Werk & Studie alle pijlers

wordt gestoord van spss!

30-01-2011 13:05 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben bezig mijn experiment in spss te analyseren, maar ik krijg steeds een negatieve cronbachs alpha! Ik snap echt niet wat er nu fout is gegaan en wat ik hiermee moet doen. Ik wil natuurlijk gewoon een 0.70, maar ik kan nergens vinden waarom hij bij mij negatief is. Ik heb me rot gezocht op internet, maar ik kom er niet uit. Heeft iemand hier nog een gouden tip?

In het kader van een forumdiscussie: wat is je favoriete spssfunctie? De mijne correlaties, krijg je van die leuke tabellen van
Het gebeurt me niet vaak, maar ik heb werkelijk geen flauw idee waar je het over hebt!
Ik snap je probleem, maar ik denk niet dat ik je kan helpen. Ik haat SPSS

Google eens op de methodologiewinkel van de RUG. Misschien kun je daar een antwoord vinden. Ik meende dat ze een lijst met veelgestelde vragen hebben.
quote:nummerzoveel schreef op 30 januari 2011 @ 13:09:

Het gebeurt me niet vaak, maar ik heb werkelijk geen flauw idee waar je het over hebt!Daar sluit ik me helemaal bij aan.
Vergeten de codering om te draaien? Maar dat ligt zo voor de hand dat je dat waarschijnlijk als eerste hebt gecheckt.
hahaha Ik wil de betrouwbaarheid van mijn vragenlijst berekenen met cronbachs alpha. Dat getal is idealiter 0.70 of hoger, bij mij is hij steeds -0.29.

Ik heb al mijn file 'gesplit' of zowel geslacht als versie, maar daarmee krijg ik slechts een paar positief.

Ik heb ook al verschillende combinaties geprobeerd die volgens mij hetzelfde construct meten.

Uiteindelijk ben ik gewoon bang dat mijn hele vragenlijst de prullenbak in kan en dat zou me erg slecht uitkomen haha
Tjs, de codering is voor alle vragen hetzelfde, daar kan het niet aan liggen....
'Discovering Statistics using SPSS' van Andy Field bij je uni-bieb lenen, en naar zijn website gaan: http://www.statisticshell.com/

Heeft mij m'n scriptie doorgeholpen
SPSS, wat een hel! Kun je niet een student vragen die er meer verstand van heeft?
quote:nummerzoveel schreef op 30 januari 2011 @ 13:09:

Het gebeurt me niet vaak, maar ik heb werkelijk geen flauw idee waar je het over hebt!IBM SPSS Statistics 19

Wikipedia SPSS
@Videlle: thanks die gaat meteen bij de favorieten! Statistiek met humor..hoe is het mogelijk.
waarom ga je ervanuit dat SPSS een verkeerde waarde geeft?

Misschien is je vragenlijst niet goed.
Misschien laden de factoren negatief?

*roept maar wat*
@ sabrina: als ik verkeerd gecodeerd heb ligt het aan mij, maar ik heb alles gewoon ingevuld. Normaal gesproken kun je volgens mij niet eens een negatieve alpha krijgen (toch?). Ergens zit dus een fout in de manier waarop ik dingen combineer. Ik weet alleen bij god niet wat.

Het kan inderdaad dat de vragenlijst niet goed is...ik hoop het niet haha
quote:Artio schreef op 30 januari 2011 @ 13:42:

@ sabrina: als ik verkeerd gecodeerd heb ligt het aan mij, maar ik heb alles gewoon ingevuld. Normaal gesproken kun je volgens mij niet eens een negatieve alpha krijgen (toch?). Ergens zit dus een fout in de manier waarop ik dingen combineer. Ik weet alleen bij god niet wat.

Het kan inderdaad dat de vragenlijst niet goed is...ik hoop het niet haha

Wat bedoel je met 'gewoon ingevuld'?

ps een negatieve alpha = een negatieve samenhang. zie mijn opmerking van 13.13 hr.
maak eens een nieuwe file met andere getalletjes waarvan je zeker weet dat je die 0.7 krijgt
Maar samenhang is toch correlatie? Alpha is betrouwbaarheid???? Met gewoon ingevuld bedoel ik dat a) alle schalen hetzelfde zijn (oneens 0 0 0 0 0 0 0 eens) b) mijn values 0-oneens t/m 6 eens zijn c) ik geen rare dingen heb ingevuld, maar gewoon wat er door de repsondenten is ingevuld. Toch krijg ik een negative covariance, maar hoe kom ik er in godsnaam achter wat het negatieve covariaat dan is?????

Met spss is het bij mij zo dat hoe langer ik er naar kijk, hoe minder ik ervan snap.
@sagrera: dat is fraude hahahahaha. Maar ik heb wel andere files gehad waar ik wel gewoon 0.70 of hoger had, daar om vind ik het ook zo raar.
artio... die andere files waren wel op basis van deze exact zelfde vragenlijst?
Ehm, als je er echt niet achter kunt komen waarom je een negatieve uitkomst krijgt, zou het dan niet gewoon zo kunnen zijn dat je respondenten nou eenmaal de vragenlijst zo ingevuld hebben? Dus weinig consistent zijn geweest? Heb je de items zelf onworpen of gaat het om een standaard set vragen? Als het laatste het geval is, dus een gevalideerde vragenlijst, lijkt me dat laatste minder waarschijnlijk. Hoeveel respondenten heb je? Als het er niet zoveel zijn en er een paar rare dingen hebben ingevuld kan dat ook uitmaken denk ik.
Tja voor statistische begrippen is het een klien experiment 43 ppn... vragen zelf ontworpen, dus kan dat het niet zo betrouwbaar is. Ik heb nu scale if item deleted gedaan en alles eruit geschrapt dat niet goed klopt. Max cronbachs alpha is nu 0.67... Dus daar ben ik wel tevreden mee. Moest er wel heeeeeel veel uitschrappen. (dus ga nu even checken wat er gebeurt als ik het omdraai)

Had ik maar gewoon een gestandaardiseerde lijst gedaan....zucht. Zat idd wel een gorte afwijking in de ppn.
afwijking in de ppn? Of afwijking in de vragenlijst?

Een te lage (of zelfs negative) crohnbach wijst in principe op het laatste natuurlijk ;)
ppn waren leerlingen (lees: opstandige pubers die helemaal geen zin hebben in een duffe vragenlijst). Vragenlijst was ook niet helemaal je van het...ahum
quote:Artio schreef op 30 januari 2011 @ 14:23:

Maar samenhang is toch correlatie? Alpha is betrouwbaarheid???? Met gewoon ingevuld bedoel ik dat a) alle schalen hetzelfde zijn (oneens 0 0 0 0 0 0 0 eens) b) mijn values 0-oneens t/m 6 eens zijn c) ik geen rare dingen heb ingevuld, maar gewoon wat er door de repsondenten is ingevuld. Toch krijg ik een negative covariance, maar hoe kom ik er in godsnaam achter wat het negatieve covariaat dan is?????

Met spss is het bij mij zo dat hoe langer ik er naar kijk, hoe minder ik ervan snap.

Cronbach's Alpha = betrouwbaarheid = consistentie = correlatie, kort door de bocht gesteld.

Je vertelt dat je schalen hetzelfde zijn, maar dit beargumenteer je door uit te leggen dat je antwoordcategorieen gelijk zijn. Zijn je vragen in dezelfde richting gesteld?

Ik zou de correlaties tussen de losse items even checken.
Oke, dan zou het dus best kunnen dat je de vragen hebt onworpen volgens een bepaald idee, maar misschien de respondenten niet antwoorden hebben gegeven volgens het patroon dat je verwachtte. Je zou nog kunnen kijken of er misschein een paar inconsistente respondenten tussen zitten en het uitmaakt als je die respondenten niet meeneemt. Gaat het om een scriptie? Dan lijkt me dit iets om met je begeleider te overleggen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven