20 wkn echo niet goed

24-02-2020 10:38 17 berichten
Hoi allemaal,
Ik moet even wat kwijt.
Verdorie onze 20wkn echo was niet goed.
(2e kindje onderweg!) En ik mag van mijzelf niet zeuren want er waren géén directe afwijkingen te zien.
Máár we zijn wel in een grijs gebied beland waar bij ‘zou-kunnen-dat’ en ‘dit-is-een-assosiatie-met’.
Ook niet een fijne positie kan ik zeggen.
Ik zit in een achtbaan vol met emoties (hallo hormonen) en sta voor keuzes die ik niet wil maken.
Er is een kans op nare aandoeningen maar de risico’s zijn klein. Verder onderzoek zou vruchtwaterpunctie betekenen maar de risico’s daar van vind ik moeilijk op te wegen tegen waar we voor staan.
Ondertussen trappelt mijn meisje vrolijk verder in mijn buik en ik ben nu al smoorverliefd op haar. Ik wil het liefste weg kruipen in een hoekje en niks meer doen. Maar iedereen wenst ons succes, wat uiteraard heel lief bedoelt is en mijn drukke werk gaat ook gewoon door. Een oma is zojuist overleden en we zitten in een (kleine) verbouwing thuis.
Mag ik hier dan even zeuren dat dit toch allemaal wel een beetje veel is en ik heel graag wil dat dit voorbij is?
Ps.
Ervaringen met vruchtwaterpunctie zijn welkom!
Joe! Xxx
Alle reacties Link kopieren
Tijd om even pas op de plaats te maken. Meld je ziek op je werk. Concentreren kun je je nu toch niet. En krúip dan ook even weg in een hoekje. Even.

Kun je je oudste even wat vaker onderbrengen?
Kun je de verbouwing anders inkleden, zodat het sneller klaar is of je er minder last van hebt?

En dan ga je nog eens rustig met je man samen de scenario's door. Persoonlijk zou ik zeker willen weten of de echo gelijk heeft en de punctie laten doen. Voor ik beslissingen neem die onherroepelijk zijn en wellicht op valse gegevens waren. Of dat ik nog 20 weken in onzekerheid zou zitten en er alsnog een gezonde meid ter wereld kwam. Ik zou het gewoon willen weten dus.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Hey Doreia,

Wat een fijn bericht..
je boodschap is duidelijk en komt aan.
Misschien moet ik er inderdaad wel even aan toegeven. Ik vind ik doorgaans erg moeilijk. (Mijn niet-zeuren principes wegen altijd zwaarder)

Verbouwing hebben we al geprobeerd anders in te delen en mijn man heeft al hulp ingeschakeld gisteravond. Eerlijk gezegd was ik het daar niet mee eens en werd zelfs een beetje boos omdat ik vond dat we anderen niet om hulp moesten vragen.. ik besef mij nu eigenlijk pas dat dat hìj de juiste keus heeft gemaakt en het stom van mij is om dat niet te willen...

Ik probeer met m’n man ook over de keuzes die we moeten maken te praten. Maar hij bekijkt het oppervlakkig: als het geen kwaliteit van leven heeft dan weg laten halen, punt en wil er niet over hebben eerder we de volgende echo/gesprek hebben gehad.
Die hebben we vanmiddag trouwens...

En ja, natuurlijk moeten we verdere informatie van vanmiddag afwachten.
Maar als ze op dát moment mij de keus van een vruchtwaterpunctie voorstellen dan wil ik toch wel mijn gedachten daar op voorbereid hebben...

Te veel gedachten om op te noemen... maar chaos in mijn hoofd..
Ps. Bij de gedachte van ‘weg laten halen’ raak ik al in paniek en mág gewoon niet aan de orde zijn met de - in verhouding- lage risico’s die wij lopen... vìnd ik. Maar tóch wordt het benoemd......
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook een Rammama, ik denk dat ik je snelheid van handelen en dergelijke en het almaar door gaan en het geen plan hebben om op door te stomen wel begrijp daarin ;)

En fijn dat man het al heeft verandert die verbouwing, want nu is er opeens een dringende andere prioriteit die alle voorrang heeft.

Wacht dan vanmiddag nog eens af zou ik zeggen. Maar heb het er wel samen over of jullie achter een punctie staan of niet. Het is natuurlijk ontzettend kort dag om je erin te verdiepen. Mocht je een fijn persoon tegenover je hebben zitten, dan zou ik afgaan op zij/haar expertise hierin. Adviseren mag die persoon niet, maar volg je gevoel.

En bespreek met je man precies wat er door jullie beide wordt verstaan onder 'geen kwaliteit van leven'. Is dat niet-levensvatbaar of ook als het kind een beperking / down zou hebben? En dat mag. Het is jullie (verschrikkelijke) keuze.

Is je man ook (eerder) thuis om mee te gaan?
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Hè wat naar zoiets. Als ik je OP lees, denk ik direct aan iets als echodense darmen, klopt dat toevallig? Dat soort dingen zijn gewoon heel zenuwslopend, omdat de grootste kans is dat er niks aan de hand is, maar het kán dat er wel vanalles aan de hand is.

Geef toe aan je emoties, het is logisch dat je het nu even allemaal niet weet. Je man wil er nu niet verder over praten, wat natuurlijk voor jou heel lastig is, maar ergens heeft hij natuurlijk gelijk dat je niks weet totdat je die afspraak vanmiddag hebt gedaan en evt een vruchtwaterpunctie als je dat wilt. Het vaakst is er uiteindelijk niks aan de hand, maar dat weet je natuurlijk pas zeker als het verder onderzocht is.

Ga voor nu nog even iets ontspannends doen, neem een warm bad, huil als je dat wilt en bel evt een vriendin of familielid ofzo als je er toch even over wilt praten. En ga dan vanmiddag zo helder mogelijk die afspraak in, zorg dat je goed luistert naar wat gezegd wordt, en bedenk dat je zeker niet nu gelijk keuzes hoeft te maken. Je noemt ‘niet met het leven verenigbaar’ en je hebt het over het weghalen van het kindje, maar zo ver hoef je nog helemaal niet te denken. Je mag gewoon nu nog van je meisje genieten en probeer echt te luisteren naar de artsen. In je hoofd gaan je gedachten al heel snel tien stappen verder en hopelijk is dat allemaal helemaal niet nodig.

Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Doreia* schreef:
24-02-2020 11:05
Wacht dan vanmiddag nog eens af zou ik zeggen. Maar heb het er wel samen over of jullie achter een punctie staan of niet. Het is natuurlijk ontzettend kort dag om je erin te verdiepen. Mocht je een fijn persoon tegenover je hebben zitten, dan zou ik afgaan op zij/haar expertise hierin. Adviseren mag die persoon niet, maar volg je gevoel.

En bespreek met je man precies wat er door jullie beide wordt verstaan onder 'geen kwaliteit van leven'. Is dat niet-levensvatbaar of ook als het kind een beperking / down zou hebben? En dat mag. Het is jullie (verschrikkelijke) keuze.
Eens. Maar bedenk je ook dat je dit niet nu al allemaal precies hoeft te weten. Je mag in het ziekenhuis gewoon vragen wat de voor- en nadelen zijn van een punctie en ervoor kiezen om daar nog een paar dagen over na te denken bijvoorbeeld als jij dat wilt. De keuzes hoeven niet allemaal nu al vast te staan.
Ach, wat een onzekerheid!
Bij ons was het ook niet goed, inmiddels 2,5 jaar geleden. Ik kan me alleen maar aansluiten bij Doreia: pas op de plaats en neem je tijd.

Ons hielp het om allerlei scenario’s door te spreken; wat wel en wat niet, wat als dit, wat als dat. Wat is de impact op het kind, ons en ons andere kind (was ook onze tweede)?
Wij hebben een vlokkentest gehad (want had geen vruchtwater voor de punctie), idee is natuurlijk hetzelfde. Ik vond dat meevallen, het is ongemakkelijk maar deed niet echt pijn. Uitslag duurt wel even. Ik heb een dag of 5 later wel enorm bloedverlies gehad, maar niemand wist zeker of dat daardoor kwam of door wat er met ons meisje aan de hand was.

Persoonlijk hebben we ons in alles verdiept, ook medisch, en heul veel vragen gesteld. Veel gepraat, met elkaar. Bijna even van de wereld geweest voor anderen (behalve natuurlijk dat zoon gewoon doorging dus ja, opvang, boodschappen, maaltijden etc).

Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Het moeilijke in deze periode is dat je er nu ook nog even niets mee kunt.
Pas als je weet of er echt iets aan de hand is, kun je ermee verder. Je zit nu even in een niemandsland en je kunt eigenlijk niet veel anders dan de tijd uitzitten.

Ik herken de situatie wel. Op 'onze' 20-weken echo werden echodense darmen geconstateerd. Wij hebben naar aanleiding daarvan besloten een vruchtwaterpunctie te laten doen. Ik weet niet meer hoeveel tijd daartussen zat, volgens mij ging het vrij snel. Vruchtwaterpunctie viel mij alles mee, heb er 0 last van gehad. Wachten op de uitslag vond ik zenuwslopend.
Die hele periode was gewoon k*t. Je flikkert keihard van je roze wolk, net op het moment dat de zwangerschap wat meer gaat leven en je je kindje regelmatig voelt en het ook voor de 'buitenwereld' zichtbaar is dat je zwanger bent en je daar dus geregeld vragen/opmerkingen over krijgt.

Heel veel sterkte en succes met 'de tijd uitzitten'. Hopelijk krijg je snel meer duidelijkheid, daar kun je in elk geval mee verder, op wat voor manier dan ook.
Alle reacties Link kopieren
Oh nee, wat vreselijk, die onzekerheid, die achtbaan.

Herkenbaar hier; onzekerheid op de 20 weken echo en onzekerheid gehad tot het moment dat onze zoon geboren was. Vreselijk. Ik vond de zwangerschap een verschrikking want wist totaal niet waar we aan toe waren, en al die onderzoeken en steeds weer nieuwe artsen 'die het ook niet wisten'.
Onze zoon is helemaal gezond geboren. Gelukkig. Echt, wat een geluk. Maar wat een stress.

Ik wil je heel veel sterkte wensen en hoop dat je duidelijkheid krijgt. Het is gewoon ronduit k*t als die roze wolk ineens poef, weg is. Die chaos is vreselijk.
Heel veel sterkte vanmiddag.
Uitslag van de 20wkn echo was inderdaad echodense darmen én ook SUA.
Ik heb het meer gelezen inderdaad en snap ook dat het niet gezien wordt als een directe afwijking. Alleen ja net wat jullie zeggen.. grijs gebied brengt ook zorgen. Terwijl garantie er ook nooit is.

Ik ben in vele opzichten inderdaad een echte rammama. En mijn man een echte vis... ik zie het als een ying yang ;-)
We hebben straks een uurtje lunch samen alvorens de afspraak.

Tijd - geduld + ram.. ja... ahum🤭

Ik vind de risico’s van een vruchtwaterpunctie moeilijk te overzien. Knap dat er in vergelijkbare situaties toch voor wordt gekozen...
wij hebben eerst voor bloedtesten gekozen, krijgen straks de uitslag... maar als die niet goed zijn krijgen we stap twee..

Bedankt voor jullie steun maar ook adviezen. Ik kan denk ik weer even voor voor de komende uren...
ook goed om te lezen dat het echt vaker voor komt.. kan die bevestiging niet vaak genoeg horen/lezen. (Positief bedoelt uiteraard)
Alle reacties Link kopieren
Ah lieve Rammama, wat een rotnieuws. Ik ken je uit de FB-groep van onze peuters (ik ben degene met twee dochters). Geen ervaring of tips, maar wel een hele dikke knuffel. Ik denk aan jullie en duim voor goed nieuws :hug:
Dank je Fiona 😘😘😘
Wat kwam er uit de nipt test? Of hadden jullie die niet gedaan?
Ik wil je in ieder geval heel veel sterkte wensen. :redrose:
@DeKenau, nipt was goed! (Geen neven bevindingen gedaan)

Waaronder de nipt zijn er meerdere dingen die het risico op dat er iets aan de hand zou kunnen zijn kleiner maken.
Maarrrr het is dus niet uitgesloten ivm de bevindingen op de 20wkn echo.

Inmiddels hebben we de afspraak van vandaag achter de rug bij de gyn.
We hebben samen de beslissing kunnen maken om geen verdere risico volle onderzoeken te gaan doen.
We gaan dus verder genieten van deze zwangerschap. En wat komt dat komt.
Een beslissing gebaseerd op gevoel ondersteund door informatie van de gyn.
Het is goed zo.
Rammama schreef:
24-02-2020 21:06
@DeKenau, nipt was goed! (Geen neven bevindingen gedaan)

Waaronder de nipt zijn er meerdere dingen die het risico op dat er iets aan de hand zou kunnen zijn kleiner maken.
Maarrrr het is dus niet uitgesloten ivm de bevindingen op de 20wkn echo.

Inmiddels hebben we de afspraak van vandaag achter de rug bij de gyn.
We hebben samen de beslissing kunnen maken om geen verdere risico volle onderzoeken te gaan doen.
We gaan dus verder genieten van deze zwangerschap. En wat komt dat komt.
Een beslissing gebaseerd op gevoel ondersteund door informatie van de gyn.
Het is goed zo.
Mooi. En heel begrijpelijk.

Ik heb nooit een nipt gedaan, ook met deze gedachtengang, bang om onnodig in onzekerheid te zitten, zou ook geen vlokkentest doen ivm kans op miskraam. Hier dus ook 'wat komt dan komt'. Mooi dat je zo je gevoel kunt volgen, ik wens je nog een hele fijne zwangerschap toe!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven