Werk & Studie alle pijlers

Zo bang om het niet te halen.

29-03-2010 00:34 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
hoi forummers,

zal even in het kort de situatie uitleggen: Ik ben dit jaar aan een universitaire studie begonnen en nou, laten we zeggen dat het begin nogal moeizaam was voor mij(moest er ontzettend aan wennen dat ik weer huiswerk en studiewerk had) met als gevolg dat ik 3 van de 4 vakken in het eerste semester niet gehaald heb. Nu heb ik dus maar 7.5 studiepunt gehaald en moet er 37.5 halen ivm bindend studie advies. dat betekent dat ik nu elk vak MOET halen, anders mag ik niet door studeren. Nu heb ik ondertussen het studieritme wel weer te pakken, maar ik ben zo bang dat ik het toch niet ga halen. Wat ik wil met dit topic? Hart luchten, tips krijgen. Ik overweeg om het laatste blok nog een extra vak te volgen uit het tweede jaar, maar stel dat ik dat doe, tellen die punten dan ook mee voor dat bindende studie advies?

Alvast bedankt. Gr, Nazife
tip voor je toelatings test: het is dierengeneeskunde. Niet geneesTkunde.
quote:nazife schreef op 29 maart 2010 @ 00:53:

ohja en als ik toch al een topic heb, kan ik deze vraag ook meteen stellen: als ik het dus hopelijk wel haal..dan moet ik dus die 3 vakken die ik niet gehaald heb opnieuw doen. hoe pak ik dat het beste aan? meteen volgend jaar? of aan het einde?

Ik heb tijdens mijn studie gezien dat mensen die vakken uit het eerste jaar nog aan het eind moesten herkansen, daar veel moeite mee hadden. De stof is weggezakt, je hebt het al druk genoeg met afstuderen en dan moet dat ook nog. Het leidde vaak tot studievertraging. Ik zou dat theorievak alvast volgend jaar doen, en het jaar daarna die twee vakken voor die taal. Dan heb je het maar gehad voordat je begint met afstuderen. Ik was zelf niet zo van het lang uitstellen van tentamens.

Succes de komende tijd Nazife! Hopelijk heb je nu de flow te pakken en gaat het wel lekker met je studie.
Hoi Nazife,

Je bent niet voor niks aan een universitaire studie gevonden, dus om te beginnen ben je er vast slim genoeg voor. Alle mogelijkheid nog om het te halen denk ik zo. Als je dit semester al kúnt herkansen, zou ik dat zeker doen. Ten eerste heb je op die manier meer kans om alle studiepunten te halen en ligt er wat minder stress op 'ik moet nú alles halen', ten tweede is het gewoon fijn zo snel mogelijk te herkansen, als de theorie nog goed zit (geldt niet voor als je een hele nieuwe paper moet schrijven ofzo).

Kun je geen studiemaatje vinden om af en toe samen mee te sparren? Dat heeft mij door heeeeel veel tentamens geholpen, soms gaat het gewoon beter als je over de stof kunt praten.

Succes!
Topic is ogpeschoond
@teigera, ik zit er idd over te denken om het zo aan te pakken zoals jij het zegt. Ik ga zo even mijn tutor een mail sturen en vragen of ik even een gesprekje met hem kan hebben over hoe het gaat. Dan kan ik even uitleggen hoe het gegaan is en hoe het nu gaat en misschien dat ze er dan een beetje rekening mee willen/kunnen houden.
@angel5, bedankt.
Hier een HBO-er met vrijwel hetzelfde probleem.

Bij mijn studie worden de punten per blok weggegeven. Haal je 1 vak per blok niet, dan krijg je geen enkele studiepunt.

Ik heb nu dus 1 vak uit 1 blok niet gehaald... het andere blok wel (dus maar 15 studiepunten ipv 30). Dat betekent dat ik sowieso dit jaar mijn propedeuse al niet kan halen en álles voldoende moet hebben tot het eind van het jaar.

Merk dat ik heel erg aan het stressen ben op dit moment. Hetzelfde gevalletje bij een andere HBO studie gehad, toen moest ik na 2 jaar de studie verlaten vanwege 1 tentamen uit het eerste jaar.

Wat valt er aan te doen? Niks, gewoon 100% doorzetten. Als dit is wat je wilt, gewoon door gaan. Gooi je twijfel opzij
Voor sommige mensen (zoals ikzelf) kan een lijst dingen die je nog moet doen/halen verlammend werken. Een overzicht van alles dat er nog gedaan moet worden kan een onoverkomelijke berg lijken. Ik ben het productiefst als ik gewoon iets kies en begin. Je kunt maar één ding tegelijk en je zorgen maken over de rest staat het studeren alleen maar in de weg (ja, de theorie is simpel... ). Werk opdelen in kleine brokjes werkt ook motiverender omdat de doelen sneller gehaald zijn.

Het extra vak zou ik niet doen, tenzij dat iets is wat je makkelijk kunt halen en meetelt voor je bsa. Ik zou zelf alles zo snel mogelijk afronden, als het nog vers is. Je zegt zelf al dat het niet aan de moeilijkheidsgraad lag, maar aan het wennen aan studeren. Dus dat geeft al aan dat je het gewoon kunt halen, nu je de structuur van het studeren onder de knie hebt.

Bij ons werden studenten met een voorlopig negatief bsa (in december) volgens mij uitgenodigd voor een gesprek. Zonde dat dat bij jou niet gebeurde, kan dit soort opstartproblemen volgens mij sneller opvangen.
This is an unacceptable timeline
Ik zou geen extra vak gaan doen, maar me concentreren op de vakken die verplicht zijn.

Als je het niveau wel aankunt zoals je zelf aangeeft, dan gewoon flink wat tijd erin steken en studeren. En zorgen dat je vanaf nu alles haalt en ook al wat van de niet-gehaalde vakken herkansen. Richt je bij het herkansen op 1 of hooguit 2 vakken om te voorkomen dat je gaat proberen ze alledrie te herkansen en ze allemaal net niet haalt.

Zoek uit wat voor jou het beste werkt: alleen studeren of juist met mensen samen. Thuis of op de uni. Overzicht maken zodat je goed ziet hoeveel je nog moet versus of gewoon beginnen (omdat je ontmoedigd raakt door zo'n overzicht.

Misschien wat kort door de bocht, maar zo werkt het wel. Voor mij nu makkelijk praten, maar ik weet wel wat het is. Ik ben zelf na 3 jaar fulltime werken begonnen aan een universitaire studie. En da's best pittig in het begin. Ik twijfelde ook heel erg aan mijn kunnen. Ik was er niet eens zo van overutigd dat ik het niveau wel aankon (hoewel ik het atheneum prima afgerond had). Maar ben blij dat ik wel doorgezet heb. Want zonder dat papiertje, had ik mijn huidige baan niet gehad.

Je kunt natuurlijk met je studiebegeleider gaan praten. Maar wat ik van medestudenten heb gehoord (ben er zelf nooit geweest) maakt dat niet veel verschil. Als je een grensgeval bent wel, dan kun je met een goede onderbouwing laten zien dat je het wel kunt en de inzet er wel is, maar dat je gewoon even opstartproblemen had. Maar als je echt niet voldoet aan de norm, dus ook geen 'bespreekgeval' bent zeg maar, was bij ons het studieadvies bindend.
quote:DTJ schreef op 29 maart 2010 @ 18:24:

Ik zou geen extra vak gaan doen, maar me concentreren op de vakken die verplicht zijn.

Als je het niveau wel aankunt zoals je zelf aangeeft, dan gewoon flink wat tijd erin steken en studeren. En zorgen dat je vanaf nu alles haalt en ook al wat van de niet-gehaalde vakken herkansen. Richt je bij het herkansen op 1 of hooguit 2 vakken om te voorkomen dat je gaat proberen ze alledrie te herkansen en ze allemaal net niet haalt.

Zoek uit wat voor jou het beste werkt: alleen studeren of juist met mensen samen. Thuis of op de uni. Overzicht maken zodat je goed ziet hoeveel je nog moet versus of gewoon beginnen (omdat je ontmoedigd raakt door zo'n overzicht.

Misschien wat kort door de bocht, maar zo werkt het wel. Voor mij nu makkelijk praten, maar ik weet wel wat het is. Ik ben zelf na 3 jaar fulltime werken begonnen aan een universitaire studie. En da's best pittig in het begin. Ik twijfelde ook heel erg aan mijn kunnen. Ik was er niet eens zo van overutigd dat ik het niveau wel aankon (hoewel ik het atheneum prima afgerond had). Maar ben blij dat ik wel doorgezet heb. Want zonder dat papiertje, had ik mijn huidige baan niet gehad.

Je kunt natuurlijk met je studiebegeleider gaan praten. Maar wat ik van medestudenten heb gehoord (ben er zelf nooit geweest) maakt dat niet veel verschil. Als je een grensgeval bent wel, dan kun je met een goede onderbouwing laten zien dat je het wel kunt en de inzet er wel is, maar dat je gewoon even opstartproblemen had. Maar als je echt niet voldoet aan de norm, dus ook geen 'bespreekgeval' bent zeg maar, was bij ons het studieadvies bindend.dat kan dus niet, die herkansingen die zijn al lang geweest(aan het einde van het vak elke keer) en het heeft destijds niet mogen baten. tja ik word waarschijnlijk/misschien ook een grensgeval.
Nou, de mail naar de studie adviseur is gister verstuurd...en nu maar wachten en alvast leren voor volgende week tentamen. En krijg morgen mijn essay terug dat voor 30% telt, zoooo zenuwachtig!
een 7
Wat fijn, gefeliciteerd!
This is an unacceptable timeline

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven