Werknemer vragen uren over week te verdelen?
zondag 12 september 2021 om 19:21
Ik zit met een vraag.
Een medewerker kan op dit moment wegens (fysieke, niet door werk veroorzaakte) klachten niet 8 uur per dag werken. Een halve dag lukt hem wel. Hij werkt sowieso niet volledig. Mag ik hem vragen om dan halve dagen te komen werken zodat hij uiteindelijk toch zijn volledige uren werkt? Ga dit morgen ook nog overleggen met de bedrijfsarts maar ben benieuwd of hier al iemand weet of het lukt.
Een medewerker kan op dit moment wegens (fysieke, niet door werk veroorzaakte) klachten niet 8 uur per dag werken. Een halve dag lukt hem wel. Hij werkt sowieso niet volledig. Mag ik hem vragen om dan halve dagen te komen werken zodat hij uiteindelijk toch zijn volledige uren werkt? Ga dit morgen ook nog overleggen met de bedrijfsarts maar ben benieuwd of hier al iemand weet of het lukt.

maandag 13 september 2021 om 17:52
Ook hier is TO gewoon (nog) ziek en niet afgekeurd. Weer appels en peren.KamilleT schreef: ↑13-09-2021 17:35Ik heb een collega die gedeeltelijk afgekeurd is en voor 15 uur per week belastbaar is. Ze mag zelf kiezen hoe ze die uren invult, twee lange dagen of meer kortere. Ik vind het dus geen gekke suggestie van de werkgever, maar wellicht in dit geval wel ongelijke behandeling van een parttimer. Een fulltimer in hetzelfde schuitje heeft immers geen mogelijkheid om de uren over meer dagen te spreiden.
Daarnaast ongelijke behandeling? Waar komt dat nu weer vandaan?

maandag 13 september 2021 om 18:26
Ik denk dat er met ongelijke behandeling bedoeld wordt dat een fulltimer bij 50% ziek zijn de ziekte-uren niet op andere dagen in de week kan/hoeft te werken want er is geen ruimte in de week. Bij een parttimer is er wel ruimte in de week om de ziekte-uren elders te werken.FeeLucifer01 schreef: ↑13-09-2021 17:52Ook hier is TO gewoon (nog) ziek en niet afgekeurd. Weer appels en peren.
Daarnaast ongelijke behandeling? Waar komt dat nu weer vandaan?
Piet is fulltimer(40 uur) en 50% ziek en werkt daarom tijdelijk vijf dagen van vier uur. Piet kan die andere vier uur per dag niet in de middagen werken want dan zou hij zijn normale uren werken en Piet is ziek.
Henk werkt parttime( 15 uur) en is 50% ziek en werkt daarom tijdelijk ipv drie dagen van vijf uur nog maar drie dagen van 2,5 uur. Baas vraagt Henk om vijf dagen van 3 uur te gaan werken. Werkt Henk dus wel zijn normale uren maar is eigenlijk nog ziek.
Henk zou dan ongelijk behandeld worden. Ik denk dat het zo wordt bedoeld.