Werk & Studie alle pijlers

Zelfstandig ondernemer worden. tips?

07-10-2010 10:37 68 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit met het plan een opleiding te gaan volgen om zelfstandig ondernemer te worden. Nu wil ik graag een soort loungecafe-eetgelegenheid beginnen.

Nu is het punt: ik ben 20, en verder heb ik totaal geen ervaring/kennis, dus die moet ik opbouwen. Zijn er hier mensen die ook zoiets hebben gedaan en hun ervaringen aan mij kunnen vertellen? Zijn er tips?

Ik weet dat zoiets niet gemakkelijk is, maar ik heb er eigenlijk alles voor over om zoiets te beginnen. Het lijkt me zwaar maar uiteindelijk geweldig als het lukt. een echte droom/ambitie!
.
anoniem_62945 wijzigde dit bericht op 07-10-2010 13:39
Reden: ben malle eppie niet
% gewijzigd
.
anoniem_62945 wijzigde dit bericht op 07-10-2010 13:39
Reden: malle eppie niet
% gewijzigd
ok, vergeet het. Drie weken geleden geen idee wat je moet met je toekomst, en nu ineens de droom waar je alles voor over hebt, en dan totaal niet met enige kritische reactie overweg kunnen? Mijn tijd niet waard.
Ik ben al bijna 25 jaar ondernemer.

Heb nooit een ondernemersplan geschreven.

Ik had geloof ik mezelf en wist dat ik het kon:-))

Als je in jezelf gelooft en keihard wil werken ben je al een aardig eind op weg.In deze tijd is het wel een stuk moeilijker om voor jezelf te beginnen dan 25 jaar terug.

Waar valt nog goed beleg te verdienen?

Dus daar zou ik het eerste in verdiepen.Marketing...
Dankjewel Rider, daar heb ik wel wat aan.

Ik heb geen financiële basis om een bedrijf te starten, daarom wil ik het ook niet per direct doen. Misschien pas als ik tegen de 30 loop of iets dergelijks, maar ik heb wel de ambitie. Heb ook geen rijke familieleden die mij daarin kunnen ondersteunen dus ik zal het zelf en met behulp van de bank op moeten starten. Mijn ouders hebben ook geen eigen zaak dus zij zullen het alleen maar 'eng' vinden wat ik wil gaan doen. Ik heb daarentegen een oom die in dezelfde plaats een goedlopend restaurant/café heeft met een behoorlijk grote oppervlakte. Dit restaurant hoort bij de twee best draaiende tenten van mijn woonplaats. Waarschijnlijk kan hij mij sowieso wel helpen om iets te beginnen en kan ik bij hem meedraaien.
quote:Cacaopoeder schreef op 07 oktober 2010 @ 13:44:

Dankjewel Rider, daar heb ik wel wat aan.Fijn.

Ik ben zojuist mijn motivatie wel kwijt geraakt. Ik wens je alle succes.
quote:rider schreef op 07 oktober 2010 @ 13:32:

ok, vergeet het. Drie weken geleden geen idee wat je moet met je toekomst, en nu ineens de droom waar je alles voor over hebt, en dan totaal niet met enige kritische reactie overweg kunnen? Mijn tijd niet waard.Wie zegt dat dat niet samenhangt? Dat PR en beurzen gedoe wil ik juist leren ómdat ik een eigen bedrijf wil starten. Maar goed, ik zal het niet opgeven omdat jij je tijd niet in mij wilt steken. Toch bedankt voor het advies dat je weggehaald hebt.
Rider wat doe je nou? Ik zie een hele ris lege berichten! Was het zo erg?
Nu 40 uur werken en geen bijbaan aankunnen? Wat iemand al aangaf, vergeet het ondernemerschap dan maar. Mijn partner is ook zelfstandig ondernemer, zijn goedlopend bedrijf bestaat inmiddels 10 jaar. Hij werkte fulltime voor een baas en voor zichzelf werkte hij 's avonds en in de weekenden, totdat hij de overstap kon maken om fulltime in zijn eigen zaak te gaan werken.

Zeker in de horeca zul je wel werkweken gaan maken van 70 uur.
Dat snap ik, dat je veel werken moet.

Ik zou het vervelend vinden als ik hier heel mijn privé gezinssituatie op het forum bekend zou moeten maken, dus dat doe ik dan ook niet. Maar dat heeft ermee te maken dat ik het nu niet kan opbrengen om ook nog een bijbaan te nemen. Ik ben me er van bewust dat je hard en veel moet werken in de horecabranche.

Wat Rider betreft, die heeft elders in dit forum een topic van mij gelezen over het volgen van de opleiding vrijetijdsmanagement, waardoor hij denkt dat ik helemaal niet weet wat ik wil doen. Het had geen zin meer om hem bewust te maken dat ik deze dingen juist wil gaan doen om het in mijn ambitie te stoppen. Jammer.
Cacaopoeder, ongeacht je privéomstandigheden begrijp ik dat je een inkomen nodig hebt en dat het lastig is om naast een fulltime baan in een heel andere richting in de horeca te werken.

Ter overweging: als een eigen horecazaak écht je droom is en als je écht alles op alles wilt zetten om die droom te verwezenlijken is het dan niet beter om nu een fulltime baan in een lounge-/eetcafé te zoeken en zo alle ins en outs van dat vak te leren kennen? Zodat je er middenin zit en je straks goed voorbereid je eigen tent kunt opzetten.

Een opleiding tot zelfstandig ondernemer volgen is prima. Heel goed. Maar daarnaast is het ook belangrijk dat je over voldoende ervaring beschikt. Je zult bijvoorbeeld een kookbrigade moeten kunnen aansturen en moeten weten hoe het er in een keuken praktisch en financieel aan toe gaat.

Ik kan me zo voorstellen dat juist de combinatie van werken in een zaak die te vergelijken is met wat je zelf wilt én het volgen van een opleiding die je administratief en organisatorisch voorbereidt op een eigen toko heel motiverend werkt en een goede basis biedt.
Dat is nou nog eens een goede en praktische tip van Elynn. En ook eentje die je meteen kunt gaan uitvoeren. Hup, solliciteren TO!
quote:Cacaopoeder schreef op 07 oktober 2010 @ 11:20:

Ik merk het al.

Allemaal moedertjes, ik ga wel naar een relevant forum hiervoor.

prima joh moet je doen..... wat wil je dan horen?

als je zo gaat reageren hou ik mijn bek wel... want ik ben ook een moedertje

(heb verder wel ervaring met het starten en hebben van een eigen zaak én ervaring in de horeca, maar goed, dat wil je vast allemaal niet meer horen)

EDIT: ik zie dat je je excuus hebt aangeboden inmiddels... ik lees mee
quote:Cacaopoeder schreef op 07 oktober 2010 @ 13:18:

Wat ik jullie ook nog moet mededelen (denk ik) is dat ik momenteel 40 uur werk voor een bedrijf als beginnend office manager. Hierdoor kan ik me nu niet echt richten op ook nog eens een bijbaan in de avonden of weekenden in een restaurant/bar. Kan wel, maar wordt momenteel erg vermoeiend. Waarschijnlijk ga ik mij binnenkort verdiepen in de administratie van horecabedrijven.toen ik zelfst ondernemer was waren werkweken va 60-70 uur heel normaal: een bijbaan moet dus makkelijk kunnen!
Begin met het schrijven van je buinnessplan, zo wordt je gedwongen om over een aantal zaken na te denken waar je nog niet bij stil stond, en is een goede handleiding om de markt goed te verkennen. Op internet zijn goede voorbeelden te vinden, die je kan gebruiken. Neem de tijd om hier serieus aan te werken: ik ben maaanden bezig geweest met mijn bedrijfsplan, elke keer weer aanpassingen, enz. Doorgesproken met mijn contactersoon bij de bank, kwam een pand tegen, werd het weer afgekeurd, weer bijgeschaafd, ander pand plannen iets bijsturen, herberekenen enz.... totdat alles opeens samenviel. Kijk bijvoorbeeld ook eens op http://www.rabobank.nl/bedrijven/advies/starten/default (staat een test, voorbeeld ondernemersplan enz.) kun je veel info vandaan halen.

Besteed in e bedrijfsplan ook aandacht aan: wat als het niet lukt.... is heel belangrijk om daar van te voren over na te denken
oh ja, ik zou me ook eens verdiepen in de pagina van www.svh.nl stichting horeca onderwijs.... daar kun je ook veel goeie cursussen volgen, die je straks echt nodig hebt
Horeca wordt zo onderschat.

Dat zie je bij veel amateurkoks die opeens in een professionele keuken staan.Ik heb nog nooit zooooooooo hard gewerkt op een dag.

Nou horeca is elke dag hard werken.Lange dagen,op tijdstippen dat je vrienden en familie vrij zijn.

Je moet beginnen voordat je kinderen wilt of als ze uit de pubertijd zijn.Na de startperiode kun je als de zaken beginnen te lopen meer personeel aannemen zodat je ook wat vrije tijd krijgt.

Maar echt denk er goed over na!
quote:Katherina schreef op 07 oktober 2010 @ 17:53:

Rider wat doe je nou? Ik zie een hele ris lege berichten! Was het zo erg?mijn irritatie was zo erg ja.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven