Werk & Studie alle pijlers

zolder opruimen, waar boeken te verkopen?

30-08-2009 19:38 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat zijn jullie ervaringen voor het verkopen van boeken?

Ik heb heel veel (literaire) boeken nog in dozen op de zolder staan die ik graag wil verkopen.

Bij marktplaats heb ik al gekeken, maar het lijkt me dat ik er niet echt een goede prijs voor kan krijgen. (3 Euro voor bv. de donkere kamer van Damocles) en bij bol zijn de prijzen weer relatief hoog (14 Euro). Het lijkt me dat niemand bij bol koopt als je het ook goedkoper bij markplaats kunt kopen.

Een andere optie is op een rommelmarkt te gaan staan, dit lijkt me ook erg gezellig. Ervaringen?
Het ruiltopic en ze ruilen voor dingen die je wel wil hebben?
Misschien op een speciale boekenmarkt, maar op een gewone rommelmarkt krijg je er waarschijnlijk geen drol voor.... tenzij je er zo vroeg bent dat de echte verzamelaars ( en handelaars ) komen zoeken.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Speciale boekenmarkt is misschien een idee.

Ik kan me niet zo een twee bedenken wat ik nodig heb om te ruilen (woonruimte, dat is het enige, haha)
Ik heb laatst héél veel boeken verkocht op een boekenmarkt. Ook allemaal literaire boeken... Ik verkocht ze aan het begin van de dag voor ¤ 3,- per stuk en aan het eind van de dag voor ¤2,-. Er zijn bezoekers naar me toegekomen om te vertellen dat ik er makkelijk 2 of 3 euro bij de prijs op kon doen en dat ik dan nog de goedkoopste van de markt zou zijn, maar dat wilde ik niet. Ik wilde met een lege auto naar huis rijden en dat is aardig gelukt. Ik was 200 euro rijker die dag en het was nog hartstikke leuk ook op zo'n markt staan!
O, wat leuk, dan ga ik dus op een boekenmarkt staan.

Nog een vraagje: kan je daar ook prenten verkopen? Heb namelijk nog een heleboel leuke tekeningen van een Chinese kunstenaar. Als je ze inlijst is het echt wel iets bijzonder.
Bekende en populaire titels (zoals in jouw voorbeeld Damocles), zal nergens echt veel opleveren, tenzij het een eerste druk betreft.

Ik vraag op MP trouwens tussen de drie en zeven euro per boek en krijg ook meestal wel de vraagprijs.

Nog een toevoeging: mijn boeken zijn ongelezen, spliksplinternieuw.
Je kunt ze ook 2ehands op Bol.com aanbieden.

Echt veel van je niet voor een 2ehandsboek want als je ze via het internet verkoopt zit je ook met verzendkosten waardoor de prijs ook nog een tikje omhooggaat. Als je ze te hoog aanbiedt dan hebben mensen zoiets van nou voor een paar euro's meer heb ik dat boek gloedjenieuw.
Ik heb het afgelopen half jaar een aantal boeken verkocht via bol.com. Het waren vooral kunst/architectuur/filosofie boeken en voor sommige kreeg ik bijna niets, maar voor anderen nog best een aardig bedrag. Er worden relatief veel kosten in rekening gebracht door bol.com, zowel bij de verkoper als bij de koper.
Ik zou het niet bij bol.com doen, idd om al die extra kosten. Hoewel het voor een koper goedkoper is, via bol.com, iig de verzendkosten. Alleen de prijzen daar... Voor ik iets op MP plaats, check ik eerst een paar dingen:

Wat is op dit moment de nieuwprijs?

Wat is de gemiddelde prijs op MP? En is dat boek dan nieuw of gelezen?

Wat is de gemiddelde prijs bij Bol.com, en dan wel tweedehands, maar ongelezen.

Op die antwoorden baseer ik mijn eigen prijs en zorg er iig voor dat ik iets onder de prijs van de gemiddelde MP-prijs ga zitten. Ik zit sowieso altijd een euro of vier onder de prijs van Bol/tweedehands, maar bij mij komen er weer meer verzendkosten bij.
Ik heb anders bij Bol.com al voor ruim 500 euro verkocht!
Ja, er zullen wel mensen zijn die idd tien euro voor een tweedehands boek neertellen, denk ik. Zou dat zelf alleen niet doen.

Het nadeel van VERkopen op Bol vind ik, dat je af moet dragen aan Bol, al weet ik niet wat de precieze kosten daarvan zijn. Ik doe het liever helemaal zelf, daarom zal ik ook niet snel op Ebay gaan.
De Slegte?
.
Namma, ik zie staan dat de bemiddelingsbijdrage 2,87 is; moet je als verkoper dan nog zélf de verzendkosten betalen?
quote:zsa zsa schreef op 30 augustus 2009 @ 21:02:

De Slegte?Die betaalt heel weinig...
Ik zit een beetje op Bol te kijken en ik vind de conditie-keuze irritant. Als nieuw... Niks 'als nieuw', gewoon NIEUW....
Hier een nieuw boek, bol verkoopt het (nieuw) voor 26 euro.

Er gaat 2,49 af voor bemiddeling. Pakketbijdrage is 2,95, moet dus zelf vier euro bij leggen. Vier euro + die 2,49 = 6,49.

Als deze berekening klopt, dan vind ik dat wel zonde...
Ik ga het op een boekenmarkt proberen. Lijkt me ook gewoon gezellig! Ik denk dat ik ook prenten enzo daar ga proberen te verkopen, dat lijkt me ook erg tof om zo eens te proberen.

Als het een daverend succes wordt, dan laat ik het wel weten.
Ik denk dat je wel een paar prenten daar kunt verkopen. Gewoon meenemen en als de organisatie het toch een probleem vindt, leg je ze terug in de auto. Wie niet waagt, wint niet. Veel plezier in ieder geval!
Ja, als verkoper betaal je de verzendkosten, maar de KOPER betaalt die dus ook...
Dus met andere woorden: als ik een groot boek voor tien euro wil verkopen, gaan de bemiddelingskosten er nog van af + vier euro restant pakketpost?
De koper heeft maar 1.95 verzendkosten bij bol.com....

Als ik een boek koop bij Bol, betaal ik dus 1,95 verzendkosten, of is dat anders als ik een tweedehands boek koop, zijn de verzendkosten dan hoger voor de koper?
Op welke boekenmarkt was jij, Jokejacket? Bij de meeste markten staan er alleen echte handelaars volgens mij. Ik heb zelf in juli in Bredevoort op de particulierenmarkt gestaan, dat was heel leuk.
Ik stond op een openlucht boekenmarkt in Klazienaveen en ik was één van de weinige particulieren, vandaar dat mijn boeken ook zo "goedkoop" waren in vergelijking met de handelaarsprijzen. Ze hielden daar de boekenmarkt voor het eerst, was een try-out. Waarschijnlijk willen ze volgend jaar boekenmarkten houden voor alleen handelaren...
Oh jammer, ik ben zelf naarstig op zoek naar echte particulierenmarkten. Bredevoort is wel een aanrader, hoor. Ook een heel leuk stadje om te zien.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven