeveer je hele studie, met uitzondering van het eerste half jaar ongeveer 1 dag per week stage loopt. In latere jaren wordt het meer geloof ik.
woensdag 26 februari 2014 om 14:31
Ik ben in september weer begonnen op het HBO. Ik ben zelf pas 23, maar wel getrouwd, dus met eigen huisje en alles. De meeste mensen in mijn klas zijn net 18, sommige moeten het zelfs nog worden. Persoonlijk heb ik er moeite mee om een band op te bouwen met ze, de meeste meisjes zijn nog echt heel jong in hun gedrag. Veel meer dan alleen wat kletsen op school heb ik er zeker niet aan.
Ik heb zelf al een jaar op een school gewerkt, en mij viel de overstap om zelf weer de leerling te worden en als kind behandeld te worden vies tegen, maar dat kan ook aan het Belgische onderwijs liggen (ik kom zelf uit nederland en heb voordien ook enkel in nederland op school gezeten).
Ik heb zelf al een jaar op een school gewerkt, en mij viel de overstap om zelf weer de leerling te worden en als kind behandeld te worden vies tegen, maar dat kan ook aan het Belgische onderwijs liggen (ik kom zelf uit nederland en heb voordien ook enkel in nederland op school gezeten).
woensdag 26 februari 2014 om 15:52
woensdag 26 februari 2014 om 15:56
Ik zit in mijn laatste jaar Bachelor en ik ben 30. Ik ga volgend jaar een master doen. Beter laat dan nooit. En het is nooit te laat!
Financiëel is het wel een klap ja, als je altijd gewerkt hebt en het dan met veel minder moet doen. Ik zie het als een investering.
Ik heb geen kinderen overigens, en die komen er ook niet.
Ik vind het stoer als je het gaat doen!
Financiëel is het wel een klap ja, als je altijd gewerkt hebt en het dan met veel minder moet doen. Ik zie het als een investering.
Ik heb geen kinderen overigens, en die komen er ook niet.
Ik vind het stoer als je het gaat doen!