Wia en Rapport psychiater
donderdag 15 maart 2018 om 22:39
Hallo mensen,
Ik zit nu al 3 jaar in de WIA voor geestelijke problemen en loop al 4 jaar therapie. Binnenkort (rond mid April) zal ik weer herkeurd moeten worden.
De instelling waar ik therapie loop helpt me hiermee en als de verzekeringsarts info vraagt,staat er duidelijke dat ik niet beschikbaar ben voor arbeid. Dit wordt vermeld door mijn psychiater.
Tot nu hebben ze me in de wia gelaten,en nu de tijd van het jaar weer daar is ben ik zeer nerveus.
De mensen waar ik therapie loop stellen me gerust dat ze me niet kunnen laten werken. En dat ik niet bang moet zijn voor de herkeuring.
Mijn vraag is,kan het UWV ondanks de rapport van mijn psychiater mij nu opeens wel aan het werk zetten?
Ps: ik slik 3 antidepresiva en 1 anti psychotum.
Ik zit nu al 3 jaar in de WIA voor geestelijke problemen en loop al 4 jaar therapie. Binnenkort (rond mid April) zal ik weer herkeurd moeten worden.
De instelling waar ik therapie loop helpt me hiermee en als de verzekeringsarts info vraagt,staat er duidelijke dat ik niet beschikbaar ben voor arbeid. Dit wordt vermeld door mijn psychiater.
Tot nu hebben ze me in de wia gelaten,en nu de tijd van het jaar weer daar is ben ik zeer nerveus.
De mensen waar ik therapie loop stellen me gerust dat ze me niet kunnen laten werken. En dat ik niet bang moet zijn voor de herkeuring.
Mijn vraag is,kan het UWV ondanks de rapport van mijn psychiater mij nu opeens wel aan het werk zetten?
Ps: ik slik 3 antidepresiva en 1 anti psychotum.
donderdag 15 maart 2018 om 22:43
Ondat ik niet eens buiten kan komen en momenteel absoluut niet in staat ben om te werken.
Het gaat er niet om of ik voor uit denk,de vraag is,kunnen ze ondanks rapport van een psychiater en de zware mediactir dat ik slik mij toch uit de wia gooien?
donderdag 15 maart 2018 om 22:45
Medicatie heeft er toch helemaal niets mee te maken?skizofrenic schreef: ↑15-03-2018 22:43Ondat ik niet eens buiten kan komen en momenteel absoluut niet in staat ben om te werken.
Het gaat er niet om of ik voor uit denk,de vraag is,kunnen ze ondanks rapport van een psychiater en de zware mediactir dat ik slik mij toch uit de wia gooien?
Al slik je 10 AP, als je daarop functioneert kan je natuurlijk gewoon werken.
Jij functioneert niet, los van wat je slikt, en ik hoor wisselende verhalen van hoe een keuringsarts daarmee omgaat.
donderdag 15 maart 2018 om 22:47
Klopt. Maar ik snap niet hoe ze bij de instelling waar ik therapie loop kunnen zeggen dat ik niet bang hoef te zijn en dat ze me niet uit de wia kunnen gooien.
donderdag 15 maart 2018 om 22:48
Zij zullen er wel ervaring mee hebbenskizofrenic schreef: ↑15-03-2018 22:47Klopt. Maar ik snap niet hoe ze bij de instelling waar ik therapie loop kunnen zeggen dat ik niet bang hoef te zijn en dat ze me niet uit de wia kunnen gooien.
Zij enen jouw dossier en weten hoe je er aan toe bent. \waarom vertrouw je ze niet?
donderdag 15 maart 2018 om 22:51
Ik vertrouw ze wel hoor,uiteindelijk helpen ze me elke jaar weer met de herkeuring,maar wist niet dat ze zoveel macht en invloed hebben op een beslissing van een uwv arts.
donderdag 15 maart 2018 om 22:53
Macht en invloed?skizofrenic schreef: ↑15-03-2018 22:51Ik vertrouw ze wel hoor,uiteindelijk helpen ze me elke jaar weer met de herkeuring,maar wist niet dat ze zoveel macht en invloed hebben op een beslissing van een uwv arts.
Ik denk dat ze gewoon eerlijk schrijven hoe erg jij niet functioneert en dat de keuringsarts vertrouwt op hun ervaring en oordeel.
vrijdag 16 maart 2018 om 08:50
skizofrenic schreef: ↑15-03-2018 22:47Klopt. Maar ik snap niet hoe ze bij de instelling waar ik therapie loop kunnen zeggen dat ik niet bang hoef te zijn en dat ze me niet uit de wia kunnen gooien.
Dat kunnen ze ook niet garanderen. Ze zeggen het waarschijnlijk om je gerust te stellen en omdat het hun ervaring is dat de meesten met dergelijke klachten niet 'uit de wia gegooid' worden. Maar het is geen zekerheid, zij gaan er namelijk niet over of je kunt werken of niet, dat is echt aan de keuringsarts (die wel de mening van jouw behandelaren mee zal nemen in het oordeel).
Ik begrijp dat je er angstig voor bent, het is ook eng/spannend want er hangt nogal wat af van het oordeel van de keuringsarts. Maar je kunt niets anders doen dan je goed voorbereiden en verder afwachten. Verder: pas de technieken toe die je in je therapie geleerd hebt om met je angsten om te gaan. Sterkte.
vrijdag 16 maart 2018 om 09:37
Je bent nog steeds onder begeleiding, slikt nog medicatie, kortom aan jouw situatie is niets veranderd.
Je was toen niet in staat om te werken en nu nog steeds niet.
De arts kan niet anders dan dat concluderen.
Is dat niet zo, bezwaar maken, je staat heel sterk, denk ik.
Neem anders iemand mee die dicht bij je staat en je situatie goed kent, die kan eventueel toelichten en je steunen.
Je was toen niet in staat om te werken en nu nog steeds niet.
De arts kan niet anders dan dat concluderen.
Is dat niet zo, bezwaar maken, je staat heel sterk, denk ik.
Neem anders iemand mee die dicht bij je staat en je situatie goed kent, die kan eventueel toelichten en je steunen.