13 weken echo

23-09-2021 13:24 48 berichten
Alle reacties Link kopieren
Doen jullie de 13 weken echo? Deze echo is nieuw en vrijwillig zelf twijfel ik want je hebt ook al de 20 weken echo.
Alle reacties Link kopieren
Waarom niet?
Alle reacties Link kopieren
het geeft je een inkijkje in hoe het met je "kindje" gaat. Waarom zou je dat niet doen?
Het kan je geruststellen, of voorbereiden
Alle reacties Link kopieren
Als er bij de 20 weken echo iets gevonden wordt, heb je nog maar weinig tijd om beslissingen te nemen. Dat voelt voor veel mensen behoorlijk gehaast. Dus dat zou voor mij geen reden zijn om het niet te doen.
Alle reacties Link kopieren
nausicaa schreef:
23-09-2021 13:32
Als er bij de 20 weken echo iets gevonden wordt, heb je nog maar weinig tijd om beslissingen te nemen. Dat voelt voor veel mensen behoorlijk gehaast. Dus dat zou voor mij geen reden zijn om het niet te doen.
en als je keuzes moet maken, is dat met 13 weken veel minder intens. dan met 20 weken
maar voor het overgrote deel is het vooral geruststellend die echo
Alle reacties Link kopieren
Nieuw? Die echo rond de 12 weken is er toch al eeuwen?
Alle reacties Link kopieren
Star⁴ schreef:
23-09-2021 13:34
Nieuw? Die echo rond de 12 weken is er toch al eeuwen?
we worden oud!
Ik kreeg bij de eerste enkel een 12 weken echo, en dan alleen omdat het hartje niet te vinden was (12 weken was ook eerste bezoek VK), vriendinnen kregen nul echo's
bij 2e, waren ook geen echo's gepland, totdat er wat zorg was over de groei, en toen zagen we met een week of 24 de beeb eens van dichtbij
Alle reacties Link kopieren
Oh nee toch. Wat voor paranoïde gedachte zit hier dan weer achter? (Gezien je andere topics).
En deze echo is niet nieuw hoor.

Niet stiekum je oude topics weghalen hè?
Alle reacties Link kopieren
Star⁴ schreef:
23-09-2021 13:34
Nieuw? Die echo rond de 12 weken is er toch al eeuwen?
Dat is de termijnecho waarop alleen naar de vitaliteit en de zwangerschapstermijn wordt gekeken. Die vindt meestal rond 10/12 weken plaats.

De nieuwe 13 weken echo is een uitgebreidere screening en lijkt meer op de 20 weken echo. Maar dan een stuk eerder.
Alle reacties Link kopieren
Star⁴ schreef:
23-09-2021 13:34
Nieuw? Die echo rond de 12 weken is er toch al eeuwen?
Nee, de termijn echo (tussen 9-11 weken) en de 20-weken echo is er al eeuwen. Ze doen tegenwoordig ook een echo met 13 weken omdat (lichamelijke) afwijkingen zoals een open rug, open schedel, waterhoofd, hartafwijkingen, gat in het middenrif, gat in de buikwand, afwijking van de nieren, afwijking van de botten en Edwards syndroom dan vaak al te zien zijn. Je hebt dan langer de tijd om na te denken over een eventuele zwangerschapsafbreking en de zwangerschapsafbreking zelf is net wat minder heftig dan vanaf de 20 weken.

Waar je vroeger standaard 2 echo's kreeg krijg je er nu standaard 3 :)

TO ik zou het gewoon doen. Ik snap eigenlijk niet zo goed waarom je dit niet zou willen.
Alle reacties Link kopieren
Ik was net te vroeg en kwam er niet voor in aanmerking, maar anders had ik het zeker gedaan! Veel afwijkingen kunnen ze al met 13 weken opsporen i.p.v. met 20 weken. In mijn omgeving heb ik meegemaakt dat een ernstige afwijking pas bij de 20 weken echo werd gezien en dat de moeder daarom nog met 22 weken van haar (niet-levensvatbare) kind moest bevallen. Vreselijk met die termijn. Met 13 weken is het ook vreselijk, maar toch anders dan als je je kind al hebt kunt voelen en een echte bevalling door moet maken.
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Alle reacties Link kopieren
Gezien je leeftijd (je zou nu 44 zijn gezien een ander topic van je in 2015) Zou ik er zeker voor kiezen om extra controles te hebben.
Alle reacties Link kopieren
Deze echo is wel nieuw. Bij de meeste verloskundigen krijg je met ongeveer 8 weken een vitaliteitsecho en tussen 10-12 de termijnecho, maar hierbij wordt alleen gekeken naar de grootte van de vrucht en daarmee de duur van de zwangerschap. Bij de nieuwe 13 wekenecho wordt al veel meer gekeken naar de gezondheid van de baby, dus er kan al eerder gezien worden of er iets mis is. Mijn verloskundige doet dat niet zelf, dat gebeurt bij een echocentrum. Ik zou het wel doen, je kan het maar beter eerder weten dan 20 weken.
Alle reacties Link kopieren
nausicaa schreef:
23-09-2021 13:32
Als er bij de 20 weken echo iets gevonden wordt, heb je nog maar weinig tijd om beslissingen te nemen. Dat voelt voor veel mensen behoorlijk gehaast. Dus dat zou voor mij geen reden zijn om het niet te doen.
Ja dat is natuurlijk ook wel weer waar.
Alle reacties Link kopieren
Wat houdt je precies tegen?
Alle reacties Link kopieren
Als ik de keus had ik dit zeker gedaan..

Kan geen enkele reden bedenken waarom je dit niet zou doen?
Alle reacties Link kopieren
Miek_ schreef:
23-09-2021 13:44
Nee, de termijn echo (tussen 9-11 weken) en de 20-weken echo is er al eeuwen. Ze doen tegenwoordig ook een echo met 13 weken omdat (lichamelijke) afwijkingen zoals een open rug, open schedel, waterhoofd, hartafwijkingen, gat in het middenrif, gat in de buikwand, afwijking van de nieren, afwijking van de botten en Edwards syndroom dan vaak al te zien zijn. Je hebt dan langer de tijd om na te denken over een eventuele zwangerschapsafbreking en de zwangerschapsafbreking zelf is net wat minder heftig dan vanaf de 20 weken.

Waar je vroeger standaard 2 echo's kreeg krijg je er nu standaard 3 :)

TO ik zou het gewoon doen. Ik snap eigenlijk niet zo goed waarom je dit niet zou willen.
Ah helder. Zou het zeker doen ook!
Alle reacties Link kopieren
mariposa2 schreef:
23-09-2021 13:53
Wat houdt je precies tegen?
Niks
Alle reacties Link kopieren
Diamond1983 schreef:
23-09-2021 13:58
Niks
Wat is dan je vraag, ik begrijp het niet?
Alle reacties Link kopieren
gioia82 schreef:
23-09-2021 13:44
Ik was net te vroeg en kwam er niet voor in aanmerking, maar anders had ik het zeker gedaan! Veel afwijkingen kunnen ze al met 13 weken opsporen i.p.v. met 20 weken. In mijn omgeving heb ik meegemaakt dat een ernstige afwijking pas bij de 20 weken echo werd gezien en dat de moeder daarom nog met 22 weken van haar (niet-levensvatbare) kind moest bevallen. Vreselijk met die termijn. Met 13 weken is het ook vreselijk, maar toch anders dan als je je kind al hebt kunt voelen en een echte bevalling door moet maken.
Ik was ook net te vroeg, maar ben wel gevraagd om mee te doen als oefenmateriaal. Heb dat niet gedaan omdat ik niet op alle noodzakelijke data kon, en ook wel omdat ik er echt een dag aan kwijt zou zijn, locaties waren ver weg en 6 x 30 minuten een oefenecho.
Alle reacties Link kopieren
Ok, top weet even genoeg.
Dank je wel voor jullie reacties.
Alle reacties Link kopieren
Diamond1983 schreef:
23-09-2021 14:02
Ok, top weet even genoeg.
Dank je wel voor jullie reacties.
Wow, vage shizzle zeg.
Alle reacties Link kopieren
Julia65 schreef:
23-09-2021 13:54
Als ik de keus had ik dit zeker gedaan..

Kan geen enkele reden bedenken waarom je dit niet zou doen?
ik wel, maar ik denk, dat ik TO niet help, door ze op te pennen :)
Laatste radio-uitzending over dit onderdwerp gevolgd
Ik liet geen enkele kans om mijn kindje te zien en te horen onbenut.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
23-09-2021 14:08
ik wel, maar ik denk, dat ik TO niet help, door ze op te pennen :)
Laatste radio-uitzending over dit onderdwerp gevolgd
Ja snap wel wat je bedoelt je leest wel dat het ook ouders onnodig ongerust kan maken. En stress wil je niet tijdens je zwangerschap dat is voor niemand goed.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven