Zelfsturing en conflicten.
dinsdag 23 juni 2015 om 21:49
Ik ben werkzaam in een zelfsturend team. Er zijn een paar collega's die ook buiten het werk met elkaar omgaan en constant met elkaar in contact staan. Moeten ze natuurlijk zelf weten maar dit werkt ook door op de werkvloer. Ze vormen een blok die elkaar de hand boven het hoofd houdt. Fouten worden onder het tapijt geveegd. Daarentegen worden fouten die de anderen maken uitvergroot en tot in den treure steeds weer opgerakeld. Het is zo langzamerhand niet meer werkbaar en als dit zo door gaat zie ik hier mensen op kapot gaan. Leidinggevende is niet in beeld we moeten er zelf uitkomen maar ik heb geen idee hoe dit te doen. Bespreekbaar maken is natuurlijk het beste maar ik ben bang dat dan helemaal de vlam in de pan slaat. Ben al aan het kijken naar ander werk maar dat schiet ook niet op en tot die tijd wil ik wel graag met plezier naar mijn werk gaan. Wie heeft dezelfde ervaringen en tips////.
dinsdag 23 juni 2015 om 22:03
dinsdag 23 juni 2015 om 22:48
Wij hebben een jaar of vier zelfsturende teams gehad en ik vond het heerlijk werken. Onze leidinggevende kwam alleen tijdens werkoverleggen en verder hielden we hem op de hoogte van het reilen en zeilen. We waren met 12 man, we hadden zelf twee coördinatoren aangewezen (collega voor inhoudelijke zaken, ik voor de planning), en iedereen deed wat hij moest doen en anders spraken we elkaar daarop aan.
Ik zou het op de agenda van het werkoverleg zetten. Slaat de vlam in de pan, dan heb je het in ieder geval geprobeerd (en moet er wel iemand van hogerhand ingrijpen, lijkt me).
Ik zou het op de agenda van het werkoverleg zetten. Slaat de vlam in de pan, dan heb je het in ieder geval geprobeerd (en moet er wel iemand van hogerhand ingrijpen, lijkt me).
woensdag 24 juni 2015 om 07:44
Ik doe gewoon mijn werk, stel af en toe iets positiefs voor tbv hele team, ik spreek mensen aan wanneer ik naar gedrag zie en verder doe ik vooral alsof ik gek ben. De organisatie wil je laten geloven dat je verantwoordelijk bent voor niet alleen je eigen kwaliteit maar vooral ook voor de kwaliteit en fouten van anderen. De houding van de organisatie die zelf jaren niemand heeft aangesproken en het nu wel van personeel verwacht zorgt ervoor dan men elkaar in de haren vliegt. Ik doe daar niet aan mee want ik kan onmogelijk verantwoordelijk zijn voor het werk van een ander en ik ben ook geen controle-apparaat van mijn collega's.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
woensdag 24 juni 2015 om 07:48
quote:miekemv schreef op 23 juni 2015 @ 23:22:
Hartstikke vervelend voor je (en anderen) dat er een front wordt gevormd. is er ook een specifieke collega die daar het voortouw inneemt? Kun je ook met de collega's die hier buitenstaan overleggen wat te doen of met andere woorden medestanders vinden?Ja, er zijn 2/3 die hierin het voortouw nemen en een paar meelopers. Dan nog wat mensen die het ook wel zien en het er eigenlijk ook niet mee eens zijn maar zich niet uiten omdat ze bang zijn voor represailles ivm afhankelijk zijn van hun ivm opleiding.
Hartstikke vervelend voor je (en anderen) dat er een front wordt gevormd. is er ook een specifieke collega die daar het voortouw inneemt? Kun je ook met de collega's die hier buitenstaan overleggen wat te doen of met andere woorden medestanders vinden?Ja, er zijn 2/3 die hierin het voortouw nemen en een paar meelopers. Dan nog wat mensen die het ook wel zien en het er eigenlijk ook niet mee eens zijn maar zich niet uiten omdat ze bang zijn voor represailles ivm afhankelijk zijn van hun ivm opleiding.
woensdag 24 juni 2015 om 09:58
Je moet juist bespreken! Als je bang blijft voor vlam in de pan en daardoor iedereen zijn mond houdt zal er nooit wat veranderen. Jammer dat de coach jullie hierin niet wil ondersteunen, lijkt me juist een taak van een coach. Waar is de coach precies voor bij jullie? Wanneer en hoe is hij/zij betrokken?
woensdag 24 juni 2015 om 10:27
quote:blijekip schreef op 24 juni 2015 @ 09:58:
Je moet juist bespreken! Als je bang blijft voor vlam in de pan en daardoor iedereen zijn mond houdt zal er nooit wat veranderen. Jammer dat de coach jullie hierin niet wil ondersteunen, lijkt me juist een taak van een coach. Waar is de coach precies voor bij jullie? Wanneer en hoe is hij/zij betrokken?Het is aan de coach gemeld maar die zegt dat het goed is dat zij de fouten benoemen. Heeft hierin gelijk maar dan moeten/mogen ook de fouten van hen benoemd worden en dat gebeurd dus niet omdat gebleken is als je dat doet je het front tegenover je vindt. Als je dit zelf niet in de groep kunt oplossen ben je volgens de coach niet geschikt voor werken in zelfsturend team.
Je moet juist bespreken! Als je bang blijft voor vlam in de pan en daardoor iedereen zijn mond houdt zal er nooit wat veranderen. Jammer dat de coach jullie hierin niet wil ondersteunen, lijkt me juist een taak van een coach. Waar is de coach precies voor bij jullie? Wanneer en hoe is hij/zij betrokken?Het is aan de coach gemeld maar die zegt dat het goed is dat zij de fouten benoemen. Heeft hierin gelijk maar dan moeten/mogen ook de fouten van hen benoemd worden en dat gebeurd dus niet omdat gebleken is als je dat doet je het front tegenover je vindt. Als je dit zelf niet in de groep kunt oplossen ben je volgens de coach niet geschikt voor werken in zelfsturend team.
woensdag 24 juni 2015 om 15:16
Van die laatste zin zakt mij de broek af, serieus? Tuurlijk moet je basale zaken kunnen oplossen in een groep, maar als er sprake is van groepsvorming vraag ik me af of je een volwassen medewerking krijgt. Dan wordt er namelijk op de persoon gespeeld in plaats van op de inhoud.
Ik zou een persoonlijk onderhoud willen met de coach en aangeven dat het je bekend is wat de mening van de coach in deze is maar dat deze mening a. het moeilijker maakt het openlijk te bespreken en b. dat het er om gaat dat jij je werk goed kunt doen, wat belangrijk is voor de organisatie toch?
Verder zou ik met scherp terugschieten. Hebben je collega's zoveel tijd over om de ander te controleren?
Een dikke bah!
Ik zou een persoonlijk onderhoud willen met de coach en aangeven dat het je bekend is wat de mening van de coach in deze is maar dat deze mening a. het moeilijker maakt het openlijk te bespreken en b. dat het er om gaat dat jij je werk goed kunt doen, wat belangrijk is voor de organisatie toch?
Verder zou ik met scherp terugschieten. Hebben je collega's zoveel tijd over om de ander te controleren?
Een dikke bah!
woensdag 24 juni 2015 om 15:25
Wij hebben die zelfsturing-onzin ook gehad in ons bedrijf.
Naar mijn idee is dat een leuke kostenbesparing voor het bedrijf, minder werk voor leidinggevende/manager, meer werk voor werknemers, en er is ineens helemaal geen sprake meer van zelfsturing zodra het gaat om financien en échte beslissingen.
Naar mijn idee is dat een leuke kostenbesparing voor het bedrijf, minder werk voor leidinggevende/manager, meer werk voor werknemers, en er is ineens helemaal geen sprake meer van zelfsturing zodra het gaat om financien en échte beslissingen.
woensdag 24 juni 2015 om 19:04
quote:miekemv schreef op 24 juni 2015 @ 15:44:
Ik zou de fouten van de ander ook bij gaan houden met een dossier, op naam en op datum!
Zijn meerdere collega's al mee bezig maar als ze er op worden aangesproken geven ze doodleuk aan dat het leugens zijn. Of het wordt bestempeld als kleine foutjes die iedereen kunnen overkomen en verder niet op ingegaan. Het is heel frustrerend en vooral zonder de steun van de coach begin ik het steeds meer als een verloren zaak te zien.
Zie hier trouwens helemaal geen succesverhalen over zelfsturing voorbijkomen. Zegt denk ik ook wel iets.
Ik zou de fouten van de ander ook bij gaan houden met een dossier, op naam en op datum!
Zijn meerdere collega's al mee bezig maar als ze er op worden aangesproken geven ze doodleuk aan dat het leugens zijn. Of het wordt bestempeld als kleine foutjes die iedereen kunnen overkomen en verder niet op ingegaan. Het is heel frustrerend en vooral zonder de steun van de coach begin ik het steeds meer als een verloren zaak te zien.
Zie hier trouwens helemaal geen succesverhalen over zelfsturing voorbijkomen. Zegt denk ik ook wel iets.
woensdag 24 juni 2015 om 22:57
Nou je kunt toch niet eeuwig blijven volhouden dat het foutjes zijn die iedereen kan overkomen. Verder zou ik hetzelfde tegen hen zeggen, tja foutje kan iedereen overkomen, toch? Toch maar eisen aan je coach dat je met de collega's die wel een goede werksfeer wensen rond de tafel wilt. Dit ook weer vastleggen trouwens. En verder is de vraag gesteld of daar weer iemand boven zit. Dus als coach niet wil en hem dan per mail uitnodigen (is zwart op wit) vervolgens naar de volgende, ook weer zwart op wit.
Heb je een vast contract?
Heb je een vast contract?
vrijdag 26 juni 2015 om 10:45
Sorry even niet gereageerd. Ik heb een vast contract en boven de coach staat niemand. Ondertussen nog meer ontwikkelingen die ik hier ivm herkenbaarheid niet zal neerzetten maar ik het wordt steeds gecompliceerder en er heerst een angstcultuur waardoor mensen niets meer durven te zeggen tegen het front. Maar het zeker niet eens zijn met de gang van zaken. Maar iedereen heeft het geld nodig en kijken we maar een andere kant op, alhoewel ik me wel afvraag hoe lang je jezelf zo in de spiegel kunt blijven aankijken.
vrijdag 26 juni 2015 om 23:44
Ja zo gaat dat Pienno. Heb dit ook al meerdere malen meegemaakt, zo'n angstcultuur. En het is moeilijk te doorbreken en als het lukt dan gaat er veel tijd overheen voordat het bijvoorbeeld naar buiten komt. Ik ken de organisatiestructuur niet van jou, is er bijvoorbeeld een vertrouwenspersoon oid.
Zorg goed voor jezelf, meld het ook bij de bedrijfsarts. Je kunt daar vrijblijvend een afspraak mee maken. Leg alles vast.
Zorg goed voor jezelf, meld het ook bij de bedrijfsarts. Je kunt daar vrijblijvend een afspraak mee maken. Leg alles vast.