Werk & Studie alle pijlers

werk/school troubles

18-05-2011 21:33 15 berichten
Ik weet het even niet meer.

Een paar weken geleden ben ik door een chonische (verergerende) ziekte in de Wajong terecht gekomen. Conclusie is dat ik nog 20 uur kan werken, verspreid over een paar dagen. Afgesproken is dat ik een opleiding ga volgen om mijn kansen op de arbeidsmarkt te vergroten. Tot zover geen probleem.

Mijn studie aan de universiteit heb ik af moeten breken, het is niet meer mogelijk om dit af te maken. Eerste gedachte was om over te stappen naar het HBO, maar dat bleek te zwaar te zijn icm mijn ziekte.

Dus dacht ik: dan doe ik een MBO-opleiding. Blijkt nu dat bijna alle voltijdopleidingen tegenwoordig een stageverplichting van 20 á 24 uur per week hebben Heb al gesprek gehad op een MBO en ze zijn niet bereid om daarvan af te wijken.

Maar wat nu? Ik heb geen flauw idee wat ik nu moet doen. Duaal studeren levert teveel uren op, deeltijd wil het UWV niet betalen en voltijd lijkt op universitair, HBO- en MBO-niveau niet mogelijk.

Iemand nog inspiratie of ervaring hiermee?
Alle reacties Link kopieren
maar je zegt dat de stage 20 tot 24 uur is. Dus 20 zou kunnen? Of is dat eigenlijk ook al teveel voor je?
quote:gympie26 schreef op 18 mei 2011 @ 21:35:

maar je zegt dat de stage 20 tot 24 uur is. Dus 20 zou kunnen? Of is dat eigenlijk ook al teveel voor je?Het zou netaan kunnen als het alleen een baan is. 20 uur stage en 2 dagen naar school is teveel, helaas.
Wat jammer zeg. Wat voor studie deed je? Er zijn wel studies te volgen via de open universiteit of via LOI of vergelijkbaar, zou dat wat voor je kunnen zijn? Vaak kun je die per semester volgen en ook pauze inlassen als het teveel wordt. Je doet er dan wel langer over. Het is iig makkelijker te combineren met deeltijdwerk, zover je gezondheid dat toelaat natuurlijk.

Sterkte!
Is er echt geen MBO die ervan af wil wijken? Dan is inderdaad zoiets als LOI of NTI misschien een oplossing.

Een andere mogelijkheid zou misschien een leerbaan kunnen zijn. Waar je je opleiding binnen het bedrijf volgt, misschien eisen ze daar minder dan 20 uur per week.

Hoever was je met de studie op de uni? Had je al een bachelor afgerond? Is er niet een vergelijkbare studie op hbo of mbo waar je dus vrijstelling voor sommige dingen kan krijgen... Scheelt weer tijd en druk van de verschillende vakken. Terwijl je dan toch gewoon een opleiding kan volgen.
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
quote:achnein schreef op 18 mei 2011 @ 21:37:

[...]

Het zou netaan kunnen als het alleen een baan is. 20 uur stage en 2 dagen naar school is teveel, helaas.Oja, sorry, ik had nog niet over die dagen op school nagedacht. Ik snap dat het dan teveel wordt.
Lobbyen/de pen in klimmen bij het MBO (voor minder uren) of bij het UWV (voor betaling van deeltijd HBO/UNI) heeft geen zin? Fondsen aanschrijven al overwogen?
quote:neweve schreef op 18 mei 2011 @ 21:51:

Is er echt geen MBO die ervan af wil wijken? Dan is inderdaad zoiets als LOI of NTI misschien een oplossing.

Een andere mogelijkheid zou misschien een leerbaan kunnen zijn. Waar je je opleiding binnen het bedrijf volgt, misschien eisen ze daar minder dan 20 uur per week.

Hoever was je met de studie op de uni? Had je al een bachelor afgerond? Is er niet een vergelijkbare studie op hbo of mbo waar je dus vrijstelling voor sommige dingen kan krijgen... Scheelt weer tijd en druk van de verschillende vakken. Terwijl je dan toch gewoon een opleiding kan volgen.LOI en NTI ben ik aan het kijken, maar het LOI werkt samen met ROC Midden Nederland en dan komen de stageureneisen weer op tafel. Ik had mijn bachelor nog niet binnen, helaas. Vrijstellingen zullen niet van toepassing zijn, hiervoor heb ik te weinig vakken kunnen halen.
quote:borderwalk schreef op 18 mei 2011 @ 21:58:

Lobbyen/de pen in klimmen bij het MBO (voor minder uren) of bij het UWV (voor betaling van deeltijd HBO/UNI) heeft geen zin? Fondsen aanschrijven al overwogen?

Ik ben al op het MBO geweest om te praten, maar ze mogen niet minder uren rekenen. Deeltijd HBO vind ik een goed idee! Dat zal ik meenemen naar mijn arbeidsdeskundige. Waarvoor zou je een fonds aan willen schrijven?

Aanvulling: ik zie dat je bij HBO-deeltijd verplicht 20 uur moet werken.
Zie dit topic voor meer info over fondsen

borderwalk in "opleiding buiten bereik?"
quote:achnein schreef op 18 mei 2011 @ 22:01:

[...]

Ik ben al op het MBO geweest om te praten, maar ze mogen niet minder uren rekenen. Deeltijd HBO vind ik een goed idee! Dat zal ik meenemen naar mijn arbeidsdeskundige. Waarvoor zou je een fonds aan willen schrijven?Er zijn dus fondsen waar je een aanvraag kan doen en die dan (mee) betalen vanuit hun maatschappelijke doelstelling aan een studie voor vrouwen, gehandicapten, friezen of noem maar op.
quote:achnein schreef op 18 mei 2011 @ 22:01:

[...]

Aanvulling: ik zie dat je bij HBO-deeltijd verplicht 20 uur moet werken.Ja, maar dat is de info op het internet, gooi het idee niet meteen uit het raam. Ga met verschillende opleidingen praten. (als je het door mij genoemde topic bekijkt zie je dat er soms heel wat mogelijk is)
Borderwalk, dank je wel! Ga het morgen even rustig lezen.
Een jongen bij mij op de opleiding (hbo, voltijd) heeft een chronische ziekte. Hij heeft met school afgesproken dat hij een bepaald aantal studiepunten per jaar behaalt (ik geloof 40 ipv 60) en doet de studie dus op een ander tempo. Misschien dat er in overleg ook met andere studies dat soort dingen te bereiken zijn?
Zou idd gaan overleggen met een decaan van een opleiding. Er is meestal best wel veel mogelijk. Bijvoorbeeld 2 jaar doen over 1 jaar. (is iig hier op 't hbo wel mogelijk)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven