Werk & Studie alle pijlers

Werken, wonen en leven combineren

08-07-2009 12:13 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi all!

Ben nieuw op dit forum en vraag me hoe jullie werken, wonen en leven combineren. Kijken jullie eerst naar waar jullie willen werken, waarna woning in de buurt volgt? Of net andersom?

Ik zit bijvoorbeeld in Zuid-Limburg en heb ooit de ambitie gehad om verder in het noorden te gaan wonen. Totdat ik hier een leuke baan vond, leuk woon én ook nog eens genoeg leuke dingen om te doen vind hier in de buurt.

Benieuwd naar jullie ervaringen elders in het land
Voor het eerst zet ik woonomgeving voor werk. Ben altijd verhuisd naar daar waar op dat moment het leukste werk was. Nu vind ik het hier wel leuk wonen, wel in de stad maar niet meer de randstad en een leuke vriendenkring opgebouwd. Dus nu heb ik een 2e baan hier in de buurt gezocht, daarnaast een baan op ruim 60km van huis maar die is voor nu nog te leuk om op te zeggen.
Ja Esfa! Er is zeker verschil tussen Randstad en Zuid-Limburg. Verschil moet er zijn. Maar dat is inderdaad Randstad-Provincie discussie zoals RosieRo al zegt. Iedere plek in NL heeft wel voor- en nadelen In de Randstad meer cultuur, maar veel krapper wonen. In Friesland misschien alleen maar vrij wonen. In het meest zuidelijke puntje leuk werken, wonen én genoeg cultuur in mijn ogen. Het is natuurlijk maar wat je wilt!

Maar om terug te komen op het topic: de meesten kijken dus eerst naar 'waar wil ik wonen' en dan pas naar 'waar wil ik werken', uitzonderingen daar gelaten...
Bij mij is het andersom: werken komt eerst, dan wonen. Ben ooit naar de randstad verhuisd, niet voor een baan, maar wel omdat ik daar meer kansen zag voor mijn werk als zelfstandige. Alles achtergelaten: ruime woning, vrienden, familie, en in rottig kamertje opnieuw begonnen.

Zou wel graag ooit een tijd in Parijs, Berlijn, of in Bangalore willen wonen, als ik dat met werk voor elkaar weet te krijgen.
Ik ben na mijn studie eerst gaan kijken in welke steden ik graag zou willen wonen en vanuit daar gekeken naar werk. Dus wat heeft een bepaalde stad te bieden? Ik heb in Brussel, Antwerpen, Besançon, Breda en Maastricht gewoond. Deze steden zijn me stuk voor stuk heel goed bevallen maar Zuid-Limburg heeft voor mij persoonlijk het meest te bieden. Naast goed betaalbare woningen heb je er ook echt veel leuke bedrijven zitten met kansen voor iedereen. En ik kan lekker op de fiets naar mijn werk! Half 8 op, half 9 zit ik al achter mijn computertje op werk. Kan niet beter!
Dat heb ik ook gedaan, vind het heerlijk om nieuwe steden te onderzoeken. Heb tot nu toe in Amsterdam, Groningen en Utrecht gewoond en heb overal makkelijk werk gevonden. Eerst probeerde ik het via de uitzendbureaus maar dat wordt toch wel moeilijk, er is weinig te vinden. Daarom heb ik nog een beproefde tip voor iedereen: probeer

http://www.vacaturerunner.nl

ook eens als je werk zoekt! Werk echt top vond ik!
Ik ben verhuisd naar het buitenland omdat mijn vriend hier ging studeren, en heb daar een baan bijgezocht. Andersom kan ik het me zeker wel voorstellen dat ik voor een interessante baan zou verhuizen, ik heb nu al in drie landen gewoond en geloof dat je het overal wel leuk kan hebben. Alles heeft ook weer zijn minpunten, ook Nederland tegenwoordig voor mij. (toen ik Brabant nog nooit uit was geweest zag ik trouwens nul minpunten aan mijn geboortestreek dus dat is de prijs die je betaalt blijkbaar).

Als ik nu een superinteressante baan aangeboden zou krijgen in HongKong, NewYork of St. Petersburg zou ik het wel doen denk ik, mocht het voor mijn vriend ook te doen zijn. Als ik alleen zou zijn zou ik er geen seconde over piekeren.
Plaats gaat bij mij voor werk. Maar die plaats is niet zo zeer gerelateerd aan de aanwezigheid van familie of vrienden.

Wel geef ik de voorkeur aan de gemakken en levendigheid van een stad. Maar dan liever niet in de randstad.

Ik ben ooit voor mijn studie in Den Haag gaan wonen (nadat ik was opgegroeid in een klein dorp). Na mijn studie leek het mij handiger om daar te blijven i.v.m. baan-opties. Na een halfjaar besloot ik dat ik daar doodongelukkig zat te zijn. Baan opgezegd, huisje gevonden in een middelgrote stad vlakbij mijn geboortedorp en de randstad vaarwel gezegd.

Inmiddels woon ik alweer aan jaar of twee in de Brabantse hoofdstad. Bevalt prima! Werken doe ik hier. Nu wel. Ik heb een tijdje heen en weer gereisd naar een werkplek (anderhalf uur enkele reis met OV), maar dat was geen slimme beslissing! Nu fiets ik dagelijks 3,5 km. Ideaal!

De branche waarin ik het allerliefste zou werken concentreert zich in Amsterdam en Den Haag. Niet te doen vanaf hier. En ik wil daar niet wonen. Jammer maar helaas.
Ik geloof niet meer in sprookjes.
Je moet je inderdaad lekker voelen in de stad waar je werkt en woont. Het ligt er ook aan waar je idealen liggen. In de randstad leef je vaak gehaast en is het altijd druk.. Dat vind ik leuk voor een weekendje.

Ik heb nu een super leuke, uitdagende baan in Maastricht en na mijn werk geniet ik van wat Zuid-Limburg allemaal te bieden heeft. Ik vind het een beetje vakantie in eigen land. Helemaal met het mooie weer deze week!

Er wordt wel eens gezegd dat deze regio niet genoeg te bieden heeft qua werk maar als je op www.zuidlimburg.nl kijkt, heb je een overzicht met meer dan 500 vacatures!
Hier een poos in het westen gewoond, terwijl mijn familie meer verspreid over het hele land woont. Inmiddels heeft man een nieuwe baan in het midden van het land, en zijn we een week geleden verhuisd naar het midden naar een (voor ons) heel mooi huis in een rustig dorp.

Ik werk nog in het westen, wil op termijn wel overplaatsing aanvragen naar een andere locatie van hetzelfde bedrijf in het midden van het land, waarmee mijn reistijd sterk zal verminderen. Nadeel is echter dat er nog lang geen plek is op het kinderdagverblijf in onze nieuwe woonplaats, dus voorlopig forenzen de kinderen en ik op en neer naar onze oude woonplaats.
quote:Fna schreef op 07 augustus 2009 @ 11:13:

Je moet je inderdaad lekker voelen in de stad waar je werkt en woont. Het ligt er ook aan waar je idealen liggen. In de randstad leef je vaak gehaast en is het altijd druk.. Dat vind ik leuk voor een weekendje.

Dat is net zo'n kortzichtig cliché als dat er in Limburg 'niets' gebeurd.

Misschien moet je een keer langer dan een weekendje naar het westen gaan, zodat je de vele rustige plekken ontdekt? En je kunt je zo gehaast maken als je zelf wilt. Waar dan ook ter wereld.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ik wil een baan bij de plaats waar ik woon en dus leef. Heb deze gelukkig gevonden...welgeteld 6 kilometer verderop!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven