Weer recht op UWV??
zaterdag 23 mei 2015 om 21:08
Hoi,
Mijn man en ik hebben een discussie over het volgende:
Ik heb altijd gewerkt. De afgelopen 15 jaar als docent.
Twee jaar geleden ben ik wegbezuinigd en heb ik een volledig schooljaar thuis gezeten.
Van sept t/m dec '14 vervanging gedaan en van feb t/m juli werkt ik nu op een andere school.
Helaas zijn daar geen uren voor mij het komende jaar.
Mag ik dan weer UWV aanvragen en krijg ik dat dan ook? Van de 20 maanden die ik zou krijgen heb ik er 19 gebruikt.
Mijn man zegt dus dat ik niets zal krijgen en ik zelf weet het niet.
Wie zou zo lief willen zijn wat duidelijkheid te vrrschafffn?
Uitetaard ga ik solliciteren, maar of het gaat lukken voor 1 augustus??
Mijn man en ik hebben een discussie over het volgende:
Ik heb altijd gewerkt. De afgelopen 15 jaar als docent.
Twee jaar geleden ben ik wegbezuinigd en heb ik een volledig schooljaar thuis gezeten.
Van sept t/m dec '14 vervanging gedaan en van feb t/m juli werkt ik nu op een andere school.
Helaas zijn daar geen uren voor mij het komende jaar.
Mag ik dan weer UWV aanvragen en krijg ik dat dan ook? Van de 20 maanden die ik zou krijgen heb ik er 19 gebruikt.
Mijn man zegt dus dat ik niets zal krijgen en ik zelf weet het niet.
Wie zou zo lief willen zijn wat duidelijkheid te vrrschafffn?
Uitetaard ga ik solliciteren, maar of het gaat lukken voor 1 augustus??
Frankly my dear, I don"t give a damn
zaterdag 23 mei 2015 om 21:11
UWV is een overheidsorganisatie, dat kan je niet aanvragen.
Ik neem aan dat je WW bedoelt. Ja die kan je aanvragen maar zal door een jaar gebruik en weinig nieuwe werkjaren niet lang te gebruiken zijn. Bel dinsdag gewoon even het UWV of vraag het online aan op eerste dag echte werkeloosheid.
Je man heeft ongeveer een beetje gelijk, al gekeken op UWV.nl?
Ik neem aan dat je WW bedoelt. Ja die kan je aanvragen maar zal door een jaar gebruik en weinig nieuwe werkjaren niet lang te gebruiken zijn. Bel dinsdag gewoon even het UWV of vraag het online aan op eerste dag echte werkeloosheid.
Je man heeft ongeveer een beetje gelijk, al gekeken op UWV.nl?
zaterdag 23 mei 2015 om 21:13
http://www.uwv.nl/particu ... krijg-ik-een-ww-uitkering
http://www.uwv.nl/particu ... hoog-is-mijn-ww-uitkering
http://www.uwv.nl/particu ... hoog-is-mijn-ww-uitkering
zaterdag 23 mei 2015 om 21:14
Volgens mij hou je gewoon recht op wat je nog niet had gebruikt. Dus als jij recht had op 20 maanden en je hebt er 19 van gebruikt, heb je nog 1 maand te goed. En als je in de tussentijd weer 'n keer 'n jaar hebt gewerkt, verdien je er weer 'n maand bij. Veel is 't niet, maar elke maand is meegenomen.
Shoot first, ask questions later!
zaterdag 23 mei 2015 om 21:14
Een WW-uitkering duurt minimaal 3 maanden en maximaal 38 maanden (3 jaar en 2 maanden). Hoelang u een WW-uitkering krijgt, hangt af van uw arbeidsverleden. Op Mijn UWV ziet u hoeveel arbeidsverleden u heeft opgebouwd. U ziet dan ook hoelang uw eventuele uitkering ongeveer duurt. Houd er rekening mee dat uw uitkering kan aflopen voordat u een nieuwe baan vindt.
zaterdag 23 mei 2015 om 21:19
quote:redbuIIetje schreef op 23 mei 2015 @ 21:14:
Volgens mij hou je gewoon recht op wat je nog niet had gebruikt. Dus als jij recht had op 20 maanden en je hebt er 19 van gebruikt, heb je nog 1 maand te goed. En als je in de tussentijd weer 'n keer 'n jaar hebt gewerkt, verdien je er weer 'n maand bij. Veel is 't niet, maar elke maand is meegenomen.Dit dus
Volgens mij hou je gewoon recht op wat je nog niet had gebruikt. Dus als jij recht had op 20 maanden en je hebt er 19 van gebruikt, heb je nog 1 maand te goed. En als je in de tussentijd weer 'n keer 'n jaar hebt gewerkt, verdien je er weer 'n maand bij. Veel is 't niet, maar elke maand is meegenomen.Dit dus
zaterdag 23 mei 2015 om 21:34
Als je aan de 26 wekeneis voldoet (zie hieronder), dan heb je recht op min. 3 maanden WW. Voldoe je ook aan de jareneis, (zie hieronder), dan gaan ze de duur van je uitkering opnieuw berekenen o.b.v. jouw arbeidsverleden. Dat betekent dat je opnieuw 20 maanden krijgt + datgene wat je in je laatste tijdelijke banen hebt opgebouwd.
In laatste 36 weken minstens 26 weken gewerkt
U heeft in de laatste 36 weken (9 maanden) voordat u werkloos werd minstens 26 weken (6 maanden) gewerkt (een week is van maandag tot en met zondag).
Jouw uitkering wordt verlengd als je voldoet aan de jareneis. Je voldoet aan de jareneis als je in de 5 jaar voor jouw werkloosheid minimaal 4 kalenderjaren hebt gewerkt. Bovendien moet je in elk van deze 4 jaren minimaal 52 dagen hebben gewerkt.
In laatste 36 weken minstens 26 weken gewerkt
U heeft in de laatste 36 weken (9 maanden) voordat u werkloos werd minstens 26 weken (6 maanden) gewerkt (een week is van maandag tot en met zondag).
Jouw uitkering wordt verlengd als je voldoet aan de jareneis. Je voldoet aan de jareneis als je in de 5 jaar voor jouw werkloosheid minimaal 4 kalenderjaren hebt gewerkt. Bovendien moet je in elk van deze 4 jaren minimaal 52 dagen hebben gewerkt.
zaterdag 23 mei 2015 om 21:45
quote:redbuIIetje schreef op 23 mei 2015 @ 21:36:
Hoe kun je recht hebben op 3 maanden ww als je na verbruik van je opgebouwde ww nog maar 1 jaar hebt gewerkt? Je verdient toch maar 1 maand per gewerkt jaar?Het minimum dat je aan WW krijgt, is 3 maanden (basisuitkering). Als je recht hebt op WW, dus aan de 26 wekeneis voldoet, dan krijg je 3 maanden (ongeacht hoe lang je hebt gewerkt, dat staat daar los van).
Hoe kun je recht hebben op 3 maanden ww als je na verbruik van je opgebouwde ww nog maar 1 jaar hebt gewerkt? Je verdient toch maar 1 maand per gewerkt jaar?Het minimum dat je aan WW krijgt, is 3 maanden (basisuitkering). Als je recht hebt op WW, dus aan de 26 wekeneis voldoet, dan krijg je 3 maanden (ongeacht hoe lang je hebt gewerkt, dat staat daar los van).
zondag 24 mei 2015 om 07:00
Als je voor de termijn afloopt die je met de nieuwe wet maximaal voor 'n uitzendbureau mag werken een keer voor 3 maanden afgeschakeld zou worden, begin je dan weer aan het begin van zo'n uitzendperiode? Dit omdat je nu na aflopen van die max zoveel contracten binnen max 4 jaar er voor 6 maanden uit moet. Als je eerder 'n keer voor 3 maanden wordt afgeschakeld en je dan toch gewoon ww krijgt en weer opnieuw mag beginnen, is dat wel praktischer. Zowel wat inkomensverlies beperken betreft als er niet te lang uit zijn op je werk.
Shoot first, ask questions later!