Werk & Studie alle pijlers

Zakelijk netwerk wordt persoonlijk?

21-03-2010 20:47 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
.
Is heel simpel 'ik gebruik deze hyves zakelijk en ga liever niet in op persoonlijke vragen, zie voorgaande krabbels' een optie?
- als ie onbeschoft op de versiertoer gaat of overduidelijk seksueel geinteresseerd is, dan zeg je botweg: 'je bent een zakelijk contact en dat wil ik zo houden'.

- als ie vriendelijk is maar je wilt geen persoonlijk contact, dan zeg je 'leuk dat je contact opneemt, ben je laatst nog op seminar A geweest en wat vond je van spreker B'? Kortom: stel een zakelijke vraag en negeer de persoonlijke vraag. Een aardig iemand pikt de hint op, doet-ie dat niet dan volg je de eerste optie.
Waar gaan die vragen die hij stelt ongeveer over dan?
.
Het woord van 2009 was niet voor niets "ontvrienden". Verwijder hem gewoon van de website als contact of blokkeer zijn berichtjes.
Welke kant gaat het dan volgens jou op?

Gewoon de vragen beantwoorden die jij wilt beantwoorden en de rest negeren lijkt me.
.
Tsja, als het gaat over je leuke korte rokje zou ik mamzelles advies opvolgen. In wat mildere gevallen kun je ook gewoon geen antwoord geven. Ik denk dat als je Snormels 2e advies opvolgt hij het kan zien als een uitnodiging of aanmoediging om door te gaan: "ah, leuk, ze reageert!".
.
Ik vind je geen zeikerd. Laat je niet gek maken en lekker zelf de touwtjes in handen houden.
quote:cip1 schreef op 21 maart 2010 @ 21:13:Ik denk dat als je Snormels 2e advies opvolgt hij het kan zien als een uitnodiging of aanmoediging om door te gaan: "ah, leuk, ze reageert!".

Nou ja, maar ze wil wel zakelijk contact met die persoon. Kijk, in de kroeg is negeren meestal het slimst, maar dan wil je verder ook niks met diegene.

Als je nog wél zakelijk contact wil, dan helpt het je dus niet om te doen alsof je hem niet wil kennen. Onvriendelijkheid betekent ook dat je het contact kwijt bent. Dus daarom zou ik het contact eerst terugbuigen naar zakelijk. Pas als diegene daar niet gevoelig voor is zou ik 'm in negeerstand zetten.

Als iemand gewoon even een visje uitgooit om te kijken of er wat in zit, maar daarna sportief zijn verlies kan nemen en zakelijk verder kan, heb je wellicht nog wat aan 'm.

Als je iedereen die wel eens een persoonlijke vraag stelt in het zakenleven meteen de rug toekeert, wordt het wel moeilijk om een netwerk te bouwen. Je hoeft niet overal op in te gaan, maar je kunt ook op een vriendelijke manier aangeven dat je niet 'in' bent voor gesjans.
Zou het kunnen dat ie je gewoon wat beter wil leren kennen? Niet om een relatie aan te knopen ofzo, maar omdat ie gewoon graag mensen leert kennen. Zeker als ze aan hem gelinkt zijn?

Maar als jij eigenlijk niet gediend bent van dit soort vragen en het contact wel goed wilt houden, dan zou ik als ik jou was de vragen met humor beantwoorden. Trek het in het absurde, zeg dat je 25 kinderen hebt bijvoorbeeld. Dan geef je wel aan dat je niet serieus op zijn vragen ingaat, maar kom je ook niet als een hork over.
.
Ik snap niet zo goed wat je eigenlijk verwacht van jouw 'zakelijke contact' dat je zelf aan je netwerk hebt toegevoegd. En hij blijkbaar ook niet...

Je hebt het erover dat jullie wat aan elkaar zouden kunnen hebben. Als je een bedrijf hebt in een specifieke sector, is dat misschien duidelijk en hoeft hij niet teveel details te weten over jou als persoon. Maar anders lijkt het mij geen irrelevante vraag of je kinderen hebt of niet. Als hij bijvoorbeeld een baankans in het buitenland voorbij ziet komen, weet hij of hij misschien aan jou moet denken of dat dat vanwege kinderen misschien niet zo voor de hand ligt.
Je kunt 't ook nog even aankijken en neutraal antwoorden met dingen die je wel kwijt wil. Misschien hecht hij er idd veel waarde aan om mensen in zijn netwerk goed te kennen. Mocht het een flirt zijn kan je alsnog zeggen dat je daar niet op in wilt gaan.
anoniem_84475 wijzigde dit bericht op 21-03-2010 21:38
Reden: typo
% gewijzigd
.
.
Ik vind de persoonlijke vragen helemaal niet zo gek hoor.. Hyves is namelijk eerst en vooral een informele vriendensite. Voor zakelijke contacten is LinkedIn of desnoods Facebook veel geschikter. Ik ben zelf ondernemer en heb privé Hyves waar ook wel werkrelaties op heb staan maar de krabbels en www die ik verstuur en van anderen lees zijn privé van aard. Zakelijk gebruik ik linkedin als netwerktool. Misschien was dit je niet bekend maar Hyves als zakelijke site is denk ik vergelijkbaar met Hotmail als zakelijk mailadres...
Schorpioentje29, ze zit niet op Hyves schrijft ze. Ik weet niet wat het dan wel is trouwens.
quote:cip1 schreef op 21 maart 2010 @ 22:46:
Ow sorry daar had ik overheen gelezen. In dat geval sluit ik me aan bij de anderen en is het ongepast gedrag!
Ws linkedin?

Als je geen antwoord wilt geven op de vraag, gewoon negeren. Ook niet zeggen dat je het contact zakelijk wilt houden. Dat is ook reageren eigenlijk. En niet zo handig voor het behouden van de (zakelijke) relatie.

Hou je antwoord kort en zakelijk, dan heeft hij ook wel door dat je geen zin hebt in sociale kletspraatjes.
quote:kelbel schreef op 21 maart 2010 @ 21:14:

[...]

De persoonlijke kant dus.

Vragen als 'waarom heb je opleiding X gedaan' wil ik best beantwoorden, maar vragen als 'heb je kinderen' niet. Of ben ik nu een zeikerd?Je bent geen zeikerd. Heel rare vraag op een netwerk als LinkedIn oid, van iemand die je maar nauwelijks kent.
quote:Appelsientje schreef op 22 maart 2010 @ 00:15:

Ws linkedin?

Als je geen antwoord wilt geven op de vraag, gewoon negeren. Ook niet zeggen dat je het contact zakelijk wilt houden. Dat is ook reageren eigenlijk. En niet zo handig voor het behouden van de (zakelijke) relatie.

Hou je antwoord kort en zakelijk, dan heeft hij ook wel door dat je geen zin hebt in sociale kletspraatjes.eens

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven