1 of 2 wiegjes bij een tweeling?

10-07-2019 09:48 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi !

Ik zoek me suf op internet wat het beste/meest praktische is voor een wiegje bij een tweeling.

Is het handiger om 1 grote wieg voor tweelingen aan te schaffen of juist 2 wiegjes naast elkaar? Ik heb echt geen idee.

Iemand ervaring hiermee?

Alvast bedankt!
Twee bedjes:

Baby tweeling samen in één bed?
De meeste ouders laten hun (baby)tweeling samen op één kamer slapen samen. Soms zelfs samen in één bed (co bedding). Een begrijpelijke keuze; de baby’s hebben immers maandenlang samen in de baarmoeder gezeten. Toch wordt dit voor de thuissituatie afgeraden.

In sommige ziekenhuizen liggen premature en/of dysmature tweelingen bij elkaar omdat ze het dan ‘beter doen’ en er bovendien minder apneus (ademstilstand) optreden. Voor tweelingen heeft een ziekenhuis een speciale couveuse, inclusief monitor en 24-uurs toezicht. Dat is anders dan thuis.

In het Tijdschrift voor Kindergeneeskunde stond in 2005 een publicatie van Joke Wielenga de voors en tegens van co-bedding. Zoals heel vaak in zorgelijke situaties vraagt het zorg-op-maat en kun je nooit concluderen dat co-bedding altijd meerwaarde biedt. Was het maar waar…

Thuis is het veiliger om je tweeling niet in één bed te laten slapen. Of het bed nu krap of ruim is, de eerste maanden zijn baby’s nog niet mobiel en komen ze wellicht op een onveilige manier tegen elkaar aan te liggen. Bovendien spelen bij tweelingen vaak meerdere (onafhankelijke) wiegendoodrisico’s mee, bijvoorbeeld een laag geboortegewicht.
Toen een vriendin van mij beviel van haar tweeling, had ze een tweelingwieg via marktplaats op de kop getikt. Superschattig om die kleintjes daar samen in te zien liggen. Ze zochten ook echt naar elkaars nabijheid, vonden het heerlijk om samen te zijn.

Na een maand of 4, toen ze begonnen te draaien, heeft ze voor elk kindje een ledikantje neergezet. Wel op zo’n manier dat ze elkaar konden zien.
Onze tweeling was een verrassing en die hebben dus samen in 1 normale wieg geslapen. Heel kort maar want daar waren ze snel uitgegroeid. Daarna ieder hun eigen ledikant.

Ik zou dus gaan voor een grotere wieg.
Twee bedjes.

Ik heb een aantal jaren geleden een vreselijk verhaal gehoord over een tweeling van een maand of 8 die samen in een ledikantje sliepen :(
vivapimpelmees schreef:
10-07-2019 09:52
Onze tweeling was een verrassing en die hebben dus samen in 1 normale wieg geslapen. Heel kort maar want daar waren ze snel uitgegroeid. Daarna ieder hun eigen ledikant.

Was het een verrassing tot aan de bevalling?
vivapimpelmees schreef:
Dat lijkt me heel heftig!
Ik heb in een aparte wieg/bedje gelegen, maar in de box/op de bank/maxicosi was het altijd met z'n 2en. (niet met z'n 2en in 1 maxicosi natuurlijk, maar wel dat we elkaar konden zien/aanraken.)
"When you come out of the storm, you won’t be the same person who walked in. That’s what this storm’s all about.”
Een klasgenoot van mij op de middelbare was als baby te dicht op zijn tweeling broertje gaan liggen waardoor die was gestikt.

2 bedjes dus.
Twee.
Houd er rekening mee dat ze te vroeg geboren kunnen worden. Tegen de tijd dat ze thuis komen zijn ze misschien te groot voor samen in een wieg. Ik heb twee ledikantjes naast elkaar gezet. Zo hadden ze ieder hun eigen plekje en konden ze elkaar wel zien. Ik zou dus voor twee ledikantjes gaan. Je weet niet hoe vroeg (of laat) ze geboren worden, of alles goed is. Mijn kinderen lagen bv beide in een ander ziekenhuis. Alles is goed gekomen hoor. Ze hebben tot hun vijfde samen op een kamer geslapen en toen wilden ze zelf apart slapen.
Geel is het nieuwe blauw.
Liever apart ivm de veiligheid, maar ik adviseer je wel om de wiegjes dicht bij elkaar te zetten. Het is mijn moeder tot op de dag van vandaag een raadsel hoe het kon, maar zij vond op een gegeven moment haar tweeling samen in 1 wiegje, terwijl ze nog niet eens konden lopen en de bedjes ook nog best een stuk uit elkaar stonden.
2 wiegjes.

vanwege de veiligheid maar ook om te voorkomen dat ze elkaar wakker maken/houden waardoor ook jij helemaal geen rust meer krijgt.
Niet geschoten is altijd mis
Een tweelingwieg huren voor een maand of 4 en daarna ieder in zijn eigen ledikantje. Kan je alle kanten op en is het meest gunstig voor je portemonnee.
vivapimpelmees schreef:

Wow dat maakt me toch nieuwsgierig. Hoe oud zijn je kinderen dan? Had je geen echo gehad? Ik weet dat mijn moeder vertelde dat de verloskundige dacht dat ik wel eens een tweeling kon zijn, maar goed dat was eind jaren '60. Dan wist je het inderdaad pas bij de geboorte. En ik was dus toch alleen. Tijdens mijn zwangerschappen (eind jaren '90) waren echo's nog niet standaard, maar veel maakten een pretecho en als er enige twijfel was (dus inderdaad bijvoorbeeld vermoeden van een tweeling) dan kreeg je een echo op medische indicatie. Volgens mij werd maar enkele jaren later de termijnecho en 20 weken echo al standaard ingevoerd.
Overigens ken ik wel iemand die er pas met 7 maanden achter kwam dat ze zwanger was (van 1 kind), dan heb je natuurlijk ook die echo's niet gehad.
lattemachiato schreef:
10-07-2019 12:14
Wow dat maakt me toch nieuwsgierig. Hoe oud zijn je kinderen dan? Had je geen echo gehad?
Ze worden volgende maand 19. Inderdaad geen echo's gehad. Nou ja.... ééntje. Toen was ik 39.3 week zwanger en werd er bij controle geen hartje gehoord. Toen werd er dus een echo gemaakt....

Het jaar erop werd de echo standaard.
Toen mijn moeder zwanger was van de tweeling bestond er nog geen echo. Ze kreeg wel een röntgenfoto, maar het was onduidelijk of er 1 ruggengraat of 2 te zien waren, want ze lagen vlak naast elkaar dus het kon ook door beweging van de baby komen. Ze hielden wel rekening met misschien 2 baby’s, maar de schok was groot toen de dokter na de tweede zei dat er misschien nog wel eentje kon komen. Dat bleek gelukkig niet het geval!
Kennissen hebben een tweeling bedje met tussenschot. Zo konden ze onder toezicht samen slapen maar in de nacht schot ertussen.
Thanks allemaal voor de snelle reacties! Ik ben aan het kijken naar twee wiegjes met spijltjes die je naast elkaar kunt zetten zodat ze misschien wat aan elkaar kunnen hebben..
vivapimpelmees schreef:
10-07-2019 12:19
Ze worden volgende maand 19. Inderdaad geen echo's gehad. Nou ja.... ééntje. Toen was ik 39.3 week zwanger en werd er bij controle geen hartje gehoord. Toen werd er dus een echo gemaakt....

Het jaar erop werd de echo standaard.
Oh dan ben je echt 1 van de laatsten geweest inderdaad bij wie het nog een verrassing kon zijn. Mijn jongste is ook 19.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven