Werk & Studie alle pijlers

Ziekmelding Belgisch bedrijf in NL gevestigd

29-09-2010 12:45 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het in Nederland gevestigde bedrijf waar ik werk, is sinds kort overgenomen door een Belgisch bedrijf.

Sindsdien gelden de Belgische regels m.b.t. ziekmelding. Dit houdt in dat op je eerste ziektedag een arbo-arts aan huis langskomt. Deze gaat dan bepalen of je wel echt ziek bent en wanneer je weer aan het werk kunt.

Mag dit?
o bah kan me voorstellen dat je daar helemaal geen zin in hebt! Geen idee of dat mag...
Waarom denk je dat dat niet zou mogen?
Dat ze langskomen, daar heb ik geen bezwaar tegen. Ben bijna nooit ziek en als ik ziek ben, heb ik niets te verbergen.

Wat ik wel irritant vind, is dat ze voor mij gaan bepalen wanneer ik wel weer kan werken. Mijn collega stond gisteren dus tollend op haar benen te werken.
Een arbo-arts mag beoordelen of jij al dan niet in staat bent om te werken en adviseert de werkgever daarover. Indien je het daar niet mee eens bent, kun je een second opinion aanvragen bij het UWV.
Nummerzoveel: het bedrijf is in Nederland gevestigd en wij zijn vooraf niet geïnformeerd over de nieuwe procedure. Is ook niet goedgekeurd door de OR.

Hoorde dit achteraf bij navraag bij P&O.

Het is geen keuze; je MOET weer werken als de arbo dat zegt. Niet werken = ontslag.
De OR hoort idd wel in te stemmen met dergelijk (nieuw) beleid. Bij overnames ligt dat echter iets genuanceerder, omdat het beleid van 2 ondernemingen 1 wordt.
Los daarvan staat het een werkgever overigens altijd vrij om de arbo op dag 1 al langs te sturen.
quote:rower schreef op 29 september 2010 @ 12:45:

Het in Nederland gevestigde bedrijf waar ik werk, is sinds kort overgenomen door een Belgisch bedrijf.

Sindsdien gelden de Belgische regels m.b.t. ziekmelding. Dit houdt in dat op je eerste ziektedag een arbo-arts aan huis langskomt. Deze gaat dan bepalen of je wel echt ziek bent en wanneer je weer aan het werk kunt.

Mag dit?

Ja hoor, dit mag. Heb ook een werkgever gehad die dit standaard in het contract met de arbodienst had opgenomen: bij iedere ziekmelding een eerstedagsbezoekje door de arboarts. Dat werd ook inderdaad zo uitgeveord en zo heb ik ze 2 x op bezoek gehad.

Eerlijk gezegd begrijp ik de vraag ook niet helemaal, het ligt toch voor de hand dat dit mag. Wat wil je precies bereiekn met deze vraag?
Het gaat er meer om of een ander wel voor jou mag bepalen wanneer je weer aan het werk kan.

Lijkt mij dat je dat alleen zelf kan bepalen/voelen.
De werkgever heeft de plicht om bij ziekte jouw loon door te betalen. Die plicht geeft hem ook tevens het recht om door een arboarts te laten beoordelen of jij idd arbeidsongeschikt bent.
Dit is toch normaal beleid en heeft er m.i. niets mee te maken dat het bedrijf is overgenomen door Belgen.

Een Arbo-arts belt of komt langs na een vooraf afgesproken tijd (is met de werkgever in een contract vastgelegd).

De arbo-arts beoordeelt de ziekte en situatie en in overleg met patient wordt er een hervattingsdatum gezocht of een volgende afspraak.

Iedereen weet dat je met een verkoudheid geen 2 weken thuis hoeft te zitten en dat je met een gebroken vinger eventueel aangepast werk kunt doen.

Alles gaat in overleg en het lijkt me verder heel logisch dat er een datum wordt besproken waarop het werk weer hervat kan worden. Soms moet je in zo'n geval wat eerder beginnen dan je zelf had gedacht (omdat je eigenlijk die donderdag en vrijdag er nou toch ook nog bij wilt pakken het is per slot van rekening bijna weekend) en soms heb je er een paar extra dagen bij omdat je zelf eigenlijk al weer te snel wilde beginnen.
(Jij meldt je misschien alleen ziek als je echt ziek bent en echt niet kunt werken, maar er zijn vele werknemers die dat veel gemakkelijker doen en zich bijv al ziek melden als ze een keer slecht geslapen hebben of met een kater zitten. Zij bepalen dan ook voor zichzelf dat ze 'ziek' zijn.).
Daarom sturen ze ook een arts langs. Die bekijkt of en wanneer je weer aan het werk kunt. Die kan dat namelijk ook bepalen.

Er zijn nog wel eens werknemers die zich om niets ziekmelden.

Bovendien, als je langer ziek bent komt de Arboarts ook om de hoek kijken en die bepaalt dan ook of je weer aan het werk kunt. Maakt toch weinig uit of dat op dag 1 of dag 10 is?
Als het bedrijf in Nederland is gevestigd, geldt nog steeds de nederlandse wet lijkt mij.... maar ik ben geen jurist, dat zou je dan na moeten vragen bij bijvoorbeeld juridisch loket.

Heb je nu ook een werkvergunning voor Belgie?
@nachtspook

TO werkt in NL en heeft in die zin niets met Belgie te maken. De NL regels zijn van toepassing.

En NLers die elders in Europa willen werken hebben geen 'werkvergunning' nodig.
quote:rower schreef op 29 september 2010 @ 12:58:

Nummerzoveel: het bedrijf is in Nederland gevestigd en wij zijn vooraf niet geïnformeerd over de nieuwe procedure. Is ook niet goedgekeurd door de OR.

Hoorde dit achteraf bij navraag bij P&O.

Het is geen keuze; je MOET weer werken als de arbo dat zegt. Niet werken = ontslag.Zo werkt het dus niet. Nummerzoveel heeft al uitgelegd hoe het wel werkt.
Goed dat je dat zag, wuiles, daar had ik helemaal overheen gelezen.

Ontslag mag wel, maar niet zomaar. Als de dokter vindt dat jij kunt werken en jij vindt van niet, dan kun je die second opinion aanvragen. In de tussentijd mag de werkgever je niet ontslaan. Hij mag wel je loon opschorten. Als het UWV ook vindt dat je kunt werken, dan zul je toch aan de slag moeten. Doe je dat niet, dan is het formeel werkweigering en mag de werkgever je ontslaan.
Komt er werkelijk een ARTS bij je thuis of een van de medewerkers zonder medische opleiding van de verzuimdienst? Dat scheelt nogal in verplichting die je tegenover hen hebt. Een niet medisch geschoold persoon van de arbo-dienst hoef je namelijk "niet zo serieus" te nemen.

Bij belgische bedrijven is het geloof ik meer normaal dat je een doktersverklaring hebt, voor elke ziektedag. Dus dan moet je bij een voedselvergifting waarvan je echt wel weet wat het is en waarmee je niet kan werken, toch naar de dokter ipv een dagje thuis op je wc zitten....
@wintermuts

TO werkt voor een NL bedrijf en in NL geven dokters daar geen verklaringen voor af omdat wij daar de arbodienst voor hebben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven