Werk & Studie alle pijlers

Werken binnen het sociaal domein zonder diploma?

26-01-2023 14:09 85 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben in 2022 begonnen aan de HBO flexibele deeltijd Social Work en ik loop nu stage bij een welzijnsorganisatie. Het uitstroom profiel Welzijn en Samenleving spreekt me het meeste aan.Heb VWO gedaan maar niet afgemaakt. Verder geen diploma's. Dus ik moest toelatingsexamen doen voor de opleiding. Die heb ik gehaald anders had ik niet kunnen beginnen.

De opleiding zelf valt me tegen. De hoeveelheid werk en het niveau ook wel. Ik heb moeite om me te motiveren en er is ook nul stimulans en controle vanuit de opleiding. En op mijn stageplek mag ik vooral erbij zitten en meekijken terwijl ik natuurlijk ook een flinke berg werk- en levenservaring heb en ik vooral leer door te doen. Ben ook echt wel een aanpakker.

Ik wil eigenlijk op zoek naar een baan en het liefst als opbouwwerker. Wat me daarin het meeste aanspreekt is om activiteiten te ontplooien voor het welzijn van een buurt/wijk/gemeente en de (kwetsbare) doelgroepen die zich daarin bevinden.

Ik hoop dat ik een baan kan vinden die ik niet hoef op te geven mocht het me niet lukken om te opleiding af te ronden.

Wie heeft hier kennis en/of ervaring mee? Of tips voor me?
boannan wijzigde dit bericht op 30-01-2023 14:36
8.37% gewijzigd
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Alle reacties Link kopieren Quote
Siri schreef:
28-01-2023 14:30
Ik bedoel het niet denigrerend. En uiteraard mag je daar trots op zijn.

Maar niet iedereen is daar trots op. Omdat het niet lukte of heel moeizaam ging. En dat mag allemaal, want het was je kindertijd. Daar mag je ook aanrommelen.

Sommige hebben ook een rottijd gehad op de middelbare school.

Ik vind het daarom niet echt passen binnen een gesprek over je professionele carrière.

Maar snap heel goed dat sommigen het wel melden.

En los daarvan: ik zou als ik TO was echt proberen een studie af te maken. Dat opent echt van alles. Ook hoe je tegen de wereld aankijkt.
ik zou ook nooit vragen over iemand's schooltijd, zo bedoelde ik het niet. Maar ik heb bijvoorbeeld al meegemaakt dat iemand op dezelfde middelbare school als ikzelf of mijn kind had gezeten en dat is dan een leuke ijsbreker. Of dat je inderdaad een opmerking maakt als "goh, ik zie dat je een lange weg hebt afgelegd" ofzo. En soms hebben mensen een studie gedaan die je echt totaaaaaaal niet zou verwachten of juist een hele opvallende middelbare school. De bakkersschool terwijl ze nu historicus zijn ofzo, of een mbo opleiding in de zorg terwijl ze nu advocaat zijn. Dat soort dingen vind ik wel opvallend en daar zou ik ook altijd wel even vrijblijvend iets over vragen. Uiteraard niet als iemand gewoon op Scholengemeenschap De Toekomst in 5 of 6 jaar zijn havo of vwo heeft gehaald en daarna een heel gangbare studie is gaan doen. Dan valt er ook niks over te zeggen, dat doe je natuurlijk alleen als daarin iets opvalt. En ook alleen in positieve zin, want mensen die in negatieve zin iets opvallends hebben komen in de regel niet door de eerste selectie (die niet door mij gedaan wordt).
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren Quote
moizer schreef:
28-01-2023 14:35
Eigenlijk vind ik dit dus JUIST heel belangrijk om te weten! Een echte doorzetter en leergierig! Niet iemand die het aan kwam waaien en gewoon ‘omdat het zo hoort’ VWO en Uni gedaan heeft en klaar. Ik zou voor de eerste gaan!
Dat hoeft niet altijd zo te zijn, er kan bijvoorbeeld ook iets als geen fijne thuissituatie of bijvoorbeeld ook discriminatie aan ten grondslag liggen waardoor iemand niet per se leergierig is maar in beginsel al te laag was ingeschaald. Maar ook dat zegt inderdaad iets over doorzettingsvermogen, dat ben ik wel met je eens. Het lijkt me geen pretje om ver onder je niveau bij mensen die daardoor ook niet per se bij je passen je door 4 jaar school te moeten worstelen. Maar iemand kan ook gewoon een leergierige laatbloeier zijn inderdaad.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren Quote
boannan schreef:
28-01-2023 14:41
Idd precies wat ik zoek. Hele leuke functie! Dank je wel! Niet 100% de locatie die ik in gedachten heb maar ik zal ergens concessies moeten doen.

Ik heb volgens mij wel een goede CV want ik word vaak uitgenodigd voor een gesprek. Ik solliciteer niet heel veel. Ik ben jaren niet echt op zoek geweest en nu begin ik het langzaam weer op te pakken en heb ik 1 sollicitatie gestuurd en ook een gesprek gehad maar kozen ze helaas voor iemand anders. Dat was ook een baan binnen het sociaal domein waar je geen opleiding voor nodig hebt dus super jammer dat ze niet voor mij kozen. Ze waren wel heel enthousiast zeiden ze alleen had de andere kandidaat net iets meer ervaring.

Ik wil echt wel de opleiding afronden en ik doe er zeker niet denigrerend over. Vind het eerder pittiger dan verwacht dan te makkelijk. En ergens vind ik het jammer dat het nu zo'n brede opleiding is geworden. In de oude situatie zou ik voor CMV hebben gekozen en niet voor SPH of MWD.

En ik zou ook niet willen dat ik een superleuke baan vind maar dat ik die baan moet opgeven omdat ik de opleiding toch niet zou kunnen afronden. Ik vind dat gewoon best spannend. Extra druk ofzo. Zie het ook bij een aantal mede studenten die ook die druk voelen omdat danwel werkgever de opleiding betaalt danwel voor de baan die ze vervullen de opleiding afronden een vereiste is. Een van mijn goede vriendinnen is daar afgelopen jaar ook op stuk gelopen in het onderwijs. Ze had geen diploma maar kon wel al aan de slag icm een opleiding maar de combi werd haar gewoon teveel en nu zit ze overspannen thuis zonder baan. En ja ik heb wel voor hetere vuren gestaan dat weet ik ook.
Er zijn dus wel banen die je aanspreken en waar je misschien zonder opleiding binnen komt. Dat is goed nieuws. Ik denk wel dat een goede werk of stageplek je kan helpen om de opleiding te doen slagen.

Wat vind je pittig? Het studeren op zich? Het tempo? Het niveau van de lessen of theorie? Of de hoeveelheid opdrachten, hoeveel tijd je het kost?

Je hebt natuurlijk ook nog je privesituatie en dat alleen al maakt een opleiding pittiger dan op jonge leeftijd. Dat geldt denk ik voor iedereen die studeert en een eigen gezin heeft,huur of een hypotheek te betalen heeft enz. En dan heb jij nog een zorgintensief kind. Dat maakt het niet makkelijker allemaal. Je gezin zal dus wat moeten inleveren van jouw aandacht. Je partner zal misschien een stapje extra moeten zetten. Mijn ervaring is dat je zo'n studie dan toch een soort van samen doet. Het vraagt iets van iedereen.
fashionvictim schreef:
28-01-2023 14:19
Ik ken behoorlijk wat mensen die echt heel erg trots zijn op het feit dat ze begonnen zijn op de mavo / vmbo en uiteindelijk met 1 of 2 masters zijn geëindigd en ik vind dat persoonlijk ook iets om trots op te zijn. Ik vind sowieso dat elk diploma iets is om trots op te zijn en zou zelf als werkgever afknappen op iemand die daar zo denigrerend over spreekt.
Ergens geen waarde aan hechten is wat anders dan er op neerkijken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Je zou misschien beter een volwassen MBO4 opleiding kunnen doen. Die kan je in 12 tot 18 maanden afronden en een combi van werken en studeren is vaak mogelijk. Ik heb zelf goede ervaring met Profit opleidingen.
Alle reacties Link kopieren Quote
fashionvictim schreef:
28-01-2023 14:45
ik zou ook nooit vragen over iemand's schooltijd, zo bedoelde ik het niet. Maar ik heb bijvoorbeeld al meegemaakt dat iemand op dezelfde middelbare school als ikzelf of mijn kind had gezeten en dat is dan een leuke ijsbreker. Of dat je inderdaad een opmerking maakt als "goh, ik zie dat je een lange weg hebt afgelegd" ofzo. En soms hebben mensen een studie gedaan die je echt totaaaaaaal niet zou verwachten of juist een hele opvallende middelbare school. De bakkersschool terwijl ze nu historicus zijn ofzo, of een mbo opleiding in de zorg terwijl ze nu advocaat zijn. Dat soort dingen vind ik wel opvallend en daar zou ik ook altijd wel even vrijblijvend iets over vragen. Uiteraard niet als iemand gewoon op Scholengemeenschap De Toekomst in 5 of 6 jaar zijn havo of vwo heeft gehaald en daarna een heel gangbare studie is gaan doen. Dan valt er ook niks over te zeggen, dat doe je natuurlijk alleen als daarin iets opvalt. En ook alleen in positieve zin, want mensen die in negatieve zin iets opvallends hebben komen in de regel niet door de eerste selectie (die niet door mij gedaan wordt).
Ok, je hebt gelijk. Ik snap beter wat je bedoelt.

Ik ben zelf ook op de mavo begonnen en op de universiteit geëindigd.
Voor mij geldt dat mijn groei te zien is aan de hand van vervolgopleidingen en studies.

Maar dat is voor iedereen natuurlijk anders.
Alle reacties Link kopieren Quote
Heb je naar associate degrees gekeken? Omdat je opziet tegen de lengte van de studie? En daarna kiezen voor een overstap naar de vierjarige opleiding kan alsnog als je dat toch zou willen.
Tjezus, wat vals
Alle reacties Link kopieren Quote
Siri schreef:
28-01-2023 14:30
Ik bedoel het niet denigrerend. En uiteraard mag je daar trots op zijn.

Maar niet iedereen is daar trots op. Omdat het niet lukte of heel moeizaam ging. En dat mag allemaal, want het was je kindertijd. Daar mag je ook aanrommelen.

Sommige hebben ook een rottijd gehad op de middelbare school.

Ik vind het daarom niet echt passen binnen een gesprek over je professionele carrière.

Maar snap heel goed dat sommigen het wel melden.

En los daarvan: ik zou als ik TO was echt proberen een studie af te maken. Dat opent echt van alles. Ook hoe je tegen de wereld aankijkt.
Zelf zou ik het liefst mijn middelbare schoolperiode niet benoemen, omdat ik zonder diploma van school ben gegaan. Er was thuis veel aan de hand, veel problemen, geweld, middelengebruik van ouders en ik heb een aantal jaar nodig gehad om mijn draai te vinden. In de praktijk werd dat eerst werken in onbetekende baantjes om mijn koppie als 16 jarige financieel boven water te houden en pas later ben ik examens gaan doen en kon ik mijn weg vervolgen om te studeren. Maar ik was toen ruim ouder en zelfs ouder dan de leeftijd waarop de gemiddelde student van school kwam. Dat was voor mij hard werken, maar op een stukje papier dat een CV is, staat het altijd zo knullig. Als ik daarop beoordeeld moet worden, komt dat niet goed over en dat zou ontzettend zonde zijn. Want ik heb met hard werken alsnog mijn weg gevonden.

Ik vind het nogal wat om als ruim volwassene constant geconfronteerd te worden met schade vanuit je jongere jaren, terwijl je er werkervaring tegenover kunt stellen. Wat maakt die latere start op een gegeven moment nou nog uit?
Alle reacties Link kopieren Quote
fashionvictim schreef:
28-01-2023 14:45
En ook alleen in positieve zin, want mensen die in negatieve zin iets opvallends hebben komen in de regel niet door de eerste selectie (die niet door mij gedaan wordt).
Heel jammer en zonde als dat 20 jaar later nog steeds relevant blijkt. Niet elk kind komt uit een gespreid bedje.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoerabanaan schreef:
29-01-2023 00:42
Zelf zou ik het liefst mijn middelbare schoolperiode niet benoemen, omdat ik zonder diploma van school ben gegaan. Er was thuis veel aan de hand, veel problemen, geweld, middelengebruik van ouders en ik heb een aantal jaar nodig gehad om mijn draai te vinden. In de praktijk werd dat eerst werken in onbetekende baantjes om mijn koppie als 16 jarige financieel boven water te houden en pas later ben ik examens gaan doen en kon ik mijn weg vervolgen om te studeren. Maar ik was toen ruim ouder en zelfs ouder dan de leeftijd waarop de gemiddelde student van school kwam. Dat was voor mij hard werken, maar op een stukje papier dat een CV is, staat het altijd zo knullig. Als ik daarop beoordeeld moet worden, komt dat niet goed over en dat zou ontzettend zonde zijn. Want ik heb met hard werken alsnog mijn weg gevonden.

Ik vind het nogal wat om als ruim volwassene constant geconfronteerd te worden met schade vanuit je jongere jaren, terwijl je er werkervaring tegenover kunt stellen. Wat maakt die latere start op een gegeven moment nou nog uit?
Dit is voor mij erg herkenbaar.

Ik was zeer blij toen ik eindelijk was verhuisd naar de stad en mijn verleden achter me kon laten.

Maar dit geldt niet voor iedereen, dat realiseer ik me.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven