Werk & Studie alle pijlers

werken op 'onhandige' tijden

04-11-2009 12:44 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
hoi,

ik denk er over om parttime te gaan werken bij een buitenschoolse opvang. maar dat betekent dat ik gebroken diensten moet gaan werken. dus 's ochtends van 7-9 uur en 's middags van half 3 tot half 7. het werk lijkt me erg leuk maar ik heb ook nog 3 tieners thuis. de jongste is 11 en de oudste 14. mijn man werkt fulltime. zijn er mensen hier op het forum die ook een gezin hebben en onregelmatig werken? hoe doen jullie dat met bijvoorbeeld het avondeten?
ik werk onregelmatige tijden. Ochtenddiensten van 7 tot 15 uur en middagdiensten van 14-22 uur. En natuurlijk weekenden en feestdagen.

Gaat eigenlijk prima met het gezin hoor. Als ik vroeg moet, brengt mijn man de kinderen naar school. Als ik laat moet gaan ze naar de bso en haalt mijn man ze op. En hij kookt dan eten voor ze en brengt ze ook nog naar bed.

Oja, kinderen zijn 5 en 7 hier.
Je man kan toch koken? 19.00 h vind ik geen rare tijd om te eten. Desnoods bereidt jij het eten alvast voor zodat het alleen nog maar in de oven zet hoeft te worden.

Mijn broer werkt in de horeca, dus veel 's avonds, zijn vrouw werkt overdag. Dus dat overlapt elkaar ook best vaak. Toch zien zij vrijwel altijd kans om gezamelijk te eten. Zij hebben 1 kindje van 2 jaar.

Je kinderen zijn misschien wat langer alleen thuis, maar het zijn tieners, dus die redden dat toch wel?
Op dit moment werk ik nog onregelmatig, 24-uurs opvang voor kinderen met gedragsproblemen.

Mijn kindjes zijn 1 en 2 jaar. Ze gaan naar de creche op de dagen dat ik werk, man haalt ze daar op en hij kookt.

Ik eet op mijn werk.

Als ik slaapdienst heb (dan slaap ik dus ook op mijn werk) dan doet hij het ochtendritueel ook alleen en brengt ze naar de creche.

Het is soms puzzelen, maar het lukt eigenlijk prima.

Het lijkt mij wel zwaar echt gebroken diensten te werken als je tussendoor gewoon naar huis moet. Ik zou dan tussendoor niet echt een 'vrij' gevoel hebben, maar dat is persoonlijk.

Hoeveel dagen wil je gaan werken? Elke dag het avondeten met gezin missen zou mij wel weerhouden.
Heb zelf in het verleden met gebroken diensten gewerkt en ik vond het heel erg vervelend. Je bent nl eigenlijk de hele dag met je werk bezig.

Met een gezin zou het dus niet mijn keuze zijn. Je bent er zowel 's ochtends niet, als 's middags niet. Als ik ervoor zou kiezen, zou het hooguit 2 weekdagen zijn.
@wallace: ik zou dan drie dagen gaan werken. dus niet iedere dag.

en ja, inderdaad, mijn man kan koken. nu werk ik soms ook onregelmatig, maar dat is maar af en toe. ik verwacht ook niet dat het problemen oplevert, maar ben gewoon erg benieuwd naar de ervaringen van anderen. ik vind het dan ook erg fijn dat jullie al zo snel gereageerd hebben.

ik zit nog een beetje 'vast' in de ouderwetse rolverdeling, maar tegenwoordig moet je wel flexibel zijn...
Het lijkt mij niet zo dramatisch hoor. Dan verschuif je het avondeten naar zeven uur, of half acht. Bepaalde gerechten kunnen heel goed ingevroren worden. Of je vriest een deel ervan in. Ik bedoel bijv.

Als je nasi maakt, dan kook je rijst, en in een andere pan maak je de mix. Mix maken en invriezen. Hoef je op een werkdag alleen de rijst te koken en de mix op te warmen.

Boerenkool- en zuurkoolstamppot kun je kant en klaar invriezen.

Aardappelen kun je tussen de middag vast schillen, en eventueel koken (als je ze 's avonds wilt bakken). Groenten zou ik op werkdagen uit een potje of blik nemen. Vlees kun je aanbraden, of je neemt iets dat snel klaar is. Er is genoeg te krijgen dat je in 10 minuten op tafel kunt hebben staan.

En op de middelbare school zijn ze tegenwoordig niet meer om twee uur thuis, en dan hebben ze nog huiswerk. Als ze dat nou doen in de uren dat jij werkt, dan zijn ze na het avondeten ook vrij. Mocht dat niet goed gaan kun je altijd nog voor de huiswerkbegeleiding kiezen.
Voor drie dagen in de week lijkt het me best te doen hoor. In totaal 18 uur, dus nog niet eens een halve werkweek. Om 9u ben je 's morgens alweer klaar, en dan 's middags nog 4 uur. Kun je in de tussentijd ff schoonmaken en koken want je zit toch in het ritme, en heb je die andere twee dagen echt 'vrij' en kun je daar misschien des te meer van genieten. Mits het niet ver reizen is lijkt het me zelfs prettiger dan 6 uur aaneengesloten werken met nog een verplichte lunchpauze van een half uur, dus van bijvoorbeeld 9u tot 1530u. Dat lijkt veel langer.
Als je tussendoor naar huis kunt, heb je toch alle tijd om voorbereidingen te treffen voor het eten, dan kunnen man en kinderen dat zo opwarmen als zij gaan eten (neem aan dat jij dan op werk eet) Of ze wachten even totdat jij rond 18.45uur ook thuis bent, en eet je alsnog met z'n allen.
leuk om hier van die praktische tips te lezen! ik heb binnenkort een sollicitatiegesprek en ik hoop in mijn hart dat ik aangenomen wordt! ook mijn kinderen maken er geen probleem van wanneer ik niet iedere middag met de thee klaar zit. ze zijn natuurlijk niet meer zo heel klein en ook nog redelijk zelfstandig. ik zit zelf gewoon de voor- en nadelen voor mezelf te bedenken.
quote:dropje schreef op 04 november 2009 @ 13:23:

Voor drie dagen in de week lijkt het me best te doen hoor. In totaal 18 uur, dus nog niet eens een halve werkweek. Om 9u ben je 's morgens alweer klaar, en dan 's middags nog 4 uur. Kun je in de tussentijd ff schoonmaken en koken want je zit toch in het ritme, en heb je die andere twee dagen echt 'vrij' en kun je daar misschien des te meer van genieten. Mits het niet ver reizen is lijkt het me zelfs prettiger dan 6 uur aaneengesloten werken met nog een verplichte lunchpauze van een half uur, dus van bijvoorbeeld 9u tot 1530u. Dat lijkt veel langer.

maar je zit toch altijd met die dubbele reistijd. Plus je wilt waarschijnlijk een paar minuten eerder op je werk zijn. Dus het is niet zo dat het echt alleen om de werktijden gaat, er komt ook nog tijd voor en na mbt reistijd van en naar werk.

To, vooral doen hoor. Als het een baan is die je erg trekt. Bovendien is het op het moment gewoon lastig om aan werk te komen. Maar nogmaals, ik vond gebroken diensten erg pittig omdat je, ondanks dat het maar 18 uur is, je toch 3 dagen van 6.30 tot 19.00 (reistijd dan erbij) met je werk bezig bent.
Is je man minder ouderwets dan jij? Ik vind drie dagen dat pubers alleen zijn best veel als je man dan niet veel doet. Hoe denkt hij erover?
Het zou absoluut niet mijn ding zijn, in gebroken diensten werken. En al helemaal niet als je ook nog een gezin hebt.

Tuurlijk zijn er oplossingen mbt eten te bedenken. Maar je bent op de tijden dat de rest van je gezin er is veel weg ('s ochtends voor ze naar school/werk gaan en 's middags tot in de avond). Vaak hebben mensen dan 's avonds ook nog andere dingen (sporten, etc) waardoor ze net weer weggaan als jij thuis komt.

Het is wel niet fulltime, maar wel 3 dagen, dat is dus de meerderheid van de werkdagen (want het weekend is er natuurlijk ook nog wel, maar dan zit je niet met zo'n werkritme).

En zoals ook al gezegd. 2x reistijd en voor je gevoel de hele dag met werk bezig zijn (want je moet telkens opletten dat je 'smiddags nog weer naar je werk moet).

Dan zou echt wisseldiensten (vroeg/laat) mi nog makkelijker te combineren zijn.

Maar goed, dat is natuurlijk voor ieder persoonlijk.
Mijn moeder werkte vroger op de BSO van een medisch kinderdagverblijf. Als kind vond ik dat nooit leuk. Vanaf mijn 7e was mijn moeder weg om voor andere kinderen te zorgen en in die paar uurtjes dat ze overdag thuis was waren wij op school.

In de vakantie was dat idem dito... Wij moesten als kinderen ons maar zien te vermaken en andere kinderen werden door haar vermaakt. Klinkt lekker ego maar als kind ben je dat ook wel.

Ik lees pas net dat jij het 3 dagen gaat doen. Mijn moeder werkte elke dag op de BSO

Als je tot 18.30 uur moet werken zul je goede afspraken moeten maken met man en kids. Niet dat als je thuis komt meteen alles kunt doen.

Vergeet niet dat de BSO heel druk kan zijn en dat je eigen kinderen 's avonds ook alle aandacht van je willen en moeten kunnen krijgen. Het is dus echt afzien sommige dagen.
Dit heb ik heel lang gedaan, met kinderen in de leeftijd van 0 tm 6 en ik had geen man. Mijn dienst zat er ook niet om half 7 al op, die liep door tot 2300uur. Dus lijkt mij prima idee, je hebt een man , grote kinderen, na half 7 eten kan ook misschien? Mijn ervaring is dat dat voor mijn kinderen erg laat is die vallen dan om van de honger maar kan bij jou anders zijn natuurlijk.

Die gebroken diensten lijken mij eerder een minpunt, ook dat heb ik veel gedaan maar vond het erg zwaar.

Hoe laat komt je man thuis uit zijn werk? Zou hij uberhaupt hier iets in kunnen doen qua huishouden, kinderen ?

Bosaapje rot voor je dat je dat zo beleefd hebt. Ben blij dat mijn kinderen een stuk positiever zijn wat dat betreft.
mijn man is niet ouderwets. er is echter een rolverdeling ontstaan in de loop der jaren die 'ouderwets' is. en hij werkt ook niet altijd van 9-5, maar kan wel redelijk flexibel met zijn uren omgaan.

praktisch zou het allemaal te behappen zijn, het is echter de omschakeling waar ik (en de rest van het gezin) aan moet wennen. zoals hierboven ook al is aangegeven zou ik ook veel kunnen doen in de tussenliggende uren. het werk is in mijn eigen woonplaats, dus bij reistijd moet je denken aan fietstijd...

de meest ideale situatie vind ik zelf om onder schooltijd (dus tussen half 9 en half 4) te werken, maar ja, de baantjes liggen niet voor het oprapen. het werken op een bso lijkt me ook erg leuk werk en dan is er toch ook al veel gewonnen. maar het blijft natuurlijk een buitenschoolse opvang.
Ik heb zelf 2.5jr op een BSO gewerkt met dezelfde werktijden als jij hebt..... Ik vond het heerlijk om tussendoor thuis te zijn en lekker mijn eigen ding te doen.... sommige mensen zeiden tegen mij: het lijkt mij vreselijk, maar ik vond het meevallen (alleen had ik geen kinderen...).

Het feit dat je maar 3 dagen dit werk gaat doen, zorgt ervoor dat je voldoende tijd overhoudt voor je eigen kids.

Succes met je sollicitatie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven