Werk & Studie alle pijlers

Werk na amputatie onderarm

28-08-2019 22:10 46 berichten
Goedenavond dames,

Ongeveer twee maanden geleden heb ik tijdens mijn eerste week schoolvakantie een ongeluk gehad waarbij mijn linkeronderarm verloren is geraakt. Dit houdt in dat ik nog 10 tot 15 centimeter onder mijn elleboog over heb.

Ik doe een vierjarige mbo 4 opleiding in een technische richting waarbij er naast denkwerk 90% praktische werkzaamheden worden verricht. Nu ben ik afgelopen week gestart met het laatste jaar van mijn opleiding, ook weet ik dat ik hierna graag een bachelor wil behalen in een net iets andere richting.

Mijn studiebegeleider is erg geschrokken van mijn ongeluk en de gevolgen, echter ziet zij het niet zitten dat ik mijn opleiding voortzet. Dit heeft zij onderbouwt met de mededeling dat ik de praktijk lessen niet meer zou kunnen doen en ook geen eindstage. Nu weet ik uit ervaring dat de praktijklessen best lastig (kunnen) zijn en dat een goed stage adres in de juiste richting makkelijker kan zijn.

Ik weet dat het niet makkelijk zal worden het komende jaar op school, en om door te mogen is dus nu heel erg onzeker. Vanuit het revalidatiecentrum heb ik heel veel handvaten aangeboden gekregen en verrassend genoeg kan ik steeds meer en wordt ik steeds meer zelfredzamer. Ook krijg ik als mijn stomp voldoende genezen is de mogelijkheid om een prothese/protheses aan te laten meten.

Stoppen met school lijkt mij overigens ontzettend zonde, dat zou inhouden dat ik drie jaren weggooi zonder dat ik ook maar een diploma heb kunnen halen.

Ik wil eigenlijk even van mijn afschrijven, met mensen praten die blanco in deze situatie staan. Misschien deskundigen met tips om school te overtuigen om mijn studie voort te mogen zetten of straks in de beroepspraktijk.
Wow, mijn complimenten voor jouw instelling, zo kort na dat ongeluk. :hug:
Jammer dat je opleiding niet achter je lijkt te staan.

Hou vol, ik zeg ook : jij komt er wel!!
Alle reacties Link kopieren
Misschien lees ik er overheen, maar welke richting doe je? Kan je eventueel nog switchen naar een soortgelijk vak waar minder praktische zaken gedaan moeten worden (of die makkelijker gedaan kunnen worden in jouw situatie).
Bedankt voor al jullie reacties. Mijn schooljaar is onderverdeeld in een theoriedeel en 12 uur praktijk per lesweek, hiermee ben ik dan ook gestart. Eind januari zou ik onder normale omstandigheden beginnen met een stage in het buitenland.

Ik heb in ieder geval besloten om de buitenland stage af te zeggen, of ik nog een Nederlandse stage in die periode ga lopen weet ik nog niet. Na mijn ongeluk heb ik besloten om mij vooral op de theoretische vakken te richten, wat ik wat betreft praktijk mee kan pikken is mooi mee genomen maar ik wil vooral niks forceren. En als dat inhoud dat ik wat studievertraging op ga lopen is dat maar zo, mijn welzijn en leren omgaan met de nieuwe situatie is een stuk belangrijker op korte termijn dan het diploma.

Ik ben trouwens rechts dominant. Ik moet echter wel een aantal dingen anders aanleren en mij behoeden voor overbelasting.
Alle reacties Link kopieren
Beter.Laat schreef:
29-08-2019 09:18
Wow, mijn complimenten voor jouw instelling, zo kort na dat ongeluk. :hug:
Jammer dat je opleiding niet achter je lijkt te staan.

Hou vol, ik zeg ook : jij komt er wel!!

Helemaal mee eens! Heel veel sterkte met alles.
Alle reacties Link kopieren
Sorry ik heb geen zinnig woord te zeggen over je studie; maar wat klink jij optimistisch!

Jij denkt in mogelijkheden en dat vind ik knap, maar ook heel doeltreffend. Daar ga je het mee redden!! Waar je ook voor kiest; als je iets wil; ga er voor en laat niemand je vertellen dat je het niet kan.
Op z'n minst kun je het proberen en oefenen.

Zo mag de studiebegeleider volgens mij nog een beetje meer oefenen met het denken in mogelijkheden zoals jij doet!
Alle reacties Link kopieren
Ik word plaatsvervangend boos als ik jouw topic lees: hoe kan een studiebegeleider dat nu zeggen. Krijg altijd de kriebels van mensen die denken in drama's ipv mogelijkheden en oplossingen. Het is erg heftig wat je is overkomen, maar ik zie het niet als een beperking waarmee je niet in dit vakgebied zou kunnen werken.
In de beginfase zal het vast een stuk lastiger zijn, maar zodra je een goed prothese hebt zie ik niet in waarom je onder zou doen voor een ander.
Ik vind het echt super dat je er zo aanpakkend en positief in staat, jij komt er wel.
Alle reacties Link kopieren
Korte versie: decaan

Lange versie: zelfs jij weet nog niet wat er op termijn allemaal mogelijk is, je staat pas in het begin van de revalidatie. Dus het is onzin als er nu door één persoon gezegd gaat worden dat je beter kunt stoppen. Besef ook dat die persoon niet voor alle docenten, decanen en ondersteuners spreekt. Leg het neer bij de decaan, wellicht dat deze al snel aan de slag kan als er al een aantal (praktijk)docenten mee wil denken hoe en wat er aangepast kan worden.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Wat kom jij ontzettend optimistisch en realistisch over in je posts zeg, petje af!
Ik kan je niet echt advies geven omdat ik weinig af weet van jouw vakgebied, maar ik zou, zoals iedereen hier al zegt, niet uitgaan van 1 mening en in mogelijkheden blijven denken. Maar ook als je deze opleiding uiteindelijk toch niet kunt afmaken, kom jij er wel! Met zo'n positieve instelling kun je genoeg bereiken!

Heel veel sterkte verder met je revalidatie!
Dat je studiebegeleider je aanraad om met je studie te stoppen vind ik echt belachelijk en niet kunnen. Het is al erg genoeg wat je is overkomen en dan wordt je in principe nog eens gestraft ook om iets waar jij niks aan kan doen.

Ik snap dat men geschrokken is en het wellicht in een opwelling gezegd werd maar dan nog. Ik heb een studie genoot gehad die doof was dus die had altijd een doventolk bij in de les. Een andere klasgenoot zat in een rolstoel, weer een ander zag niet goed. Werden die van school gestuurd? Nee natuurlijk niet. Die kregen extra hulp waar nodig zodat ze de opleiding af konden maken zodat ze dat papiertje hadden.
Ik had ook een studiebegeleider die zei dat ik moest stoppen. Ik heb eerst gepraat met de vertrouwenspersoon van de opleiding. Later heb ik een andere begeleider gekregen. Ik heb ook gesprekken gehad met de decaan.
Ik ben nu afgestudeerd. Ik had/heb
een probleem met mijn hand.

Wel iets ter overweging: als jij geen werk kan vinden met deze opleiding en je maakt hem af dan kost een tweede opleiding vaak het instellingsgeld.
Alle reacties Link kopieren
naamloosjes schreef:
31-08-2019 07:43

Wel iets ter overweging: als jij geen werk kan vinden met deze opleiding en je maakt hem af dan kost een tweede opleiding vaak het instellingsgeld.
Instellingsgeld is alleen van belang bij hbo/Uni, TO doet een mbo-opleiding
Valhalla! Where the brave may live Forever!
Alle reacties Link kopieren
Er bestaat een instelling die heet Handicap en Studie, zij hebben expertise op dit gebied; misschien kun je (ook) daar terecht voor advies?

En daarnaast echt volkomen belachelijk hoe je begeleider reageert. Ik vraag mij zelfs af of dit wettelijk mag; het lijkt mij een soort discriminatie van minder validen.

Op de website van bovengenoemde instelling staat, dat studenten niet op grond van hun handicap ontmoedigd mogen worden om zich in te schrijven voor een studie. Ik neem aan dat dat voor het voortzetten van de studie ook geldt.

Succes en respect voor je optimisme!!
Alle reacties Link kopieren
laborantje schreef:
29-08-2019 16:57
Ik word plaatsvervangend boos als ik jouw topic lees: hoe kan een studiebegeleider dat nu zeggen.
Dit inderdaad. Je krijgt mij niet snel kwaad, zeker niet op mijn werk, maar als dit een van mijn collega's was geweest had ik haar héél stevig aangesproken.
Tjezus, wat vals
Alle reacties Link kopieren
Ik kwam na aanleiding van een tweet van Matijn Nijhuis (Nieuwslezer van radio 2, altijd te zien bij de top2000) dit bericht nog tegen:

https://www.linda.nl/nieuws/interview/m ... handicapt/

(Het was mij zelfs nooit opgevallen)
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ook uitzoeken of er vergoeding tegenover staat als je langer over je studie zou doen. Ik kan me nl goed voorstellen dat alle uren die nu nodig zijn voor therapie, revalidatie etc. niet samen gaan met een fulltime opleiding.

Groot gelijk als je er wat meer tijd voor uittrekt. Weet niet hoe het nu is maar vroeger kon dat wel financieel gecompenseerd worden.

Als je in de loop van het jaar merkt dat de praktische handelingen toch lastig zijn of meer tijd kosten, kun je na deze opleiding de keuze van je master er op aanpassen. Of je bijv meer gaan richten op leidinggeven binnen de branche.

Idd wat ben je positief. Want het is nog geen 2 maanden geleden kennelijk?
Je kunt méér.
Alle reacties Link kopieren
MevrouwJack schreef:
31-08-2019 14:08
Dit inderdaad. Je krijgt mij niet snel kwaad, zeker niet op mijn werk, maar als dit een van mijn collega's was geweest had ik haar héél stevig aangesproken.
Hier evenzo, het is niet alleen lomp en misplaatst maar ook gewoonweg niet in lijn met de regels en gang van zaken in het MBO-onderwijs
Echt een flinke misser van die SLB'er

TO supergoed dat je je niet uit het veld laat slaan, afspraak met het zorgteam zal je verder helpen. Zij weten van de hoed en de rand wbt passend onderwijs en (evt aangepaste) examinering. Op basis van wat je hier schrijft ben je ivm je revalidatie mogelijk wat langer bezig dan in eerste instantie de bedoeling was.
Vind het superstoer van je dat je gewoon meteen terug naar school bet gegaan en nu zo je tanden er in zet. Mooie instelling hoor!
Ik heb inmiddels de afspraak bij het zorgadvies team van mijn school gehad. Zij hebben inderdaad het idee dat het wel mogelijk is mijn opleiding af te kunnen ronden. Deze dame in kwestie heeft voorgesteld om de taken van mijn slb’er over te nemen. Voorlopig heb ik ook een keer per week een afspraak met haar om te beoordelen wat ik nog meer nodig heb op school.

Deze eerste weken zijn erg vermoeiend geweest, de simpelste dingen als schrijven en typen kosten gewoon iets meer handigheid, waar ik voorheen heel soepel met tien vingers tikte moet ik nu echt op zoek naar waar de letters zitten. Een schrift wat op een gladde ondergrond te makkelijk glijd.

Ook heb ik de eerste praktijk les gehad, helaas ging dit gewoon niet. Met mijn nieuwe slb’er heb ik besloten om voorlopig het praktijk gedeelte van mijn opleiding nog niet te gaan volgen. Dit betekend dat ik tussen de 8 en 12 lesuren minder per week aanwezig hoeft te zijn, wat mij weer ruimte geeft voor ziekenhuis afspraken.

Mijn slb’er gaat een aanvraag doen voor extra tijd tijdens toetsen en examencomditities. Ook is ze aan het uitzoeken of ik een extra compensatie/verlenging stufi kan aanvragen in geval van uitloop studie.

Over twee weken heb ik een afspraak met de prothese maker voor informatie over de prothese die het best bij mij gaat passen. Daarnaast word ik binnenkort opgeroepen voor de ergotherapeut.
Alle reacties Link kopieren
Hoi TO,

Ik heb heel erg aan je gedacht de afgelopen week. Ik heb respect voor het feit dat jij er zo positief instaat, dat kunnen er maar weinig. Hoe is het nu met je?

Edit: zie nu je bericht hierboven! Snap dat typen nu lastig en zwaar is.
Karl_Marx schreef:
08-09-2019 21:23
Hoi TO,

Ik heb heel erg aan je gedacht de afgelopen week. Ik heb respect voor het feit dat jij er zo positief instaat, dat kunnen er maar weinig. Hoe is het nu met je?

Edit: zie nu je bericht hierboven! Snap dat typen nu lastig en zwaar is.
Wat fijn dat je ernaar vraagt. Het gaat dus redelijk. In mijn klas merk ik een echte drie verdeeldheid. Er zijn klasgenootjes die zo ontzettend lief zijn en met mij meedenken. En daarvan zitten ook een aantal tussen waarvan ik dit niet had verwacht. Zo is er iemand die zijn aantekeningen na de les kopieert zodat ik de mijne die niet volledig zijn zelf in alle rust kan aanvullen. Daarnaast is er een deel die vooral medelijden met mij hebben en het zielig vinden. En er is een klein groepje die mij aan het uitlokken en pesten zijn, en nare dingen roepen als in dat ik mijn ongeluk gefaked heb omdat ik aandacht nodig heb. Gelukkig is dit groepje echt heel klein en wordt dit gedrag redelijk hard aangepakt door de meeste docenten.
Alle reacties Link kopieren
Wat erg om te lezen zeg. Daar is echt iets mis gegaan in de opvoeding :facepalm:
Wat fijn dat je een andere slb hebt gekregen en dat de boel nu in werking is gezet :high5:
Tot slot denk ik dat er in de groep mensen die medelijden heeft heel veel mensen zitten die gewoonweg niet durven. Bang om iets verkeerds te zeggen, bang dat ze níks weten te zeggen, etc. Als daar dus mensen tussen zitten waar je het goed mee kon vinden kan het de moeite zijn om ze toch eens op te zoeken. Maar ik kan me ook voorstellen dat je het wel mooi vindt zo en even druk bent met iets anders nu ;)

Heel veel geluk met je revalidatie en herstel in ieder geval!
Wat fijn dat je nu een andere slb hebt gekregen, die met je meedenkt en zich ervoor inzet om mogelijkheden te onderzoeken zodat jij je school af kunt ronden.
Kan de ergotherapeut van het revalidatiecentrum nog met je meedenken qua praktische oplossingen voor de dingen waar je tegenaan loopt, zoals
Afschuwelijk om te lezen dat er klasgenoten zijn die deze uitspraken doen. Die sporen zelf echt niet zeg! Zouden ze zelf soms een beetje aandacht willen krijgen door het doen van deze uitspraken? (6) Laat je vooral niet door hen op je kop zitten.
Fijn te lezen dat er ook klasgenoten zijn die je steunen en helpen met. Zo hoort het ook.
Ik wens je veel succes met revalideren en je studie!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven