Werk & Studie alle pijlers

Wekelijks meer uren werken dan contract, rechten/plichten??!

03-05-2010 09:15 5 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

Ik zit met het volgende;

Ik ben vorig jaar afgestudeerd als maatschappelijk werker en heb sindsdien een contract voor 28 uur p/w. Echter werk ik al ongeveer bijna een jaar iedere week gemiddeld 35 uur vanwege veranderingen in de organisatie en het feit dat er meer werk bij gekomen is (en nog steeds komt). Deze uren declareer ik wekelijks en krijg ik dus ook gewoon uitbetaald. Nu loopt mijn contract 1 juli a.s. af en mijn leidinggevende heeft al aangegeven dat zij wil pleiten voor een vast contact. Echter kan zij niet toezeggen dat dit een contract zal worden van bv. 32 of 36 uur omdat het management zich het liefst niet wil vastpinnen op vaste, fulltime contracten (ik werk in de zorg en hier is altijd sprake van crisis ;)).

Nu vraag ik mij af of mijn werkgever mij een vast contract voor 28 uur kan aanbieden en daarnaast van mij kan verlangen dat ik wekelijks zo’n 8 uur extra werk. Ik heb ooit eens gelezen dat dit voor een bepaalde periode mag end at er daarna een contract met meer uren aangeboden moet worden, maar kan dit helaas nergens meer vinden. Heeft 1 van jullie hier misschien verstand van? Ik heb binnenkort een functioneringsgesprek en zou dan graag met m’n leidinggevende willen bespreken.

Het liefst wil ik fulltime werken omdat dit ook gunstiger is voor mijn pensioen en stel dat ik nu arbeidsongeschikt zou worden, zou ik op basis van mijn 28urig contract een uitkering krijgen.

Alvast bedankt voor jullie reacties!!
Je kunt bij structureel meer werken aanspraak maken op de gemiddelde meeruren in de achterliggende periode. Of dit in jouw situatie ook kan, is afhankelijk van de afspraken in je CAO en de basis waarop je overwerkt.

Je zult daar wel zelf aanspraak op moeten maken, de werkgever hoeft het je niet uit zichzelf aan te bieden.

Als je ziek wordt of je baan kwijt raakt, dan heb je overigens wel degelijk recht op uitkering/doorbetaling van de uren die je werkelijk hebt gewerkt. Er wordt dan gekeken naar het gemiddeld aantal gewerkte uren in de achterliggende periode (meestal de laatste 3 maanden).
Welke CAO val je onder?

In de CAO gehandicapten zorg (waar ik onder val) staat:

Artikel 7:6 Maximaal aantal uren overwerk, vacaturestelling

1. Het aantal uren overwerk mag te meten per aaneengesloten periode van één jaar niet méér bedragen

dan 10%:

- van 1878 uur, indien het salaris van de werknemer overeenkomt met nr. 48 van de inpassingstabel of

daaronder;

- van 2191 uur, indien het salaris van de werknemer nr. 48 van de inpassingstabel te boven gaat.

Voor werknemers met een dienstverband van meer dan 1878 uur dient bij het eerste gedachtestreepje in

plaats van 1878 uur hun contractueel overeengekomen aantal uren te worden ingevuld en bij het tweede

gedachtestreepje hun contractueel overeengekomen aantal uren plus 313 uren te worden ingevuld.

2. Indien het percentage van 10 in het eerste lid wordt overschreden, wordt op verzoek van de betrokken

werknemer overgegaan tot of het verlenen van assistentie of het stellen van een vacature.

3. De ondernemingsraad ontvangt op zijn verzoek met betrekking tot de in het eerste lid vermelde salariscategorieën

een overzicht van de binnen een afdeling of groep per werknemer per kalenderkwartaal gemaakte

overuren teneinde de raad in de gelegenheid te stellen zich een oordeel te vormen omtrent het

gevoerde beleid ten aanzien van vacaturestelling dan wel assistentieverlening.

Artikel 7:7 Structureel meerwerk

Indien een deeltijdwerker over een referteperiode van een jaar meer dan 10% boven zijn contractueel overeengekomen

arbeidsduur werkt, wordt op verzoek van de betrokken werknemer hem een contract aangeboden

waarin deze meer gewerkte uren zijn verdisconteerd. Indien betrokkene hier niet om verzoekt, wordt

overgegaan tot het verlenen van assistentie of het stellen van een vacature.
Bedankt voor jullie reacties!

Ik val onder de VV&T CAO (werk in een verpleeghuis/revalidatiecentrum). Hier staat ongeveer hetzelfde als wat maya_bee beschrijft;

Artikel 5.6 Structureel meerwerk

Indien een deeltijdwerker over een referteperiode van twee aaneengesloten kwartalen structureel meer dan 15%

boven zijn contractuele deeltijd arbeidsduur werkt, wordt op verzoek van de betrokken werknemer aan hem een

contract aangeboden waarin deze structureel meer gewerkte uren zijn verdisconteerd. Indien betrokkene hier niet om

verzoekt, wordt overgegaan tot het verlenen van assistentie of het stellen van een vacature.

Dus dat zou betekenen dat ik in mijn functioneringsgesprek kan stellen dat ik uitbereiding van mijn contract wil en dat mijn werkgever hier min of meer ook niet onderuit kan..?
Jouw werkgever kan er wel degelijk onderuit. Je hebt geen vast contract en ze zijn niet verplicht om je een nieuw contract aan te bieden. Ik zou dus eerst dat vaste contract maar even afwachten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven