20 weken echo doen?

09-06-2016 22:57 161 berichten
Over twee weken ben ik 20 weken zwanger. Onze verloskundige doet geen 20 weken echo, en heeft ons het adres van een andere praktijk gegeven.

Wel heb ik echt al veel echo's gehad, en tot nu toe is alles goed. Mijn gevoel zegt ook dat alles goed is. Ik ben extreem gelukkig met dat ik zwanger ben. Ik ben super trots op men groeiende buik, en praat er het liefst de hele dag met iedereen over...

Mijn gevoel zegt dat ik geen 20 echo weken wil, ik ben bang dat ze iets zien. Dat ik mij dan erg druk ga maken, en misschien dat ze het verkeerd zien. Of dat ik er toch niks aan kan doen.

Vanaf week 6 ben ik extreem misselijk en waarschijnlijk mede door stress dat dit zo erg was. Niet stress waar ik wat aan kan doen, gewoon dagelijkse stress dingetjes..

Ik wil gewoon zo blijven genieten van mijn kindje in mijn buik, zonder stress of hij wel gezond is..

Wat zouden jullie doen?

Ik ga het zelf ook even goed nalezen, misschien dat ik van een afstandje ook vind dat ik mij aanstel, hahah..

Btw.. Mijn vriend wil het op zich wel doen, omdat we hebben begrepen dat als ze iets zien we er misschien nog wat aan kunnen doen. Dit zou ook de enige reden zijn, om het toch te doen. Hij begrijpt echter ook mijn reden dat ik juist zo ontspannen ben en zo wil blijven.. Juist voor de baby, want stress is natuurlijk niet goed..

20 weken echo doen

Totaal aantal stemmen: 213

Ja (96%)
Nee (4%)
Jeetje, ik lees nu pas alle reacties. Wat wordt er tegenwoordig geïndoctrineerd zeg! Net doen alsof je je kind of jezelf iets ontzegt als je het niet doet. Niet alle vooruitgang is verbetering.
Alle reacties Link kopieren
Wél die echo laten maken! In Nederland hebben we het geluk dat er een goede gezondheidszorg is, en dat alle zwangeren een 20-weken echo krijgen aangeboden. Een medische echo om uitgebreid te kijken of jouw ongeboren kindje gezond is. Niet met het idee om het 'alsnog weg te laten halen' zoals jij lijkt te denken, maar om de best mogelijke zorg te bieden.

Ik vind het persoonlijk best egoïstisch om niet te kiezen voor deze echo. Stel dat er een hartafwijking ontdekt wordt waar het kindje prima mee geboren kan worden, maar waarbij na de geboorte wel wat extra aandacht nodig is, bijvoorbeeld een kinderarts die het kindje onderzoekt. Of een bevalling in een academisch ziekenhuis ipv thuis of het kleine, plaatselijke ziekenhuis in jouw woonplaats.

En even verder denkend: voor jouw eigen rust wil je nu die echo niet. Je weet dat jouw kindje na de geboorte ook nagekeken wordt door de verloskundige? Dat er een hielprik gaat volgen waarbij getest wordt op vele ziektes? Dat je kindje op het consultatiebureau elke keer weer nagekeken wordt door de arts?

Dat wil je ook allemaal niet dan, want stel dat er wel een lage apgaracore is, een stofwisselingsziekte blijkt te zijn, of een hartruisje gehoord wordt...?

Kortom: mijn idee is dat als je ervoor kiest om zwanger te worden dien je je verantwoordelijkheid te nemen voor (de gezondheid van) je kind. En wat mij betreft hoort de 20-weken echo daar zeker bij (net als de andere controles die ik noemde).
Tsjaaaaa. Ik snap je gevoel, had dat zelf ook wel. Maar er is ook een andere kant: als je wel de echo doet en alles is goed dan kun je echt verder gaan met genieten! Tenminste, zo werkte dat bij mij. Gaf heel veel rust juist dat de 20 weken echo goed was. En als er iets niet goed is kan je daar vast aan wennen/naartoe groeien voor de baby er is.

En verder hoort dit bij het ouderschap. Als de baby geboren is gaat dit ook verder. Ook dan kan je niet altijd onbezorgd genieten van het ouderschap. Dat hoort er gewoon bij. Liever niet teveel natuurlijk

Succes met een keuze maken en geniet nog lekker van je zwangerschap!
quote:MinkeDeWit schreef op 10 juni 2016 @ 07:31:

Als je het niet wilt, moet je het niet doen! Het voegt niets toe behalve meer kennis.

Het is wel altijd heel leuk om je kind te zien dus je zou ook een pretecho kunnen laten doen. 15 jaar geleden hoefde nog niet iedereen een 20-wekenecho. Dat is helemaal niet van levensbelang.

(Oh gut, nu klink ik weer als een oma - ik ben nog piepjong).En 15 jaar geleden was de babysterfte mss ook wel hoger dan nu. Dat iets er 15 jaar geleden nog niet was betekent niet dat het geen verbetering is dat het er nu wél is. Wat een onzinargument.
Als je niet wilt hoef je het niet te doen. Zou een mooie boel worden als straks alle prenatale tests verplicht worden. Ja, ook dat is vooruitgang.

Je doet het kind niets aan als je geen 20-wekenecho laat doen.
Ik zou het doen. Bij een vriendin kwamen ze er achter dat de navelstreng niet goed werkte. Heeft veel stress gegeven, maar ook gezorgd voor extra controles en een tijdige keizersnede (32 weken helaas al) waardoor haar zoontje nog leeft en gezond is.
quote:MinkeDeWit schreef op 10 juni 2016 @ 07:55:

Behalve als er na de bevalling direct medische hulp moet klaar staan, omdat het kindje anders mogelijk overlijdt.

Maar dat is niets nee.
Ik zou het wel doen, even over die angst heen stappen.

Ze doen de 20 weken echo niet voor niks. En heel vaak is alles goed maar mochten ze iets zien dan kunnen ze je erop voorbereiden.

Bij mij zagen ze op gewone echo's niks maar de 20 weken echo wel. Dit heeft het leven van me zoontje gered.

Dus als het fout is hoeft nog niet gelijk te beteken dat je het moet laten weg halen. Ze weten dan precies wat ze moeten doen wanneer je kindje geboren wordt.

Maar het is je eigen beslissing maar er zijn zoveel mensen bij wie de 20 weken echo goed is, dus is zou me over de angst heen zetten en het doen.
quote:melbourne88 schreef op 10 juni 2016 @ 08:46:

[...]

Behalve als er na de bevalling direct medische hulp moet klaar staan, omdat het kindje anders mogelijk overlijdt.

Maar dat is niets nee.

Precies.

Kindje van een vriendin bleek een hartafwijking te hebben. Uiteindelijk waarschijnlijk niet ernstig (ze heeft er vooralsnog geen last van), maar ze staat wel onder controle. Had ze geen 20-wekenecho gedaan, dan zou ze niets weten van die afwijking. Nu staat kind onder controle, en kun je gedonder (hopelijk) voor zijn.
Even van die wolk af. Je bent moeder en kunt nu niet altijd meer ' het niet willen weten'.

Dit gaat om gezondheid en welzijn van je kind.

En wat betreft stress. Die ga je als moeder nog veel meer krijgen. Daar heb je mee te dealen, hoe zwaar dat soms ook is.
Het hoeft ook allemaal niet heftig te zijn.

Onze echo was ook niet helemaal goed. 1 nierbekken verwijdt.

1 nier is aan het verschrompelen, maar kind is verder perfect gezond. Hadden we nooit geweten zonder die 20 weken echo. Nu staat ze onder controle bij een arts (iedere 6 maanden langs) en kan eventuele verdere nierschade snel geconstateerd worden en erger voorkomen worden. Nierschade merk je anders pas als je te laat bent.

Niets ernstigs dus, maar wel heel blij dat we het hebben gedaan.
Het is vooral vervroegen van het weten. Waarschijnlijk zou ik het zelf wel doen want het is zonder risico's maar ik vind dat vrouwen net zo vrij moeten zijn om het niet te doen.
Precies, het is niet zo dat als je de echo niet doet de afwijking er niet is.

Die is er. Met of zonder echo.

En als je t weet kun je meteen goede hulp krijgen voor je kindje. Kan het goede team klaarstaan na de geboorte ipv dat ze opgepiept moeten worden en het tijd duurt voordat ze er zijn. Kostbare tijd. Of dat het iets sluimerends is, wat pas na een paar maanden of jaren gevonden wordt.

Net als in een koud zwembad springen: neem een diepe teug adem, en spring. Je krijgt een kind. Daar hoort de verantwoordelijkheid bij. En dat kan gepaard gaan met stress. Ademteug, springen, en gaan. Zwemmen moet je toch, beter maar met de goede gebruiksaanwijzing
Waarom niet? Wat is je beweegreden?
quote:MinkeDeWit schreef op 10 juni 2016 @ 09:20:

Het is vooral vervroegen van het weten. Waarschijnlijk zou ik het zelf wel doen want het is zonder risico's maar ik vind dat vrouwen net zo vrij moeten zijn om het niet te doen.En dat kan het leven van de baby in sommige gevallen redden.
Knip
Bedankt voor alle tips...

Stress an zich is niet erg, echter door die misselijkheid die er bij mij op volgt kan het ook schadelijk zijn voor mijn kindje.. Hij leeft in mijn buik en als ik geen eten binnen krijg, of drinken en het stress hormoon lekker laat gaan is dat gevaarlijk.. Dat was bij mij al in de 9de week en moest hierdoor alle prikkels voorkomen, en zeker stressprikkels..

Dit heb ik gisteravond niet goed omschreven denk ik..

Ik gun mijn kindje nu een rustige tijd in mijn buik, zodat hij goed groeit, en geen stress ervaart..

heb eerst de verloskundige praktijk voor 20 weken echo gebeld, van hen moesten wij overleggen met mijn verloskundige.

Onze verloskundige zegt dat de kans dat ze iets ontdekken waar we nog iets aan kunnen doen heel heel klein is. Hij raad het ook af voor ons om die echo te doen. Aangezien wij heel veel vertrouwen hebben in hem gaan we het niet doen. Met 21 weken hebben we weer een gewone echo en dan gaat hij extra goed kijken. Mocht hij toch zijn bedenkingen hebben dan doen we het als nog..

Ik ben heel blij met alle tips en ik hoop dat iedereen dit van ons respecteert.

Wij doen in onze ogen niks om ons kindje in gevaar te brengen. Echter wij willen ook niet klakkeloos met alle hypes, en alle nieuwe dingen zomaar meegaan.

In onze ogen hebben wij ons goed laten informeren en wij staan nu samen 100% achter ons besluit.

Wij hopen dat het andere ook helpt om de keuze te maken, en wat is het toch fijn dat wij keuzes hebben..
Serieus, de 20-wekenecho een hype?!
quote:SallySpectra schreef op 10 juni 2016 @ 14:47:

Serieus, de 20-wekenecho een hype?!

Dat heb ik niet gezegt..

Er staat ook achter "nieuwe dingen"
Mja, ik heb toch het idee dat je heel erg je kop in het zand steekt en naar één optie toe redeneert. Misselijkheid is niet schadelijk voor je baby, niet eten ook niet (tenzij je echt ondervoed raakt maar zelfs dan is het vooral ongezond voor jezelf). Maar hey, jullie leven, jullie keuze.
quote:Tem831687 schreef op 10 juni 2016 @ 14:25:

Bedankt voor alle tips...

Stress an zich is niet erg, echter door die misselijkheid die er bij mij op volgt kan het ook schadelijk zijn voor mijn kindje.. Hij leeft in mijn buik en als ik geen eten binnen krijg, of drinken en het stress hormoon lekker laat gaan is dat gevaarlijk.. Dat was bij mij al in de 9de week en moest hierdoor alle prikkels voorkomen, en zeker stressprikkels..

Dit heb ik gisteravond niet goed omschreven denk ik..

Ik gun mijn kindje nu een rustige tijd in mijn buik, zodat hij goed groeit, en geen stress ervaart..

heb eerst de verloskundige praktijk voor 20 weken echo gebeld, van hen moesten wij overleggen met mijn verloskundige.

Onze verloskundige zegt dat de kans dat ze iets ontdekken waar we nog iets aan kunnen doen heel heel klein is. Hij raad het ook af voor ons om die echo te doen. Aangezien wij heel veel vertrouwen hebben in hem gaan we het niet doen. Met 21 weken hebben we weer een gewone echo en dan gaat hij extra goed kijken. Mocht hij toch zijn bedenkingen hebben dan doen we het als nog..

Ik ben heel blij met alle tips en ik hoop dat iedereen dit van ons respecteert.

Wij doen in onze ogen niks om ons kindje in gevaar te brengen. Echter wij willen ook niet klakkeloos met alle hypes, en alle nieuwe dingen zomaar meegaan.

In onze ogen hebben wij ons goed laten informeren en wij staan nu samen 100% achter ons besluit.

Wij hopen dat het andere ook helpt om de keuze te maken, en wat is het toch fijn dat wij keuzes hebben..Prima beslissing hoor. Het hoeft niet. Fijn dat je verloskundige je er ook gewoon vrij in laat en niet aandringt.
Het belangrijkste is dat wat je ook doet, je het samen besluit. Ik ben een beetje verbaasd over de beslissing van de verloskundige, als ik eerlijk ben, maar die man zal het beter weten dan een leek neem ik aan haha.

Fijne zwangerschap!
quote:SallySpectra schreef op 10 juni 2016 @ 14:52:

Mja, ik heb toch het idee dat je heel erg je kop in het zand steekt en naar één optie toe redeneert. Misselijkheid is niet schadelijk voor je baby, niet eten ook niet (tenzij je echt ondervoed raakt maar zelfs dan is het vooral ongezond voor jezelf). Maar hey, jullie leven, jullie keuze.

Ben ik niet met je eens, ik heb zeker geluisterd. Mijn bezwaren bij een deskundige neergelegd en die adviseert om het niet te doen.

Heb de voors en tegens die ik hier kwam hierin meegenomen naar de verloskundige toe. De verloskundige kent mijn achtergrond, en heb hem ook verteld hoe mijn vriend erin staat.
quote:MinkeDeWit schreef op 10 juni 2016 @ 07:55:

Als je niet wilt hoef je het niet te doen. Zou een mooie boel worden als straks alle prenatale tests verplicht worden. Ja, ook dat is vooruitgang.

Eens!

Ook al heb ik de echo wel laten doen, het is absoluut geen verlichting en aan elke ouder zelf om te beslissen of je dit wilt.
Ik vraag me wel af wat het verschil is voor jou tussen de 20 weken echo en een echo met 21 weken waarin er extra goed gekeken het worden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven