Werk & Studie alle pijlers

Wie verdient er eigenlijk minimumloon?

06-10-2019 13:54 121 berichten
In het topic waarin gesteld werd dat bijstand te royaal is, ging het over de verschillen tussen mensen die bijstand krijgen en mensen die minimumloon verdienen. En toen ging ik me afvragen: wie verdient er eigenlijk minimumloon?
Ik heb het gegoogeld maar dan krijg ik artikeltjes als deze: https://www.ad.nl/economie/ruim-een-op- ... ~acc988b7/
Één op 20 werknemers verdient kennelijk minimumloon. In het artikel wordt de horeca als voorbeeld gegeven wat me erg verbaast, ik heb veel horeca ervaring en dat verdiende echt zo slecht niet. Helemaal met fooien erbij zit je ruim boven minimumloon.
Ik kan me wel voorstellen dat jong personeel in bijvoorbeeld supermarkten en winkels minimumloon verdient, je leest ook vaak dat die er door bedrijven uitgewerkt worden als ze 18 en dus te duur worden. Maar dan hebben we het over bijbaantjes, niet over inkomen waar iemand van moet leven.
Ik heb vanaf het moment dat ik mocht werken allerlei baantjes gehad maar ik geloof niet dat ik ooit minimumloon heb verdiend, ook niet toen ik in een winkel werkte of een blauwe maandag in de schoonmaak.

Schoonmakers, timmermannen, hoveniers, allemaal verdienen ze echt ruim boven minimum. Dus ik bedoel het niet als oordeel maar gewoon omdat ik het niet weet: wie werkt er eigenlijk voor het minimumloon?
https://www.nu.nl/economie/5755956/ruim ... mloon.html

https://www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/ ... inimumloon
anoniem_646db39a375d0 wijzigde dit bericht op 06-10-2019 15:29
35.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik werkte een paar jaar als bakker van cupcakes en taarten in een winkel voor het minimumloon. Dagen van 9,5 uur keihard werken. Krap 20 minuten pauze. Als je ziek was ging het de eerste dagen van je vakantie af...
Ik maakte er hele artistieke en creatieve bruidstaarten van 5 verdiepingen. En gave taarten voor bedrijven en met thema's. Dat maakte het werk gewoon leuk. Maar die arbeidsomstandigheden zaten me wel erg dwars hoor.
De winkel sloot zich eindelijk aan bij een cao dus ik dacht, hehe eindelijk een passend salaris. Ging de werkgever me indelen als 'assistent inpakker' , de functie in de allerlaagste schaal. .. nou doei, toen was het klaar.
Ook in de periode van de opkomst van de unicorn-taart dus daar was ik ook goed zat van.
Nu werk ik in de ouderenzorg. Zit ik op 17 euro per uur IPV 9,70
....Dagen van 9,5 uur keihard werken. Krap 20 minuten pauze. Als je ziek was ging het de eerste dagen van je vakantie af...

Dit herken ik ook. Toilet mag alleen in de pauze, eerst uitklokken dan naar het toiler, je brood pakken, een kop koffie halen. Je houdt maar weinig pauze over. En na de pauze weer inklokken betekent bij ons dat je binnen een minuut weer op je werkplek moet staan.
Alle reacties Link kopieren
Renee_XX schreef:
06-10-2019 15:35
....Dagen van 9,5 uur keihard werken. Krap 20 minuten pauze. Als je ziek was ging het de eerste dagen van je vakantie af...

Dit herken ik ook. Toilet mag alleen in de pauze, eerst uitklokken dan naar het toiler, je brood pakken, een kop koffie halen. Je houdt maar weinig pauze over. En na de pauze weer inklokken betekent bij ons dat je binnen een minuut weer op je werkplek moet staan.
Dat is wel echt heel erg zeg.
Heb je zicht op een andere baan, kan me voorstellen dat dit niet heel lang is vol te houden.
watdachtjehiervan schreef:
06-10-2019 15:15
Kan jij dan niet beter 40 uur gaan werken en hij 24 uur?
Als het alleen om geld zou gaan zou dat wel een goede optie zijn.
Hij doet alleen een HBO studie naast zijn baan. Dr uren die hij werkt hoeft hij ook geen stage te lopen. Helaas is het bij hem ook zo geregeld dat parttimers eigenlijk zijn uitgesloten van promotie. Nu dus flink investeren maar voor straks een goed vooruitzicht.

Ik ben minder gaan werken voor mijn kinderen, wat niet zijn kinderen zijn. Nu zou hij daar met liefde voor willen zorgen maar ik vind dat dat mijn taak is op de dag en dat ze bij ons zijn.
Ik heb om werkervaring op te doen tijden gewerkt als ZZP’er. Als je dat toch eens per uur terug ging rekenen, administratie en acquisitie nog niet eens meegerekend ... Had graag het minimum gehad! En het werd ook steeds slechter. Dan had ik bijvoorbeeld jarenlang een vaste opdrachtgever en die meldde opeens dat iemand anders hetzelfde werk voor de helft van de prijs wilde doen, wat ik daar dan tegenover kon zetten. Of dat de directie besloten had dat mijn werk voortaan door vrijwilligers gedaan moest worden.

Het was een race naar de bodem.
Renee_XX schreef:
06-10-2019 15:35
....Dagen van 9,5 uur keihard werken. Krap 20 minuten pauze. Als je ziek was ging het de eerste dagen van je vakantie af...

Dit herken ik ook. Toilet mag alleen in de pauze, eerst uitklokken dan naar het toiler, je brood pakken, een kop koffie halen. Je houdt maar weinig pauze over. En na de pauze weer inklokken betekent bij ons dat je binnen een minuut weer op je werkplek moet staan.
Wow bizar. Ik denk niet dat ik dat zou doen, ben het ook nog nooit tegen gekomen. Ik kan hard werken maar je moet me wel als een normaal mens behandelen.

Vraag aan mensen die voor minimumloon gewerkt hebben: hoe gaat dat bij een sollicitatiegesprek? Heb je dan wel onderhandeld over je salaris? Helemaal nu is het toch echt wel een werknemersmarkt dus 'voor jou 10 anderen' gaat niet zomaar op.
Alle reacties Link kopieren
Pepermint_Patty schreef:
06-10-2019 14:01
Uitzendkrachten, taxichauffeurs, schoonmakers, mensen die net beginnen in diverse ongeschoolde banen.
Mijn man verdient op het moment €10,52 als medewerker in een fabriek. Hij is uitzendkracht na diverse jaren zonder betaald werk thuis te zijn geweest.
Hij kon ook voor €9,44 aan het werk als taxichauffeur, zonder toeslagen voor onregelmatig of nachtwerk.
Als taxi chauffeur kun je toch wel 100 p week als fooi rekenen. Dat is wel inkomen maar geen loon. Idem voor de horeca.
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
06-10-2019 14:11
Toen mijn man met 52 werkloos thuis kwam te zitten, is hij taxivervoer gaan doen, zorgvervoer. Dat was minimum loon en 0 toeslagen. Was zelfs minder dan zn uitkering. Gelukkig was dat maar tijdelijk, daar kan je geen gezin van onderhouden.
Maar hoeveel uur deed hij dat dan. Dat is toch geen volle werkweek?
Alle reacties Link kopieren
lientje69 schreef:
06-10-2019 14:29
Ik zou ervoor tekenen in elk geval als die ruim 2200 uit dat lijstje mijn brutosalaris was.
Ik zit zo rond 1750 bruto per maand.
Toen ik jaren terug begon daar rond de 1600 bruto.
Nog weinig vind ik( ben inmiddels de 50 gepasseerd) maar wel ruim boven minimumloon.
Maar werk je dan 40 uur?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb alleen als 16 jarige voor het minimum gewerkt. Zelfs het tijdelijke werk bij uitzendbureau's leverde meer op. Met 19 verdiende ik 10 gulden schoon p uur. Daarna is dat alleen maar omhoog gegaan toen ik werk kreeg in mijn vakgebied.
Nu dus 70 procent van het minimum vanwege niet meer kunnen werken :)
Alle reacties Link kopieren
aloha66 schreef:
06-10-2019 17:32
Maar werk je dan 40 uur?
Dit hierboven is op basis van 36 ? uur. Volgens cao. Maar kan ook 40 zijn, weet ik niet precies vanwege parttimer zijn.
Maar ik werk minder uur hoor. Ik ben chronisch ziek. Kan niet fulltime werken, heb gelukkig een man die me ondersteunt. Ik doe wat ik kan.Mijn uurloon is inmiddels 11,60
Ben gestart op 10,30 daar.
Dit hierboven is het bruto maandloon op mijn loonstrook bij volledige werkweek
Als ik niet kan wat ik wil, dan wil ik wat ik kan!
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
06-10-2019 14:09
Maar wel inkomen toch?

Niet voor de statistieken.
Alle reacties Link kopieren
lientje69 schreef:
06-10-2019 14:29
Ik zou ervoor tekenen in elk geval als die ruim 2200 uit dat lijstje mijn brutosalaris was.
Ik zit zo rond 1750 bruto per maand.
Toen ik jaren terug begon daar rond de 1600 bruto.
Nog weinig vind ik( ben inmiddels de 50 gepasseerd) maar wel ruim boven minimumloon.
Minimumloon zit op 1635,60 per maand. Zo heel ver zit je er niet boven. Misschien nog een keer onderhandelen? Nee heb je en ja kun je krijgen.

Ik had even door moeten lezen zie je dat het op basis van minder uur is :-)
EHV1981 schreef:
06-10-2019 18:35
Minimumloon zit op 1635,60 per maand. Zo heel ver zit je er niet boven. Misschien nog een keer onderhandelen? Nee heb je en ja kun je krijgen.

Ik had even door moeten lezen zie je dat het op basis van minder uur is :-)
Nee ze werkt minder uur, maar ze kan op haar loonstrookje zien wat ze bij fulltime zou krijgen en dat is maar net iets boven minimum. Ik zou ook gaan onderhandelen ja.
Alle reacties Link kopieren
aloha66 schreef:
06-10-2019 17:29
Als taxi chauffeur kun je toch wel 100 p week als fooi rekenen. Dat is wel inkomen maar geen loon. Idem voor de horeca.
Als je inderdaad in de avonden en nachten werkt in een gewone taxi krijg je inderdaad fooi.
Maar man werd een baan aangeboden voor schoolvervoer. 2 keer daags vanuit Leeuwarden naar Franeker om de bus te halen. Kinderen naar school brengen in Leeuwarden. Bus terug naar Franeker en om 2 uur weer ophalen. Hij mocht tussentijds de bus niet thuis neer zetten want dan reed een andere chauffeur de senioren en ziekenhuisrondes.
pepermint_patty wijzigde dit bericht op 06-10-2019 19:27
1.47% gewijzigd
LadyLola schreef:
06-10-2019 15:58
Dat is wel echt heel erg zeg.
Heb je zicht op een andere baan, kan me voorstellen dat dit niet heel lang is vol te houden.

Nee niet echt zicht op ander werk maar eerlijk gezegd ben ik nu niet actief aan het solliciteren. Heb zo ontiegenlijk veel afwijzingen gehad tijdens mijn ww en ik heb daar gewoon geen zin meer in. Het grootste voordeel is dat ik letterlijk 2 minuten reistijd heb en dat is mij best veel waard. Geen gestress om het OV te halen. Het OV is hier een ramp, veel te druk. Dus neem ik deze baan voor lief. En het is maar 22 uur per week en ik kan mijn rekeningen betalen en voldoende boodschappen. Ik heb nog wel andere verplichtingen (zorg in familie) maar ik kan de andere 4 1/2 dag indelen zoals ik wil. En dat is voor mij op dit moment even heel fijn. Het komt zoals het komt en het komt vast wel een keer goed. En ik heb het feitelijk gezien gewoon goed natuurlijk.
ClumsyNinja schreef:
06-10-2019 16:41
Wow bizar. Ik denk niet dat ik dat zou doen, ben het ook nog nooit tegen gekomen. Ik kan hard werken maar je moet me wel als een normaal mens behandelen.

Vraag aan mensen die voor minimumloon gewerkt hebben: hoe gaat dat bij een sollicitatiegesprek? Heb je dan wel onderhandeld over je salaris? Helemaal nu is het toch echt wel een werknemersmarkt dus 'voor jou 10 anderen' gaat niet zomaar op.

Onderhandelen in detailhandel als "simpel" cassierre gaat echt niet lukken hoor. Alle verkopers verdienen bij ons hetzelfde.

Als ik het niet had gedaan had ik in de bijstand gekomen dus ik had niet veel keuze. En er zitten wel wat voordelen aan deze baan, geen reistijd. Vanuit mijn slaapkamer kijk ik op mijn werk, zo dichtbij is het.
Alle reacties Link kopieren
Renee_XX schreef:
06-10-2019 19:26
Nee niet echt zicht op ander werk maar eerlijk gezegd ben ik nu niet actief aan het solliciteren. Heb zo ontiegenlijk veel afwijzingen gehad tijdens mijn ww en ik heb daar gewoon geen zin meer in. Het grootste voordeel is dat ik letterlijk 2 minuten reistijd heb en dat is mij best veel waard. Geen gestress om het OV te halen. Het OV is hier een ramp, veel te druk. Dus neem ik deze baan voor lief. En het is maar 22 uur per week en ik kan mijn rekeningen betalen en voldoende boodschappen. Ik heb nog wel andere verplichtingen (zorg in familie) maar ik kan de andere 4 1/2 dag indelen zoals ik wil. En dat is voor mij op dit moment even heel fijn. Het komt zoals het komt en het komt vast wel een keer goed. En ik heb het feitelijk gezien gewoon goed natuurlijk.
Wat goed dat je zo positief bent en deze baan toch mooi kan combineren met je privé en andere verplichtingen.
Dat van die afwijzingen ken ik van enkele jaren geleden ook het is verschrikkelijk, maar de aanhouder wint en mettertijd komt er misschien nog wat anders op je pad.
ClumsyNinja schreef:
06-10-2019 16:41
Wow bizar. Ik denk niet dat ik dat zou doen, ben het ook nog nooit tegen gekomen. Ik kan hard werken maar je moet me wel als een normaal mens behandelen.

Vraag aan mensen die voor minimumloon gewerkt hebben: hoe gaat dat bij een sollicitatiegesprek? Heb je dan wel onderhandeld over je salaris? Helemaal nu is het toch echt wel een werknemersmarkt dus 'voor jou 10 anderen' gaat niet zomaar op.

Onderhandelen in detailhandel als "simpel" cassierre gaat echt niet lukken hoor. Alle verkopers verdienen bij ons hetzelfde.

Als ik het niet had gedaan had ik in de bijstand gekomen dus ik had niet veel keuze. En er zitten wel wat voordelen aan deze baan, geen reistijd. Vanuit mijn slaapkamer kijk ik op mijn werk, zo dichtbij is het.
Alle reacties Link kopieren
Tess1981 schreef:
06-10-2019 15:14
Mijn man werkt bij een bedrijf zonder CAO en verdient ook minimum loon. Ze hebben een 40 jarige werkweek en en verdient hij maa bet wat meer als wat ik verdien met 24 uur werken.

Dus ja....het bestaat nog echt.
40 jarige werkweek :HA:
LadyLola schreef:
06-10-2019 19:33
Wat goed dat je zo positief bent en deze baan toch mooi kan combineren met je privé en andere verplichtingen.
Dat van die afwijzingen ken ik van enkele jaren geleden ook het is verschrikkelijk, maar de aanhouder wint en mettertijd komt er misschien nog wat anders op je pad.

Weet je ik ben al heel blij dat ik dagelijks weer sociale contacten heb, maar vooral dat ik mij nuttig voel en niet nutteloos thuis zit en niet in de bijstand zit. Ik kan gewoon goed rondkomen ondanks het lage inkomen maar dankzij de toeslagen heb ik het niet slecht en die toeslagen neem ik maar voor lief nu.
Ik heb vrijwilligerswerk gedaan in mijn WW periode. Het werk was echt heel leuk maar je hoort nooit echt bij zo een organisatie. Een keer per kwartaal kreeg ik de nieuwsbrief en dat was het.
SweetFirefly schreef:
06-10-2019 15:15
Mijn man zat een tijd in de ww. In zijn functieomgeving was een grote ontslaggolf dus veel mensen die dezelfde werkervaring en studie hadden. In zijn oude functie kwam hij niet meer aan de bak. Toch ging hij werken, hij pakte alles aan. Inderdaad ook kinderen die speciaal onderwijs volgden per busje vervoeren. Dat betekende s'ochtends eerst 24 kilometer naar het bedrijf fietsen om de bus op te halen, door weer en wind. (Wij hebben zelf al jaren geen auto.) dan 1,5 uur kinderen ophalen en afzetten. Dan weer 24 kilometer naar huis fietsen. Dan een paar uur naar vacatures zoeken. Dan in de middag weer 24 kilometer fietsen, de kinderen ophalen en weer naar huis fietsen. Hij hield 7,80 per uur schoon over.

Dat was per maand minder dan hij aan ww kreeg. Het UWV vulde dit aan. Met andere woorden, als hij niet zou werken en alleen ww zou ontvangen bracht dat per maand net zoveel op. Veel collega's van hem hadden het werk echter als gewoon inkomen met nog een baan erbij.
Mijn God.. 96 km per dag fietsen voor zo’n hongerloontje.. Dat is toch te gek voor woorden!
justagirly schreef:
06-10-2019 19:39
40 jarige werkweek :HA:
🤣 stomme autocorrect op mijn telefoon
Mijn man heeft een aantal jaar uitzendwerk gedaan. Magazijnwerkzaamheden en dat is vaak minimumloon of iets erboven. Uiteraard stijg je wel elk jaar een trede.
Maarrrrr, het lullige is dat je na 1 of 2 jaarcontracten kan vertrekken met dank aan de flexwet. En dan kun je wel weer via het uzb bij een nieuw bedrijf beginnen, maar dan begin je gewoon weer op trede 1.
Gelukkig heeft hij nu gewoon vast werk dus kan hij eindelijk weer stijgen in salaris.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven