Werk & Studie alle pijlers

Wel of geen scriptiebegeleider inschakelen?

21-01-2021 22:41 41 berichten
Hallo allemaal,

Ik heb mijn scriptie de eerste keer niet gehaald. Scriptiebegeleider die mij de gedurende periode heeft begeleid heeft mij niet goed geholpen, de feedback van de beoordelaars sprak het juist tegen. Inmiddels heeft ze ontslag genomen, dus haar heb ik niet meer. Nu vraagt mijn school of ik een andere adviseur wil, maar veel medestudenten hebben negatieve ervaring met begeleiders van de school (het is een deeltijdopleiding). Ik zag op internet verschillende bedrijven die een hoge score hebben wat betreft de beoordeling, zoals topscriptie, studiemeesters etc. Ik wil mijn scriptie het liefst de 2e x halen en niet overlaten aan de laatste herkansing (ik ervaar ook faalangst). Nu overweeg ik dus om of weer een begeleider van school te proberen (is 20 euro goedkoper per uur) of een ander bedrijf te proberen.

Ps: de aanpassingen die ik nog moet doen is op zich niet veel, maar ik moet nog wel flink werk insteken in literatuuronderzoek o.a wetenschappelijke artikelen.

Wat zouden jullie doen?
Anna2208 schreef:
22-01-2021 10:36
Of dat de student de begeleiders niet goed heeft begrepen natuurlijk. Alleen al de tegenstrijdigheid tussen: er hoeft niet meer zoveel te gebeuren en ik moet nog wetenschappelijke literatuur vinden, begrijpen en verwerken wijst er wel op dat to wellicht niet het inzicht heeft dat je voor een scriptie nodig hebt. Dus ja to ik zou zeker begeleiding inschakelen. Misschien zelfs zowel via de opleiding voor inhoudelijke begeleiding als extern voor schrijfadvies.
Ohja natuurlijk hoe kwam ik daar niet bij! Een begeleider die feedback geeft en mijn scriptie goedkeurt om het in te leveren, maar de beoordelaars juist feedback geven die haar feedback tegenspreken! Alle onderdelen waarover ik twijfelde is een onvoldoende, maar volgens haar een voldoende.

Ps ik moet aansluitend nog literatuur vinden
UnexpextedMom schreef:
22-01-2021 00:09
Niet je vraag, wel mijn advies:

Als je kunt aantonen dat het advies dat je gehad hebt haaks om de nu gekregen opmerkingen over hetgeen je ingeleverd hebt staat zou ik een klacht indienen en geld en uren terugvragen.
Ja kon dat maar.. lastig. Maar goed heel veel studenten ervaren het als ik. En ik heb nog wel mails van haar (de feedback die ze gaf). Nu met deze stress weet ik niet zo goed of ik hier achteraan wil gaan, maar wel een goed advies.
MMXVIII schreef:
22-01-2021 07:38
Dit! To noemt het grote lijnen, maar dit klinkt alsof je alles nog moet doen en je geen idee hebt hoe het werkt.
Is het toevallig een online opleiding?
Ja ik zie de bomen het bos niet meer en wil daarom hulp inschakelen. Nee het is een deeltijdopleiding
montblanc schreef:
22-01-2021 08:30
Ik vind het eigenlijk echt erg dat je hier apart voor moet betalen. In je opleiding hoor je vakken en oefeningen te hebben in onderzoek doen, zodat je die nieuwe wetenschappelijke bronnen al lang had kunnen vinden (begin bijv bij een basisboek van je opleiding of een artikel waarvan je weet dat het relevant is voor je onderwerg, kijk naar de literatuurlijst en sneeuwbal maar verder, zoekwoorden in Google.scholar etc) en weet hoe je je verhaal moet opzetten (tip voor nu: scribbr.nl). Dan is je scriptie alleen nog maar een iets groter betoog dan je tot nu toe had geschreven.
Bedankt voor je tip!
Zoggellia schreef:
22-01-2021 10:16
Dit.
Maar ook als begeleider van een opleiding zelf erg moeilijk te begeleiden is in de laatste fase van je studie.
Scriptie is vaak een proeve van bekwaamheid, waarbij je moet laten zien dat je zelfstandig het eindniveau aan kunt. Met een begeleider kun je dan sparren of die geeft tussentijd wat bijsturing. Maar de begeleiding is vaak te beperkt om nog echt dingen aan te leren.

Maar wetenschappelijke artikelen lezen en conclusies trekken (ipv samenvatten) is wel echt pittige stap nog.

Mijn tip zou zijn: Praat heel veel over je scriptie. Vertel tegen familieleden of vrienden over wat je hoofdvraag is en wat het antwoord is. Je kunt dat in kleine stukjes opdelen: Het antwoord volgens je eigen onderzoek, het antwoord volgens wetenschappelijkeliteratuur (of nog kleiner, volgens artikel 1, artikel 2, artikel 3... enz.)
En daarna weer een stapje abstracter: Als je alle data/resultaten naast elkaar zet is het antwoord op de hoofdvraag:.... En dan proberen in één zin een antwoord te geven. Het antwoord is je conclusie.
Pas daarna ga je het antwoord onderbouwen door de belangrijkste resultaten te herhalen. Je begint dus neit met het herhalen van de resultaten, want dat is hetzelfde als je tegen iemand zegt: " je wil antwoord op een vraag? Hier lees een boek, daar staat het zo ongeveer in."
Als dat mondeling lukt - zonder dat het een vaag verhaal wordt - dan is de stap naar papier makkelijker te zetten.

Succes met dit laatste stukje!
Investeer idd in begeleiding, want eenmaal afgestudeerd ga je in de praktijk nog veel leren. Je bent er bijna!
Dit ga ik onthouden, bedankt voor de duidelijke uitleg!
Maar wat voor opleidingsinstelling is het nou, want het is zo’n vreemde gang van zaken, met aantallen uren die je al verbruikt hebt, etc.
Sunny1994 schreef:
24-01-2021 23:56
Ohja natuurlijk hoe kwam ik daar niet bij! Een begeleider die feedback geeft en mijn scriptie goedkeurt om het in te leveren, maar de beoordelaars juist feedback geven die haar feedback tegenspreken! Alle onderdelen waarover ik twijfelde is een onvoldoende, maar volgens haar een voldoende.
huh
Mumper schreef:
25-01-2021 01:46
huh
Ze is kwaad dat iemand durft te suggereren dat zij het niet goed begrepen heeft.
Succes ermee to.
Anna2208 schreef:
25-01-2021 07:45
Ze is kwaad dat iemand durft te suggereren dat zij het niet goed begrepen heeft.
Succes ermee to.
Jij hebt de bovenstaande tekst vast niet begrepen
Sunny1994 schreef:
25-01-2021 10:26
Jij hebt de bovenstaande tekst vast niet begrepen
Dan is ze niet de enige. Geen chocola van te maken...
coolpack2 schreef:
25-01-2021 11:14
Dan is ze niet de enige. Geen chocola van te maken...
Ik heb heel wat problemen gehad met mijn scriptiebegeleider, zij heeft mijn scriptie als voldoende beoordeeld, maar de beoordelaars niet (ik was het ook niet eens met de scriptiebegeleider, maar ik had geen keuze, want zij moest goedkeuring geven om het in te leveren, dus moest ik wel al haar feedback verwerken). Het is gewoon nu even de stress met het zoeken van hulp bij wie en waar.
Vraag aan de beoordelaars die het niet goed genoeg vonden wat je moet doen om er een voldoende van te maken. Externe mensen zou ik niet doen, nog meer kans op tegenstrijdige meningen en methodes
Sunny1994 schreef:
25-01-2021 10:26
Jij hebt de bovenstaande tekst vast niet begrepen
Je bedoelt het anders maar het staat er zwaar sarcastisch :)
Mumper schreef:
25-01-2021 16:47
Je bedoelt het anders maar het staat er zwaar sarcastisch :)
Dat was ook de bedoeling ;-)
Mumper schreef:
25-01-2021 16:46
Vraag aan de beoordelaars die het niet goed genoeg vonden wat je moet doen om er een voldoende van te maken. Externe mensen zou ik niet doen, nog meer kans op tegenstrijdige meningen en methodes
Jaa idd feedback is wel duidelijk, maar toch heb ik behoefte aan hulp en ik heb faalangst. Ben bang dat ik het voor de 2e keer ook niet haal.. dus wil er alles aan doen om te slagen. Als ik extern begeleiders inschakel, willen zij sowieso de handleiding voor scriptie van mijn school zien en op die manier gaan ze dan te werk.
Sunny1994 schreef:
25-01-2021 20:08
Dat was ook de bedoeling ;-)
Ah dan was je dus wel kwaad en had ze het wel goed begrepen.

Ik zou ook een proeflezer inschakelen die kan redigeren, dat scheelt vaak enorm.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven