Werk & Studie alle pijlers

Werken in de zorg

09-03-2018 20:47 51 berichten
Hallo iedereen
Zit te denken om in de zorg te gaan werken. Ben midden 30 heb 2 kinderen waarvan de jongste binnenkort op de basisschool gaat starten. Heb altijd gewerkt, in winkels. Maar nu ik binnenkort weer meer vrije tijd heb, lijkt het me leuk om iets totaal anders te doen gaan en daarvoor ook een opleiding te doen, of iets van een cursus. Maar ik heb geen idee waar te beginnen met zoeken , heb er totaal geen ervaring mee. Ik denk aan verpleegster of iets anders? Wie helpt me op weg
Alle reacties Link kopieren
Wat is je vooropleiding? Je kunt op basis daarvan een opleiding tot helpende (niv2) verzorgende IG (niv3) of verpleegkundige (niv 4 of 5) doen
Ga nou eerst eens voor jezelf uitzoeken wat je nou wil.
Ik ben bezig met een BBL opleiding te vinden, en aangenomen worden natuurlijk, voor verzorgende IG. Heb ook altijd in winkels gewerkt. Ik solliciteer gewoon bij gehandicapten instanties en ouderenzorg instanties. Vaak betalen die dan ook je schoolgeld en boeken. Succes
Wat lijkt je zo leuk aan de zorg? Het helpen en verzorgen van mensen (dat zou als begin passen bij helpende), of ook het toedienen van medicatie en wat meer verantwoordelijkheid krijgen (verzorgende ig), of nog meer verantwoordelijkheid en ook de verpleegkundige handelingen (verpleegkunde mbo) of meer het leidinggevende in de zorg (verpleegkunde hbo). Even kort samengevat🤣. En waar zou je willen werken? Ouderenzorg, ziekenhuis, gehandicaptenzorg, ggz?
Vooropleiding is havo
Ciaaaraa
Dus gewoon rond gaan solliciteren? Heb je al iets van een opleiding richting zorg achtig iets?
lollystokje schreef:
09-03-2018 20:55
Ciaaaraa
Dus gewoon rond gaan solliciteren? Heb je al iets van een opleiding richting zorg achtig iets?
Ik zou wel eerst bedenken of het wel echt wat voor je is en waar je wilt werken, voor je gewoon gaat solliciteren...
Lady Voldemort
Ja idd, ik vind dat zooo moeilijk wat ik nou eigenlijk wil. Vooral eens tot rust komen na jaren gebroken nachten 😆
lollystokje schreef:
09-03-2018 20:53
Vooropleiding is havo
Je klinkt niet echt heel erg bezield. En noem me een ouderwetsche muts, maar ik geloof toch echt dat je iets van een Roeping moet hebben om het te kunnen bolwerken in de zorg.
Het klinkt alsof je niet echt een idee hebt wat je wilt, ik zou gewoon eens gaan oriënteren. Met Havo kun je in theorie hbo V gaan doen, maar het klinkt nog niet of je nou met heel je hart hbo verpleegkundige wilt worden... bovendien pittig combineren met jonge kinderen (of je moet een partner hebben die er altijd is voor je kinderen)
lollystokje schreef:
09-03-2018 20:57
Lady Voldemort
Ja idd, ik vind dat zooo moeilijk wat ik nou eigenlijk wil. Vooral eens tot rust komen na jaren gebroken nachten 😆
Oei, en dan wil je de zorg in? Daar moet je hele nachten doorwerken!
Kells
Idd het helpen en verzorgen van mensen. Medicijnen toedienen etc, niet echt
Ouderenzorg of ziekenhuis lijkt me het leukst
Lady V
Zei mijn moeder ook al, het moet echt in je zitten, je roeping zijn...

Hmmmm

Lastig hoor, wil gewoon iets anders gaan doen, en ik hou van het zorgen voor mensen en omgaan met mensen. Dus denk ik aan de zorg
lollystokje schreef:
09-03-2018 20:59
Kells
Dan zit je meer te denken aan Helpende (niveau 2), ik weet niet precies waar je woont maar kijk eens op indeed of informeer bij zorginstellingen bij jou in de buurt over de opleiding. Zo kom je ook wat meer te weten over het vak en of het bij je past. Bezoek ook eens open dagen van opleidingen :)
En wat wil je precies gaan doen?

Ouderenzorg? Kraamzorg? Gehandicaptenzorg? Somatiek? PG?
Wat trekt je aan het idee om in de zorg te werken?

Vergeet niet dat je tijdens de weekenden/feestdagen gewoon werkt in de zorg. En ook waarschijnlijk avond/nachtdiensten en er is nog een hele riedel waar je mee te maken kan krijgen (agressie bijvoorbeeld).
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
lollystokje schreef:
Lady Voldemort
Als je dat wilt in de zorg... zou ik voor een dagbehandeling of dagbesteding gaan. Want je werkt in de zorg veel al wisselende diensten, ochtend-avond-slaap-nacht.
En ook handig dat je voor jezelf helder hebt wat je in de zorg zou willen doen. Verplegen, verzorgen, begeleiden.
en met welke doelgroep. Kinderen-volwassenen-ouderen, met of zonder verstandelijke of psychische beperking (die heb je ook nog in verschillende gradaties)
En zo zijn er nog wel meer dingen...die ik vast vergeet te benoemen.

Tip: binnenkort is de week van de zorg. Als het goed is heb je daar thuis een krant over gekregen (en anders google je even). Kijk of er instellingen bij jouw in de buurt mee doen. Zo kun je sfeer proeven en informatie inwinnen.
HBO-V kun je doen met havo diploma. Bv wijkverpleegkundige.
Lady*Voldemort schreef:
Je klinkt niet echt heel erg bezield. En noem me een ouderwetsche muts, maar ik geloof toch echt dat je iets van een Roeping moet hebben om het te kunnen bolwerken in de zorg.

Dat komt inderdaad meer in de richting van werken in de zorg dan 'eindelijk eens tot rust kunnen komen'. TO, ga eerst eens bedenken wat je precies wil en onderzoeken wat dat werk precies inhoudt en of dat werk ook daadwerkelijk bij je past. Je klinkt nogal impulsief en ondoordacht.
Ohja, en tot rust komen kun je wel vergeten, ook als helpende. Ben soms al blij als ik naar de wc kan, of een paar happen van mijn half koude maaltijd kan eten.
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
lollystokje schreef:
Lady Voldemort
In de zorg werk je altijd op tijden die te vroeg, te laat of in de nacht zijn. Je bent veel feestdagen en weekenden aan het werk.je mist daardoor regelmatig belangrijke momenten van je kinderen. Dus tot rust komen zit er helaas niet in in de zorg.
Weet je het zeke? Je moet nog tot je 70e hè.
lollystokje schreef:
09-03-2018 20:59
Kells
Wat wil je dan in een ziekenhuis doen als je geen medicijnen wil geven?
En als je rust wil moet je vooral juist NIET in de zorg werken. Enig idee hoe hoog de werkdruk op dit moment is?
AeonOfWinter schreef:
09-03-2018 21:07
Ohja, en tot rust komen kun je wel vergeten, ook als helpende. Ben soms al blij als ik naar de wc kan, of een paar happen van mijn half koude maaltijd kan eten.
100% waar😂
Oke jullie maken me goed wakker, had ik effe nodig

Ik hou van flink aanpoten op het werk, geef me altijd helemaal werk in een drukke winkel.

Dat ik tot rust wil komen, bedoel ik meer zodat ik dan beter weet wat ik nou eigenlijk wil. Wat een aantal van jullie ook aangeven

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven