43 jaar en zwanger: Kind houden?
zondag 6 mei 2018 om 15:30
Ik zit momenteel met een moeilijk dilemma. Heb een week geleden ontdekt dat ik zwanger ben, ruim drie maanden. Dit is totaal onverwachts gebeurd. Ik ben 43 jaar en heb al twee dochters van 14 en 11 jaar oud. Mijn partner laat de beslissing aan mij over. Een derde kind is welkom, maar hij kan er ook mee leven als ik het weg laat halen. Op dit moment weet ik het gewoon echt niet. Aan de andere kant lijkt het me heel mooi om een baby in mijn armen te sluiten, in mijn hart is er plek voor. Onze relatie is stabiel en financieel kunnen we het ook wel lijden. Maar persoonlijk vind ik 43 jaar echt te oud om een kind te krijgen. Om straks als oude taart tussen de jonge meiden op het consultatiebureau te staan en weer te starten op het kinderdagverblijf en straks basisschool....
En hoe gaan mijn dochters op reageren? De ene is al flink aan het puberen. Die zit echt niet op een babybroertje of zusje te wachten. De jongste gaat volgend schooljaar naar de brugklas. Inmiddels een echo gehad. En alles ziet er goed uit. Ook de gynaecoloog is positief. In mijn hart is er ruimte voor. Maar mijn leeftijd... Ik weet gewoon echt niet wat ik moet doen. Als ik het kindje houd, gaan we wel een NIPT-test doen. Maar ik moet nu wel snel een besluit maken. Hoe langer het kindje in mijn buik zit, hoe moeilijker het wordt om een abortus te laten uitvoeren.
En hoe gaan mijn dochters op reageren? De ene is al flink aan het puberen. Die zit echt niet op een babybroertje of zusje te wachten. De jongste gaat volgend schooljaar naar de brugklas. Inmiddels een echo gehad. En alles ziet er goed uit. Ook de gynaecoloog is positief. In mijn hart is er ruimte voor. Maar mijn leeftijd... Ik weet gewoon echt niet wat ik moet doen. Als ik het kindje houd, gaan we wel een NIPT-test doen. Maar ik moet nu wel snel een besluit maken. Hoe langer het kindje in mijn buik zit, hoe moeilijker het wordt om een abortus te laten uitvoeren.
zondag 6 mei 2018 om 17:05
Dus het enige no-no is dat jij jezelf te oud vind?Zeester44 schreef: ↑06-05-2018 16:55En over slaapproblemen van mijn pubers maak ik me geen zorgen. Die slapen door alles heen, onweer, vuurwerk op oudjaarsnacht... We hebben zelfs weleens een paar nachten voor een huilbaby voor iemand anders gezorgd, zodat de ouders op krachten konden komen. En daar sliepen ze ook zo doorheen. Volgens mij ben ik zelf alle bezwaren wel aan het wegredeneren![]()
zondag 6 mei 2018 om 17:06
Vanuit jouw referentiekader begrijp ik dat maar jij weet ook heus wel dat er hele gelukkige gezinnen zijn met meerdere kinderen .
zondag 6 mei 2018 om 17:07
Bij redbull voor de deur in een mandje achterlaten.Lady*Voldemort schreef: ↑06-05-2018 17:00Mijn huis is ook niet groot genoeg, en Spanje zit er ook al niet in. Zal ik mijn kinderen maar te vondeling leggen?
zondag 6 mei 2018 om 17:11
Dit dus ook.Ana_Isabel2 schreef: ↑06-05-2018 16:46Ik ben absoluut pro baas van eigen buik. Wat ik niet begrijp is dat je weet dat je drie maanden ver bent en inmiddels al een week aan het twijfelen bent.
Een "normale abortus" is al nauwelijks meer mogelijk omdat je al zover bent.
Kind zal er echt uit moeten met een soort van opgewekte bevalling.
En ik hoor van alle kanten dat dat behoorlijk traumatisch kan zijn.
zondag 6 mei 2018 om 17:12
MinkeDeWit schreef: ↑06-05-2018 15:33Volgens mij zie je het best zitten, zo’n onverwacht cadeautje. 43 is ook nog helemaal niet oud voor een derde. Vroeger gingen vrouwen ook door na hun 40e.
Ok, het kan nog anders was ze niet zwanger geworden, maar helemaal niet is natuurlijk wel een ander uiterste.
TO, hier op het schoolplein zijn er niet zoveel jonkies hoor, zou je echt niet opvallen
Weten je dochters het al?
zondag 6 mei 2018 om 17:12
Ik zit wel te huilen om alle reacties. Zo lief en positief allemaal (op één na dan, maar dat is ook goed). Dat had ik niet verwacht. Had gedacht dat iedereen het me zou afraden om op 43-jarige leeftijd deze zwangerschap uit te dragen en dat iedereen vooral met mij alleen de bezwaren zou zien tegen moeder worden op latere leefijd. Merk dat er nu wel iets is geknapt en de vraag verschuift of ik een abortus wel mentaal aan zou kunnen
. Zelf moest ik er vroeger nooit aandenken nog na mijn 35e zwanger te worden, maar nu ik zelf zwanger ben...
zondag 6 mei 2018 om 17:13
Zeester44 schreef: ↑06-05-2018 15:43Ik vind het voor het kindje ook niet leuk om zo'n oude moeder te hebben. Vind het zielig als ze denken dat oma hem/haar naar school brengt. En als hij/zij 20 is, zit ik onderhand tegen mijn pensioen aan. En vind het leeftijdsverschil met de anderen ook heel groot. Het zijn vooral allemaal praktische dingen. We hebben ook geen kamertje meer over. En die twee meiden gaan het niet leuk vinden om samen een kamer te moeten gaan delen.
Hoe zien 50jarigen er in jouw ogen uit dan in vredesnaam?
zondag 6 mei 2018 om 17:14
Het is nog maar 3 maanden en dat is maar een cm of 5-6. Abortus wordt tot 22 weken gedaan dus TO is nog ruim op tijd.Tornacense schreef: ↑06-05-2018 17:11Dit dus ook.
Mijn moeder was 41 toen ik geboren werd. Mijn zus was iets ouder dan jouw kinderen, maar mijn broer ook in die leeftijd. Vooral is er wat gemopperd toen ik een slaapkamers kreeg als baby, maar later deelde ik een kamer met mijn zus. Natuurlijk sloegen we elkaar af en toe de hersens in, maar het was echt geen drama. Waar leer je anders een kamer op te delen met tape?
Met mijn broer en zus heb ik een geweldige relatie. Mijn ouders zijn nu wat ouder en als ik ooit kinderen krijg zullen ze een andere opa en oma zijn dan bij de kinderen van mijn zus. Dat is jammer, maar als dat het grootste drama in mijn leven is, valt het ook nog wel mee.
Aangezien je zegt dat je het gevoelsmatig wel zou willen en er geen echte redenen zijn, denk ik dat abortus je behoorlijk zwaar zou vallen. Zorg dat je goede begeleiding krijgt. Maar doe ook niet te dramatisch; Er is nog nooit een puber dood gegaan aan een kamer delen en er zijn miljoenen kinderen opgegroeid met een moeder van over de veertig. Als het qua gezondheid, financiën en je relatie goed ziet, zie ik echt weinig problemen.
Met mijn broer en zus heb ik een geweldige relatie. Mijn ouders zijn nu wat ouder en als ik ooit kinderen krijg zullen ze een andere opa en oma zijn dan bij de kinderen van mijn zus. Dat is jammer, maar als dat het grootste drama in mijn leven is, valt het ook nog wel mee.
Aangezien je zegt dat je het gevoelsmatig wel zou willen en er geen echte redenen zijn, denk ik dat abortus je behoorlijk zwaar zou vallen. Zorg dat je goede begeleiding krijgt. Maar doe ook niet te dramatisch; Er is nog nooit een puber dood gegaan aan een kamer delen en er zijn miljoenen kinderen opgegroeid met een moeder van over de veertig. Als het qua gezondheid, financiën en je relatie goed ziet, zie ik echt weinig problemen.
JE kan het ook zo bekijken, over 10 jaar waren de meiden vast zelfstandig gaan wonen, en dan heb je straks een 10 jarige allen in huis. Hoe lijkt je dat
Ook dat je bijvoorbeeld straks weer naar zwemlessen moet en ander clubjes .
Je moet echt overleggen hoe jullie de toekomst zo voor je ziet. Desnoods zoeken julie hulp van buitenaf. De huisarts kan een doorverwijzing regelen naar deskundige.
Hoeveel tijd heb je nog met beslissen?
Ook dat je bijvoorbeeld straks weer naar zwemlessen moet en ander clubjes .
Je moet echt overleggen hoe jullie de toekomst zo voor je ziet. Desnoods zoeken julie hulp van buitenaf. De huisarts kan een doorverwijzing regelen naar deskundige.
Hoeveel tijd heb je nog met beslissen?
anoniem_353805 wijzigde dit bericht op 06-05-2018 17:15
12.91% gewijzigd
zondag 6 mei 2018 om 17:15
Ik ken ook een gezin waar de kinderen zou oud waren als van to, maar dan jongens. O, wat waren die boos toen ze hoorden dat moeder zwanger was en ze een zusje zouden krijgen. Was op een camping tijdens mijn vakantiewerk als student.MinkeDeWit schreef: ↑06-05-2018 17:05Een moeder van de bs van mijn jongste raakte ook onverwacht zwanger op haar 43e, van de vijfde. Ivm hun geloof was abortus geen optie maar ze had het er zwaar mee. Volgens mij is ze tijdens de zwangerschap nog grijzer geworden dan ze al was. Maar toen de kleine geboren werd was het hele gezin dolgelukkig met de baby. De oudere kinderen vonden het ook leuk om voor hem te zorgen, luiers e.d. De oudste deed mbo verzorging dus die had mooi een oefenbaby![]()
Een jaar later weer naar die camping, erg benieuwd hoe de jongens omgingen met de baby. Moeder kwam zelf bijna niet aan het verzorgen toe, was 'blij' als de oudste naar school was bij wijze van spreken.
De band tussen de oudste en zijn zusje was zo sterk dat hij op stond 's nachts voor de nachtfles en meer verzorgingstaken deed. Gewoon zonder te vragen.
Zusje was inmiddels het beste dat hem was overkomen. Mooi om te zien dat het ook zo kan gaan......
"Want iedereen verdient een 23ste kans"
Remco Veldhuis (Een lang verhaal kort)
zondag 6 mei 2018 om 17:16
Het schijnt met een normale curettage te kunnen. Wel onder narcose. Maar hoe groter hoe lastiger natuurlijk. Kan me ook niet voorstellen dat het met 22 weken zo nog kan eigenlijk.Tornacense schreef: ↑06-05-2018 17:11Dit dus ook.
zondag 6 mei 2018 om 17:17
Zeester44 schreef: ↑06-05-2018 17:12Ik zit wel te huilen om alle reacties. Zo lief en positief allemaal (op één na dan, maar dat is ook goed). Dat had ik niet verwacht. Had gedacht dat iedereen het me zou afraden om op 43-jarige leeftijd deze zwangerschap uit te dragen en dat iedereen vooral met mij alleen de bezwaren zou zien tegen moeder worden op latere leefijd. Merk dat er nu wel iets is geknapt en de vraag verschuift of ik een abortus wel mentaal aan zou kunnen. Zelf moest ik er vroeger nooit aandenken nog na mijn 35e zwanger te worden, maar nu ik zelf zwanger ben...
zondag 6 mei 2018 om 17:19
Ik verschil 3.5 jaar met mijn zus en leef ook langs haar heen.
Een vriendin heeft een zus wat een nakomertje was met 12 jaar verschil en dat klikt 30 jaar later nog altijd geweldig.
Leeftijdsverschil zegt toch weinig.
zondag 6 mei 2018 om 17:19
Een volgroeid kind komt er ook uit dus zo'n garnaal van een paar cm past er nog makkelijk door.
zondag 6 mei 2018 om 17:21
Waarom heeft een van jullie twee zich toen dan niet laten steriliseren als jullie je gezin toen compleet vonden?
sweetfirefly wijzigde dit bericht op 06-05-2018 17:22
0.34% gewijzigd
Laat in de herfst blaadjes in de tuin gewoon liggen of veeg ze op een hoop: goed voor insecten, vogels, eekhoorns en egels.
zondag 6 mei 2018 om 17:21
Mijn broer en ik schelen een jaar en hebben ook niet veel met elkaar. Leefijdsverschil zegt niets.
"Want iedereen verdient een 23ste kans"
zondag 6 mei 2018 om 17:22
Toch vind ik het een vreemde discussie. iedereen vindt het vreselijk dat die oudere kinderen een kamer moeten delen, misschien vinden zij dat wel geen probleem. baby was niet gepland dus laat maar weghalen. Als baby wel gepland was hadden die oudsten ook een kamer moeten delen.
Ik ben niet anti abortus maar wel als er geen gegronde redenen ervoor zijn. die lees ik dus niet.
Meer dan 3 maanden zwanger, die baby is er dus al. met 13 weken voelde ik mijn kindje al. een abortus had ik echt niet meer kunnen doen....
Ik ben niet anti abortus maar wel als er geen gegronde redenen ervoor zijn. die lees ik dus niet.
Meer dan 3 maanden zwanger, die baby is er dus al. met 13 weken voelde ik mijn kindje al. een abortus had ik echt niet meer kunnen doen....
Don't cry, buy a bag and move on.
zondag 6 mei 2018 om 17:23
quote: Dus een dagje met het gezin naar de Efteling betekent dat als de meiden in de achtbaan willen een van jullie met de peuter blijft wachten, dagje zwembad betekent een van jullie met de kleine in het peuterbad en de ander met de meiden van de hoge glijbaan en wildwaterbaan en zo zal het met meer dingen gaan, je gezin zal regelmatig moeten worden opgedeeld om aan ieders behoefde te voldoen.
Die kinderen zijn al aardig op een leeftijd, of het scheelt niet veel dat ze in de Efteling papa en mama nog alleen maar hoeven zien als het tijd is om te eten. En in het zwembad hoeven ze papa en mama niet meer aan de rand om te zien hoe goed ze kunnen duiken of zwemmen. Liever niet zelfs,die knul uit de andere klas is veel leuker. Leeftijdsverschil lijkt me wat dat betreft veel lastiger als het een jaar of 4-5 is
Die kinderen zijn al aardig op een leeftijd, of het scheelt niet veel dat ze in de Efteling papa en mama nog alleen maar hoeven zien als het tijd is om te eten. En in het zwembad hoeven ze papa en mama niet meer aan de rand om te zien hoe goed ze kunnen duiken of zwemmen. Liever niet zelfs,die knul uit de andere klas is veel leuker. Leeftijdsverschil lijkt me wat dat betreft veel lastiger als het een jaar of 4-5 is
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert