Werk & Studie alle pijlers

Wie verdient er eigenlijk minimumloon?

06-10-2019 13:54 121 berichten
In het topic waarin gesteld werd dat bijstand te royaal is, ging het over de verschillen tussen mensen die bijstand krijgen en mensen die minimumloon verdienen. En toen ging ik me afvragen: wie verdient er eigenlijk minimumloon?
Ik heb het gegoogeld maar dan krijg ik artikeltjes als deze: https://www.ad.nl/economie/ruim-een-op- ... ~acc988b7/
Één op 20 werknemers verdient kennelijk minimumloon. In het artikel wordt de horeca als voorbeeld gegeven wat me erg verbaast, ik heb veel horeca ervaring en dat verdiende echt zo slecht niet. Helemaal met fooien erbij zit je ruim boven minimumloon.
Ik kan me wel voorstellen dat jong personeel in bijvoorbeeld supermarkten en winkels minimumloon verdient, je leest ook vaak dat die er door bedrijven uitgewerkt worden als ze 18 en dus te duur worden. Maar dan hebben we het over bijbaantjes, niet over inkomen waar iemand van moet leven.
Ik heb vanaf het moment dat ik mocht werken allerlei baantjes gehad maar ik geloof niet dat ik ooit minimumloon heb verdiend, ook niet toen ik in een winkel werkte of een blauwe maandag in de schoonmaak.

Schoonmakers, timmermannen, hoveniers, allemaal verdienen ze echt ruim boven minimum. Dus ik bedoel het niet als oordeel maar gewoon omdat ik het niet weet: wie werkt er eigenlijk voor het minimumloon?
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
06-10-2019 19:17
Nee ze werkt minder uur, maar ze kan op haar loonstrookje zien wat ze bij fulltime zou krijgen en dat is maar net iets boven minimum. Ik zou ook gaan onderhandelen ja.
Dit klopt. Er valt niks te onderhandelen bij ons.
Klein bedrijf én de cao wordt gevolgd is de uitspraak.
Ik probeer al een hele tijd wat anders te vinden maar dat valt niet mee als chronisch zieke
Kan maar max 24 uur per week werken en het is lastig iets te vinden waar ik meer verdien én parttime kan werken.
Waar dat wel zou kunnen ( zorg bijvoorbeeld) ben ik al meerdere keren afgewezen voor de opleiding.
Als ik niet kan wat ik wil, dan wil ik wat ik kan!
Alle reacties Link kopieren
aloha66 schreef:
06-10-2019 17:30
Maar hoeveel uur deed hij dat dan. Dat is toch geen volle werkweek?
Jawel hoor, 40 uur. Zn ww uitkering was 1700 euro, zn baan als taxichauffeur 1400 euro. En 0 euro fooi.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
valentinamaria schreef:
06-10-2019 14:05
mensen die het zware werk doen in de bouw, zoals asbest saneerders en slopers.

wordt tegenwoordig bijna alleen nog gedaan door gedetineerden.
Mijn broer is sloper (asbestsaneren doet hij ook) en heeft geen minimumloon. Heb hem net even een appje gestuurd om te vragen of hij veel gedetineerde collega's heeft en hij moest hier heel erg om lachen. Wij hebben hier laatst nog naar gekeken (ivm belasting) en hij verdient iets van €16,40 (was in ieder geval iets meer dan 16 euro). Nou valt hij wel in de bouw CAO bij dit bedrijf het vorige bedrijf waar hij sloopwerk voor deed viel onder de schoonmaak CAO en daar verdiende hij een stuk minder.
Alle reacties Link kopieren
valentinamaria schreef:
06-10-2019 14:05
mensen die het zware werk doen in de bouw, zoals asbest saneerders en slopers.

wordt tegenwoordig bijna alleen nog gedaan door gedetineerden.
Ex-gedetineerden dan misschien want gedetineerden zitten vast.
Steigerbouw wordt ook veel gedaan door jonge ex-gedetineerden. Verdient goed, geen vog nodig.
Alle reacties Link kopieren
Mijn broer kwam bij zijn huidige baas (gewoon sloopbedrijf) niet eens aan het werk als hij een strafblad had gehad daarom moest hij ook zo lachen. Het verschilt dus echt wel per bedrijf grappig dat er zoveel vooroordelen zijn over deze veelal keiharde werkers.
Alle reacties Link kopieren
Minimumloon verdiende ik tijdens mijn (uitzend) werk in de productie. In de weekenden om mijn school te bekostigen. Flink doorwerken maar best wel leuk omdat je echt steeds weer met andere mensen stond te werken. Korte pauze want je moest je ook nog omkleden dus er bleef weinig tijd over.
Alle reacties Link kopieren
Meatlover schreef:
06-10-2019 20:19
Mijn broer is sloper (asbestsaneren doet hij ook) en heeft geen minimumloon. Heb hem net even een appje gestuurd om te vragen of hij veel gedetineerde collega's heeft en hij moest hier heel erg om lachen. Wij hebben hier laatst nog naar gekeken (ivm belasting) en hij verdient iets van €16,40 (was in ieder geval iets meer dan 16 euro). Nou valt hij wel in de bouw CAO bij dit bedrijf het vorige bedrijf waar hij sloopwerk voor deed viel onder de schoonmaak CAO en daar verdiende hij een stuk minder.

Deze opmerking viel me inderdaad ook al op. Mijn schoonbroer doet dit werk ook en verdiende inderdaad ook geen minimumloon (werkt nu als zzp-er, zelfde werk). Als het nodig is i.v.m. deadlines werkt hij graag in avonden of op weekenddagen, omdat die nog extra betaald worden.

Over (ex-)gedetineerden heb ik hem in al die jaren nog nooit gehoord. Wel over een louche werkgever die veel regels aan zijn laars lapte (zowel m.b.t. het werk zelf als administratief). Om in de asbestsanering te werken heb je i.v.m veiligheid namelijk wel de juiste papieren nodig.

Ik ben het er wel mee eens dat het echt heel zwaar werk is en fysiek zeer belastend. Eigenlijk geen werk dat je een leven lang goed kunt blijven doen.
"You are not entitled to your opinion. You are entitled to your informed opinion. No one is entitled to be ignorant."
Alle reacties Link kopieren
Na het afronden van mijn WO-studie heb ik eerst voor ca. de helft van het minimumloon stage gelopen. Na ruim een half jaar werd dat 2/3 va het minimumloon. Mijn studentenbijbaan heb ik toentertijd aangehouden, om rond te kunnen komen.

Op dit moment werk ik nog steeds bij dezelfde werkgever, dezelfde functie. Uiteindelijk ben ik via volledig minimumloon, naar een cao-schaal die niet overeen kwam met mijn functie, naar de minimale cao-schaal van mijn functie gegaan. Ik verdien nu dus wel meer dan minimumloon, maar per uur gezien helaas nog steeds minder dan waar ik meer dan 10 jaar terug bij mijn studentenbijbaan mee begon. Het is dat ik mijn vak inhoudelijk leuk vind :bonk:
"You are not entitled to your opinion. You are entitled to your informed opinion. No one is entitled to be ignorant."
Alle reacties Link kopieren
valentinamaria schreef:
06-10-2019 14:05
mensen die het zware werk doen in de bouw, zoals asbest saneerders en slopers.

wordt tegenwoordig bijna alleen nog gedaan door gedetineerden.
Hoe kom je hierbij?

Mijn ex is ook jaren sloper geweest en die bedrijven werken echt niet met gedetineerden, wat iemand hierboven ook al zei, dat kan helemaal niet want die zitten... juist.... vast.
Alle reacties Link kopieren
lientje69 schreef:
06-10-2019 20:13
Dit klopt. Er valt niks te onderhandelen bij ons.
Klein bedrijf én de cao wordt gevolgd is de uitspraak.
Ik probeer al een hele tijd wat anders te vinden maar dat valt niet mee als chronisch zieke
Kan maar max 24 uur per week werken en het is lastig iets te vinden waar ik meer verdien én parttime kan werken.
Waar dat wel zou kunnen ( zorg bijvoorbeeld) ben ik al meerdere keren afgewezen voor de opleiding.
Afgewezen wegens je ziekte dan?
Alle reacties Link kopieren
plumplum schreef:
07-10-2019 01:47
Na het afronden van mijn WO-studie heb ik eerst voor ca. de helft van het minimumloon stage gelopen. Na ruim een half jaar werd dat 2/3 va het minimumloon. Mijn studentenbijbaan heb ik toentertijd aangehouden, om rond te kunnen komen.

Op dit moment werk ik nog steeds bij dezelfde werkgever, dezelfde functie. Uiteindelijk ben ik via volledig minimumloon, naar een cao-schaal die niet overeen kwam met mijn functie, naar de minimale cao-schaal van mijn functie gegaan. Ik verdien nu dus wel meer dan minimumloon, maar per uur gezien helaas nog steeds minder dan waar ik meer dan 10 jaar terug bij mijn studentenbijbaan mee begon. Het is dat ik mijn vak inhoudelijk leuk vind :bonk:
Wat raar.
plumplum schreef:
07-10-2019 01:47
Na het afronden van mijn WO-studie heb ik eerst voor ca. de helft van het minimumloon stage gelopen. Na ruim een half jaar werd dat 2/3 va het minimumloon. Mijn studentenbijbaan heb ik toentertijd aangehouden, om rond te kunnen komen.

Op dit moment werk ik nog steeds bij dezelfde werkgever, dezelfde functie. Uiteindelijk ben ik via volledig minimumloon, naar een cao-schaal die niet overeen kwam met mijn functie, naar de minimale cao-schaal van mijn functie gegaan. Ik verdien nu dus wel meer dan minimumloon, maar per uur gezien helaas nog steeds minder dan waar ik meer dan 10 jaar terug bij mijn studentenbijbaan mee begon. Het is dat ik mijn vak inhoudelijk leuk vind :bonk:
Echt schandalig hé, die werkervaringsplekken. Daarmee worden net afgestudeerden zo uitgebuit! Gelukkig zijn er nu meer banen dan een paar jaar geleden een komt het minder voor. Kun je jouw werk niet elders voor meer geld doen?

On topic, ik heb zelf in mijn studententijd 7 horecabijbaantjes gehad waarvan slechts 1 boven het minimum loon. Uiteraard kwam er wel fooi bij, maar veel restaurants drukken de helft achterover. Op sommige plekken had ik 40 euro per avond, andere 20 euro in de maand.
Alle reacties Link kopieren
Te lui om te Googlen, hoeveel is dat minimumloon eigenlijk?
En nou is het afgelopen!
Alle reacties Link kopieren
Je kunt beter vragen hoe weinig...

Ik heb gegoogled;

Het wettelijk brutominimumloon (WML) voor werknemers van 22 jaar en ouder bij een volledig dienstverband wordt per 1 januari 2019: per maand: € 1.615,80
Alle reacties Link kopieren
Loekie12345 schreef:
07-10-2019 02:54
Echt schandalig hé, die werkervaringsplekken. Daarmee worden net afgestudeerden zo uitgebuit! Gelukkig zijn er nu meer banen dan een paar jaar geleden een komt het minder voor. Kun je jouw werk niet elders voor meer geld doen?

On topic, ik heb zelf in mijn studententijd 7 horecabijbaantjes gehad waarvan slechts 1 boven het minimum loon. Uiteraard kwam er wel fooi bij, maar veel restaurants drukken de helft achterover. Op sommige plekken had ik 40 euro per avond, andere 20 euro in de maand.

Werkervaring op doen in mijn vakgebied was inderdaad de reden van mijn keuze om te werken voor minder dan minimumloon. Het is nu wel wat beter, maar ik geloof niet dat het verschil in loon heel groot gaat zijn bij een andere werkgever. De inhoud van mijn huidige werk is meestal leuk en interessant, ik kan op de fiets naar mijn werk, ik werk in een klein team met leuke, betrokken collega's, er is een fijne werksfeer en mijn werkgever is vrij flexibel en niet op de minuut. Dus voor nu laat ik het zo.

N.a.v. jouw reactie schiet me inderdaad ook een horecabijbaantje van tig jaar terug te binnen. Ik was nog geen 21 en verdiende net iets boven minimumloon behorende bij mijn leeftijd, 50 cent dacht ik. Dat ze wat meer betaalden dan minimumloon werd nog 'trots' door mijn werkgever benadrukt bij mijn sollicitatie.
Gewoonlijk werkte ik er elke zaterdag overdag, maar in de zomer heb ik twee maanden behoorlijk wat extra dagen gewerkt (Gingen ze overigens deels ook al vanuit, want zonder overleg werd je gewoon extra ingepland op dagen waarop je normaal nooit werkte. Ook al zo raar). Maar halverwege die eerste maand was ik jarig, dus het wettelijk minimumloon ging voor mij omhoog. Na die maand, geen loonsverhoging. Maand later nog niks. Dus toen werkgever er op aangesproken dat ik x aantal dagen minder dan minimumloon betaald had gekregen, dat dat niet klopt en of ze het verschil alsnog wilden uitbetalen.
Die uitbetaling heb ik wel gekregen, maar... minus het bedrag dat ze in alle maanden er voor boven minimumloon hadden uitbetaald (tot op de cent nauwkeurig op basis van al mijn voorgaande gewerkte uren). Ik denk dat ze op hun tenen getrapt waren dat ik gewoon het wettelijk minimumloon betaald wilde krijgen. Ik was toen nog te blue om er verder iets mee te doen, dus ben ik op zoek gegaan naar een andere bijbaan. Toen ik die gevonden had probeerde mijn werkgever me nog 'om te praten' door te zeggen dat het daar vast niet zo leuk en gezellig was als bij hun :nut:.

Was overigens geen gewone horeca meer, want de eerste zaak die ik binnenliep bij mijn zoektocht had wel mensen nodig, maar ze maakten geen onderscheid en iedereen kreeg daar bedrag x. En dat was dus minder dan minimumloon :facepalm: (en ook nog minder dan bij die andere horecazaak).
"You are not entitled to your opinion. You are entitled to your informed opinion. No one is entitled to be ignorant."
Plumplum welke branche is dat, dat je met wo-opleiding zo weinig verdient?

Typisch ik heb in de horeca juist altijd prima verdiend. Denk aan €12 per uur plus fooi en die fooi was gemiddeld €25 per shift. (Shift was 6 of 7 uur)
Ik ken ook best veel mensen die er echt hun vak van hebben gemaakt en nee ze zijn heus niet rijk maar sappelen is het ook weer niet.
Alle reacties Link kopieren
justagirly schreef:
07-10-2019 02:18
Afgewezen wegens je ziekte dan?
Dat heb ik de laatste keer niet eens verteld. De andere keer was dat wel de reden van afwijzing, ze waren bang dat ik het niet aankan.
Bij de laatste vonden ze me niet stabiel genoeg??
Ik had bij de AMN-test nl ingevuld dat ik het niet leuk vind als er mensen tegen me schreeuwen.
Tsja. Wie wel? :facepalm:
Als ik ooit nog een test voor zoiets moet maken weet ik dus dat ik op alle vragen , nee hoor, geen moeite mee, moet antwoorden.
Als ik niet kan wat ik wil, dan wil ik wat ik kan!
Alle reacties Link kopieren
Meatlover schreef:
06-10-2019 23:17
Mijn broer kwam bij zijn huidige baas (gewoon sloopbedrijf) niet eens aan het werk als hij een strafblad had gehad daarom moest hij ook zo lachen. Het verschilt dus echt wel per bedrijf grappig dat er zoveel vooroordelen zijn over deze veelal keiharde werkers.
Ik vraag me dan wel af waar je zonder schone VOG nog terecht kunt om te werken, als het niet eens bij een sloopbedrijf kan.
Alle reacties Link kopieren
Wintertime16 schreef:
06-10-2019 22:49
Ex-gedetineerden dan misschien want gedetineerden zitten vast.
Steigerbouw wordt ook veel gedaan door jonge ex-gedetineerden. Verdient goed, geen vog nodig.
gedetineerden moeten werken, en doen dat met een enkelband om.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
Hetismogelijk schreef:
07-10-2019 08:06
Ik vraag me dan wel af waar je zonder schone VOG nog terecht kunt om te werken, als het niet eens bij een sloopbedrijf kan.
Er zijn genoeg plekken waar je vanuit een traject van de gevangenis terecht kan. Ik heb stage gelopen in de gevangenis en o.a. de Volkswagen en Mercedes dealer hadden hiervoor plekken, voor automonteur.
Voor de collega's is het dan gewoon een nieuwe collega. Alleen de werkgever weet dat het om een (ex) gedetineerde gaat.

Wel is het natuurlijk afhankelijk van het vergrijp en je gedrag of je kans maakt op zo'n plekje.
Alle reacties Link kopieren
Hetismogelijk schreef:
07-10-2019 08:06
Ik vraag me dan wel af waar je zonder schone VOG nog terecht kunt om te werken, als het niet eens bij een sloopbedrijf kan.
dat is ook niet waar.

vooral in de asbestsanering zijn de wantoestanden erg.
slecht betaald, uitzendbureau,s die soms ,,vergeten,, uit te betalen.
mensen die al langer zonder werk zitten en worden gedwongen door het UWV om dat werk te doen, 55 plussers bijv.

gedetineerden en ex gedetineerden die anders nergens aan de bak komen.

bedijven vangen hier flinke subsidies voor.
de werknemers werken zich kapot en krijgen het minimumloon.
wij slapen nooit.
Zwemleraren en toezichthouders verdienen net iets meer dan het minimumloon en hebben geen fooien en werken op onhandige uren en hebben veel gebroken diensten. Ik heb dat werk jaren met veel liefde en plezier gedaan, maar heb me daarom omgeschoold. Ik spreek nog wel oude collega’s. Zij zijn ook bezig om het zwembad te verlaten. Het loon is in die branche niet in verhouding tot de verantwoording en aansprakelijkheid.

https://ambtenarensalaris.nl/wp-content ... 250919.pdf
Alle reacties Link kopieren
PattyJupiter schreef:
07-10-2019 08:57
Zwemleraren en toezichthouders verdienen net iets meer dan het minimumloon en hebben geen fooien en werken op onhandige uren en hebben veel gebroken diensten. Ik heb dat werk jaren met veel liefde en plezier gedaan, maar heb me daarom omgeschoold. Ik spreek nog wel oude collega’s. Zij zijn ook bezig om het zwembad te verlaten. Het loon is in die branche niet in verhouding tot de verantwoording en aansprakelijkheid.

https://ambtenarensalaris.nl/wp-content ... 250919.pdf

een vriendin van mij is badmeester, die mag geen zwemles geven.
mag een paar uurtjes komen opdraven in de ochtend en in de avond.
daar hoort dan ook schoonmaken bij.

in de middag heeft ze voor een paar uur een ander baantje.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
valentinamaria schreef:
07-10-2019 08:46
dat is ook niet waar.

vooral in de asbestsanering zijn de wantoestanden erg.
slecht betaald, uitzendbureau,s die soms ,,vergeten,, uit te betalen.
mensen die al langer zonder werk zitten en worden gedwongen door het UWV om dat werk te doen, 55 plussers bijv.

gedetineerden en ex gedetineerden die anders nergens aan de bak komen.

bedijven vangen hier flinke subsidies voor.
de werknemers werken zich kapot en krijgen het minimumloon.
Ik weet niet waar jij je informatie vandaan haalt, maar volgens mij is er een enorm tekort aan asbestsaneerders, en wordt dat veroorzaakt door het feit dat mensen een prijzige opleiding van een half jaar moeten doen om een certificaat te halen. Ik denk niet dat je mensen kunt dwingen een opleiding te doen en het examen ook te halen, en ook niet dat het UWV dure opleidingen gaat betalen voor een 55plusser die daarmee pas een half jaar later aan de slag kan (en hoogstwaarschijnlijk nog we half jaar later alweer in de ziektewet belandt, aangezien het zwaar fysiek werk is) Of wil je beweren dat t UWV en de re-integratie-instanties mensen onopgeleid op dit soort klussen zetten?
Alle reacties Link kopieren
Moosey schreef:
07-10-2019 09:11
Ik weet niet waar jij je informatie vandaan haalt, maar volgens mij is er een enorm tekort aan asbestsaneerders, en wordt dat veroorzaakt door het feit dat mensen een prijzige opleiding van een half jaar moeten doen om een certificaat te halen. Ik denk niet dat je mensen kunt dwingen een opleiding te doen en het examen ook te halen, en ook niet dat het UWV dure opleidingen gaat betalen voor een 55plusser die daarmee pas een half jaar later aan de slag kan (en hoogstwaarschijnlijk nog we half jaar later alweer in de ziektewet belandt, aangezien het zwaar fysiek werk is) Of wil je beweren dat t UWV en de re-integratie-instanties mensen onopgeleid op dit soort klussen zetten?
jazeker wordt dat betaalt door het UWV.
de cursus saneren is niet moeilijk en niet duur, dat is 1 dagje cursus en je hebt de basis.

en natuurlijk is er tekort, de lonen zijn het minimum, het werk is loodzwaar en het moet snel.
wij slapen nooit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven