Werk & Studie alle pijlers

Werknemer vragen uren over week te verdelen?

12-09-2021 19:21 52 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit met een vraag.

Een medewerker kan op dit moment wegens (fysieke, niet door werk veroorzaakte) klachten niet 8 uur per dag werken. Een halve dag lukt hem wel. Hij werkt sowieso niet volledig. Mag ik hem vragen om dan halve dagen te komen werken zodat hij uiteindelijk toch zijn volledige uren werkt? Ga dit morgen ook nog overleggen met de bedrijfsarts maar ben benieuwd of hier al iemand weet of het lukt.
Proberen gaat mee.

Maar hou er rekening mee dat de werknemer mogelijk nee zegt.
Hij werkt niet zomaar parttime en heeft nog een leven naast zijn werk.
Met kinderen, misschien een 2de job, een studie, ...
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ja dat mag. Maar wel rekening houden met evt andere verplichtingen die werknemer kan hebben op de overige vrije dagen.
Best een rare vraag om hier te stellen als werkgever
( of als medewerker p&o)
Ik wil zeker rekening houden de indeling van de rest van de week! Het gaat ook zeker in overleg en niet als 'verplichting'. Maar ik vroeg me af of het sowieso bespreek mag zijn.
Gizmoreturns schreef:
12-09-2021 19:28
Best een rare vraag om hier te stellen als werkgever
( of als medewerker p&o)
Want? Als medewerker P&O kun je nooit iets voor de eerste tegenkomen en je afvragen hoe het zit? Via Google kwam ik er niet uit dus vandaar de vraag hier gesteld.
Ik ben zelf zo'n werknemer op het moment en ik zou het niet fijn vinden om meer dagen te komen, dat is gewoon dezelfde belasting maar dan verdeeld over nóg meer dagen.
Ligt er ook een beetje aan om wat voor klachten het gaat.
M0RIARTY schreef:
12-09-2021 19:35
Ik ben zelf zo'n werknemer op het moment en ik zou het niet fijn vinden om meer dagen te komen, dat is gewoon dezelfde belasting maar dan verdeeld over nóg meer dagen.
Ligt er ook een beetje aan om wat voor klachten het gaat.
Dank voor je reactie. Voor deze persoon is het puur fysiek. Vier uur werken lukt prima, meer niet. Na die halve dag rust zijn z'n klachten weer helemaal weg. Maar ik zal zeker vragen of dit een optie voor hem is met jouw aanvulling in mijn achterhoofd.
Zoek op rechtspraak.nl even naar deze uitspraak
documentECLI:NL:RBLIM:2021:819

Die is van dit jaar.
Happy07 schreef:
12-09-2021 19:32
Want? Als medewerker P&O kun je nooit iets voor de eerste tegenkomen en je afvragen hoe het zit? Via Google kwam ik er niet uit dus vandaar de vraag hier gesteld.
Heel onprofessioneel wat mij betreft

Dit bespreek je met je werkgever of collega die het wel weet

Maar een forum?? Nee.
Vragen aan de bedrijfsarts wat de belastbaarheid van de medewerker is. Ja hij kan nu een halve dag werken, maar dat wil niet zeggen dat hij ook in staat is 5x een halve dag te werken.

Ik kan me voorstellen dat wanneer je het vraagt aan de medewerker en die medewerker is loyaal aan het bedrijf dat hij er wel in mee wil gaan, maar vergeet niet dat het herstel mogelijk langer kan duren als hij die belastbaarheid eigenlijk niet aan kan..

Dus los van of het mag, zou ik me afvragen of je het wilt vragen en hierin de bedrijfsarts leidend laten zijn.
Happy07 schreef:
12-09-2021 19:31
Ik wil zeker rekening houden de indeling van de rest van de week! Het gaat ook zeker in overleg en niet als 'verplichting'. Maar ik vroeg me af of het sowieso bespreek mag zijn.
Hij zal toch voor een bepaald percentage zijn ziekgemeld?
sneeuwwitje80 schreef:
12-09-2021 19:38
Zoek op rechtspraak.nl even naar deze uitspraak
documentECLI:NL:RBLIM:2021:819

Die is van dit jaar.
Dank je wel. Deze persoon heeft één baan maar werkt - zoals hiervoor al aangegeven - niet zonder reden parttime; daar zal rekening mee gehouden moeten worden.
Cookieholic schreef:
12-09-2021 19:39
Ik kan me voorstellen dat wanneer je het vraagt aan de medewerker en die medewerker is loyaal aan het bedrijf dat hij er wel in mee wil gaan, maar vergeet niet dat het herstel mogelijk langer kan duren als hij die belastbaarheid eigenlijk niet aan kan..
Zeker ook iets om rekening mee te houden. Dat gaat ook zonder twijfel gebeuren! Mijn eigen standpunt hierin is ook om hem de tijd te geven om te herstellen. Beter langer onderweg en volledig beter dan met horten en stoten en terugvallen.
Star⁴ schreef:
12-09-2021 19:41
Hij zal toch voor een bepaald percentage zijn ziekgemeld?
Ja klopt hoor. Maar met de opmerking dat hij ziek is voor een volledige werkdag maar niet per se voor het aantal uren per week.
Gizmoreturns schreef:
12-09-2021 19:39
Heel onprofessioneel wat mij betreft

Dit bespreek je met je werkgever of collega die het wel weet

Maar een forum?? Nee.
Dit. Als we hier allemaal ja roepen, dan doe je het ofzo? Heel onprofessioneel.
Happy07 schreef:
12-09-2021 19:45
Ja klopt hoor. Maar met de opmerking dat hij ziek is voor een volledige werkdag maar niet per se voor het aantal uren per week.
Maar jij vraagt je op of je hem kan vragen te spreiden zodat hij toch zijn volledige uren werkt.

Dat kan dus niets als hij voor een x percentage is ziekgemeld, arbeidsongeschikt dus. Beetje raar verzoek ook.
Dank voor jullie reacties!

Sorry als ik jullie op het verkeerde been heb gezet. Het gaat over mijzelf en ik kreeg vandaag dit verzoek. Ik heb er twijfels bij. Aan de ene kant wil ik graag 'mijn beste kant' laten zien maar ik merk ook dat het mij aanvliegt. Ik heb na 4 uur werken (verklaarbare) pijnklachten en die zijn de volgende dag inderdaad weer weg waardoor ik dan weer kan beginnen. Een volle dag lukt mij alleen niet.
Ik wil graag zo snel mogelijk van die klachten af en doe wat binnen mijn vermogen ligt om ze op te lossen. Slik pijnstilling, ga naar de fysio, wandel veel omdat dit zou helpen enz.

Op basis van de reacties die ik hier lees krijg ik hulp bij het onderbouwen van mijn twijfels richting mijn werkgever. Ze is zeker niet 'snoeihard' en het is geen kwestie van moeten maar ik voel me ergens toch wat onder druk gezet. En ik snap haar ook. Het is ook lastig. Het komt ook vervelend uit maar dat is bijna altijd bij ziekte.

Nogmaals dank voor jullie info en excuses dat ik het wat omgebouwd heb terwijl het over mezelf gaat.
In dat geval: wat zegt je bedrijfsarts hierover?
hoe dit wettelijk gezien zit weet ik niet, maar ik zou het zeer onprettig vinden als dit van een werknemer gevraagd wordt.

je geeft aan dat jouw werknemer halve dagen kan werken en dan een halve dag moet rusten. dat betekend dus dat al het andere in zijn leven on hold staat. een halve dag werken is daarna volledig rusten, dus niet meer boodschappen doen, niet meer stofzuigen, niet meer een familielid of vriend zien. niks. de enige dag dat werknemer daar misschien nog energie voor heeft is die vrije dag. dat is, als diegene die vrije dag niet nodig heeft om verder bij te tanken van de energie die die halve dagen werken kosten.

ik vind het van zeer weinig inlevingsvermogen getuigen dat je dit jouw werknemer zou vragen.

EDIT: ah ik zie dat dit om jezelf gaat. ik zou het niet doen, met bovenstaande als argument. je hebt ook tijd nodig om te herstellen, werk is niet het enige in het leven.
In dat geval beterschap!
Cookieholic schreef:
12-09-2021 19:57
In dat geval: wat zegt je bedrijfsarts hierover?
Die ga ik dus morgen vragen. Maar ik voel me overvallen en door mijn eigen betrokkenheid kan ik dan lastig voor mezelf opkomen. Wat hier genoemd wordt kan ik in mijn gesprek gebruiken.
montblanc schreef:
12-09-2021 20:01
In dat geval beterschap!
Dank!
Het ligt ook aan het aantal uren. Als je normaal bijvoorbeeld 2x8 werkt, zou ik nu 5x3,5 niet acceptabel vinden. Je hebt dan elke dag klachten en geen ruimte over voor bijvoorbeeld de fysio en herstel. Als het voorstel 3x4 uur is, zou ik dat wel een fatsoenlijk voorstel vinden. Je hebt dan 2 dagen over voor fysiotherapie en andere zaken die je fysiek kunnen belasten. Het is dan ook een compromis tussen de 16 uur die je normaal zou werken en de 8 uur die je werkt als je alleen halve dagen zou werken.
Maar dat is natuurlijk helemaal afhankelijk van hoe het met je gaat. Je zou ook in kunnen zetten op 2x4 en dan uitbouwen naar 3x4 en 4x4.

Eigenijk een hele lastige vraag voor op een forum, want wij weten niet hoe je er fysiek aan toe bent en ook niet wat voor werk je doet. Stel, je werkt in het onderwijs, dan is 4 uur weer heel lastig (halve dagen invallers vinden is moeilijk) en willen ze je waarschijnlijk liever 1x8 uur dan 3x4 uur..

Heb je steun/ advies van een deskundige?
Hetismogelijk schreef:
12-09-2021 20:05

Eigenijk een hele lastige vraag voor op een forum, want wij weten niet hoe je er fysiek aan toe bent en ook niet wat voor werk je doet. Stel, je werkt in het onderwijs, dan is 4 uur weer heel lastig (halve dagen invallers vinden is moeilijk) en willen ze je waarschijnlijk liever 1x8 uur dan 3x4 uur..

Heb je steun/ advies van een deskundige?
Qua werk (administratief) is het wel in te passen. Die middenweg die je noemt kan ook een optie zijn ja.

Morgen contact bedrijfsarts en afhankelijk van dat gesprek schakel ik advies in. Ik heb alleen geen zin in gedoe of op scherp stellen :-[ Liever kom ik er in onderling overleg uit. Ook voor de toekomst fijner.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven