Zwanger,contract niet verlengd & hoogte WW
dinsdag 29 juni 2010 om 10:37
Per 1 augustus loopt mijn jaarcontract af. Dit gaat niet verlengd worden. Niet doordat ik zwanger ben, maar omdat het gewoon niet goed gaat met het bedrijf.
Ik heb net gebeld met het UWV om een uitkering aan te vragen.
Nu heb ik altijd begrepen dat je tijdens een WW uitkering wel 100% doorbetaald krijgt tijdens je zwangerschapsverlof, maar hoorde net dat dit afhankelijk is van het aantal weken na ingang WW uitkering, je (vermoedelijk) bevallingsdatum is. Ik lees net op internet dat dit 10 weken zou zijn.
Ik ben per 1 augustus werkloos en mijn bevallingsdatum is 7 november. Na 14 weken dus. Heeft iemand hier ervaring mee?
Ik zou het wel erg zuur vinden als ik nu door die 4 weken ipv 100%, 70% krijg.
Ik heb net gebeld met het UWV om een uitkering aan te vragen.
Nu heb ik altijd begrepen dat je tijdens een WW uitkering wel 100% doorbetaald krijgt tijdens je zwangerschapsverlof, maar hoorde net dat dit afhankelijk is van het aantal weken na ingang WW uitkering, je (vermoedelijk) bevallingsdatum is. Ik lees net op internet dat dit 10 weken zou zijn.
Ik ben per 1 augustus werkloos en mijn bevallingsdatum is 7 november. Na 14 weken dus. Heeft iemand hier ervaring mee?
Ik zou het wel erg zuur vinden als ik nu door die 4 weken ipv 100%, 70% krijg.
dinsdag 29 juni 2010 om 10:54
Ik ken dat verschil in hoogtes van bevallingsuitkeringen niet. Sterker nog: dit staat op de site van het UWV:quote:Als u een uitkering van UWV heeft, kunt u in een aantal situaties een zwangerschaps- en bevallingsuitkering krijgen. Uw uitkering is altijd 100% van uw dagloon. Uw dagloon is het gemiddelde loon per dag in de loonperiode van 4 weken of 1 maand vlak vóór uw verlof. Meestal is uw dagloon dus gebaseerd op uw uitkering.
In de volgende situaties krijgt u een zwangerschaps- en bevallingsuitkering:
* u heeft een Ziektewet-uitkering;
* u heeft een loongerelateerde WGA-uitkering;
* u heeft een arbeidsongeschiktheidsuitkering anders dan een loongerelateerde WGA-uitkering én u bent nog in dienst bij uw werkgever;
* u heeft een WW-uitkering. U hoeft tijdens uw verlof niet te solliciteren. U hoeft ook geen werk aan te nemen of ingeschreven te staan als werkzoekende bij UWV WERKbedrijf.
Overigens (disclaimer) er staat idd op de site van het UWV dat je uiterlijk 8 weken voor je bevallingsdatum de uitkering moet aanvragen, maar daar zijn ze daar ook nog niet allemaal van op de hoogte. Ik ben voortdurend van het kastje naar de muur gestuurd vanaf die termijn, moest het eerst één week vantevoren aanvragen, toen moest het één dag, en (je raadt het al) op die dag kreeg ik weer telefonisch de wind van voren waarom ik niet veel eerder al had gebeld want dat moest.
TO, sterkte met alles, maar vooral veel plezier van je zwangerschap en straks kind!!
In de volgende situaties krijgt u een zwangerschaps- en bevallingsuitkering:
* u heeft een Ziektewet-uitkering;
* u heeft een loongerelateerde WGA-uitkering;
* u heeft een arbeidsongeschiktheidsuitkering anders dan een loongerelateerde WGA-uitkering én u bent nog in dienst bij uw werkgever;
* u heeft een WW-uitkering. U hoeft tijdens uw verlof niet te solliciteren. U hoeft ook geen werk aan te nemen of ingeschreven te staan als werkzoekende bij UWV WERKbedrijf.
Overigens (disclaimer) er staat idd op de site van het UWV dat je uiterlijk 8 weken voor je bevallingsdatum de uitkering moet aanvragen, maar daar zijn ze daar ook nog niet allemaal van op de hoogte. Ik ben voortdurend van het kastje naar de muur gestuurd vanaf die termijn, moest het eerst één week vantevoren aanvragen, toen moest het één dag, en (je raadt het al) op die dag kreeg ik weer telefonisch de wind van voren waarom ik niet veel eerder al had gebeld want dat moest.
TO, sterkte met alles, maar vooral veel plezier van je zwangerschap en straks kind!!
dinsdag 29 juni 2010 om 11:14
Ik was vorig jaar ook werkloos met een ww-uitkering toen ik zwanger raakte. Ik heb de afgelopen 16 weken (loopt deze week af) een zwangerschaps- en bevaliingsuitkering gehad.Die was 100% van mijn dagloon, dus gewoon mijn oude loon zal ik maar zeggen. Je moet wel even opletten, het lijkt meer maar dat komt omdat je vakantiegeld er meteen bij in zit. Ik moest 2 weken van te voren de zwangerschapsuitkering aanvragen.
dinsdag 29 juni 2010 om 11:17
O,ja als het goed is krijg je dadelijk in augustus een werkcoach aangewezen. Mijn werkcoach heeft ook het een en ander voor mij geregeld. Dus mocht het onduidelijk zijn off dat je steeds verschillende antwoorden krijgt bij het UWV, dan kan je hem of haar misschien nog om uitleg vragen. Die van mij zette alles meteen op papier, zo kon mij nog iets verweten worden.